Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Skolebibliotekarenes pris til Simon Stranger

KATEGORI

Litteratur, Skole,

SJANGER

Intervju, Nyheter,

PUBLISERT

fredag 21. august 2020

– Jeg husker følelsen av å komme inn i et skattkammer, og å få hjelp av bibliotekaren til å velge neste bok, sier forfatter Simon Stranger om skolebibliotekenes betydning.

↑ Foto: Fontini forlag.

Simon Stranger. Foto: Foto: André Løyning.

Mange fikk for alvor opp øynene for Simon Strangers forfatterskap med den kritikerroste boken Leksikon om lys og mørke (2018), men han debuterte allerede i 2003 med romanen Den veven av hendelser vi kaller verden. I 2005 kom hans første bok for barn, og siden har han stått for et variert forfatterskap. Fra juryens begrunnelse sakser vi følgende:

«Den første boka i Kokotopia- serien kom i 2018. Dette er humoristiske fortellinger om ulike epoker fra historien, beskrevet i ord og bilder. Selv om historiene er svært humoristiske, er det mye kunnskap om de ulike epokene en observant leser kan få med seg. På skolebibliotek landet rundt gir Simon Strangers bøker leseglede og leselyst, det bevises ved lange ventelister på bøkene hans. Vi håper på mange flere bøker til barn og ungdom fra denne populære forfatteren i årene som kommer».

Periskop deler begeistringen, og feirer med et lite intervju! Blant annet  spør vi Stranger om møter med unge lesere, hvorfor han skriver for barn og unge, og hvorfor han mener skolebiblioteket er viktig.

På skolebibliotek landet rundt gir Simon Strangers bøker leseglede og leselyst.

Jeg har lyst til å være med å få barn til å elske å lese, på samme måte som jeg selv var oppslukt av bøker som barn.

Vil få barn til å elske å lese

Hvorfor skriver du for barn og unge, Simon Stranger?

– Det prosaiske svaret er at jeg ble spurt om å gjøre det etter debutromanen i 2003. Det å skrive en merkelig, modernistisk debutroman gir mange klapp på skulderen, men lite penger, så det var fint å kunne skrive andre typer bøker også, der det er mindre tekst å jobbe med. Siden har det blitt et vekselbruk, selv om trilogien for ungdom nærmer seg romanene mine for voksne, både tematisk og formmessig.

– Kokotopia-serien skriver jeg mest av alt fordi jeg har lyst til å være med å få barn til å elske å lese, på samme måte som jeg selv var oppslukt av bøker som barn. Den er skrevet på en enkel måte, med mye fart og humor. Samtidig ender man faktisk opp med å lære ganske mye om forskjellige epoker i verdenshistorien også. Håpet er at disse bøkene kan føre videre til nye leseropplevelser, men også at de kan være nok i seg selv, som gode, spennende og morsomme leseropplevelser.

 

Foto: Fontini forlag.

Simon Strangers ungdomsbok «Barsakh» handler om ting mange ungdommer er opptatt av, som slankepress og utseende – og om større globale spørsmål som flyktninger og empati. Foto: Cappelen Damm.

Vil du være faren min?

Hva slags tilbakemeldinger får du fra unge lesere?

– Ganske mange ungdommer har skrevet til meg at Barsakh er den første boken de har lest ferdig. Det er selvfølgelig et enormt kompliment.

Hva er den rareste / fineste / morsomste tilbakemeldingen du har fått fra et barn?

– Den fineste og rareste var kanskje tiåringen som klamret seg til meg etter at jeg hadde hatt et show med Kokotopia, og ville at jeg skulle bli faren hans. Jeg er også så heldig å ha fått mange fine tegninger, sanger og til og med en utstilling med elementer fra Kokotopia i Oldtiden på Biblio Tøyen, der elevene blant annet lagde en pyramide med påsydde ord fra boka. Det var utrolig fint.

Artikkelen fortsetter etter annonsene.

Det fineste og rareste var kanskje tiåringen som klamret seg til meg etter at jeg hadde hatt et show med Kokotopia, og ville at jeg skulle bli faren hans.

Det vanskelig å understreke nok hvor viktig det er å beholde skolebibliotekene. Særlig nå som ordningen er under press.

Skolens skattkammer

Hvor viktig tror du skolebibliotek er for barn i Norge i dag?

– Utrolig viktig. Det er ikke alle som har foreldre som tar med barna på bibliotek, eller som har masse bøker hjemme. Skolebiblioteket er med på å veie opp for den forskjellen. Dette er steder der barna selv kan gå og velge bøkene de vil ta med seg hjem, helt gratis. Når vi vet hvor viktig lesing er i alle andre fag, og hvilken døråpner bøker er til ettertanke, empati og forståelse, er det vanskelig å understreke nok hvor viktig det er å beholde skolebibliotekene. Særlig nå som denne ordningen er under press.

Hva betydde skolebiblioteket for deg?

– Jeg var heldig som vokste opp i et hjem med mye bøker, og med en mor som ofte tok meg med til biblioteket i barndommen. Likevel husker jeg godt skolebiblioteket, og hvordan jeg etterhvert begynte å låne bøker der flere ganger i uka. Både på barneskolen, ungdomsskolen og på videregående husker jeg denne følelsen av å komme inn i et skattekammer, og få hjelp av bibliotekaren til å velge neste bok. Ikke minst.

Prisen deles ut på Brånås skole på Lillestrøm 4. september.

 

Disse bøkene har Simon Stranger gitt ut for barn og unge:

 

  • Krusedullen, bildebok illustrert av Eivind Gulliksen (Cappelen Damm, 2005)
  • Gjengangeren, bildebok illustrert av Eivind Gulliksen (Cappelen Damm, 2006)
  • Barsakh, ungdomsroman (Cappelen Damm, 2009)
  • Verdensredderne, ungdomsroman (Cappelen Damm, 2012)
  • De som ikke finnes, ungdomsroman (Cappelen Damm, 2014)
  • Kokotopia-serien, illustrert av Helena Lindholm (Fontini forlag, første bok utkom i 2018)
Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · ·