Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Samisk folketro blir digital: Arktisk alv i AR-drakt

KATEGORI

TV og film,

SJANGER

Notis, Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

torsdag 4. februar 2021

Er verden klar for en digital samisk alv? Eller er live-versjonen fortsatt bedre? Dette vil Elin Kåven utforske i et nytt DKS-prosjekt.

↑ Musiker og danser Elin Kaven med en tegning av den arktiske alven. Foto: Sverre Christian Jarild / Illustrasjon: Lina Lindbergh Jirlén.

Elin Kåven er danser og musiker, og jobber mye med DKS-produksjoner. Foto: Mads Suhr Pettersen / Kulturtanken.

I to nye produksjoner for Den kulturelle skolesekken kommer danser og musiker Elin Kåven i konkurranse med seg selv. Begge handler om en figur kalt Den arktiske alven, men der den ene er heldigital og kan oppleves av elevene hver for seg i klasserommet, er den andre en mer tradisjonell konsertforestilling – med digitale innslag.

Kåven er klar for å reise på turné med begge, og er spent på hvilken som blir mest populær. For henne er det sentrale uansett å formidle samisk kulturarv til en ny generasjon.

– Jeg ønsker å vise at teknologi/vitenskap og folketro/natur ikke trenger å være to motpoler, men heller én enhet, sier Kåven i et intervju med Kulturtanken.

Jeg ønsker å vise at teknologi/vitenskap og folketro/natur ikke trenger å være motpoler.

Alt elevene trenger er en smarttelefon eller et nettbrett. Når de retter kamera mot kortene, starter en animasjon på skjermen.

Bildekort i bevegelse

I produksjonen Magisk portal kan barneskoleelever bli kjent med det magiske livet til Den arktiske alven, en oppdiktet figur skapt av Elin Kåven selv, med sterk tilknytning til naturen i nord.

Fysisk består prosjektet av fem visuelle kort, påført en kode som gjør at motivet beveger seg når man ser på det gjennom en app. Alt elevene trenger er en smarttelefon eller et nettbrett. Når de retter apparatets kamera mot kortene, starter en animasjon på skjermen.

Teknologien kalles Augmented Reality (AR), og er beslektet med det mer kjente Virtual Reality (VR). Forskjellen er man kan oppleve AR uten digitale briller eller maske, slik at den utvider den fysiske virkeligheten, snarere enn å erstatte den.

Den nedlastbare appen gjør at figurene kan bli tredimensjonale, og se ut som om de reiser seg fra skjermen. Også Kåvens musikk vil være del av opplevelsen. På baksiden av kortene vil alven fortelle fra sin hverdag i naturen, og be elevene gjøre små gruppeoppgaver. Det kan handle om dyrene som er alvens venner, om midnattssola eller hvordan det føles å sove i lavvo, og om havfruen Sire, som er opptatt av å holde havet rent.

Bildekort fra AR-prosjektet «Magisk portal» av Elin Kåven. Illustrasjon: Lina Lindbergh Jirlén.

utvidet konsertopplevelse

Opplegget vil være klart til bruk fra høsten 2021. Men i mellomtiden kan elever oppleve et forenklet opplegg, kalt Postkort fra den arktiske alven. Dette blir en konsertopplevelse i et større rom.

– Da vil AR-teknologien bli brukt på kun ett kort, som jeg vil vise på storskjerm fra scenen med min egen smarttelefon. De fire andre kortene blir også presentert, men uten det digitale aspektet. Jeg formidler relevante låter og forteller historier rundt tematikken fra de ulike kortene, forklarer Elin Kåven.

Dette live-opplegget vil også bidra til videreutviklingen av det heldigitale prosjektet.

– Selv vil jeg få en pekepinn på hvordan barna lar seg engasjere av alvens budskap og skildringer. Dette blir nyttig med tanke på produksjonen som blir klar fra høsten av.

Jeg formidler relevante låter og forteller historier rundt tematikken fra de ulike kortene.

Elin Kåven på scenen i DKS-produksjonen «Róhta – Norden for 1000 år siden» på Marked for Musikk i Larvik i 2020. Foto: Knut Sørhusbakken / Kulturtanken.

Noen barn kom bort til meg og spurte: «Hva er alv og hulder for noe?» Da ble jeg både lei meg og overrasket.

Alven og huldra

Idéen til alveuniverset fikk Elin Kåven etter at hun selv gjennom mange år som soloartist hadde fått kallenavnet Den arktiske alven.

– Jeg lot meg i stadig større grad inspirere av naturen, mytologi og gammel folketro. Etter hvert følte jeg at alven sto for mye mer enn det jeg fikk frem gjennom mitt kunstnerskap. Derfor begynte jeg å skrive ideer til fortellinger og forestillinger, for å skape et eget univers til henne, slik at alt kunne komme mer til sin rett.

Kåven har også tidligere vist forestillinger gjennom Den kulturelle skolesekken, og forteller om en episode hvor hun virkelig forsto hvor viktig formidlingen av kulturarv er.

– For noen år siden hadde jeg en forestilling der jeg spilte den nevnte alven. Etter en av konsertene kom noen barn bort til meg og spurte: «Hva er alv og hulder for noe?» Da ble jeg både lei meg og overrasket. Dette er jo folkeeventyr man bør kjenne til, ellers mister vi noe av vår egen tilhørighet, mener Kåven.

Artikkelen fortsetter etter annonsene.

Ståle Stenslie er avdelingsdirektør for Forskning og utvikling i Kulturtanken. Foto: Erik Brandsborg / Kulturtanken.

Starten på noe større?

Blant dem som har bidratt med utviklingsmidler til prosjektet er Kulturtanken og Scene Finnmark. Ståle Stenslie, avdelingsdirektør for Forskning og utvikling i Kulturtanken, sier at Magisk portal passer godt til fagetatens visjoner for utvikling av nyskapende kunst i DKS.

– I vår Kunstlab, som er et nasjonalt ressurssenter for nyproduksjon i DKS, undersøker vi hvordan teknologi kan brukes til å skape gode formidlingssituasjoner. Gjennom appen kan man potensielt nå ut til nesten alle 825 000 elever i den norske skolen. For Kulturtanken er det viktig at DKS når flere elever, gjerne på digitale flater og utenfor skolen. Her kan de også dele sine opplevelser med foreldre og søsken over middagsbordet, påpeker Stenslie.

Selv håper Elin Kåven at AR-prosjektet bare er er begynnelse.

– Jeg har haugevis av planer! Nå blir det DKS-besøk og etter hvert lansering av en bok. På sikt håper jeg konseptet også kan resultere i musikk, spill-apper, musikal, tv-serie, julekalender, film osv. Jeg satser på at det baller på seg etter hvert, sier Kåven.

Gjennom appen kan man potensielt nå ut til nesten alle 825 000 elever i den norske skolen.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·