Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Kvinne rød kjole ser mot venstre ut over havet

Redaktørens hjørne: Større fokus på de unges stemmer

KATEGORI

Tverrestetisk,

SJANGER

Leder,

PUBLISERT

onsdag 30. august 2023

HVOR
Oslo

I dag er Periskop mye et sted av, for og om bransjen. Vi ønsker å bygge et større landskap og gjøre merkevaren Periskop tydeligere på kultur-scenen og innen kritikerfaget. Med oss på laget skal vi ha barna og de unge – side om side med faglig sterke kritikere. Vi skal favne fra nord til sør, dykke ned i små lokale skatter til store produksjoner og løfte blikket opp og ut.

↑ Mette Torstensen er ny redaktør i Periskop. Foto: Julie Jacobsen

Mitt mantra som kunsthistoriker, kunst-formidler og kunstprodusent har alltid vært «kunst til alle» – med undertittelen «en hel generasjon kreative barn og unge».

Kjære Periskops lesere!

I ti år har Periskop talt barn og unges sak – og anmeldt og formidlet mange tusen kulturtilbud til våre yngste kulturkonsumenter fra 0-25 år! Det er en ære for meg å tre inn i redaktørstolen og fortsette dette grundige, mangfoldige og enorme arbeidet som har blitt gjort av et imponerende kobbel med tidligere redaktører, journalister og anmeldere! 

Mitt mantra som kunsthistoriker, kunst-formidler og kunstprodusent har alltid vært «kunst til alle» – med undertittelen «en hel generasjon kreative barn og unge». Alt fundert i kvalitet og faglig tyngde. Jeg har i løpet av de siste syv årene navigert i mitt virke etter FNs barnekonvensjon om «at alle barn har rett til å bli hørt og at alle barn har like rettigheter». Dette er verdier som også hører inn under Periskops paraply.

Men barn har ofte ikke tilgang til å ytre seg verbalt eller skriftlig om sine opplevelser. Ofte er det enklere å ta i bruk et visuelt språk for de yngre i en slik dialog. Alternativtvi ha inn voksne stemmer som talerør – voksne som forstår barnas behov og persepsjon. Som redaktør har jeg mine fanesaker, og jeg håper at Periskops lesere vil ta nye serier og kanaler vel imot!  

Vev med tau fra fjæra, ved tekstilkunstner Elin Igland. Den fantastiske barnekunstfestivalen 2017 v/Blåsen Kunsthavn. Foto: Mona Hauglid.

Ny redakør har selv lang erfaring med formidling til barn og unge. Foto: Julie Jacobsen

barn som ser på en skjerm og lærer om kunst

I 2024 er målet vårt: 


Raskere nyhetsdekning og et fugleperspektiv på flere saker

Nå bredere ut, samt å senke terskelen for å lese våre saker

Flere unge stemmer og stemmer med minoritetsbakgrunn

Bedre og mer levende SOME-dekning – bli med Periskop på oppdrag der ute!

Mer levende bilde på våre plattformer

SALONG PERISKOP – en ny POD

Økt fokus på visuell kunst

En tydeligere ungdomsredaksjon

Etablere NY barneredaksjon

Nye serier som setter søkelyset på våre museer, hva de kulturelle støttemidlene faktisk går til og barns plass i arkitektur/offentlige rom.

Norske serier på NRK

Henrik Hoff Vaagen (t.h.) i forestillinga «Utopia - et drømspel fra barnehagen». Foto: Darja Olsevskaja

Møte mellom de voksne som avsendere og barna som mottagere

I dag ER Periskop barnas profesjonelle talerør i møte med produksjonene innen kunst og kultur. En god kulturopplevelse starter ofte der ordene ikke lenger kan beskrive den; en speiling og dialog fra avsender til mottaker. I møte med barn og unge kreves helt andre premisser for denne speilingen – og en annen respekt og forståelse fra utøver og avsender.

Det vil så å si alltid være en voksenperson som formidler til en yngre mottager på kunst-scenen – uavhengig av genre – en voksen som til syvende og sist setter rammene. Når publikum er barn og unge – VIL det, uansett kunnskap og intensjon, oppstå et gap mellom to ulike referanseverdener.  Mottakeren, altså barnet og den unge, kan ikke alltid gi tilbakemelding på samme måte som et voksent publikum om møtene faktisk var vellykket. Om formidlingen nådde frem. Om budskapet ble forstått. Om estetikken, lyden eller dramaturgien holdt mål. 

Saken fortsetter under annonsene

Når publikum er barn og unge – VIL det, uansett kunnskap og intensjon, oppstå et gap mellom to ulike referanseverdener.

Periskop skal være «vaktbikkja». Vi skal i 2024 legge vekt på journalistisk og kritikk som er informativ, kritisk og deltagende fra den skrivende stemmen – alltid med barn og unges briller på.

Vi er vaktbikkja

Periskop skal være «vaktbikkja» som tar pulsen på disse møtene over hele landet – ved hjelp av et «korps» på 50-60 gode kritikerstemmer med ulik bakgrunn, kultur og alder. Hva er den egentlige intensjonen bak produksjonen? Føringene fra institusjonen? Kunstnerens egentlige mål? Hva sier det politiske i denne saken? Er virkelig barnas perspektiv tatt hensyn til?

Vi skal i 2024 legge vekt på journalistisk og kritikk som er informativ, kritisk og deltagende fra den skrivende stemmen – alltid med barn og unges briller på. Slik kan vi bidra til at kvaliteteten skjerpes og spisses på kultur skapt for barn og unge. En forventet faglig kritikk vil også høyne status på det å skape kunst til barn – og ikke minst øke kravene på barnas vegne.

Barnekultur-kritikeren, som en del av et stor kunst-apparat, behøves for at barnekultur skal sidestilles med «voksen» kultur – og dermed i neste instans få gode økonomiske levevilkår fra stat, fylkeskommuner og kommuner. God barnekunst er i høyeste grad også et politisk anliggende.

Professor Gunnar Danbolt snakker om en barnekultur innen Humanistisk forskning som er tredelt: 1. Kulturen barna skaper selv internt, 2. Kultur mellom voksne og barn der det er en dialog og utveksling og 3. Kultur som underholdning fra voksen til barn. Disse lagene har Periskop med seg i møte med barnekunsten.

I dag er Periskop mye et sted av, for og om bransjen. Vi ønsker å bygge et større landskap og gjøre merkevaren Periskop tydeligere på kultur-scenen og innen kritikerfaget.

Hilsen Mette Torstensen

Redaktør PERISKOP

 

Den stor innspillsboka til barn og unges kulturmelding. fra v.: Amy Jallow (12) og Abdullah Talib (12), Lin Marie Holvik, Trine Skei Grande og Aaron Normann Bruun (17). Foto: Knut Sørhusbakken

Annonser
Stikkord:
· · · · · ·