Disse vant Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur for 2017
Sju priser på til sammen 325 000 kroner ble torsdag denne uken delt ut til forfattere, oversettere, illustratører og tegneserieskapere.
↑ Foto: Norsk barnebokinstitutt
Statssekretær i Kulturdepartementet Frida Blomgren delte ut prisene torsdag denne uken. Det er Norsk barnebokinstitutt som administrerer jury og prisutdeling.
Dette er årets vinnere:
LITTERATURPRISEN (50 000 kroner)
Snillionen (Cappelen Damm) av Arnfinn Kolerud.
Fra juryens begrunnelse: «Personar og hendingar blir skildra på ein detaljrik, levande og humoristisk måte, og med ein alvorleg undertone. Her blir verdiar og moral diskutert utan moralisering. Kolerud får lesaren til å reflektere over kvardagsspråket med overraskande vendingar. Ei underhaldande forteljing om kor vanskeleg det er å vere styrtrik og samstundes eit godt menneske.»
BILDEBOKPRISEN (50 000 kroner)
ABC (Gyldendal) av Mari Kanstad Johnsen
Fra juryens begrunnelse:
«Hvert oppslag gir assosiasjoner til en myldrebok, i Kanstad Johnsens løsslupne slackerstil i talende strek og akvarell, markerte konturer og rufsete former. (…) Kanstad Johnsen står selv for tekst, illustrasjon og design. Resultatet er blitt en helt uvanlig ABC der tekst og bilder, bokstav for bokstav, åpner nye rom i fantasien.»
FAGBOKPRISEN (45 000 kroner)
Følelser til å bli sprø av (Gyldendal) av Mariann Youmans
Fra juryens begrunnelse:
«Fagbøker for ungdom om psykisk helse er mangelvare, men her har disse leserne fått et viktig tilskudd. (…) Forfatteren presenterer og formidler stoffet med alvor, humor og varme, til ettertanke og refleksjon. Ørjan Jensen har stått for design og illustrasjoner. Layouten er i en enkel og ryddig stil, med både informative og humoristiske innslag, og knytter det hele sammen til en velfungerende helhet.»
ILLUSTRASJONSPRISEN (45 000 kroner)
Iben Sandemose for illustrasjonene til Eva Jensens Kom si, kom sa (Aschehoug).
Fra juryens begrunnelse:
«Iben Sandemoses stiliserte formspråk, med fantasifigurer, mennesker, katter og landskap, treffer diktene. Illustrasjonene er både poetiske og humoristiske, og virker utvidende på Jensens tekster. Andre steder holder de seg tilbake, antyder landskap, og gir luft og rom til tekstene. Eller de står som silhuetter i ørkenen, til hvislingen av et indianer-haiku.»
DEBUTANTPRISEN (45 000)
Hysj! (Aschehoug) av Magnhild Winsnes
Fra juryens begrunnelse:
«Forfatteren bruker filmatiske virkemidler, zoomer ut og inn og fanger opp karakterenes opplevelser, og veksler mellom blikket til de to hovedpersonene og deres syn på omverdenen. Formatet utnyttes godt, med varierende oppslag som gir god plass til å formidle historien. Den sparsommelige teksten sammen med et mer krevende bildespråk gjør dette til en stilsikker debut, både bildemessig og fortellerteknisk.
OVERSETTERPRISEN (45 000 kroner)
Line Almhjell for oversettelsen fra svensk av Jessica Schiefauer: Guttene (Gyldendal)
Fra juryens begrunnelse:
«Dette er en original skildring av oppvekst og pubertet, om venninner, kjærlighet og forandring. Fortellingene er fascinerende, både mystisk og spennende – en idéroman som utforsker alternative fortellinger og virkeligheter om kjønn og identitet. Almhjell klarer å videreformidle dette magiske i naturen på en forbilledlig måte. Hun beholder Schifauers poetiske kvaliteter i språket, godt tilpasset temperaturen i fortellingens ulike partier.»
TEGNESERIEPRISEN (45 000 kroner)
I’m a girl, it’s fantastic (Jippi forlag) av Ida Eva Neverdahl
Fra juryens begrunnelse:
«Vi blir møtt av kraften i denne, og også sårbarheten i en kunstners store behov for å uttrykke seg. (…) Vi blir vist den uoppnåelige higen etter et perfekt ytre, spiseforstyrrelser, hår, menstruasjon, tilfeldig sex – rått, brutalt og nådeløst ærlig i en blanding av filmruter fra splash-horrorfilm, ailien-aktige figurer, mensblod og blomster.»
Les mer på Norsk barnebokinstitutts nettsider.