Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Lyderia vant «internettets Oscar»

KATEGORI

Musikk, Skole,

SJANGER

Nyhet,

PUBLISERT

onsdag 27. april 2016

Rikskonsertenes nettspill for skoleelever ble i går offentliggjort som vinner av Webby Awards.

↑ Redaksjonssjef Caroline Hambro og prosjektleder Kjetil Moen i Lyderia. Foto: Lars Opstad / Rikskonsertene

– Det er helt sinnsykt gøy å vinne en sånn pris, sier Kjetil Moen, prosjektleder for Lyderia.

Tirsdag denne uken ble det nemlig offentliggjort at Rikskonsertenes nettspill til bruk i musikkundervisningen i grunnskolen har blitt kåret til beste nettspill av juryen i Webby Awards.

Selve prisutdelingen finner sted i New York den 17. mai, og skuespillerne Lena Dunham og Jessica Alba er blant de øvrige prisvinnerne.

Webby Awards er en av de mest kjente og anerkjente prisene i verden for nettbaserte løsninger. Hvert år deler International Academy of Digital Arts and Sciences (IADAS) ut priser i flere titalls kategorier til personer og bedrifter som har utmerket seg på internett. I likhet med akademiet som deler ut Oscar-prisene fungerer IADAS-akademiet som jury og består av over 1.000 personer innen ulike fagfelter på internett.

– En annerledes løsning

Kjetil Moen innrømmer at han måtte google litt for å finne ut mer om prisen, da det tidligere denne måneden ble kjent at Lyderia var nominert.

– Da skjønte vi mer og mer av hvor stort dette egentlig er. Dessuten er det jo ekstra gøy å nå helt opp i en såpass stor internasjonal konkurranse. Vi velger å ta det som et bevis på at det har lønt seg å satse og være litt innovative, sier han.

I priskriteriene som Webby Awards har sendt ut til de nominerte får Lyderia særlig ros for interaktiviteten i spillet. Nettsidene bedømmes i tillegg på innhold, struktur og navigering, design, funksjonalitet og totalopplevelsen.

– Lyderia har blitt en annerledes løsning ved at man kommer inn et nytt og annerledes univers gjennom nettleseren. Jeg så på en del av de andre nominerte i vår kategori, og det er mer klassiske spill. Vi var tydelige på at det ikke var det vi ville. Vi ville ikke lage en døgnflue, men et spill som kan være verdifullt over tid. Dessuten skiller Lyderia seg ut ved at det kanskje er et mer ambisiøst og omfattende prosjekt enn de andre, og vi scorer nok også på graden av innovasjon, sier Moen.

Vil inkludere flere uttrykk

I forrige uke vant Lyderia også pris under Gulltaggen i Oslo.

Moen håper at prisene kan åpne nye dører for videre satsing på nettspillet til Rikskonsertene, eller Kulturtanken som er det nye navnet til den nasjonale enheten for Den kulturelle skolesekken.

– Vi vil fortsette å arbeide med spillet i den nye etaten, og vi har som ambisjon å ta det videre i de andre uttrykkene. Disse prisene gir oss mer tyngde i det videre arbeidet.

  • – Hvordan vil dere inkludere de nye uttrykkene?

– Jeg kan ikke si så mye om det enda, men det er mange ulike scenarioer og vi vil ikke tenke så båsaktig. Slik det er nå har vi mange muligheter til å inkludere de andre uttrykkene i Lyderia, uten at vi vil vanne ut musikkproduktet. Slik vi ser det er det likevel mest hensiktsmessig at elevene og lærerne kun behøver å forholde seg til ett sted å logge inn, så kan man heller kategorisere innholdet på ulike måter inn under Lyderia.

Lyderia har fått 13.000 brukere siden det ble lansert i fjor høst, men ifølge Moen er målet å nå 30.000 innen utgangen av dette året.

– Vi føler at vi har truffet på de behovene vi identifiserte og vi har klart å bli en ressurs i musikkfaget. Vi får tilbakemelding fra lærere og elever at de liker formen på spillet. Samtidig har vi en utfordring i å produsere nytt innhold slik at barna ikke går lei, og det er noe vi jobber med hele tiden, sier han.

Annonser
Stikkord:
· · ·