Dette ser vi frem til våren 2020
Hva gleder vi oss mest til våren 2020? Periskop-redaksjonen har samlet noen høydepunkter.
↑ Fra Carte Blanches nye familieforestilling. Foto: Bent René Synnevåg / Carte Blanche / Festspillene i Bergen
Kinofilm: Alle utlendinger har lukka gardiner
Blant vårens norske filmer gleder vi oss aller mest til Alle utlendinger har lukka gardiner, basert på Maria Navarro Skarangers debutroman fra 2015. Denne oppvekstskildringen fra et flerkulturelt drabantbymiljø på Romsås i Oslo, handler om ungdom, forelskelse og vennskap. Bak står et stjernelag av dyktige filmkvinner, ledet av regissør Ingvild Søderlind og manusforfatter Hilde Susan Jægtnes.
I et intervju med Talent Norge sier regissør Søderlind blant annet:
– Nesten alle prosjekter fra Groruddalen handler om hvor vanskelig det er å bo der. Alle utlendinger har lukka gardiner fremstiller et annet narrativ. Det er en vakker og mangfoldig skildring av vanlige menneskers liv i et varmt, inkluderende, morsomt og rart miljø. Det er en universell fortelling om hvordan det er å være ungdom. Vi har et fantastisk cast med ungdommer fra det aktuelle miljøet, altså et drabantbymiljø, med en sjargong jeg ikke tror det er mulig å tilegne seg med mindre du har vokst opp der.
Premieredato 6. mars.
Kinofilm: Flukten over grensen
Vi har også forventninger til en annen filmatisering, Flukten over grensen, basert på Maja Lundes prisbelønte bok om jødiske barn på flukt i Norge vinteren 1942. Filmregissør er Johanne Helgeland, som tidligere har jobbet mye med reklamefilm, musikkvideoer, humordrama og barneserier. Flukten over grensen blir hennes spillefilmdebut. Maja Lunde er i ferd med å bli en av våre mest kjente forfattere, særlig i utlandet, med bøker som Snøsøsteren og Bienes historie. Hun har selv skrevet manus til filmen, og under et besøk på filminnspillingen til Flukten over grensen uttalte hun følgende til NRK:
– Alle spennende historier om flukt i eget land under andre verdenskrig var skrevet for ungdom og voksne. Jeg ville skrive for barn. Det er jo fortsatt barn som er på flukt fra andre land. Det er viktig at vi tar imot dem på samme gode måte som svenskene gjorde mot oss
Premieredato 14. februar.
Forestilling: Bubble Jam
Den tyske scenegruppa Rimini Protokoll med instruktør Daniel Wetzel er kjent for en særegen og nyskapende type dokumentarteater, der vanlige folks ekspertise på egne liv og fagfelt settes i sentrum. Arbeidene tar ulike og ofte sammensatte former av teater, hørespill, film og installasjoner. I 2020 kommer de til Asker og Den kulturelle skolesekken (DKS) med prosjektet Bubble Jam, der smarttelefoner og internett brukes i en blanding av spillplattform og kammerteater. Bubble Jam hadde premiere i Athen i 2018, men blir nå tilpasset norske forhold. Vi forventer magiske overraskelser!
Turnéplan: 20.-24. april på ulike ungdomsskoler i Asker.
Babyopera: To splitter nye
VOeX, festivalen for opera-eksperimentering ved Den Norske Opera og Ballett, slår til med urpremiere på to helt nyskrevne operaer for barn mellom 0 og 3 år. Maja Ratkje og Eivind Buene har skrevet hver sin babyopera, og de vil bli fremført to ganger daglig i perioden 4.-7. juni i Operaen i Oslo. Ratkjes opera har fått tittelen Orfeus’ trøst – en babyopera, og Buenes har tittelen Amors varme – en babyopera.
Konsert: Minimusikk
Våren 2020 starter Miniøya opp Minimusikk – et nytt prosjekt som skal bidra til flere konserter av høy kvalitet for det aller yngste publikummet. I løpet av 2020 arrangerer de fire konserter på Sentralen i Oslo i samarbeid med Sentralen Ung. Konsertene er laget i et format som skal være lett å ta med på turné.
Første konsert blir en tilpasning av jazz-world-musikk-prosjektet «Panda», komponert av musiker Hildegunn Øiseth. «Panda» var et bestillingsverk til jazzfestivalen i Trondheim i mai 2019, men skal nå nyproduseres for barn av jazzmusiker og tidligere Rikskonsertene-produsent Torstein Ellingsen. Konserten vises på Sentralen i Oslo 29. februar.
Dans: DRØM
Både barn, foreldre og besteforeldre har vært involvert i utviklingen av Drøm, en helt ny forestilling signert den anerkjente koreografen Inger Cecilie Bertràn de Lis. I dette drømmespillet for alle fra fire år og oppover er utgangspunktet samtaler med barn og voksne om drømmer de har drømt. Fantasi og absurditeter smelter sammen i et drømmespill. Spilles på Dansens hus i Oslo fra 14. februar.
Dans: Better Ask for Forgiveness But Then, We’ll Disappear (I’d Prefer Not To)
En god danseopplevelse kjenner ingen aldersgrense, sier Norges nasjonale kompani for samtidsdans, Carte Blanche. Under Festspillene i Bergen har de urpremiere på familieforestillingen Better Ask For Forgiveness But Then, We’ll Disappear (I’d Prefer Not To). Bak tittelen skjuler det seg et ønske om å fremheve individets rolle i en verden full av motsetninger – i et håp om at alt har en plan. Den kanadiske koreografen Frédérick Gravel er kjent for å snu opp ned på strukturene i koreografi og inkluderer ofte elementer fra rock og performancekunst i sine verk.
– Jeg ser på en koreografisk idé som en melodi, og arbeidene mine kan sammenlignes med å lage en konsert. Jeg lager musikk ved hjelp av dans. Man kan kanskje si at jeg komponerer linjer som danserne framfører med sin egen stemme, i sin egen toneart, sier han til Festspillene i Bergens nettsider. Premiere 1. juni. Det øvrige programmet for barn under Festspillene slippes i februar.
Teater: FYR
Fyret er trygghetens siste skanse. Cirka teater i Trondheim, som blant annet har stått bak forestillingene Hundre hemmeligheter og Garage, samarbeider med Trøndelag teater om forestillingen Fyr. Fyret Filos har sunget og ult for å veilede menneskene når tåken har pakket inn havet. Men nå har han blitt lei av å se på alt menneskene ødelegger. Han vil ikke mer, og han bestemmer seg for å slukne. Men ei jente oppdager det mørke fyret. Hvorfor lyser det ikke? Det er jo livsfarlig. Båter kan gå på grunn!
I arbeidet med Fyr har Cirka teater latt seg fascinere av hvor dypt havet er, og av hva vi kan møte om vi beveger oss på og under havoverflaten. I denne barneforestillingen tar de publikum med dypt, dypt, dypt ned i det eventyrlige havet. Spilles fra 15. februar.
Teater: Vårløysing
En av mange forestillinger for ungdom denne våren er Franz Wedekinds Vårløysing ved Det Norske Teatret. Den kanskje mer kjente musikalen Spring Awakening er basert på dette stykket, men det er altså originalverket som settes opp denne gangen. Det Norske Teatret har fått Miriam Prestøy Lie, regissør og Fjaler-festivalgeneral til å iscenesette livet og kjærligheten til en ungdomsgjeng i en landsby i Tyskland på slutten av 1800-tallet. Sett opp mot de andre ungdomsforestillingene våren bringer, blant dem Psykt blod ved Brageteatret, Til ungdommen ved Oslo Nye Teater og Skjerp deg!! ved Rogaland teater, blir det spennende å se hvordan ungdomstid og identitetsproblematikk får sine ulike – eller kanskje like? – uttrykk.
Performance: Reverse og The Ephemeral Tower, Fredrikstad
Østfold kulturutvikling avdeling scenekunst blir til Østfoldteatret AS i 2020. I mai inviterer de til åpningshelg med to performancer barn og voksne kan delta i.
Performancen Reverse av nederlandske Johannes Bellinkx er en interaktiv byvandring der publikum inviteres til å legge fra seg innarbeidede vaner og mønstre gjennom en enkel øvelse: å gå baklengs. Gjennom å følge en merket løype gjennom sentrum får publikum, utstyrt med hodetelefoner, se byrommet – og tilværelsen – på en helt ny måte.
I The Ephemeral Tower av franske Olivier Grossetête skal byens befolkning bygge det nye Østfoldteateret i papp midt på Stortorvet i Fredrikstad – for neste dag å rive det ned igjen. Fredrikstad 8.-10. mai.
Bildebok: Alle som har rompe liker å prompe
Den lenge varslede bildeboken Alle som har rompe liker å prompe av illustratør og forfatter Gry Moursund (Cappelen Damm) kommer fra trykkeriet i mai. Moursund er kanskje aller mest kjent for å stå bak illustrasjonene i Bjørn F. Rørviks bildebokserie om Bukkene Bruse (på badeland etc.), men har også gitt ut og illustrert en mengde andre bøker. Hva er en god bildebok om flatulens? Kanskje kommer svaret i mai.
– Næmmen, Mathilda! sier tante Tulla. – Prompet du?
Det blir helt stille rundt bordet.
– Det var ikke meg, sier Mathilda.
Spenningsserie: Klode-klubben
Fra havet av detektivbyrå-bøker, og kanskje særlig det siste årets ulike varianter av dyredetektivbyrå-bøker, stiger nå som en oppstanden Blekkulf, Ruth Lillegravens Klode-klubb til overflaten. Det var et tidsspørsmål før en miljødetektivserie for 6-9-åringene måtte komme, og det ble Lillegraven og Samlaget som var først ute.
Vanja, Sivert og Mo bor i ei lita bygd på Vestlandet. De hvite svanene i havnebassenget er blitt tilgriset av sort olje etter et båtkræsj – men det er likevel noe som ikke stemmer helt. Forsøker noen å forurense med vilje? Vennegjengen tar opp jakten på potensielle miljøskurker, i den første boka som har fått tittelen Dei svarte svanene. Både denne og bok nummer to i serien, Hytta som forsvann, slippes i mai.
Ungdomsroman: Et sted bak sola
Bokvåren er usedvanlig sterk på ungdomsbokfronten med flere interessante debutanter, diktsamlinger og prosautgivelser. Etter de to sterke barneromanene Alt som teller og Hjertet er en knyttneve, kommer Ingrid Ovedie Volden denne våren med sin første ungdomsroman: Et sted bak sola. Det er en roman om å savne så sterkt at man nesten forsvinner, og om å finne seg selv igjen et sted man aldri hadde forestilt seg. Kommer i april.