Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Kritikerprisen til Kaia Dahle Nyhus

KATEGORI

Litteratur,

SJANGER

Nyheter,

PUBLISERT

torsdag 7. mars 2019

«Verden sa ja» er fjorårets beste barnebok.

↑ Kaia Linnea Dahle Nyhus. Foto: Line Fresti.

Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok ble i dag tildelt Kaia Dahle Nyhus for bildeboken Verden sa ja (Cappelen Damm, 2018).

I sin begrunnelse skriver juryen blant annet:

«Årets vinnerbok er en skapelsesberetning, det er en fortsettelsesberetning, og det er en dragning mot en apokalypse. Det blir kveld og det blir morgen, og mennesket finner sin plass på jorda. Milliarder av år med utvikling viser hvor mennesket kommer fra og hvordan det finner et hjem, hvordan det tar over en klode og et økosystem som bare vil være seg selv.

I boken skildres rolige rom og rivende utvikling i samme oppslag – i bildets fortelling og i tekstens poetiske form. I denne boken er verden rolig tross alle menneskenes påfunn. Men i fargene ulmer det etter hvert som menneskene tar seg til rette. Gjennom advarende kontraster og tiltagende referanser blant annet til Munch-maleriet Skrik ser vi hvordan mennesket gjennom drifter, evner og erobringer også må møte en tiltagende eksistensiell angst. (…)

Kaia Dahle Nyhus har skrevet en bemerkelsesverdig verdenshistorie. Den rommer leseren med den største selvfølge gjennom grasiøse hopp i tid og rom. Bokas vi er inviterende, inkluderende og selvsagt. Det er plass til alle som leser. Vi hører til i denne boken. Mennesket blir betydningsfullt.»

Kaia Linnea Dahle Nyhus


Norsk illustratør og bildebokforfatter

Utdannet illustratør ved KHiO og har mastergrad i storytelling fra Konstfack i Stockholm

Har illustrert flere av Gro Dahles bildebøker

Debuterte som bildebokforfatter i 2014 med Vil du høre en hemmelighet?

Øvrig produksjon: Pappaer overalt (2015), Hun som kalles søster (2016), En dag drar mamma (2017), Verden sa ja (2018)

Har tidligere mottatt Kulturdepartementets illustrasjonspris, Trollkrittet og Brageprisen

 

Annonser
Stikkord:
· · · · · ·