Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Scenekunstbruket lager turnéslynger og legger penger i kulturhus-potten

KATEGORI

Scenekunst,

SJANGER

Nyhet,

PUBLISERT

torsdag 25. april 2024

Scenekunstbruket fyller 30 år og feirer seg selv med å gi mer dans og teater til unge over hele landet.

↑ Fra forestillingen «Knasebra» av Poff produksjoner. Foto: Scenekunstbruket

I år er det 30 år siden Norsk scenekunstbruk ble etablert. Nå vil de nå flere, og i bursdagsgave til seg selv har de innledet et forhold til Norske kulturhus. Sammen vil de gjennomføre et pilotprosjekt som skal gi flere unge tilgang til profesjonelle danse- og teaterforestillinger.

Tidligere i vår inviterte de kulturhus landet over til å gå sammen og danne turnéslynger, der utgiftene til en turné enten høsten 2024 eller våren 2025 vil bli dekket av Scenekunstbruket. Det var populært.

– Det er veldig stas at hele 52 kulturhus meldte sin interesse! sier daglig leder i Scenekunstbruket, Tine Valavuo Tyldum, til Periskop.

– Av disse sitter vi nå og vurderer åtte turnéslynger som består av alt fra tre til åtte kulturhus. Vi er så glade for at vi har søknader som inkluderer alt fra Lyngdal i sør til Hammerfest i nord og Fosnavåg og Florø i vest, fortsetter hun.

Hele 52 kulturhus meldte sin interesse

Scenekunstbruket


Norsk Scenekunstbruk er en nasjonal formidler av scenekunst og et kompetansenettverk for scenekunstfeltet for barn og unge

Den største landsdekkende formidleren av scenekunst for en ung målgruppe i Norge.

Etablert i 1994, og formidler nå årlig over 2.500 forestillinger til et publikum på rundt 250.000 unge mennesker.

Bidrar til utvikling og styrking av feltet scenekunst for barn og unge, og skaper fora hvor nye ideer, erfaringer og diskusjoner kan deles.

Forvalter et arrangørnettverk bestående av alle landets fylker og deres kommuner med ulike arrangører fra skoler til kulturhus.

Er den største aktøren for scenekunst innenfor Den kulturelle skolesekken.

Arrangerer årlig festivalen Showbox

Tine Valavuo Tyldum er daglig leder i Scenekunstbruket. Foto: Scenekunstbruket

Så mange som mulig

Scenekunstbruket er nå i samtaler med alle slyngene for å kartlegge muligheter og introdusere dem for det aktuelle repertoaret. I løpet av de nærmeste ukene vil du få vite om det kommer spennende danse- og teaterforestillinger til din nærmeste turnéslynge. Midlene rekker trolig ikke til å kunne gi alle åtte slyngene muligheten for turné.

– Vi jobber med å få til så mange som mulig, forteller Tyldum.

Hvor mye koster dette dere, og hvor mange publikummere har dere ambisjoner om å nå med dette prosjektet?

– Helt hvor vi lander økonomisk avhenger både av hvilke forestillinger som blir valgt, hvor stor turneslynge det blir og hvor i landet det vil foregå. Dette er et samarbeidsprosjekt med Norske kulturhus der vi i Scenekunstbruket står for utgiftene knyttet til honorar og reisekostnader, og kulturhusene bekoster scene, teknikk og vertskap. Siden Scenekunstbruket startet nettopp som en formidlingsordning, synes vi det var et passende tidspunkt å vise mulighetene som ligger i dette, sier Tyldum og legger til:

– Ambisjonen er selvsagt å trekke fulle hus!

Er det steder dere spesielt ønsker å nå med dette prosjektet?

– Vi legger ikke skjul på at vi ønsker en geografisk spredning i de slyngene vi velger, og det kan bli aktuelt å velge steder som ellers ikke har stor tilgang på scenekunst.

Ambisjonen er selvsagt å trekke fulle hus!

Kanskje blir forestillingen «UNI» av ensemblet HeinCo sendt på turné til en av slyngene? Danseforestillingen er inspirert av nordlyset og passer for et publikum mellom seks og 19 år. Foto: HeinCo/Scenekunstbruket

Vi håper det kan inspirere til en arrangørstøtteordning for scenekunst hos kulturhusene på lik linje med den vi har for Den kulturelle skolesekken

Ønsker arrangørstøtteordning for kulturhus

Gjennom pilotprosjektet ønsker de å vise hvordan eksisterende infrastruktur og systemer kan samhandle for å øke tilbudet av scenekunst til det unge publikummet over hele landet. Rapporten Mobilisering for mobilitet (2022) peker nettopp på muligheten for samarbeid mellom aktører som blant andre kulturhusene og Scenekunstbruket.

– Piloten er et engangsprosjekt i anledning jubileet, men vi håper det kan inspirere til en arrangørstøtteordning for scenekunst hos kulturhusene på lik linje med den vi har for Den kulturelle skolesekken. Formidlingsordningen vår er effektiv og økonomisk gunstig for både kunstnere og arrangører. Ved å kvalitetsvurdere forestillinger, fastsette priser og gjøre dem synlige i vårt system, forenkler vi prosessen for arrangørene, sier Tyldum videre.

Scenekunst av høy kvalitet for barn og unge er rett og slett mangelvare på kulturhusene i Norge, sa Nina Hodneland, daglig leder for Norske kulturhus, nylig i en pressemelding. Hvilke billettkjøpere vil dere nå?

– I repertoaret vårt har vi per i dag 129 aktive forestillinger. Disse er for de aller minste, ungdom og nesten voksne. Hvilke av disse som ender opp på turné kommer an på hva kulturhusene ønsker å dele med sitt lokale publikum, så det vet vi ikke per nå. Vi håper midlene strekker til å sende flere forestillinger ut på turné, slik at vi kan gi et tilbud til ulike målgrupper, både til foreldre som kan ta med mindre barn, og til ungdommer som kan komme på egenhånd. Hva billettene vil koste skal vi finne ut av sammen med kulturhusene, men det er et mål for oss at denne jubileumsgaven fra Scenekunstbruket ikke skal begrenses av publikums kjøpekraft, presiserer hun.

Artikkelen fortetter etter bildet og annonsene.

Fra «Agentene og det sjukt farlige oppdraget» ved Unge Viken Teater. Foto: Morten Bendiksen

Kulturhusene ønsker programmeringskompetanse og -økonomi også på scenekunst for det yngre publikummet

Nordisk turné?

Du sa i et intervju med Periskop da du tiltrådte at du drømmer om en turné på nordisk nivå – er dette et steg på veien?

– Ja, dette kan jo være et godt steg på veien for å vise hvordan dette også kan gjøres i Norden. Men det viktigste første steget nå er å vise hvordan vi enkelt, med litt midler, kan få utnyttet eksisterende systemer og kulturarenaer i Norge. Kulturhusene ønsker programmeringskompetanse og -økonomi også på scenekunst for det yngre publikummet – det ser vi gjennom engasjementet dette prosjektet allerede har skapt hos kulturhusene. Vi i Scenekunstbruket kan bidra med det første – altså programmeringskompetanse, et eksisterende repertoar med kvalitetsvurderte forestillinger og prisutregninger for forestillinger, uten større kostander, sier Tyldum.

Det som gjenstår da, er kanskje det vanskeligste: Nok penger. Tyldum mener en støtteordning kan organiseres på lik linje med den arrangørstøtten Scenekunstbruket forvalter ovenfor DKS hos fylkeskommunene.

– Så enkelt kan alle de flotte kulturhusene som er bygd over det ganske land få tilgang til å vise scenekunst, og kunstnerne og deres produksjoner får møte publikum. Scenekunstbruket har søkt statsbudsjettet for 2025 om å få gjøre en pilot med en slik arrangørstøtte for kulturhusene, så vi håper kulturminister Lubna Jaffery og øvrige kulturpolitikere følger med på dette initiativet og gir oss muligheten til å fortsette arbeidet utover denne jubileumsturnéen, avslutter Tine Valavuo Tyldum.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · ·