Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Årets nominerte til Ibsenprisen har skrevet dramatikk for et ungt publikum

KATEGORI

Litteratur, Scenekunst,

SJANGER

Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

fredag 4. mars 2022

Nelly Winterhalder, Demian Vitanza og Camara Lundestad Joof kan vinne årets nasjonale ibsenpris. For første gang er både et barnestykke og et ungdomsstykke nominert til prisen samtidig.

↑ Fra venstre: Nelly Winterhalder. Foto: Kristin Aafløy Opdan / Demian Vitanza. Foto: Tine Poppe. Camara Lundestad Joof. Foto: Øyvind Eide / Nationaltheatret

Det hører til sjeldenhetene at barne- og ungdomsdramatikk nomineres til Ibsenprisen. 2022 er unntaket. Ser man stort på det, er alle de tre kandidatene teaterstykker som i stor grad retter seg mot et ungt publikum.

Og det er første gang både et barnestykke og et ungdomsstykke er nominert samtidig til Norges eneste dramatikerpris. Tilfanget av tekster for et ungt publikum viser at dette blir satset på, mener Nora Evensen, juryleder for den nasjonale Ibsenprisen.

Den nasjonale Ibsenprisen


Norges eneste pris som utelukkende går til tekster som er skrevet for teaterscenen

Tekstene som nomineres må ha hatt urpremiere eller norgespremiere ved et profesjonelt norsk teater i løpet av foregående kalenderår

Prisen ble opprettet av Skien kommune i 1986, og er blitt driftet av kommunen siden da

Prisen er på 150 000 kroner og en statuett laget av billedkunstneren Nina Sundbye

Prisen deles ut på Ibsens fødselsdag, 21. mars, i Skien

De sterkeste tekstene

Årets jury fikk inn 49 manus til vurdering etter fjorårets pandemi. Av dem var elleve tekster spesielt rettet mot en ung målgruppe. Neste halvparten av tekstene var rettet mot barn, unge eller familien som målgruppe, forteller Evensen til Periskop.

– De tre nominerte tekstene er svært ulike sjangermessig, men retter seg til en yngre del av publikum på hvert sitt vis. At disse stykkene er nominert samtidig beror ganske enkelt på at det er tre sterke tekster, og at det var disse tre som nådde helt til topps i juryens vurdering, sier hun.

Ut fra det dere har lest og nominert – hva sier det om ny, norsk dramatikk for et ungt publikum?

– Tilfanget av tekster for et ungt publikum viser at dette har blitt satset på i stadig større grad, og det er positivt både for de unge og for norsk dramatikk som helhet. Det har så vidt jeg vet ikke skjedd tidligere at et barnestykke og et ungdomsstykke er nominert samtidig til Ibsenprisen, forteller Nora Evensen.

Nelly Winterhalder. Foto: Kristin Aafløy Opdan

Barn og voksne

Jordbær/Kake er skrevet av Nelly Winterhalder. Selv kaller Winterhalder teksten en skilsmissesyklus for barn og voksne. Dobbeltforestillingen Jordbær/Kake av kunstnerkollektivet Ann Sam Bell ser på et helt vanlig samlivsbrudd fra barnets perspektiv. Ved urpremieren og senere fremføringer av Ann Sam Bell har fremføringen vært en dobbeltvisning – en for voksne og en for barn. Disse har blitt vist parallelt. Teksten i de to visningene har vært den samme, men barn og voksne har møtt hver sin hovedperson: 8-årige Hannah som barn midt i bruddet, og 38-årige Hannah som husker tilbake.

Juryen sier følgende:

Teksten balanserer på en sår, humoristisk og poetisk line og vokser med styrke og innsikt etter hvert som barnet gjennomlever og prøver å fatte en stor og ordløs sorg der hun beveger seg mellom de to som hun hører til, men som ikke lenger hører til hverandre. Teksten er fokusert, den overrasker oss og vi kjenner oss igjen mens historien langsomt vokser frem. Den er skrevet med letthet og lekenhet og samtidig med stor formmessig konsekvens. Det er ganske enkelt en perle av en tekst.

Ganske enkelt en perle av en tekst

Demian Vitanza. Foto: Tine Poppe

Ungdom

av Demian Vitanza er ungdomsdramatikk, skrevet for Den Unge Scenen i 2021. Stykket hadde urpremiere ved Follies Barne- og Ungdomsteater i Stavanger under den sterkt reduserte teatersesongen våren 2021. Mange teatergrupper over hele landet som jobbet frem sine DUS-stykker i fjor, fikk få muligheter til å vise dem for et publikum, og DUS-festivalen ble sterkt redusert. Her kan du lese Periskops rapport fra Stavanger – og også en prat med noen av ungdommene som var med og spilte urpremieren på .

Fra juryens begrunnelse:

I møter vi en ung teatergruppe som kastes ut i deres egen fremtid, hvor de i intense øyeblikk opplever seg selv og hverandre både her og nå, og som voksne med et levd liv bak seg. Demian Vitanza setter tiden i spill på mesterlig vis, og skriver seg med en uanstrengt selvfølgelighet gjennom store hendelser og livsvalg som spilles frem i en oppriktig søken etter dypere mening. (…) vekker oss og beveger oss, og viser hvordan både ekte teaterkunst og levd liv vokser ut fra det nakne nået.

NÅ viser hvordan både ekte teaterkunst og levd liv vokser ut fra det nakne nået

Camara Lundestad Joof er forfatter og dramatiker, for tiden ansatt ved Nationaltheatret. Foto: Øyvind Eide / Nationaltheatret

Unge voksne

Camara Lundestad Joofs kraftfulle tirade De må føde oss eller pule oss for å elske oss er ikke et ungdomsstykke, men er samtidig dramatikk som treffer unge voksne godt. Joof har skrevet stykket som en del av husdramatikeroppdraget ved Nationaltheatret. Teksten handler om rasisme og seksualitet, lengsler og polarisering – og det evige ansvaret for andres blikk på en selv. Joof bruker humor, satire og raseri som tydelige grep, og klarer gjennom det å dreie definisjonsmakten bort fra majoriteten.

Juryen sier følgende:

Teksten er kompleks, selvkommenterende og med en sterk vilje til å blottstille opplevelsen av å stå i et norsk samfunn som melaninrik og være kommet til et punkt hvor integreringen går i ring. Karakterene leter etter svar, mening og løsninger, og samtidig er det som teksten også leter etter sin form i en veksling mellom scener, betraktninger og monologer.

En sterk vilje til å blottstille opplevelsen av å stå i et norsk samfunn som melaninrik og være kommet til et punkt hvor integreringen går i ring

Prisen deles ut på Ibsenhuset i Skien mandag 21. mars.

Årets jury har bestått av

Norsk teaterlederforum: Nora Evensen (juryleder)
Norsk kritikerlag: Rania H. Broud
Norske dramaturger: Endre Sannes Hadland
Norsk Sceneinstruktørforening: Anne Karen Hytten
KHIO: Jesper Halle
Skien kommune v/Teater Ibsen: Bo Anders Sundstedt

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·