Periskop tar en liten juleferie
Mens du venter på at vi skal komme tilbake på nyåret med nye krefter – og ny redaktør! – har vi satt sammen et knippe populære saker fra året som gikk.
Husk også at du kan følge oss på Facebook, Instagram og Twitter. Vi ønsker alle våre lesere en god romjul og en strålende nyttårsfeiring!
1. – Jeg har lest Bukkene Bruse på badeland 300 ganger. Dette har jeg lært.
Brillebjørn-forfatter og samfunnsdebattant Ida Jackson forteller personlig om egen barnebokskriving, og hvordan den har endret seg i møtet med et nytt og umettelig publikum – hennes egen unge.
2. – Fem teaterledere mot én frigruppe
Gått glipp av høstens heteste debatt? Her får du sjansen til en oppsummering. Vår skribent Mariken Lauvstad spør og svarer: Hva fikk fem teaterledere til å forfatte et hissig leserinnlegg om barneteater? Jo, at Tigerstadsteatret hadde skrevet om sitt kunstneriske prosjekt og hva de brenner for. Lenker til flere av debattinnleggene inne i saken.
3. – Å fjerne all bæsj fra barnebøkene er som å fjerne alle kyss fra voksenlitteraturen
Har voksne misforstått humoren i barnebøker? Ja, mener vår skribent Guri Fjeldberg, som foreslår en skriveøvelse: «Anmeld en humoristisk barnebok om bæsj. Bekjemp trangen til å nevne at du selv ikke synes bæsjehumor er særlig morsomt.»
4. – Du er en luring, Georg Riedel
Komponisten Georg Riedel er en av Sveriges største jazzbassister, men han har også skrevet vignettmelodien til Albert Åberg, samt musikk til Emil i Lønneberget, Pippi Langstrømpe og Karlsson på taket. Hvor kommer inspirasjonen hans fra, og hva i all verden er «fäbodjazz»? Journalist og musiker Filip Roshauw forteller og forklarer med stort overskudd.
Siste anbefaling finner du etter annonsene.
5. – Å dikte seg inn til den andre. Om sammenhengen mellom skjønnlitteratur og empati.
Er det egentlig viktig at barn leser skjønnlitteratur? Det sies at vi blir mer empatiske av å lese bøker, men hva sier forskningen om forholdet mellom litteratur og empati?
Marie Skyberg Borgen ser nærmere på idéen om litteratur som et «moralsk laboratorium», med eksempler fra fortellinger som Rødhette, Harry Potter og Ødipusmyten.