Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Et grønt sceneskifte

SJANGER

Intervju, Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

torsdag 23. mars 2023

Kulturbransjen har nå fått sin eget finn.no – en grønn infrastruktur for gjenbruk av produksjonsmaterialer. – Det finnes ingen infrastruktur for dette i Norge, så vi føler oss forpliktet til å brette opp ermene og gjøre jobben, sier prosjektleder for den digitale markedsplassen «Shiftit». 

 

↑ Den 21. mars åpnet den digitale markedsplassen "Shiftit", som er kulturbransjens svar på finn.no. En sirkulær plattform hvor bransjen kan bidra til til arbeidet med å skape en grønn omstilling i samfunnet. Foto: Unsplash

Shiftit er kulturbransjens svar på finn.no

Den 21. mars åpnet den digitale markedsplassen Shiftit, som er kulturbransjens svar på finn.no. Herfra åpner det seg et mulighetens rom for lån eller kjøp av utstyr til ulike kunstproduksjoner. Møbler, lettvegg, kostymer, lys, kabler eller kanskje noe teip? Bak den kulturelle delingsplattformen står det bergensbaserte produksjonsselskapet Syv mil.

 

 

Shiftit


Shiftit ble lansert den 21. mars og er en digital sirkulær markedsplass for kulturbransjen.

Bak tiltaket står produsentselskapet Syv mil. Nettsiden er utviklet av Plan-B Studio.

Prosjektet er støttet av Kulturrådet, Bergen kommune og Vestland fylke.

Prosjektleder Tora de Zwart Rørholt. Foto: Oline Vigre Løge/Periskop

Til nytte for hele kulturbransjen

– Første steg av prosjektet vårt er den digitale markedsplassen hvor man enkelt kan legge ut det man ikke lenger trenger fra kulturarrangementet sitt – eller få fatt på det man trenger til ett nytt prosjekt, sier Tora de Zwart Rørholt, som er prosjektleder for Shiftit.

Alle som oppretter en profil på markedsplassen Shiftit kan bytte, selge og kjøpe gjenstander. Målgruppen for prosjektet er hele kulturbransjen, enten man jobber innen film, scenekunst, som kunstner eller musiker. Både små og større organisasjoner, amatører og profesjonelle kan ha nytte av den digitale delingsplattformen, forklarer de Zwart Rørholt, som også har knyttet til seg en advokat i prosessen, for å kunne tilrettelegge for åndsverkloven. Flere gjenstander, som gjenkjennelige kostymer, er det knyttet rettigheter til.

Alle som oppretter en profil på markedsplassen Shiftit kan bytte, selge og kjøpe gjenstander

Utvidet markedsplass

Shiftit er et nasjonalt prosjekt, men samtidig også internasjonalt, for det er jo ingen grenser for hvem som kan bruke markedsplassen, men vi retter oss nå i første omgang mot et nasjonalt marked. Jeg er ansatt som prosjektleder for å utrede neste del av prosjektet, som er en formidlingssentral som skal kunne gi et fullverdig tilbud til bransjen – for vi trenger også et fysisk sted hvor vi kan levere fra oss og hente gjenstander til ulike produksjoner, sier de Zwart Rørholt.

Samtidig rommer planene om en formidlingssentral så mye mer enn ”bare” en fysisk markedsplass:

– Det blir et sted hvor vi ønsker å tilby workshops til sirkulær kunstproduksjon, rådgivning  og samtidig en ordning med ”artist in residency” hvor vi tar imot kunstnere som kan være på senteret og ta i bruk gjenbruksmateriale for å lage kunst og stille det ut. I tillegg ønsker vi å gi kurs til både amatører og profesjonelle i alle former for kunstproduksjoner hvor vi eksperimenterer, leker og finner nye måter å skape kunst på – i et sirkulært perspektiv.

Shiftit er et nasjonalt prosjekt, men samtidig også internasjonalt, for det er jo ingen grenser for hvem som kan bruke markedsplassen

At klimapanelet har kommet frem til at kunstfeltet må engasjere seg, er så utrolig viktig – at vi også har en avgjørende rolle for at vi skal kunne nå bærekraftmålene

Grønne veikart

Hvor har dere hentet inspirasjon til Shiftit?

– Arbeidet med Shiftit startet for et par år siden. Daglig leder i Syv mil, Camilla Svingen, ble inspirert av det grønne veikartet for kulturbransjen, et kart som gir retningslinjer for hvordan vi kan jobbe mer bærekraftig og grønt også i kunstproduksjoner.

En kilde har også vært rapporten om bærekraft i sceneproduksjon skrevet for norske scenografer av Silje Sandodden Kise og Hege Pålsrud.

– Rapporten viser at over 70% av nye sceneproduksjon blir kastet. Alt blir kassert! Det betyr at tonnevis av materiale blir kastet hvert år – og ikke fordi bransjen vil det – men fordi det ikke finnes en infrastruktur og bærekraftige løsninger. Når du er ferdig med prosjektet ditt, så er det ingen som har midler, tid eller ressurser til å demontere og resirkulere det på en god måte – som en lettvektvegg som er malt – for den kan man ikke resirkulere, den må kastes – og det er jo utrolig frustrerende. Rapporten viser bare hva scenekunstfeltet kaster, men tenk hva vi kaster samlet i kunstmiljøet. Når man lager film er det ofte store containere som bare blir kastet, fulle av brukbare ting. Så det viktigste med Shiftit er å skape og bygge en infrastruktur for sirkulær kunstproduksjon.

En sentral inspirasjon for tiltaket er også rapporten til FNs klimapanel fra 2022.

– Rapporten konkluderte med at grunnen til at vi er kommet så kort med den grønne omstillingen generelt i verden, er at kunst og kultur er fraværende i prosessen. Vi kan plukke litt fra alle bærekraftmålene, men ingen er spesifikt for kunst og kultur. At klimapanelet har kommet frem til at kunstfeltet må engasjere seg, er så utrolig viktig – at vi også har en avgjørende rolle for at vi skal kunne nå bærekraftmålene. Kunsten er i endring, og det er kunstens natur, men det er jo det produksjonstekniske som må endres på om dette skal kunne gå – og vi har så stor påvirkningskraft. Det er jo helt naturlig at initiativet kommer fra produsentene i feltet.

– Rapporten viser at over 70% av nye sceneproduksjon blir kastet

Prosjektleder Tora de Zwart Rørholt mener at også kulturbransjen må ta ansvar for et grønt skifte, og med "Shiftit" tilrettelegges det nå for et system som gjør det mulig å skape bæredyktig kulturliv. Foto: Oline Vigre Løge/Periskop

Vi kan ikke fortsette sånn

Er Shiftit behovsstyrt? Vet dere om prosjektet er noe som kunstnerne reelt etterlyser?

– Helt i starten av prosessen gjorde Syv mil en markedsundersøkelse for å sjekke behovet i kulturbransjen, og fikk god respons på at det er mange som ønsker å bidra og som savner et slikt type tiltak. Finn.no kan man ikke bruke på samme måte. Det er så mange rare ting du bruker i en kunstproduksjon, som flere kilo med fjær, som du ikke kan selge på finn.no. I tillegg er det kabler, teip og plank – både spesifikke og rare ting som ikke er så lett å distribuere videre. Derfor er det viktig å ha et sted som Shiftit, hvor du kan lete etter gjenstander som du trenger til din produksjon. Vi vet at det er et behov, for kunstnere i frimiljøet sitter på lagre som er kostbare og de store institusjonene er innimellom nødt til å sortere eller slanke sine lagerplasser – samtidig som også vi må bidra til det grønne skiftet.

Det er så mange rare ting du bruker i en kunstproduksjon, som flere kilo med fjær, som du ikke kan selge på finn.no

Med "Shiftit" får også kulturbransjen mulighet til delta i en grønn omstilling. Foto: Unsplash

Også et tiltak for de små

Hvordan kan markedsplassen komme til nytte for en mindre aktører innen for eksempel det frie barneteaterfeltet?

– Akkurat nå er det helt gratis å bruke nettsiden, og når formidlingssentralen står klar, vil det bli en medlemskontingent som er basert på størrelsen og behovet til aktøren og organisasjonen. Om det er et amatørteater så vil det kanskje være relevant for dem å jobbe frivillig på senteret for på den måten også få kompetanse på hva som trengs i en produksjon og hvordan man kan gjøre den sirkulær.

Tora de Zwart Rørholt ser også muligheter for å knytte til seg humanitære organisasjoner som Røde Kors.

– De arbeider med inkludering og arbeidstrening og kan komme til sentralen med sine grupper. Jeg vet at Røde Kors driver en kvinnegruppe som er superdyktige på å sy. På den måten bidrar kvinnene med ressurser til sentralen samtidig som de får tilbake arbeidstrening og inkludering.

Saken fortsetter under bildene. 

Jeg vet at Røde Kors driver en kvinnegruppe som er superdyktige på å sy

Det er et stort prosjekt, så det å kunne sette prioriteringer og få det til å fungere blir utfordrende

Mer kunst for pengene

Hva er de største utfordringene for Shiftit?

– Det er et stort prosjekt, så det å kunne sette prioriteringer og få det til å fungere blir utfordrende. Vi må ha flere ansatte til sentralen, som driftsleder, koordinator og sjåfør – for vi må jo kunne hente ting. Samtidig er nok den største utfordringen å få til en holdningsendring slik at bransjen faktisk bruker dette tilbudet – for det er jo en ny måte å tenke produksjon på. Resultatene for brukerne vil være lavere produksjonskostnader og når vi får opp sentraler flere steder i landet vil det lette turneringslogistikk – at man kan hente ting et sted og levere fra seg et annet sted. Da sparer du transportkostnader og sikrer at det kan gjenbrukes – og at det blir mer kunst for mindre penger.

Det finnes flere lignede tiltak i Norge, men ingen som tenker like stort, ifølge Tora de Zwart Rørholt.

– Men nå fokuserer vi først på nettsiden som må bli kjent og brukt – og så åpner vi forhåpentligvis neste år opp en fysisk delingssentral i Bergen. Deretter vil vi knytte til oss andre byer i Norge og utvide nasjonalt. Vi er også i dialog med skuespiller og scenekunstner Jacob Teglgaard, som er leder av Bæredyktig kulturliv i Danmark om en nordisk satsning.

Periskop informerer: Periskop har kontor i første etasje på USF Verftet, hvor  Syv mil også har kontorer.  

Det finnes lignende tiltak i Norge, men ingen som tenker like stort

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·