BARNEREDAKSJONEN på Kunstsilo: Når skjermen distraherer tilgangen til kunsten
Periskop sin Barneredaksjons femte oppdrag gikk til Kunstsiloen i Kristiansand. Siloen har brukt store ressurser og referansegrupper i forkant for å utvikle ulike formidlingstilbud til de unge. Dessverre stjal ny teknologi og skjermer fokuset fra selve kunstopplevelsen fremfor å berike den. I utvalget av kul AR og ny-utviklete digitale spill, ble det taktile trykke-verkstedet en vinner! Kanskje er dette en tankevekker til den retningen norske kunstmuseer nå tar …
↑ BARNEREDAKSJONEN på Kunstsiloen: Henni, Kai og Leo.
Har siloen lykkes med å bli det beste museet for barn og unge i verden, slik direktør Reidar Fuglesang uttalte til lokalpressen?
11. mai 2024 åpnet den omdiskuterte Kunstsiloen i Kristiansand med en prislapp på 710 millioner kroner. Den huser nå Nicolai Tangens samling på over 5500 kunstverk i sine utstillingsarealer på 3300 kvadratmeter.
For å skape et museum for alle, igangsatte formidlings-staben i 2022 prosjektet Kunstsilo for barn og unge til en verdi av tre millioner kroner – en egen empirisk metodikk og tjenestedesign for å virkelig lodde hva de unge ville ha i siloen. 440 barn og 60 voksne ble spurt.
I oktober sendte Periskop sin Barneredaksjon med Kai, Henny og Leo på oppdrag sammen med regissør Anniken Seglem Krogstad.
Har siloen lykkes med å bli det beste museet for barn og unge i verden, slik direktør Reidar Fuglesang uttalte til lokalpressen? Våre målgruppe-kritikere var ikke overbegeistret, og vår film viser mer enn noe annet barnas intuitive reaksjoner under kategorien show, don’t tell …
– Dessverre så vi at de digitale spennende tilbudene ikke fungerte optimalt teknisk, og at de heller ikke var så interessante når barna først fikk dette til. Når vi prøver å lage en bro til barnas digitale hverdag mister vi noe vesentlig i møte med kunsten; nemlig det taktile og den nære opplevelsen, forteller regissør av filmen, Anniken Seglem Krogstad etter å ha observert barna gjennom en lørdag i Kristiansand.
Løypa for oppdraget inneholdt:
- AR stasjoner med koder og en applikasjon på mobilen
- Det digitale Reidar Aulie-rommet
- Marianne Heskes Gjerdeløa med delay-film
- Detektivspillet
- Trykke-verksted
- Digitalt byggespill
Jeg gir terningkast to ... jeg gir fem ... jeg gir tre ...
Hele veien var det viktig at deltakerne måtte svare helt åpent på hva Kunstsilo burde være for dem (Kristine Kolloen Nilsen, konseptutvikler formidling for Kunstsilo)
Solid forarbeid fra Siloen – men treffer det?
I 2022 ble Kunstsilo tildelt til sammen tre millioner kroner fra Cultiva og Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør til sin satsing på barn og ungdom. Periskop skrev en sak om prosjektet i januar 2024:
– Når man ankommer Kunstsilo og Silosalen, skal det være tydelige signaler om at barn og unge er velkommen, dette er stedet for dem. Vi skal møte deres behov fra dag én, og alle konsepter er testet på målgrupper og utviklet i tett dialog med barn og unge. Det handler om å skape et rom der de føler seg trygge, og et sted der de aktiviseres og føler eierskap til, fortalte Kristine Kolloen Nilsen, som er konseptutvikler formidling for Kunstsilo, til Periskop, og legger til:
– I løpet av for-prosjektet har Kunstsiloen fått verdifull innsikt om barn og unges behov i byen fra ca. 500 personer med blant annet besøk på to barneskoler og fire fritidsklubber. Det har vært test-workshop og intervjuer, også med voksne som jobber med barn og unge. I et samarbeidsprosjekt med Tangen videregående skole fikk interiørlinjen komme med innspill til lokalene. Hele veien var det viktig at deltakerne måtte svare helt åpent på hva Kunstsilo burde være for dem!
Periskop informerer:
Flere av barna hadde reist langt samme dag som innspillingen, og tilbrakte 6 timer på Siloen, og ble også slitne underveis i filmingen.
Barneredaksjonen mottar ikke regi fra produsent og regissør, og vår tilnærming er å fange deres umiddelbare respons og utalelser om det de opplever.
Sammen med Kunstsilo hadde vi laget en kjøreplan med 6 poster, der formidler fra museet, Torill Haugen, var med hele dagen og ga noe guiding til verk og verktøy.
Barna mottar honorar for oppdraget.
De kommende generasjonene er født hel-digitale. Vi er også tydelige på at den digitale formidlingen forteller sann og relevant kunsthistorie (Irgens Kuhnle)
Fakta
Kunstsiloen åpnet 11. mai 2024 og holder til i en nedlagt og prisbelønt kornsilo fra 1935.
Den rommer i tillegg til utstillingslokaler også rom for barn og unge, lokaler til arrangementer, vrimlehall, bar, kafé, butikk og selskapslokale.
Museet huser Tangen-samlingen, verdens største av nordisk modernisme, i tillegg til Sørlandets Kunstmuseums faste samlinger. Dessuten skal andre kunstverker vises i perioder.
Finansiering 710 millioner kr:
- Kulturdepartementet, 175 millioner kroner
- AKO Foundation, 210 millioner kroner
- Cultiva, 100 millioner kroner
- Lån, 80 millioner kroner
- Kristiansand kommune, 50 millioner kroner
- Salg eksisterende lokaler, 35 millioner (takst)
- Private aktører, sponsorer (Sparebanken Sør, Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, m. fl.), 30 millioner
- Vest-Agder fylkeskommune, 25 millioner kroner
- Aust-Agder fylkeskommune, 5 millioner kroner