Bandet Vepsestikk får bergenserne til å glemme seg når solen skinner
Bergens mest spennende nykommerband klarte kunsten å lokke bergenserne inn fra finværet på en av årets varmeste dager i byen. Vår ungdomsredaksjon så lyset i konsertmørket.
↑ Trompetisten Móeiður Loftsdóttir i bandet Vepsestikk. Foto: Oddbjørn Steffensen
To medlemmer av Periskops ungdomsredaksjon var på konsert med bergensbandet Vepsestikk under Bergenfest i sommer. Vepsestikks medlemmer er mellom 16 og 19 år, og bandet er blitt spådd en lysende karriere. Nylig ga Vepsestikk ut EPen Ny person til strålende kritikker. «Dette er starten på noe stort», mente Klassekampens Charlotte Myrbråten. «Hvis du ikke liker dette, bør du vurdere om musikk er noe for deg», skrev Bergens Tidende. Radio Nova sier store ting skjer i Bergen for tiden, og mener Ny person gir både danse- og hypnosegaranti.
Det er ikke første gang Periskop har skrevet om medlemmer fra Vepsestikk. I 2020 fulgte vår journalist Åsa Osmundsen Opedal ett av medlemmene, Hanna Zieritz, på bandleiren LOUD!. Det var på denne leiren musiker Mira Tiruchelvam plukket opp det talentfulle bandet.
Vepsestikk har siden spilt både i Stockholm, Trondheim og Oslo – men vår ungdomsredaksjon tok turen under sommerens Bergenfest. Her er deres rapport:
I 2022 vant Vepsestikk årets Eggstockfestival og imponerte deretter både publikummet og kritikerne på Vill Vill Vest
Lokker
Det er sjeldent et nykommerband lokker bergensere inn i et fullstappet telt på Bergenfest sin siste og varmeste dag. Men det gjør kritikerroste og up-and-coming Vepsestikk. Køen var lang for å komme seg inn i det svette og tåkelagte teltet.
De unge bergensartistene hadde sine første øvinger i 2019 og har på kort tid blitt et kjent navn i musikkmiljøet i Vestland. Navnet deres dukker opp i stadig flere samtaler, på flere festivalplakater og i enda flere gode konsertanmeldelser. I 2022 vant Vepsestikk årets Eggstockfestival og imponerte deretter både publikummet og kritikerne på Vill Vill Vest, hvor BT-anmelder Einar Engelstad ga dem seks hjerter for opplevelsen.
Når hun i refrenget synger «Eg skal bli en eksplosjon», er det en linje som er fristende å tolke som et framblikk på hva bandet Vepsestikk skal bli
Suksess
Under Periskop sitt første møte med frontvokalist Hanna Zieritz fortalte hun om drømmen sin: Et band med suksess. Nå, bare tre år og et bandskifte senere, ser drømmen hennes ut til å gå i oppfyllelse.
En varm og solfylt junilørdag markerte starten på en lovende festivalsommer for nykommerbandet, denne gangen i festivalteltet Magic Mirrors på Bergenfest. Å spille på Bergenfest, en av Norges største festivaler, i 18-årsalderen er allerede en enorm prestasjon. Men å fylle konsertlokalet med svette, spente publikummere stående som sild i tønne, og samle et aldersspenn tilsvarende det man finner på legevakten, er suksess. Hvordan har et så ungt nytt band blitt så populært?
Sekunder inn i første låt begynner publikum å klappe til slagverkeren, Linnea Kierulf, sin fengende takt. Gitarist og vokalist Hanna Zieritz er som en bergsprenger, hennes stemme er som en kruttønne av følelser, som skal til å eksplodere i harmoniske detonasjoner. Og når hun i refrenget synger «Eg skal bli en eksplosjon», er det en linje som er fristende å tolke som et framblikk på hva bandet Vepsestikk skal bli. Det er en visjon om et band som ikke bare lager musikk, men som skaper musikalske øyeblikk som blir brent inn i minnet til hver enkelt lytter.
På tross av at bandet på det tidspunktet kun hadde to låter ute på Spotify, sang flere i salen med på de nye selvskrevne refrengene. Det åpenbare høydepunktet på konserten kom da den lange progrock-introen på debutlåten «Drømmer jeg» innledet jubel og dans blant publikummerne.
Et annet lydbilde
De dyktige vokalene til Hanna Zieritz og trompetsoloene til Agnes Fernanda Kierulf gjør at bandet skiller seg tydelig ut fra de andre lydene på Bergenfest. Trompetisten Móeiður Loftsdóttir er et annet element som skiller Vepsestikk ut fra mengden, måten hun spiller på maler et unikt lydlandskap som tar lytterne med på en emosjonell reise. Mens mange av de andre artistene på Bergenfest beveger seg i pop- og rap-sjangeren, som for eksempel bandet Undergrunn og bergensrapperen Kamelen, viser Vepsestikk et instrumentsett som skiller seg klart fra den mer kommersielle pop-stilen som ofte dominerer Bergenfest-scenen.
Samtidig danner Hannas dyktige vokaler en pilar som løfter hele opplevelsen.
Vepsestikk viser et instrumentsett som skiller seg klart fra den mer kommersielle pop-stilen som ofte dominerer Bergenfest-scenen
Vepsestikk stråler i en sjanger som er vanskelig mestre
Progrock og funky-punkjazz
Bandet byr på en unik opplevelse i norsk festivalsammenheng med elementer fra punk, jazz og progrock. De er både utforskende og utfordrende for lyttere, og eksperimenterer gjennom melodiøs bass og drømmende gitar med en ny og frisk lyd. Elementer fra punk, jazz og progrock smeltes sammen til en uimotståelig miks som fester seg til sjelen. Melodiøs bass og drømmende gitar gir et bakteppe som er like fengslende som det er utfordrende. Dette er ikke musikk man hører, men musikk man føler på huden. Denne nye punk-jazz-lyden sammenlagt med det forbløffende musikalske håndverket til nykommerbandet gjør det vanskelig å si noe på det kritikerroste omdømmet deres.
Det var tydelig at Vepsestikk falt i smak på Bergenfest. På et par knappe år har kvartetten gått fra å øve på bandcamp til å ha fullbooket festivalsommer og skapt seg et omdømme som Bergens mest spennende nykommerband. Vepsestikk stråler i en sjanger som er vanskelig mestre, noe som gjør at det er ekstremt imponerende, gøyalt og tilfredsstillende å lytte til dem. Vi gleder oss til å følge med på veien videre til Vepsestikk.