Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Valborg Frøysnes: Vi bør lete etter nye historier, ny dramatikk, nye stemmer

KATEGORI

Scenekunst,

SJANGER

Intervju,

PUBLISERT

tirsdag 7. mai 2019

MINI-INTERVJU: Vi har spurt Norges nye teatersjefer om hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge. I dag: Påtroppende sjef ved Kilden Teater.

↑ Påtroppende sjef for Kilden Teater, Valborg Frøysnes Foto: Kilden Teater

Hva trenger scenekunstfeltet for barn og unge i dag?

Scenekunstfeltet for barn og unge er noe jeg dessverre vet altfor lite om. Derfor jobber jeg nå med å bli mer oppdatert på og få mer kunnskap om feltet. Det mest elementære er selvfølgelig at scenekunst for barn og unge skal tas på alvor. Det har kanskje vært en tendens til at barneteater har hatt lavere status enn teater for voksne, og i stedet for å tenke kvalitet, så har barneforestillinger ofte fungert som en pengemaskin for teatre. En dramatisering av en kjent barnebok kan bringe inn mye penger i kassa.

De nye teatersjefene


I 2019 og 2020 får en rekke av landets teaterinstitusjoner nye sjefer og kunstneriske ledere.

I en serie mini-intervjuer spør vi dem hvilke utfordringer de ser for barneteater i Norge, hva de vil gjøre med det, og hva som er deres drømmeforestilling å sette opp for en ung aldersgruppe.

Les alle intervjuene her:

Glenn André Kaada, Rogaland teater: Mange av tilbudene til barn er ren underholdning. Teateret bør ha substans og relevans.

Valborg Frøysnes, Kilden teater: Vi bør lete etter nye historier, ny dramatikk, nye stemmer

Påtroppende teatersjef ved Kilden Teater: Valborg Frøysnes. Foto: Kilden Teater

Jeg synes man bør ta barneteatret på alvor og lete etter nye historier, ny dramatikk, nye stemmer, ulike uttrykk og andre perspektiver også for barn. Satsingen Dramatikkens hus har hatt på barnedramatikk er verdifull, det samme er etablering av ulike scener som for eksempel Barneteatret Vårt i Ålesund og Kloden i Oslo.

Hvordan vil du som teatersjef jobbe med det?

– Det å få flere barn og unge inn i Kilden Teater og Konserthus er ett av mine hovedmål med perioden min, som starter i 2020. Jeg er særlig opptatt av at ungdom skal få et eierskap til huset og teatret. Derfor er fire av syv forestillinger, blant annet to urpremierer og en ny dramatisering som jeg har planlagt for 2020, rettet spesielt mot barn og unge.

Hva er din drømmeoppsetning for barn og unge?

– Jeg tror nok ikke jeg har en drømmeoppsetning, men en oppsetning som tar sitt publikum på alvor er en god begynnelse.

 

Valborg Frøysnes tiltrer som sjef ved Kilden Teater 1. januar 2020.

Jeg er særlig opptatt av at ungdom skal få et eierskap til huset og teatret.

Annonser
Stikkord:
· · · ·