Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Heddapriser til Mio, min Mio og Ingenting

KATEGORI

Scenekunst,

SJANGER

Nyheter,

PUBLISERT

søndag 16. juni 2019

Hilde Brinchmann var regissør på begge de to heddaprisvinnende forestillingene.

↑ Foto: Skjalg Vold

Søndag ettermiddag ble årets heddapriser delt ut på Det norske teatret i Oslo. Vinnerne i kategoriene Beste forestilling for ungdom og Beste barneforestilling var begge regissert av Hilde Brinchmann.

Fra Ingenting. Foto: Erika Hebbert / Oslo Nye Teater

Ingenting: Store ambisjoner og nære nyanser

Prisen for årets beste forestilling for ungdom ble tildelt Ingenting av Janne Teller, Tigerstadsteatret og Oslo Nye Teater.

Her er juryens begrunnelse: «Det er en kunst å skape teater som treffer ungdom på deres egne premisser, og samtidig si noe klokt om de mange vonde valgene som uansett ståsted preger overgangen mellom ung og voksen. Den forestillingen som har imponert mest forener store ambisjoner med nære nyanser, og klarer bragden det er å knytte vanskelig og vesentlig tematikk til enkeltindividet, til tanker om egenverd og framtidshåp. Og det uten å miste sitt publikum av syne. Vi blir trukket inn, moret og underholdt, men i enda sterkere grad opplyst og mentalt mørbanket av et samstemt ensembles originale, sjokkartede og spenningsmettede oppheving av rom og grenser, mellom selvbestemmelse og flokkmentalitet.»

De øvrige nominerte i kategorien var Brødre og søstre av Kjell Moberg, Brageteatret og NIE Teater og Engelen frå Kobane av Henry Naylor, Hordaland Teater og Sogn og Fjordane Teater. Klikk på titlene for å lese Periskops anmeldelser av forestillingene.

Fra Mio, min Mio. Foto: Tingh / Teatret Vårt

Mio, min Mio: Håp og trøst i en dyster tid

Prisen for årets beste barneforestilling gikk til Mio, min Mio av Astrid Lindgren, Teatret Vårt og Nordland Teater.

Juryen sier følgende i sin begrunnelse: Heddajuryen har notert at mange av sesongens forestillinger har en klar politisk slagside, hvor budskapene snikes inn sideveien og spiller på følelsene til publikum i stedet for å skrike av full hals. Dette er også årets beste forestilling for barn et eksempel på. Den tar i bruk lyd, lys, kostymer, masker og scenografi på en måte hvor alt oppleves nytt, forventningsfullt og levende, på tross av mørket som hele tiden ulmer bak, rundt og over oss. Det er teatermøtet i seg selv som får oss til å holde ut ondskapen vi er omsluttet av.

De sceniske virkemidlene er nydelige og blir brukt så dynamisk tilforlatelige at man først kanskje opplever dem som enkle. Når historien folder seg ut, er det kroppen som først merker hvilken effekt den elegante kombinasjonen av figurteater, fysisk teater, fortellerteater og den slående levende scenografien har. Helt i tråd med det tekstlige forelegget formidler forestillingen hvordan man kan finne håp og trøst i en dyster tid. Det er ikke få voksne som har kommet hulkende ut fra denne sterke barneforestillingen.»

De øvrige nominerte var Snøfall av av Klaus Hagerup, Hilde Hagerup, Hanne Hagerup og Synne Teksum, Oslo Nye Teater og HyPer i Egypt av av Thor Soltvedt og Det Norske Teatret.

Heddaprisen er et samarbeid mellom Norsk teater- og orkesterforening og Norsk teaterlederforum. Den deles ut årlig til fremragende prestasjoner innen norsk scenekunst.

Juryen har bestått av Jan H. Landro, Lillian Bikset, Torill Braaten, Hedda Fredly, Borghild Maaland og Mode Steinkjer.

Annonser
Stikkord:
· · · · · ·