Årets Gullsekken-vinnere: Heier frem et dyrebart og umistelig mangfold
Marja Mortensson trio og Lost and Found productions er tildelt årets gullsekker fra Kulturtanken.
↑ Marja Mortensson trio: Fra venstre: Daniel Herskedal, Marja Mortensson og Jakop Janssøn. Foto: Frode Fjellheim. / Lost and Found productions: Victoria Røising og Nikoline Spjelkavik. Foto: Miriam Pedersen
Gullsekken er Den kulturelle skolesekkens egen pris for den beste formidlingen av kunst og kultur i skolen. Prisen ble delt ut mellom 2008 og 2015, og har siden vært satt på pause. I forbindelse med 20-årsjubileet til Den kulturelle skolesekken har Kulturtanken gjenopptatt Gullsekken. I år deles den ut i to kategorier: Årets turnéproduksjon og Årets tilpassede produksjon. Den siste omfatter det som i mange tilfeller var fysiske DKS-produksjoner, men som ble omarbeidet grunnet pandemien og tok opp i seg det digitale mediets muligheter.
Og her er vinnerne
I dag ble vinnerne kåret. Marja Mortensson trio har laget Årets turnéproduksjon med Mojhtestasse – Minnegaven. Lost and Found productions får prisen for Årets tilpassede produksjon med Oh Baby Baby goes viral – seksualundervisning og teater i både fysisk og digital form. Begge produksjonene løfter og hegner om et dyrebart og umistelig mangfold – om enn på ulike vis. Møtet med skolene har imidlertid ikke alltid gått knirkefritt for vinnerne.
Håper å skape nysgjerrighet
Marja Mortensson trio består av henne selv i tillegg til Daniel Herskedal og Jakop Janssøn. Prosjektet Mojhtestasse tar utgangspunkt i den sørsamiske kulturen. Albumet som konsertproduksjonen er basert på vant Spellemannsprisen for folkemusikk og tradisjonsmusikk i 2019. Produksjonen er beregnet på elever i ungdomsskolen og videregående skole.
– I det sørsamiske språket har joiken vært stille lenge, sier Mortensson til Kulturtanken.
– Hovedideen er å gi elevene et innblikk i joiketradisjonen, det sørsamiske språket og kulturen og at dette er en del av vår felles kulturarv. Det samiske hører til i hverdagen for oss alle, men det er ulike grunner til at det har vært så usynlig og gjemt bort. Jeg håper å skape en nysgjerrighet og et minne som elevene tar med seg videre inn i sine liv, sier hun.
Det samiske hører til i hverdagen for oss alle, men det er ulike grunner til at det har vært så usynlig og gjemt bort
Enormt formidlingsbehov
Mojhtestasse – Minnegaven ble nominert av DKS Innlandet.
– Det sørsamiske området strekker seg fra Hedmark, og det er det ikke så mange som er klar over. Mange lærere og elever jeg møtte i min skoletid, visste ikke at det drives sørsamisk reindrift i Svahken sïjte, i det som nå er Innlandet fylke. Helt fra min ungdomstid har jeg sett et enormt behov for å formidle kunnskap om samisk tilstedeværelse. Den kulturelle skolesekken en unik, utrolig viktig og riktig arena for å formidle nettopp dette, mener Mortensson.
Noe av det mest inspirerende for henne, er de gangene det har vært samiske elever i publikum.
– Endelig får de kjenne på følelsen av at det samiske er en naturlig del av skoledagen for en gangs skyld!
Nå håper Marja Mortensson prisen kan inspirere unge samiske kunstnere til å bruke DKS og lage nye kreative, moderne, produksjoner som viser det samiske mangfoldet.
Endelig får de kjenne på følelsen av at det samiske er en naturlig del av skoledagen for en gangs skyld!
Sprekke skam-bobler
Det store målet med Oh Baby Baby og Oh Baby Baby goes viral har vært å sprekke så mange skam-bobler som mulig, forteller utøverne Nikoline Spjelkavik og Victoria Røising til Kulturtanken i forbindelse med pristildelingen. Med Oh Baby Baby ønsker de å ufarliggjøre det å snakke om seksualitet, identitet, følelser, kropp og pubertet. Det skjer via en allvitende baby, utenomjordiske helsesykepleiere, live-chat og mengder av pastellfarger, blant annet.
Lost and Found productions skrev tidligere i år dette postkortet til Periskop der de forteller om Oh Baby Baby. Forestillingen er en krysning mellom seksualundervisning og teater, der forelskelse, seksualitet, identitet, pubertet og kropp er pensum i en vikartime der lærerne er utenomjordiske helsesykepleiere med en baby som kan se inn i fremtiden.
En krysning mellom seksualundervisning og teater, der forelskelse, seksualitet, identitet, pubertet og kropp er pensum
Mye tyn
– Det aller beste med DKS er at det gir alle barn et møte med kunst. Kunst og kultur er viktig for barn og unge av akkurat de samme grunnene som det er viktig for voksne. På sitt beste noe som åpner for nye tanker, idéer og følelser. Forskjellen på barn og voksne er at barn ikke bestemmer selv, og derfor er det helt essensielt at det finnes en ordning som DKS, der alle barn får mulighet til å oppleve ulike kunstuttrykk, sier kompaniet til Kulturtanken.
Samtidig har det ikke bare vært enkelt å komme til skolene med denne produksjonen. Lærere har reagert negativt, og skoler har avlyst forestillinger. Kompaniet mener kampen for bedre seksualundervisning i skolen er verdt å kjempe – uansett. At det skal være plass til følelser, spørsmål og undring rundt pubertet og seksualitet i undervisningen. Slik ivaretas også mangfoldet av følelser barna kjenner på i en sårbar og identitetsformende periode i livet.
– Vi har fått mye tyn fra voksne som mener at 7. klassinger er for unge for tematikken. Men vi har hatt nær dialog med fagmiljøer som Sex og Samfunn. De sitter på undersøkelser og forskning som sier det motsatte. Og det skal sies: Når vi først har fått komme inn i varmen hos skolene, har vi og forestillingen blitt mottatt med åpne armer og stor takknemlighet, forteller Røising og Spjelkavik.
Hver Gullsekk er fylt med 150.000 kroner fra Norsk Tipping, og deles ut under jubileumskonferansen for DKS i Rogaland i november.
Forskjellen på barn og voksne er at barn ikke bestemmer selv, og derfor er det helt essensielt at det finnes en ordning som DKS