Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Her er årets Heddanominasjoner for barn og ungdom

KATEGORI

Scenekunst,

SJANGER

Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

onsdag 3. juni 2020

Ibsen, Skåber-monologer og en forestilling om teip er blant de nominerte til årets heddapriser for barn og ungdom. Men juryen er fortsatt ikke sikre på om barneteatret i Norge holder et høyt nok nivå.

↑ «Villanda» ved Det Norske Teatret er nominert både i kategorien «Beste forestilling for ungdom» og i kategorien «Beste scenetekst». Her er Gina Bernhoft Gørvell i rollen som Hedvig. Foto: Pernille Sandberg / Det Norske Teatret.

Den rareste teatersesongen på lenge går mot sommer. 12. mars 2020 satte koronaen en bråstopp for all scenekunst i Norge, og heddajuryens turneliv var i praksis over – for denne gang. Teatrene har så smått begynt å åpne igjen, og disse forestillingene vil bli det kommende årets jury sin oppgave å bedømme.

Det er et amputert repertoar som utgjør grunnlaget for årets nominasjoner. Det er likevel helt riktig at Heddaprisene deles ut i år. Kanskje viktigere enn noen gang.

Jan H. Landro er tidlegare journalist og kulturredaktør i Bergens Tidende. Han er talsperson for Heddajuryen. Foto: Jan M. Lillebø/Samlaget

Juryen er ikke overbevist

I fjor sa heddajuryens talsperson Jan H. Landro dette til Periskop om barneforestillingene i teateråret som var gått: «Vi må dessverre konstatere at mye har vært konvensjonelt og trygt, mye har vært enkelt og uten store ambisjoner. (…) Samtidig merker vi tendenser til at disse teatrene ikke helt tar sitt publikum på alvor ved til dels lettvint frieri med mye staffasje og mindre substans. Eksperiment i form eller uttrykk har vi sett svært lite til.»

Dette har ikke blitt bedre i løpet av det siste året, skal vi tro årets juryuttalelse: «For et år siden tillot juryen seg å påpeke at bildet så mindre lyst ut for barneteater, der vi etterlyste den ønskede bredde og kvalitet. Det vi har hatt anledning til å se i denne ufrivillig forkortede sesongen, har ikke overbevist oss om at denne sektoren er i ferd med å løfte seg. Men vi skulle hatt et bredere grunnlag for å konkludere entydig.»

Ungdomsteatret, derimot, gleder juryen seg over, i år som i fjor.

Det vi har hatt anledning til å se i denne ufrivillig forkortede sesongen, har ikke overbevist oss om at denne sektoren er i ferd med å løfte seg

Her er de nominerte barneforestillingene:

Den hemmelige hagen av Frances Hodgson Burnett, regi ved Kjersti Haugen. Trøndelag Teater.

Anmeldt for Periskop av Karen Frøsland Nystøyl, under tittelen: «Alice, Gerda og Mary – kule gamle damer.»

Fra Den hemmelige hagen. Foto: Terje Visnes

 

Ritsj, konsept og regi ved Katrine Strøm. Scenekunstgruppen Katma i samarbeid med Figurteatret i Nordland og Festspillene i Nord-Norge.

Anmeldt for Periskop av Judith Dybendal, under tittelen: «Ritsj er snill og trygg lek for de minste.»

Fra forestillingen Ritsj. Foto: Mariell Amelié Lind Hansen

 

Wendy & Peter Pan av Ella Hickson etter J.M. Barries roman. Regi ved Ivar Tindberg. Den Nationale Scene.

Anmeldt for Periskop av Therese Fluge, under tittelen: «Sterk og modig Wendy frisker opp Peter Pan.» 

Kristi-Helene J. Engeberg og Peiman Azizpour i forestillingen «Wendy og Peter Pan» ved Den Nationale Scene. Foto: Magnus Skrede.

 

Her er de nominerte ungdomsforestillingene:

Før vi dør av Even Standal Vesterhus, Even Torgan, Fanny Vaager og Tine Skjold. Regi ved Even Standal Vesterhus og Even Torgan. Antiteatret.

Fra «Før vi dør» av Antiteatret. Foto: John Andresen / Antiteatret

 

Til ungdommen av Linn Skåber, regi ved Mattis Herman Nyquist. Oslo Nye Teater og Unge Viken Teater.

Anmeldt for Periskop av Chris Erichsen, under tittelen: «Ungdommelige hormonstormer.»

Ensemblet i «Til ungdommen» ved Oslo Nye Teater. Fra venstre: Jon Ranes, Filip Bargee Ramberg, Ines Høysæter Asserson, Emilie Mordal og Tarjei Sandvik Moe. Foto: Lars Opstad

 

Villanda av Henrik Ibsen, regi ved Lars Erik Holter. Det Norske Teatret.

Fra «Villanda» ved Det norske teatret. Gina Bernhoft Gørvell som Hedvig. Foto: Pernille Sandberg / Det Norske Teatret

 

Ungdomsforestillinger i flere kategorier

Juryen mener ungdomsforestilingene kjennetegnes av å være problematiserende uten å bli problematiske, at de er «aktuelle og ofte allmenne i sin tematikk og i et språk vi har grunn til å tro kommuniserer med målgruppen.»

At disse forestillingene holder høy kvalitet, understrekes også av at samtlige er nominert i andre heddapris-kategorier.

 

  • Ines Høysæter Asserson er nominert i kategorien Beste kvinnelige medspiller for sin innsats i Til ungdommen.
  • I kategorien Årets forestilling er Antiteatrets Før vi dør nominert.
  • I kategorien Beste scenetekst er både Før vi dør og Villanda nominerte.

Årets utdeling er av koronagrunner flyttet til høsten. Juryen har bestått av

  • Jan H. Landro, tidl. kulturredaktør og teateranmelder i Bergens Tidende, nå skribent i Dag og Tid (juryens talsperson)
  • Hedda Fredly, scenekunstanmelder for Norsk Shakespearetidsskrift og Periskop.no, høgskolelektor i drama
  • Anki Gerhardsen, frilans teateranmelder og journalist, mediekritisk spaltist i Aftenposten, prosjektleder i Barents Press
  • Borghild Maaland, teateranmelder i VG
  • Petter Rosenlund, dramatiker
  • Mode Steinkjer, kulturredaktør og teateranmelder i Dagsavisen
  • Andreas Wiese, rådgiver Litteraturhuset i Oslo, teateranmelder i Dagbladet
Annonser

Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·