Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Jørgen Knudsen: – Viktig å opprettholde kunstnerisk ambisiøs scenekunst for et ungt publikum

KATEGORI

Scenekunst,

SJANGER

Intervju,

PUBLISERT

onsdag 2. mars 2022

Den påtroppende teatersjefen ved Black Box teater savner flere danseforestilinger for ungdom.

↑ Til venstre: Fra streetdance-forestillingen «Into the Deep» med kompaniet dEEp doWN dopEiZM. Forestilingen ble vist på Dansens hus i 2019. Foto: Tale Hendnes / Til høyre: Jørgen Knudsen. Foto: Anna Penkova

Jørgen Knudsen tiltrer i august som teatersjef ved Black Box teater. Black Box er ikke primært en arena med fokus på barn og unge, men har likevel alltid programmert forestillinger også for denne målgruppen. I serien «De nye teatersjefene» spør vi i dag Knudsen om hans ambisjoner for scenekunsten for barn og unge noen måneder før han starter i jobben som teatersjef ved den programmerende scenen.

Hva trenger scenekunstfeltet for barn og unge i dag?

– Det enkle og korte svaret er gode forestillinger og prosjekter som engasjerer. Det behøver ikke å være direkte begeistring, det kan også være scenekunst som overrasker og åpner for ettertanke eller aha-opplevelser i lengre tid i etterkant. I Norge er vi heldige som har mange scenekunstnere som er opptatt av å arbeide kunstnerisk og grundig med barn og unge som publikum.

De nye teatersjefene


I en serie mini-intervjuer spør vi landets ferske teatersjefer og kunstneriske ledere ved scenekunstinstitusjoner om hvilken retning de ønsker å ta barneteateret i.

Vi spør dem om hvilke utfordringer de ser for barneteater i Norge, og hva de vil gjøre med det. Og om hva som er deres drømmeforestilling å sette opp for en ung aldersgruppe.

Tidligere intervjuer i serien finner du her.

Jørgen Knudsen. Foto: Anna Penkova

Hvordan vil du som teatersjef jobbe med det?

– Selv om Black Box teater siden oppstarten i 1985 har vist forestillinger for barn og unge, er det ikke primært en arena med fokus på denne målgruppen. Men det er viktig at vi opprettholder interessen for kunstnerisk ambisiøs scenekunst for et ungt publikum som en del av teatrets program.

Min metode til nå har vært å prøve å se mange forestillinger, orientere meg bredt både estetisk og kulturelt, og møte mange kunstnere for å høre om deres erfaringer. Jeg har også hatt stort utbytte av å bli kjent med hvordan barna tar imot forestillinger.

Jeg har hatt stort utbytte av å bli kjent med hvordan barna tar imot forestillinger

Hva er din drømmeoppsetning for barn og unge?

– Jeg har gjennom i min jobb som festivalleder for Dansefestival Barents og senere som scenekunstkonsulent og seniorrådgiver i Kulturrådet vært så heldig å få oppleve mange gode forestillinger for barn og unge. Siden jeg fortsatt arbeider i Kulturrådet, ønsker jeg ikke løfte fram noe spesifikt akkurat nå. Men på generelt grunnlag vil jeg si at jeg kan savne flere danseforestillinger for ungdom innenfor en større estetisk og formmessig bredde. Det finnes mange sterke kunstnerskap og forestillinger rettet mot mindre barn.

Jeg kan savne flere danseforestillinger for ungdom innenfor en større estetisk og formmessig bredde

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · ·