Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Rasmus og verdens beste band vant Spellemannprisen for beste barnemusikk

KATEGORI

Musikk,

SJANGER

Intervju, Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

fredag 21. april 2023

– Vi kjemper mot russemusikken, sier Spellemannprisvinner Rasmus Rohde til Periskop.

Lørdag 15.april gikk Spellemannprisen av stabelen, og prisen for beste barnemusikk gikk til Rasmus Rohde og bandet hans «Rasmus og verdens beste band» med albumet Tunga på gjerdet.

– Å vinne vår fjerde Spellemannpris betyr veldig mye. Vi har nå gitt ut vår sjette plate og denne prisen blir en anerkjennelse på at vi fremdeles er aktuelle for både voksne og barn. I dag blir flere av de kommersielle kategoriene fremmet i media, og det er derfor veldig hyggelig med en hyllest til sjangere som ikke blir like mye synliggjort i media, som barnemusikken, sier prisvinneren til Periskop.

Rasmus og verdens beste band vant Spellemannpris 2022. Foto: Silje Kolaas

Barnemusikk er en godtepose av muligheter

Rasmus Rohde sin interesse for musikk startet i tidlig alder da moren jobbet som skuespiller på Trøndelag Teater. Rasmus tilbrakte mye tid med henne på jobb. Der ble han introdusert for Knutsen & Ludvigsen, som i dag er en stor inspirasjon for musikken han selv lager. Da de spilte Juba Juba-forestillingene sine på Trøndelag teater, satt lille Rasmus i losjen og hørte på. Barnemusikkens historie har en stor betydning for musikken bandet lager, og ifølge Rohde har Norge har en veldig fin tradisjon med blant annet Margrethe Munthe som skrev sanger som også i dag er like aktuelle. Andre viktige personer i norsk barnemusikk for Rasmus Rohde og bandet, er Alf Prøysen, Lillebjørn Nilsen og Torbjørn Egner for å nevne noen.

– Det er ikke bare i Norge vi henter musikkinspirasjon fra, også i Sverige lages det mye spennende og ny barnemusikk. Inspirasjon finnes overalt, også i andre sjangere som ikke er barnemusikk. Da jeg fant ut at det var barnemusikk jeg skulle drive med, ble det nesten som en godtepose av ulike muligheter. I andre sjangere jeg har drevet med, har det ofte vært høye skuldre, men barnemusikk er som et friområde hvor man kan teste ut det man vil. Det hjelper å finne sitt eget indre barn og ha det morsom når man skriver barnemusikken, da blir den best.

Da jeg fant ut at det var barnemusikk jeg skulle drive med, ble det nesten som en godtepose av ulike muligheter

Rasmus og Verdens beste band og Tunga på gjerdet


Rasmus og verdens beste band vant Spellemannprisen for beste Barnemusikk 2022  

«Tunga på gjerdet» er laget av:
Rasmus Rohde – akustisk gitar, el.gitar, gitarbanjo og sang

Kriss Stemland – piano, rhodes, keyboards, harpe, theremin, el.gitar, dobro og sang
Morten Berger Stai – kontrabass, el.bass, perkusjon og sang
Stian Lundberg – trommer, diverse perkusjon og sang
Christine Sandtorv – sang på «Søt musikk», «Si det» og «Kyss, klapp og klem»
Mina Ashraf Aryan – sang på «Fire frekke bia»
Iver Sandøy – diverse perkusjon og sang
Anneli Brodshaug Skjemstad, Eira Wengstad-Halvorsen, Elise Maroni Stavik, Hanna Værdal Wennberg, Live Røtne Aabakken, Sigrid Flatås – sang på «Fire frekke bia» og «Bra nok»
Tekst og musikk: Rasmus Rohde
Produsert av Yngve Leidulf Sætre og Iver Sandøy

Samtidig med platen gir bandet ut en egen sangbok med tekst og noter, der alle sangene er illustrert av Kari Stai.

«Tunga på gjerdet» av Rasmus og verdens beste band. Coverillustrasjon: Kari Stai.

Morsom barnemusikk med et alvor over seg

For Rohde finnes det ingen regler for å skrive barnemusikk, en står fritt til å gjøre som en vil. Det er Den kulturelle skolesekken (DKS) et fint eksempel på. Bandet påpeker at det er ekstra gøy å lage musikk i en sjanger som egentlig er sjangerfri.

De har skrevet flere sanger med et mer alvor over seg, og sanger som «Fyllikan i bakgård´n» og «Puppan te pappa» kan ved første øyekast ikke se ut som titler på barnesanger. Hvordan man skriver sangtekster har mye å si for om det blir en sang til voksne eller til barn. Det handler om hvordan man tilrettelegger ordene, og tema som alkohol kan også være med i en barnesang, dersom budskapet kommer riktig frem. Ved vanskelig temaer er det viktig å la publikum i salen kjenne på at man står sammen om ulike følelser, som å være lei seg, men at man etterpå kan få danse og le.

Tekstene i russemusikken egner seg ikke i et klasserom.

Barnemusikken kjemper mot russemusikk

Dagens konkurranse i musikkverden er blitt større, men det er ikke annen musikk i samme sjanger som barnemusikerne kjemper mot, men musikken fra andre sjangere.

– Vi kjemper mot russemusikken. Tidligere kunne lærere ha åpne forslag for hvilke sanger som skulle spilles i klasserommet, men det går ikke i dag da elevene ofte setter på russemusikk. Tekstene i slike sanger er ikke egnet til et klasserom, men dette var ikke tidligere et problem. Derfor synes jeg at det er viktig å skryte av dem som jobber for å fremme nylaget norsk barnemusikk, slik at lærere ved skolene og pedagogene i barnehagene kan bidra med å spre musikkgleden hos barna.

 

De andre nominerte i kategorien Beste barnemusikk 2022 var Aslak Brimi  med Teleskoper, Hallaisiken med 1000 skjermer og Mandarinsaft med Puteslott.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · ·