Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Om Periskop

PERISKOP 10 år - Kritikk av kunst for barn og unge!

I ti år har Periskop talt barn og unges sak – og anmeldt og formidlet mange tusen kulturtilbud til våre yngste kulturkonsumenter fra 0-25 år.

Nettidsskriftet Periskop ble etablert i 2012 (lansert 2013) som svar på en utlysning fra Kulturrådet.

Målsetningen var å bøte på manglende kritisk refleksjon rundt kvaliteten på kunst for barn og unge i Norge. Periskop har på ti år blitt en viktig kritisk stemme i fagfeltet rettet mot barn og unge og i kunstoffentligheten generelt. Tidsskriftet har som mål å styrke den offentlige samtalen om barn og unges møte med profesjonell kunst. Våre journalister er de unges kritikere og kvalitetssjekker at kultur til barn holder mål på lik linje som kultur til voksne.

Periskops mål i 2024 er å legge vekt på journalistisk og kritikk som er informativ, kritisk og deltagende fra den skrivende stemmen – alltid med barn og unges briller på. Slik kan vi bidra til at kvaliteteten skjerpes og spisses på kultur skapt for barn og unge. En forventet faglig kritikk vil også høyne status på det å skape kunst til barn – og ikke minst øke kravene på barnas vegne.

Barnekultur-kritikeren, som en del av et stor kunst-apparat, behøves for at barnekultur skal sidestilles med «voksen» kultur – og dermed i neste instans få gode økonomiske levevilkår fra stat, fylkeskommuner og kommuner. God barnekunst er i høyeste grad også et politisk anliggende.

På ti år har vi publisert over 2500 saker - og har et mål om å gi leserne gjennomsnittelig 4 nye saker per uke fra en av våre 60 anmeldere og skribenter.

Hva:
Periskop dekker, i form av essay, anmeldelser, reportasjer og debatt-innlegg, følgende genre for barn og unge:

- Musikk
- Litteratur
- Scenekunst
- Visuell kunst
- Film/serier
- Nyheter og tverr-estetisk

Utover dette har vi en egen Barneredaksjon med levende bilde og Ungdomsredaksjon og POD (fra oktober 2023).

Hvorfor?
Hvorfor trenger barn og unge Periskop? Hvorfor trenger et kunst- og kulturliv med aktører og institusjonene i landet Periskop? Hva med foreldre, lærerne og skolene, politikerne, fagmiljøene og institusjonene – hvilken verdi har Periskop for dem? Barnekonvensjonen er kompasset til enhver tid og minner oss om hvor vi skal og hvorfor: Alle barn skal ha like rettigheter – uansett kjønn, identitet, rase, hudfarge, språk, religion, nasjonalitet, politisk syn, etnisitet, sosial opprinnelse eller funksjonshemming.
Vi er et talerør på vegne av barn og unge – og løfter frem betydningen av et kunstlandskap hvor ALLE barn og både inkludert og involvert.

Periskop skal gjennomlyse fagfeltet og våge å grave og stille spørsmål ved tingens tilstand. Vi skal være modige på vegne av barn og unge, og stille spørsmål ved politiske beslutninger, nye retningslinjer og ordninger hos aktører og institusjoner.

Vi skal favne fra nord til sør, dykke ned i små lokale skatter og fremheve de "usynelige stemmene" og skrive om store produksjoner og løfte blikket opp, tilbake, frem og ut. Vi skal være faglig, seriøs og grundige og ikke alltid innta majoritetsblikket.

Vi kan også agere som en urokråke i vår undring og etterspørsel etter kvalitet og relevans – for hvor bra er egentlig det som skapes for barn og unge? Vi skal mer enn ”bare” å heie og klappe for et profesjonelt kunstliv til de under 25 år - vårt mandat er å stille spørsmål ved tingens tilstand.

Periskop drives av stiftelsen Kritikk av kunst for barn og unge og mottar finansiering av Norsk kulturråd, Fritt ord og Norsk filminstitutt.

Redaktør og daglig leder

Mette Torstensen er ansvarlig redaktør og daglig leder i Periskop. Epost: mette@periskop.no

Fagredaktør:

Karen Frøsland Nystøyl er fagredaktør for scenekunst og litteratur. Epost: karen@periskop.no

Styret

Nina Marie Haugen Holmefjord (styre-leder) 

Nina Marie Holmefjord er utdannet jurist fra UiB, spesialrådgiver i digital økonomi og ledelse fra HVL og markedsøkonom fra BI. Hun jobber i fylkeskontoret for NAV Vestland som seniorrådgiver innen digital omstilling og personvern. Hun har spesialisering innen blant annet arbeidsrett, konfliktmekling og internasjonal strafferett.  

Tidligere har hun hovedfag i kunsthistorie fra UiO med hovedpppgave på Sophie Calle. Holmefjord har en kombinert grad fra UiO og NTNU med kunsthistorie mellomfag, mellomfag litteraturvitenskap, musikkvitenskap og filosofisk estetikk. Hun har mange års bakgrunn fra kunst og kulturformidling ved Hedmarksmuseet, Ringve Museum, Det Kongelige Slott, Astrup Fearnley-museet, Dagsavisen, Kunstritikk, Billedkunst og galleri s.e i Bergen.  

Selv om Nina valgte å skifte beite til jussen og til arbeidsrett og personvern, har hun et brennende engasjement for kunst og kultur. Hun er også sterkt engasjert som forelder i frivillig arbeid for Musikaljentene i Bergen.  

Zezé Livia Souza Kolstad 

Zezé Kolstad jobber som frilans koreograf og regissør, og som prosjektleder for Outreach ved Dansens hus i Oslo. Hun har en Diploma i Dance Theatre fra London Studio Centre og en master i koreografi fra Kunsthøgskolen i Oslo. Zezé brenner for scenekunst for barn og unge og er opptatt av at krysskulturelle stemmer skal få mer plass innen scenekunstfeltet i Norge. 

Kristian Nødtvedt Knudsen 

Kristian Nødtvedt Knudsen arbeider som Førsteamanuensis i Teater ved Institut for Visuelle og Sceniske fag ved UiA. Forskningsinteresser omhandler musikk, dans, drama i videregående skole, kunstbasert forskning og undervisning. Han har senest vært medredaktør på boken «Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge» (2022). 

Line Hegna 

Line Hegna er daglig leder i bistandsorganisasjonen SAIH. Hun har tidligere blant annet arbeidet med barnerettigheter som kommunikasjonssjef i Redd Barna, og har lang erfaring med ledelse, kampanje- og påvirkningsarbeid. Lines faglige bakgrunn er fra retorikk og sammenliknende politikk.  

Melanie Fieldseth 

Melanie Fieldseth er dramaturg, skribent og kritiker og utdannet teaterviter fra Universitetet i Bergen. Hun var tidligere ansatt i Kulturdirektoratet, først som scenekunstkonsulent og senere som seniorrådgiver i avdeling for kulturanalyse. 

Marit Roland 

Marit Roland (f. 1981 Kristiansand) har en mastergrad fra Kunstakademiet i Trondheim NTNU og bachelorgrad fra Oslo MET som lærer i kunst og håndverk. Etter endt utdanning har hun vært aktiv både på den nasjonale- og internasjonale kunstscenen. Parallelt har hun arbeidet som underviser og formidler ved en rekke institusjoner, som Trøndelag senter for Samtidskunst, Fotogalleriet i Oslo og UiA. Roland har i dag stilling som kurator i formidling og undervisende kunstner ved Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. 

Postadresse

Periskop /
Stiftelsen Kritikk av kunst for barn og unge
Erika Nissens gate 4
0480 Oslo · periskop@periskop.no

Mobil

Redaktør: 901 190 07

Org. nr

919 594 381

 

Bakgrunn

Periskop ble initiert av disse nettstedene høsten 2012 og lansert 17. september 2013:

www.scenekunst.no

www.ballade.no

www.kunstkritikk.no

www.barnebokkritikk.no

 

Vinner av Årets Tidsskrift Åpen Klasse 2019 fra Norsk tidsskriftforening.

 

samarbeidspartnere

Barnebokkritikk

Ballade

 

redaktører i periskop  

Ingvild Bræin (2013-2015)  

Gerd Elise Mørland (2015-2017)  

Maren Ørstavik (2017-2019)  

Oda Bhar (2020-2021)  

Siri Breistein (2022-vår 2023) 

Mette Torstensen (2023- ) 

 

våre skribenyer og anmeldere

https://periskop.no/skribenter/

 

Finansiert av