Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Periskop tar juleferie

KATEGORI

Tverrestetisk,

SJANGER

Nyhet,

PUBLISERT

fredag 21. desember 2018

Vi er tilbake etter solen har snudd. Imens byr vi på noen av våre beste saker fra høsten.

↑ Foto: Filip Mroz/Unsplash.

Brageprisvinner Elven elskes av kritikere, men møtes med skepsis av ungdom

I en av våre mest leste saker i år har vi samlet vurderinger av boken Elven – vinneren av årets Bragepris i barne- og ungdomskategorien. Vurderingen til ungdommer fra Uprisen skiller seg betydelig fra vurdering til profesjonelle kritikere og Brageprisjuryen.

Jeg går så langt å si at boken er en Waste av tid. Anbefales ikke til noen som har lyst til å lese noe bra. Muligens 1-6 klasse hadde likt dette.

PS: lurer på hvilket geni som nominerte denne til Brage prisen.

– Olav, 10. trinn.

Motsetningen er et godt eksempel på hovedinnvendingen mot barnebokpriser delt ut av en voksen og litterært skolert jury: Prisen gis gjerne til en bok de voksne liker. Ofte en smal, litt utilgjengelig bok, en bok som skiller seg ut og er eksperimentell. Men som kanskje ikke ungdommene slåss om å få låne på biblioteket. Sammenligner man anmeldelser gjort av ungdom og av litteraturkritikere, skulle man noen ganger tro de ikke hadde lest samme bok…

Les hele saken her.

Fra Elven. Foto: Cappelen Damm

Videoanmeldelse: – Det kan bli litt kjedelig etterhvert

Har du fått med deg Periskops videosatsning? Sammen med ungdommer har vi anmeldt forskjellige utstillinger og hendelser. Vi har også fått nye nettsider som gjør det lettere å publisere videoer, så følg med på nyåret.

Her er et lite tilbakeblikk til sommeren da ungdomsanmelder Kristine Westereng besøkte Landings installasjon Flytende Landskap:

– Det er viktig at billedkunstfeltet begynner å bry seg om hvem de snakker til

Det fortalte Munchmuseets formidlingsdirektør Gerd Elise Mørland i et intervju tidligere i høst. Hun mener formidling kan være et viktig rom for å erfare kunst.

– Det er fristende å gjøre det som er trygt, men store kunst- og kulturopplevelser hadde ikke eksistert hvis man ikke tok risiko, så det må inn i kunstinstitusjonenes virke. Om det blir feil er ikke så farlig for meg, men jeg er opptatt av at vi lærer av det vi gjør.

Les hele saken her.

Formidlingsdirektør på Munchmuseet, Gerd Elise Mørland. Foto: Munchmuseet.

– Sammen med barn kan man stille spørsmål ved såkalte sannheter om samfunnet og miljøet

Elin Már Øyen Vister har i over et tiår brukt kunsten til å skape bevissthet og engasjement rundt miljøkrisen. I vårt første temanummer i høst, der vi fokuserte på kunst og klima, fortalte Elin om hvordan det kjente fuglefjellet på Røst har stilnet siden hun flyttet opp der. – Hvordan kan jeg bruke kunsten til noe annet enn å kommentere vår eksistens eller samfunnet rundt meg, spør hun.

Her kan du lese hele saken.

Elin Øyen Visters kunstnerskap handler i hovedsak om å lytte. Foto: Solfrid Sande.
Annonser
Stikkord:
· · · · ·