Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Sparebankstiftelsen støtter 15 nye kunstprosjekter for barn og unge

SJANGER

Notis, Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

onsdag 26. februar 2020

Noen temaer barna får møte er biokunst, land art og digital teknologi.

↑ 15 av i alt 25 prosjekter fikk støtte til formidling av visuell kunst for barn og unge av DNB Sparebankstiftelsen (Foto: Flickr/Queen of the universe/greenchucks/Creative commons)

Sparebankstiftelsen DNB deler ut 3,7 millioner til formidling av visuell kunst for barn og unge på Østlandet. Pengestøtten muliggjør oppstart av kunstprosjekter som skal foregå i skoleåret 2020 til 2021, med mulighet for forlengelse.

Det er i alt 15 prosjekter av 25 søknader som får støtte. Disse skal foregå i løpet av skoleåret 20/21 med mulighet for forlengelse, melder Sparebankstiftelsen.

– Prosjektene som får støtte nå vil gi barn og unge muligheten til å bli kjent med visuell kunst over tid. De vil få god innsikt i et kunstnerisk prosjekt og hva det vil si å arbeide som kunstner. Prosjektene legger også opp til at elevene selv får jobbe med kunst i praksis, sier Anders Bjørnsen, leder for Kunst og kultur i Sparebankstiftelsen DNB i en pressemelding.

Blant de 15 prosjektene som får pengestøtte i Vestfold, Telemark, Innlandet, Viken og Oslo finnes et variert utvalg av atelierbesøk, workshops og skapende virksomhet. I Periskop har vi blant annet merket oss følgende:

Roboten Papp av Hilde og Bård Tørdal skal nå hjelpe barn å lære koding. Foto: Hilde og Bård Tørdal.

Digitale prosjekter

Kunst og koding er temaet for et prosjekt ved Drangedal skole, i regi av kunstnerduoen Hilde og Bård Tørdal. De arbeider innenfor elektronisk kunst, og har skapt den interaktive roboten Papp, som nå vil tas i bruk for å skape en forbindelse mellom realfag og kunstfag. Elevene skal både lage egen kunstutstilling, og lære å kode kretskortet som styrer PAPP.

I Oslo har organisasjonen Kunst i Skolen fått midler til to ulike prosjekter. I prosjektet Kunstlab skal elever fra Høybråten skole undersøke kunst på og rundt skolen sin sammen med kunstner Jennie Bringaker, og lage egne visuelle kunstuttrykk ved hjelp av digital teknologi. I et annet prosjekt på Blindern vgs skal kunstner Marianne Karlsen gi elevene praktisk erfaring i grafiske teknikker som linosnitt og kollografi, samt lære dem å kuratere og formidle kunst i en utstilling. Gjennom workshops lages egne verker som skal stilles ut på Kunst i Skolens eget Galleri Seilet.

Artikkelen fortsetter under anbefalingene.

Miljø og håndverk

Ved Reier skole i Moss vil elevene få glede av et samarbeid mellom Punkt Ø og kunstner Charlotte Thiis-Evensen, i forbindelse med sistnevntes utstilling Noe må gjøres på Galleri F 15 på Jeløya. Thiis-Evensen har tatt utgangspunkt i potetskreller-bedriften Peik, som uttrykk for et arbeid og en kunnskap som er i ferd med å forsvinne. Fjerdeklassingene får også lage et eget prosjekt ved galleriets verksted.

I Viken blir det ellers fokus på landskap og miljø i to ulike prosjekter, henholdsvis i Gjerdrum og Ås. Et samarbeid mellom Gjerdrum kommune og Akershus kunstsenter vil gjøre barn og unge til aktive deltakere og medprodusenter av kunst gjennom kommunens Landart-festival, og blant annet ta elevene med på er stolpejakt og guidede landskapsturer. Ved Vitenparken Campus Ås vil biokunstner Hege Tapio lede et prosjekt der elever ved Frogn vgs får delta i aktiviteter i skjæringspunktet mellom kunst og vitenskap.

 

Festivalen LANDART Gjerdrum er et samarbeid mellom kommunen og Gjerdrum bondelag. Her fra et prosjekt i 2017. Foto: Anders Valde / LANDART

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · ·