Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

«Dyrene sover» er årets vakreste bok

SJANGER

Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

fredag 14. oktober 2022

HVOR
Sentralen

Det hører til sjeldenhetene at en bildebok for barn får utmerkelsen «Årets vakreste bok». Men i går fikk illustratør Mari Kanstad Johnsen den høythengende anerkjennelsen for «Dyrene sover».

«Dyrene sover» av Kjersti Annesdatter Skomsvold og Mari Kanstad Johnsen. Foto: Aschehoug

Torsdag 13. oktober ble prisene for Årets vakreste bøker delt ut på Sentralen i Oslo. Flere bøker for barn og unge ble premiert, men den gjeveste prisen stakk Mari Kanstad Johnsen av med. Bildeboken Dyrene sover, med tekst av Kjersti Annesdatter Skomsvold og illustrasjoner av Johnsen, ble kåret til Årets vakreste bok. Grafisk design er ved Marte Meling Enoksen, Karen Grønneberg og Lotte Grønneberg fra designbyrået Eller med A. Prisen deles ut av Grafill, i år for 89. gang.

Redaktører for utgivelsen er Johanne Askeland Røthing og Lisa Nagel. Nagel er tidligere fagredaktør i Periskop, og siden 2018 redaktør for illustrerte barnebøker i Aschehoug Barn og ungdom. Dyrene sover ble utgitt på Aschehoug forlag i 2021.

– Vi er rett og slett kjempestolte og glade for at det endelig var en barnebok som stakk av med den aller gjeveste prisen! forteller en glad Lisa Nagel.
Dyrene sover er en moderne bildebokklassiker – og all ære til Mari Kanstad Johnsen og Kjersti Annesdatter Skomsvold som har skapt en så vakker fortelling. Kvalitet koster, og vi er glade for at juryen har sett arbeidet som ligger bak denne boka.

Lisa Nagel er redaktør for illustrerte barnebøker i Aschehoug Barn og ungdom. Foto: Kristoffer Eliassen

Årets vakreste bøker


Konkurranse som hedrer den visuelle delen av bokbransjen

Årets vakreste bøker er blitt kåret siden 1933

Arrangeres av Grafill

Formålet er å hedre utøverne og inspirere forlag, forfattere, grafisk designere og illustratører til å lage kvalitetsbøker i alle sjangre.

Det konkurreres i 15 kategorier.

Vinnerbøkene velges ut fra en totalvurdering av estetiske krav, funksjonalitet, strukturering, design, illustrasjon, billedspråk, valg av papir og innbinding.

Blant alle innsendte bøker kårer også juryen en bok til Årets vakreste bok.

Juryen bestod i år av Lars Müller, Magnhild Winsnes, Ole Lund, Ina Brantenberg og Annette Saugestad

Fra «Dyrene sover». Foto: Grafill

Sjeldent finstemt og sofistikert

Juryen sier i sin uttalelse blant annet:

Fra omslag til siste side er dette en bok som forfører, betager og fryder med sin rørende tilnærming til innholdet og sitt enestående visuelle univers. Vi aner at samarbeidet mellom forfatter og illustratør har vært unikt, for tekst og illustrasjon smelter sammen helt sømløst, og historien fortelles med en fremragende innlevelse og inderlighet. Det er frodig, intenst, lekent, humoristisk og en fenomenal blanding av abstrakt og konkret. Hver side har en skyhøy kunstnerisk kvalitet uten å være ekskluderende. Fargepaletten er sjeldent finstemt og sofistikert, og hadde vi kunnet ville vi rammet inn hvert eneste oppslag og hengt det på veggen.

Fra «Dyrene sover». Foto: Grafill

Mari Kanstad Johnsen. Foto: Erika Hebbert / Aschehoug

Kjærlighet for detaljer

Dette er ikke så verst, Mari Kanstad Johnsen? Hvor stor anerkjennelse er dette for deg?

– Jeg ble helt fantastisk glad! utbryter Johnsen til Periskop.

– Det er jo en høythengende pris i den visuelle delen av Norges bokverden. Og jeg satte utrolig stor pris på juryens kommentarer, dette har vært et prosjekt som har vært preget av mye entusiasme og trua fra alle involverte. Samarbeidet mellom meg og Kjersti Annesdatter Skomsvold har vært supert, redaktørene Johanne Askeland Røthing og Lisa Nagel har vært veldig engasjerte, og Eller med A som har designet og satt boka har gjort en strålende jobb med trykkeriet. Så det har vært en kjærlighet for detaljer i alle ledd av arbeidet med Dyrene sover som juryen har sett og bemerket. Det synes jeg er utrolig fint, sier hun.

– Det er mye arbeid som går med til illustrasjonene i en bildebok, så det er jo fantastisk når det materielle også stemmer og blir som man håpet.

Jeg liker veldig godt den tanken at leserne er så ulike, og at det er ulike detaljer i bildene de fester seg ved

Humor og lek

Hva tror du er viktig for at en barneleser skal kjenne seg igjen i en bildebok?

– Jeg jobber mye med følelser, i ansiktet og i kroppsspråk, litt sånn på jakt etter balansen mellom at det skal være tydelig og gjenkjennelig, men ikke platt og overdrevet. Man merker lett når man leser for barn når det er noen følelser de gjenkjenner og responderer på, mener hun.

Som illustratør har man stor verktøykasse og uendelige muligheter. Det setter årets vinner pris på.

– Jeg liker å bruke friheten tegnemediet har til å leke med størrelser og farger og kontraster for å forsterke linjer i historien. Og så liker jeg utrolig godt å jobbe med humor i detaljene, i alt som skjer i bakgrunnen. Og jeg liker veldig godt den tanken at leserne er så ulike, og at det er ulike detaljer i bildene de fester seg ved. Om ikke hovedtemaet i historien er det viktigste, så er det kanskje andre tråder i fortellingen som er deres fokus, sier Mari Kanstad Johnsen.

Saken fortsetter etter annonsene.

Fra «Dyrene sover». Foto: Grafill

Dyrene sover


Illustrasjon: Mari Kanstad Johnsen
Grafisk design: Marte Meling Enoksen, Karen Grønneberg og Lotte Grønneberg / Eller med A
Forlag: H. Aschehoug & Co.
Forfatter: Kjersti Annesdatter Skomsvold
Redaktør: Lisa Nagel og Johanne Askeland Røthing / Aschehoug
Livonia Print, Latvia
150 g Munken Lynx Rough
Aldin
Trådheftet, hard perm

Viser vilje til høy kvalitet for barn

Det hører likevel til sjeldenhetene at en bildebok for barn får denne gjeve utmerkelsen. Sist gang det skjedde var i 2013, med Øyvind Torseters Hullet (Cappelen Damm 2012). Årets jury etterlyser mer illustrert skjønnlitteratur for barn og unge, mens de samtidig berømmer kvaliteten på de innsendte bildebokbidragene.

– At en illustrert bok for barn får den gjeveste utmerkelsen, viser viljen norske forlag, formgivere og forfattere har til å tilby høy kvalitet til barn, sier Grafills leder Lene Renneflott til grafill.no.

– Bildebokproduksjonen i Norge er virkelig i verdensklasse, noe jeg synes denne boken viser, og det på alle måter. Grundigheten i prosjektet, gjennom samarbeidet mellom forfatter, illustratør, designer og trykkeri, gjør at Dyrene sover er i gjennomgående svært høy kvalitet. Det er egentlig den typen samarbeid jeg drømmer om på vegne av andre som jobber innenfor bokfeltet, sier Renneflott.

Annonser

Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · ·