Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Kristian Seltun: Flere må få oppleve det mangfoldet som finnes

KATEGORI

Scenekunst,

SJANGER

Intervju,

PUBLISERT

tirsdag 14. mai 2019

Vi har spurt Norges nye teatersjefer om hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge. I dag: Påtroppende teatersjef ved Nationaltheatret, Kristian Seltun.

↑ Påroppende sjef ved Nationaltheatret, Kristian Seltun. Foto: Øyvind Eide/Nationaltheatret.

Hva trenger scenekunstfeltet for barn og unge i dag?

Det produseres utrolig mye godt teater for barn og unge i Norge, men vi har en vei å gå slik at flere kan få oppleve det mangfoldet som finnes. En løsning kan være å ta i bruk alternative spillesteder, i tillegg til alternative kanaler for fomidling av scenekunst for barn og unge. Å våge å flytte noen familieforestillinger ut fra hovedscenene og inn på andre scener ville også være en berikelse for feltet.

Alexander Mørk-Eidems «Heksene» på Dramaten i Stockholm var et glimrende eksempel på hvordan moderne regiteater og sterke skuespillerprestasjoner kan engasjere publikum uansett alder.

De nye teatersjefene


I 2019 og 2020 får en rekke av landets teaterinstitusjoner nye sjefer og nye kunstneriske ledere.

I en serie mini-intervjuer spør vi dem om hvilke utfordringer de ser for barneteater i Norge, hva de vil gjøre med det, og hva som er deres drømmeforestilling å sette opp for en ung aldersgruppe.

Les alle intervjuene her:

Glenn André Kaada, Rogaland teater: Mange av tilbudene til barn er ren underholdning. Teatret bør ha substans og relevans.

Valborg Frøysnes, Kilden teater: Vi bør lete etter nye historier, ny dramatikk, nye stemmer.

Thorleif Linhave Bamle, Teater Innlandet: Barn og unge trenger scenekunstfeltet som en motsats til alt det digitale.

Elisabeth Egseth Hansen: Det er mye å hente i prosjekter der barn eller ungdom er medvirkende. 

Stefan Larsson, Den Nationale Scene: Jeg vil skape intelligent teater som går bortenfor Astrid Lindgren og Egner.

Arne Nøst: Barn og unge trenger ekthet, sannhet, fantasi og håp

Vera Krohn Svaleng, Teatret vårt: Teatret krever fysisk tilstedeværelse. Det er noe annet enn å binge TV-serier

Påroppende sjef ved Nationaltheatret, Kristian Seltun. Foto: Øyvind Eide/Nationaltheatret.

Hvordan vil du som teatersjef jobbe med det?

– Når Nationaltheatret flytter ut av bygningen på Johanne Dybwads plass i forbindelse med rehabiliteringen, blir det min oppgave å sørge for at nye spillesteder tas i bruk. Det gjelder naturligvis også teatertilbudet til barn og unge.

Hva er din drømmeoppsetning for barn og unge?

– Det er vanskelig å skulle trekke frem én drømmeoppsetning for barn og unge. Men en barneforestilling jeg med visshet kan si var vellykket å oppleve var Alexander Mørk-Eidems Heksene på Dramaten i Stockholm – som jeg så sammen med sønnen min. Stykket var et glimrende eksempel på hvordan moderne regiteater og sterke skuespillerprestasjoner kan engasjere publikum uansett alder.

 

Kristian Seltun tiltrer som sjef ved Nationaltheatret 1. januar 2021.

Annonser
Stikkord:
· · · ·