Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Antall kunstmøter i Den kulturelle skolesekken øker

KATEGORI

Tverrestetisk,

SJANGER

Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

mandag 19. juni 2023

I fjor fikk hvert skolebarn i snitt 2,9 kunstmøter gjennom DKS. Tallene er nesten tilbake på 2019-nivå, men fortsatt under de 3,9 møtene elevene fikk i 2016. Kulturtankens direktør vil sikte høyere.

↑ 70 elever, 14 lærere og fire kustnere tilbrakte dagen sammen på øya Runde i Møre og Romsdal i DKS-prosjektet «Runde - et blandakor». Foto: Marte Glanville / Kulturtanken

I løpet av fjoråret fikk 822 350 elever i til sammen 3160 skoler kunstmøter gjennom Den kulturelle skolesekken (DKS). Den kulturelle skolesekkens årsrapport fra 2022 viser at hvert barn fikk i snitt 2,9 kunstmøter i 2022. Det bekrefter at tallene er på vei opp etter pandemien. Da lå tallet på 1,8 møter i året i snitt per barn.

I 2019, forrige normalår, var antall kunstmøter per barn 3,1. Likevel er det verdt å merke seg at 2019-tallet var et nedgangstall. I 2018 var antallet kunstmøter per barn gjennom DKS 3,3. I 2017 var gjennomsnittet 3,6 kunstmøter og i 2016 var tallet 3,9.

Øystein Strand er tidligere direktør i Kulturtanken. Foto: Erik Brandsborg / Kulturtanken

Tilfreds med økningen

Selv om tallet etter pandemien er på vei oppover, er det ikke sikkert økningen vil vedvare:

«Samtidig har pris- og kostnadsveksten vært så høy i 2022 at det er uvisst om antall kunstmøter eller omfanget av DKS vil øke noe særlig over normalnivået fra 2019», slår rapporten fast. Allerede i 2019 ble høye utøverhonorarer nevnt som en begrensning for antallet kunstmøter.

Et annet spørsmål er om man kan regne 2019 som et normalnivå eller ikke. For da var antallet kunstmøter per elev som nevnt synkende i forhold til tidligere år.

Kulturtanken-direktør Øystein Strand gleder seg likevel over at antallet kunstmøter er på vei opp igjen etter pandemien.

– Jeg er svært tilfreds med å se at antallet kunstmøter som forventet øker igjen nå når vi har lagt pandemien bak oss. Riktignok var også starten av 2022 preget av pandemi, så vi er nok ikke helt tilbake til normalen før vi skal gjøre opp status etter 2023, men det jobbes godt med å skape mest mulig aktivitet med knappe ressurser i fylkeskommuner og kommuner, sier Strand i en kommentar til Periskop.

Antall kunstmøter i grunnskolen fordelt på de ulike fylkene. Skjermdump fra Den kulturelle skolesekkens årsrapport. Snittet for kunstmøter for barn i grunnskolealder er 3,2 møter per barn, mens for videregående skole er tallet 1,6. Rapporten slår sammen disse tallene, og da blir snittet per elev i Norge 2,9 kunstmøter.

Jeg er svært tilfreds med å se at antallet kunstmøter som forventet øker igjen nå når vi har lagt pandemien bak oss

Vil opp på firetallet

Helt fornøyd er Strand likevel ikke:

– Jeg skulle nok gjerne ha sett at vi kunne nærme oss firetallet, men det er ikke satt noe konkret måltall for antall kunstmøter i DKS. Kvaliteten på det som formidles i DKS er for meg viktigere enn kvantiteten. Kunstmøter av lengre varighet kan for eksempel være positivt utfra et kvalitetsperspektiv samtidig som det reduserer dette måltallet. Det samme gjelder transport av elever til kunst- og kulturinstitusjoner. For eksempel når DKS Innlandet prioriterer å transportere elever i videregående skole til Den Norske Opera og Ballett i Oslo, så gir det fantastiske opplevelser, men ikke økning av måltallet. Og selv om vi skulle leve i en drømmeverden hvor det ikke finnes økonomiske begrensninger, så vil det fortsatt være begrensninger på hvor mye tid og rom DKS kan få disponere i skolen. Det viktigste for meg er altså ikke antallet møter, men kvaliteten på de møtene som finner sted og at elevene kan gjøre seg kjent med og utvikle forståelse for et variert spekter av kulturuttrykk, sier Strand.

Artikkelen fortsetter etter bildet og annonsene. 

Selv om vi skulle leve i en drømmeverden hvor det ikke finnes økonomiske begrensninger, så vil det fortsatt være begrensninger på hvor mye tid og rom DKS kan få disponere i skolen

Fra SPOR - arena for Kulturarv i 2022. Her fikk elevene møte kystkultur blant annet gjennom tilbereding av fisk. Foto: Marte Glanville / Kulturtanken

Kulturarv, scenekunst, musikk

Rapporten viser også at det er innen kulturarv og scenekunst det finnes flest DKS-produksjoner i grunnskolen. Flest elever fikk likevel oppleve musikk i sitt DKS-møte (se tabell).

Skjermdump fra Den kulturelle skolesekkens årsrapport.

 

Hele rapporten kan du lese her.

Annonser
Stikkord:
· · · ·