Sparebankstiftelsen støtter 15 nye kunstprosjekter for barn og unge
Noen temaer barna får møte er biokunst, land art og digital teknologi.
↑ 15 av i alt 25 prosjekter fikk støtte til formidling av visuell kunst for barn og unge av DNB Sparebankstiftelsen (Foto: Flickr/Queen of the universe/greenchucks/Creative commons)
Sparebankstiftelsen DNB deler ut 3,7 millioner til formidling av visuell kunst for barn og unge på Østlandet. Pengestøtten muliggjør oppstart av kunstprosjekter som skal foregå i skoleåret 2020 til 2021, med mulighet for forlengelse.
Det er i alt 15 prosjekter av 25 søknader som får støtte. Disse skal foregå i løpet av skoleåret 20/21 med mulighet for forlengelse, melder Sparebankstiftelsen.
– Prosjektene som får støtte nå vil gi barn og unge muligheten til å bli kjent med visuell kunst over tid. De vil få god innsikt i et kunstnerisk prosjekt og hva det vil si å arbeide som kunstner. Prosjektene legger også opp til at elevene selv får jobbe med kunst i praksis, sier Anders Bjørnsen, leder for Kunst og kultur i Sparebankstiftelsen DNB i en pressemelding.
Blant de 15 prosjektene som får pengestøtte i Vestfold, Telemark, Innlandet, Viken og Oslo finnes et variert utvalg av atelierbesøk, workshops og skapende virksomhet. I Periskop har vi blant annet merket oss følgende:
Digitale prosjekter
Kunst og koding er temaet for et prosjekt ved Drangedal skole, i regi av kunstnerduoen Hilde og Bård Tørdal. De arbeider innenfor elektronisk kunst, og har skapt den interaktive roboten Papp, som nå vil tas i bruk for å skape en forbindelse mellom realfag og kunstfag. Elevene skal både lage egen kunstutstilling, og lære å kode kretskortet som styrer PAPP.
I Oslo har organisasjonen Kunst i Skolen fått midler til to ulike prosjekter. I prosjektet Kunstlab skal elever fra Høybråten skole undersøke kunst på og rundt skolen sin sammen med kunstner Jennie Bringaker, og lage egne visuelle kunstuttrykk ved hjelp av digital teknologi. I et annet prosjekt på Blindern vgs skal kunstner Marianne Karlsen gi elevene praktisk erfaring i grafiske teknikker som linosnitt og kollografi, samt lære dem å kuratere og formidle kunst i en utstilling. Gjennom workshops lages egne verker som skal stilles ut på Kunst i Skolens eget Galleri Seilet.
Artikkelen fortsetter under anbefalingene.
Miljø og håndverk
Ved Reier skole i Moss vil elevene få glede av et samarbeid mellom Punkt Ø og kunstner Charlotte Thiis-Evensen, i forbindelse med sistnevntes utstilling Noe må gjøres på Galleri F 15 på Jeløya. Thiis-Evensen har tatt utgangspunkt i potetskreller-bedriften Peik, som uttrykk for et arbeid og en kunnskap som er i ferd med å forsvinne. Fjerdeklassingene får også lage et eget prosjekt ved galleriets verksted.
I Viken blir det ellers fokus på landskap og miljø i to ulike prosjekter, henholdsvis i Gjerdrum og Ås. Et samarbeid mellom Gjerdrum kommune og Akershus kunstsenter vil gjøre barn og unge til aktive deltakere og medprodusenter av kunst gjennom kommunens Landart-festival, og blant annet ta elevene med på er stolpejakt og guidede landskapsturer. Ved Vitenparken Campus Ås vil biokunstner Hege Tapio lede et prosjekt der elever ved Frogn vgs får delta i aktiviteter i skjæringspunktet mellom kunst og vitenskap.