Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Nytt kulturhus vil hjelpe unge musikere ut i profflivet

KATEGORI

Tverrestetisk,

SJANGER

Nyhet,

PUBLISERT

torsdag 21. januar 2016

Med opptil 40 månedlige arrangementer vil kulturhuset Sentralen gi barn og unge et bredere kulturtilbud. – Det kan aldri bli nok tilbud for barn og unge i Oslo, sier programansvarlig Ole Jørn Myklebust.

↑ Øvre Slottsgate 3 var tidligere hovedkontor for landets første sparebank Christiania Sparebank. Nå skal det bli kulturhus. Foto: Sverre Chr. Jarild

Ole Jørn Myklebust er programansvarlig for barn og unge ved Sentralen. Foto: Andreas Ulvo

I begynnelsen av mars åpner Oslos nye kulturhus, Sentralen, i Kvadraturen i Oslo sentrum. Bygget, som tidligere var hovedkontor for Christiania Sparebank, drives av Sparebankstiftelsen og skal blant annet huse et stort kulturtilbud for barn og unge under navnet Sentralen Ung. Her blir det mellom 20 og 40 aktiviteter i måneden for barn og unge i alderen 0 til 19 år.

– Vi skal ha en god blanding av lavterskeltilbud som barnesang og eventyrstund, og vi skal ha en fast teaterlørdag i måneden for forskjellige aldersgrupper. Hovedvekten ligger likevel på workshops hvor barna er aktive deltakere, sier Ole Jørn Myklebust, programansvarlig for barn og unge ved Sentralen.

Hjelper barne- og ungdomsproduksjoner

Sentralen skal leie ut kontorplasser til 95 organisasjoner. Disse leietakerne skal levere innholdet på huset, i tillegg til eksterne aktører, i samarbeid med staben på Sentralen.

– Vi skal være en paraply for arrangører som vil gjøre noe innen kultur for barn, sier Myklebust.

– Hvem skal betale for arrangementene?

– Det blir et spleiselag mellom Sparebankstiftelsen, arrangør og publikum. Det er viktig for oss å ha et fornuftig billettnivå, så arrangementene skal koste mellom 50 og 100 kroner, sier Myklebust og fortsetter:

– Noe vi i bransjen ofte ser er at barne- og ungdomsproduksjoner gjerne er like dyre å lage som produksjoner for voksne, men de drar inn mindre penger. Det er noe alle som driver med kultur for denne målgruppen er smertelig klar over. Vi prøver å tette igjen dette inntektsgapet ved å stille med våre ressurser, sier han.

Forbereder unge på musikerlivet

Under Sentralen Ung ligger også tilbudet Hvelvet Underground. Her kan unge musikere og band, hvor majoriteten av aktørene er mellom 13 og 18 år, søke om å få bli med på et kurs hvor de blir fulgt hele veien gjennom en konsertproduksjon. Kurset går fra idé via kommunikasjon, rettigheter, søknadsskriving, pressearbeid og booking til pre-produksjon og gjennomføring av konserten på huset i Oslo sentrum. Underveis blir de også fulgt opp av folk med erfaring fra alle deler av musikkbransjen.

– Det å bli profesjonell musiker er en lang prosess. Vi vil gi de unge verktøy som de kan ta med seg videre i en prosess hvor de har mål om å gjøre musikk til deres daglige virket. Vi skal gi dem en ballast for videre jobbing, og er trygge på at vi har funnet på noe som trengs, sier Myklebust, som selv har 15 års erfaring som turnerende musiker.

Han sier at målet ikke bare er å gi barn og unge en arena, men også å tilby kompetanseheving og læring innen de ulike disiplinene på huset.

– Hvis man har mål om å spille konserter ute blant folk er det mange faktorer man må forholde seg til. Det er det tekniske, publikum, crew, presse, sosiale medier og mye annet. Det å kjenne dette og å være forberedt er viktig for å lykkes og for å maksimere effekten av konserten. Slik det er i dag er det ingen grunn til at et ungt band skal være dårligere på dette enn andre. Kunnskap om disse tingene er viktige lenge før man kan kalle seg profesjonell musiker, og det kan gjøre veien til et profesjonelt musikervirke enklere, sier Myklebust.

– Mange fritidsklubber har allerede lignende musikktilbud. Skal dere konkurrere med disse?

– Tilbudet i de ulike bydelene er veldig varierende. Vi vil være et tilbud i sentrum, som forhåpentligvis kan bli en møteplass på tvers av bydelene og av øst og vest i Oslo. Jeg kan ikke tro at vi kommer til å konkurrere med bydelsaktivitetene, men heller supplere.

Skal ikke konkurrere

Sparebankstiftelsen har tidligere hatt som mål ikke å konkurrere med eksisterende kulturtilbud i sine aktiviteter.

Myklebust understreker at de ikke går vekk fra denne tankegangen med Sentralen, og at de også med disse tilbudene vil supplere det som allerede eksisterer.

– Jeg er småbarnsfar selv og opplever at tilbudet ikke er stort nok. Jeg tror det at antallet arrangementer for barn og unge øker er utelukkende positivt, og at et slikt hus bare vil øke det totale publikumstilfanget til arrangementer for denne målgruppen.

– Det kan aldri bli nok tilbud for barn og unge i Oslo. Det er viktig med mange aktiviteter for denne aldersgruppen. Slike ting er kanskje noe av det viktigste man kan gi den kommende generasjonen, sier Myklebust.

Annonser
Stikkord:
· · · ·