Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Periskops julegavetips

KATEGORI

Tverrestetisk,

SJANGER

Anbefaling, Nyhet,

PUBLISERT

fredag 6. desember 2019

Periskops kritiske kritikere og strenge redaktører har gitt sine julegaveanbefalinger. Her er et knippe godbiter til å legge under treet.

↑ Foto: Caleb Woods/Unsplash

I denne artikkelen har vi samlet julegavetips fra våre kritikere – som seg hør og bør i førjulsstria. Blant alt det fine som lages for barn og unge av bøker, musikk og andre kunstopplevelser i løpet av et år, presenterer vi her et knippe av våre favoritter.

Anbefalingene har vi delt inn etter alder. Nedover i artikkelen finner du tips for de minste, for barneskolebarna og for tenåringen.

 

 

Til de minste: 0-6 år

Foto: Gyldendal forlag

Mari Kanstad Johnsen: 321

Gyldendal

321 er en blanding av myldrebok og tegneserie. Når Anna blir hentet i barnehagen av mormor, overhører hun de andre barna snakke forventningsfullt om turer til Danmark, London og verdens største lekebutikk. Anna skal derimot bare være hjemme hos mormor, og er ikke videre entusiastisk.

– Det som starter som en enkel tellebok utvikler seg til en overraskende kompleks fortelling. 321 har et tiltalende rufsete preg og er rik på store, detaljerte oppslag som unge og gamle lesere kan fortape seg i, skriver Periskops kritiker Aksel Kielland.

Les anmeldelsen her: Leksene som ikke ble lært

Foto: Samlaget

Marianne Gretteberg Engedal: Pølsetjuven

Samlaget

Familien Tjuv har stjålet i generasjoner. Ingen kan forstå hvorfor niåringen Kjell på liv og død skal motsette seg familietradisjonen. Men det gjør han.

– Pølsetjuven er skrevet på et velklingende nynorsk. Karakterene til Engedal er lette å like, med levende ansikter og fantasirike personligheter. Boken har flust av morsomme detaljer, inkludert en serie utsøkte tolkninger av kjente kunstverk på veggene i huset til Familien Tjuv. En av årets beste, mener vår kritiker Egon Låstad.

Les anmeldelsen her: God nok til å bli en av årets beste bøker

Foto: Ena forlag

Henrik Hovland og Torill Kove: Johannes Jensen tar nattoget

Ena forlag

Johannes Jensen skal reise alene med nattoget til Bergen. Men han er redd – for å si farvel, for å reise alene, for døden, store dyr og menn med skjegg.

En reise, synes fortellingen å si, kan være så mangt. De mange intertekstuelle referansene i både verbaltekst og illustrasjoner utvider også reisens betydning, ifølge Periskops anmelder Ingeborg Sivertsen Landfald. Fortellingen er enkelt, men effektivt bygd opp, og Johannes vender tilbake i god behold og med ny innsikt i hva det vil si å være modig.

Les anmeldelsen her: En svart katt over veien betyr kanskje en ny venn

Foto: Thor Brødreskift

Alle har en liten dør bak øret

Spilles i 2020 ved Den Nationale Scene, samt Vinterlysfestivalen

Alle har en liten dør bak øret er poetisk-musikalsk skyggeteater som åpner opp poesien for barna. Forestillingen bruker tekster av Gro Dahle, Per Olav Kaldestad, Ruth Lillegraven, Svein Nyhus og Christian Løchstøer. Manus og idé er ved Annlaug Børsheim og Vibeke Flesland Havre.

– Akkurat som det ikke trengs mer enn noen få pappkonstruksjoner for å skape visuell magi, trenger ikke poesi være hemmelighetsfullt og kompliserende. Det undrende er underfundig nok og det filosofiske finurlig nok, og det er det fine med forestillingen, mener Periskops anmelder Maja Skanding.

Les anmeldelsen her: Ypperlig formidling av poesi for barn

Fra Miniøya 2016. Foto: Gundersen og Meg / Miniøya.

Festivalpass

De færreste barnehagebarn elsker å få gaver de må vente i månedsvis med å benytte seg av. Men dersom du har en tålmodig sjel i familien eller omgangskretsen er det flere dedikerte barnefestivaler som kan være verdt en early bird-billett. Miniøya er landets største barnemusikkfestival, finner sted 13.-14. juni 2020, og har holdt på i Oslo siden 2010. Arrangementer spenner fra konsert og musikk til dans, teater, litteratur og andre aktiviteter som barna kan gjøre selv. Rabalderfestivalen er et yngre tilskudd på barnefestivalstammen og så dagens lys i 2017. Den finner sted 27.-28. juni i Molde, og har fokus på konserter, teater og aktiviteter for barn fra 3-12 år.

Les mer om Miniøya her.

 

 

Til de mellomste: 7-12 år

 

Maiken Nylund: Rikka på ordentlig og forever. Foto: Cappelen Damm

Maiken Nylund: Rikka på ordentlig og forever

Cappelen Damm

Rikka er en klassisk barnebokheltinne i ny og moderne tapning. Maiken Nylund skriver lett, klokt og morsomt om det å bli uvenner med bestevenninna si, om å føle seg utilpass på skolen og om å bli dratt mellom to hjem og familier. Rikka er en mangefasettert hovedperson som det er lett å identifisere seg med. Hun gjør feil, men hun er også tøff og snill, og hun forsøker å gjøre det riktige. Boka viser at det ikke alltid er like lett, og Nylunds debutbok imponerte Periskops kritiker Erle Sørheim.

Les anmeldelsen her: Klassiske heltehistorier for mellomtrinnet

Foto: Samlaget

Malin Hellebø og Camilla Kuhn: Dyras beste sjekketriks

Samlaget

Dyras beste sjekketriks spiller på humoren som oppstår når dyra tillegges menneskelig atferd – i dette tilfellet ulike måter å opptre i romantiske forhold på.

En uvanlig godt språklig gjennomarbeidet utgivelse, skal vi tro vår kritiker. Funfact-faktoren er skyhøy og imponerte Periskops Ida Skjelderup. Visste du for eksempel at hjortebukken onanerer ved å gni panna mot et tre? Eller at flere av hanndyra gnir seg inn i sin egen urin for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra motsatt kjønn?

Les anmeldelsen her: Fantastiske og faktiske dyreframstillinger

Meg & kammeraten min er blitt til Mr. E & Me på engelsk. Foto: Marthe A. Vannebo

Mr. E & Me: Orchestral Hits 4 kids

Naxos

– Hagfors og Johannessen tar ikke barn utelukkende «på alvor», de tar dem på senga, de tar dem ved nesen, og de tar dem med på eventyr. Det skrev Periskops anmelder Filip Roshauw om den populære duoens seneste plateprosjekt Orchestral Hits 4 Kids. Her har flere av hitene fra Meg og kammeraten min fått på seg internasjonal drakt, med engelske tekster og fullt symfoniorkester. Det er funky og fengende, bra i bilen og i øretelefonene. Og av så høy kvalitet at voksne sekundærlyttere ikke har noen ting å frykte.

Les anmeldelsen her: Orkesterets skattkammer

Purriot og den forsvunne bronsehesten . Foto: Joerg Wiesner

Den norske Opera og Ballett: Purriot og den forsvunne bronsehesten

– Det gløder av entusiasme i alle ledd av Purriot og den forsvunne bronsehesten: musikken svingar, skodespelet og stemmene er på stell, kostyma er ein fest og historia er artig og lett å følgje, skreiv vår kritikar Astrid Kvalbein etter premieren i fjor. Framsyninga, som mellom anna fekk Kritikerprisen i 2018, er våren 2020 tilbake på Scene 2 i Operaen i Oslo frå 23. april til 3. mai.

Bjørn F. Rørvik sin grønnsaksverden byr opp til eit kostymedrama av den artige sorten sett i eit musikal-kabaret-operetteaktig tonespråk som få i landet meistrar som Gisle Kverndokk.

Les meldinga her: Upretensiøs og proff Purriot

Fine og fascinerende Ompa Lompa-er skaper en overjordisk/undersjøisk effekt, skriver Periskops anmelder. Foto: Erik Berg / Det Norske Teatret

Charlie og sjokoladefabrikken

Det Norske Teatret

Det er rom for mye fabelaktig koko-skap i Charlie og sjokoladefabrikken ved Det Norske Teatret. Forestillingen er basert på Roald Dahls kjente bok, og står på spilleplanen til mai 2020.

Fridtjof Stensæth Josefsen er et skinnende grønt lyn i rollen som Willy Wonka. Han er både cool, sarkastisk og uutgrunnelig, med en stil som minner mer enn bare litt om moteskaperen Karl Lagerfeld. Ensemblet er preget av opplagt scenenærvær, store sangstemmer, maniert mimikk og komisk timing. Sang- og dansenumrene skinner, ifølge Periskops anmelder Hedda Fredly.

Les anmeldelsen her: Fra koko til koko til koko

 

 

Til ungdommen: 13-18 år

«Når er jeg gammel nok til å skyte faren min?» av Åse Ombustvedt. Omslag og illustrasjon: Marianne Gretteberg Engedal. Foto: Ena

Åse Ombustvedt og Marianne Gretteberg Engedal: Når er jeg gammel nok til å skyte faren min?

Ena forlag

Hvordan bærer og bearbeider et ungt menneske vold i nære relasjoner? Jeget, den unge gutten i diktene, gjør opprør mot skoleapparatet og dets overdrevne tro på å snakke seg gjennom det vonde. Han vil heller sette fyr på enn sette ord på det vanskelige. Likevel er det akkurat det han gjør.

Illustrasjonene går godt til diktene. De viser tydelig indre kaos på et ark, som om jeget forsøker å sette ord på det vonde, men rabler hardt med blyanten i stedet. Til tider river de poetiske bildene i leseren, ifølge Periskops kritiker May Therese Vorland.

Les anmeldelsen her: Den stille opptakten til det uunngåelige

«Draumar betyr ingenting» av Ane Barmen. Foto: Gyldendal

Ane Barmen: Draumar betyr ingenting

Gyldendal

Draumar betyr ingenting vann Brageprisen for beste barne- og ungdomsbok i 2019. Ifølge Periskop sin meldar Petra Helgesen er ho ei bok full av kontrastar. Det handlar om liv og død, om å vere ung og å vere gamal, om å vere aleine og å vere saman, om å nærme seg kvarandre og å avvise, om å sakne fortida og å snuble inn i framtida. Ane Barmen skildrar relasjonane til Louise realistisk og ambivalent. Det er ein gjennomgåande styrke ved romanen at han viser meir enn han fortel og forklarar.

Les meldinga her: Fotballjenter, fordommer, fittetryner og tentakler

Foto: Cappelen Damm

Ida Larmo: Bow & Arrow

Cappelen Damm

Bow & Arrow er en selvbiografisk tegneserie som skildrer forfatter Ida Larmos liv som ung kunststudent i London. I arbeidet med å omforme det som opprinnelig var en dagbok til tegneserie har Larmo lagt seg på en form som gjør det mulig å skape en tilbakeskuende og nærværende fortelling på samme tid. Løsningen er elegant, ifølge Periskops anmelder Egon Låstad. Forfatteren kommer godt ut av det selvutleverende innholdet, takket være en gjennomført avvæpnende humor og et målrettet visuelt formspråk med fantasirike innslag.

Les anmeldelsen her: Spurv i flukt

Foto: Gyldendal

Aon Raza Naqvi: Third Culture Kids

Gyldendal

I antologien Third Culture Kids forteller 29 personer hvordan det har vært å vokse opp i Norge mellom to kulturer. «Third Culture Kids» var opprinnelig et amerikansk begrep brukt om barn av misjonærer og ambassadører som vokste opp i utlandet. Nå brukes det om en ny måte å forstå barn av innvandrere på. Kjente navn som Chirag Patel fra Carpe Diem, skuespiller Iselin Shumba og forfatteren bak suksessromanen Tante Ulrikkes vei, Zeshan Shakar, har alle bidratt til boken.

Third Culture Kids er et forsøk på holdningsskapende arbeid. Men det er like mye en oppvisning i hva det er mulig å få til for folk som har vokst opp under krysskulturelt press.

Les Guri Fjeldbergs intervju med en av bidragsyterne her: Sarah Zahid

Nagel av Sigbjørn Lilleeng. Foto: Jippi forlag

Sigbjørn Lilleeng: FNRZ: Nagel

Jippi

På tampen av fjoråret ga Sigbjørn Lilleeng ut tegneserieboka Nagel, en fortelling om en gruppe ungdommer i en dyster fremtidsverden preget av økologisk katastrofe og voksende etniske og nasjonalistiske spenninger.

Periskops Aksel Kielland fremholder Lilleeng som en av landets fremste tegneserieskapere. I FNRZ får elementer fra japanske og amerikanske actionserier selskap av fysisk komikk inspirert av den fransk-belgiske albumtradisjonen. Boka var en av fjorårets aller beste norske tegneserieutgivelser, men den later til å ha seilt under de fleste kritikeres radarer. Herved slås det et slag for den.

Les Kiellands intervju med Lilleeng her: Dystopisk science-fiction gir mening for dagens unge på en måte mange andre sjangre ikke gjør

Annonser

Stikkord:
· · · ·