Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Forfatter og formidler ved Norsk barnebokinstitutt Veronica Salinas. Foto: Kristin Aafløy Opdan / Oppslag fra boken "Slem" med ASK-symobler

– Barn med ulike behov står utenfor litteraturen

KATEGORI

Litteratur,

SJANGER

Intervju, Nyhet, Nyheter,

PUBLISERT

tirsdag 29. november 2022

– Alle barn fortjener litteratur. Det er en skandale at barn med ulike behov står utenfor, mener forfatter og litteraturformidler Veronica Salinas. Hun etterlyser bøker med symboler.

↑ Forfatter og formidler ved Norsk barnebokinstitutt Veronica Salinas. Foto: Kristin Aafløy Opdan / Oppslag fra boken "Slem" med ASK-symobler

Portrett av forfatter Veronica Salinas, smiler og ser i kamera

- Alle barn skal ha tilgang på litteratur. Forfatter og forsker Veronica Salinas. Foto: Kristin Aafløy Opdan

Nylig inviterte Norske Barnebokinstitutt til seminar om universell utforming av litteratur og satte blant annet søkelys på bruk av visuelle symboler alternativ supplerende kommunikasjonsform, ASK.

Litteraturen er ikke for alle

Nasjonal bibliotekstrategi slår fast at «bibliotekene skal bidra til å forme et samfunn der kunnskap, kultur, litteratur og lesing er tilgjengelig for alle og brukes av flest mulig.» Men forfatter, forsker og formidler Veronica Salinas ved barnebokinstituttet mener det er langt igjen før denne strategien gjelder for alle.

– Skal vi klare dette må vi inspirere flere. I Norge er det ca. ti tusen barn og unge som bruker ASK, og det er ganske mange barn. Men, vi har i dag kun to bokutgivelser i fysisk format med ASK. Noen flere digitalt, men likevel er dette en alvorlig mangel, sier Salinas, understreker at barna skal kan kunne lese med hele seg om det trengs, både fingre, øyne og ører.

Barna skal kan kunne lese med hele seg om det trengs, både fingre, øyne og ører

Alternativ supplerende kommunikasjon - ASK


Alle trenger språk for å utvikle seg. Noen personer kan, på grunn av medfødte tilstander, skader eller sykdom, ikke kommunisere ved hjelp av talespråk.

Å kommunisere på andre måter enn gjennom talespråk kalles alternativ og supplerende kommunikasjon, forkortet til ASK.

Kilde: Statped.no

-Vi snakker om Norge som et demokratisk og likestilt samfunn, men disse barna er ikke likestilte. Forfatter, formidler og forsker Veronica Salinas ved Norsk barnebokinstitutt. Foto: Kristin Aafløy Opdan

Portrett av forfatter Veronica Salinas, smiler og ser i kamera
Bokhylle med barnebøker

Horten bibliotek: Hylle med bøker til alle barn

Dyre amerikanske lisenser

Veronica Salinas har gjennom samarbeidsprosjektet «Bok til alle fysisk og digitalt» utviklet en formidlingsmetode for barnehagebarn med ulike funksjonsnivå. Målet var å utvikle en metode der alle kunne delta i den samme formidlingen, og prosjektet ble gjort i samarbeid med Vestfold og Telemark fylkesbibliotek, Horten bibliotek, Leser søker bok og Bjørnestien barnehage i Horten.

– ASK-symboler brukes av barn som ikke bruker tale som kommunikasjon. De trenger å peke på symboler for å delta i samtalen. Symbolene skaper masse dialog. Og da blir det en bok for alle. Bildeboka «Slem» med grafiske symboler har vi testet vi på 40 barn, noen med autisme, noen med språkvansker, konsentrasjonsvansker og noen barn nettopp ankommet fra Ukraina som ikke kunne norsk. De var alle mellom fire og seks år og ASK-symbolene viste seg å treffe denne aldersgruppen.

Gjennom prosjektet oppdaget hun at symbolene som brukes koster penger:

– Biblioteker, barnehager og skoler må kjøpe dyre amerikanske lisenser for å gi barna et språkmiljø som inneholder grafiske symboler. Vi snakker om Norge som et demokratisk og likestilt samfunn, men disse barna er ikke likestilte.

ASK-symboler brukes av barn som ikke bruker tale som kommunikasjon. De trenger å peke på symboler for å delta i samtalen

Bok med ASK-symboler: Barneboken "Slem" kan leses av alle barn.

Barnebok ligger åpen på bord av treplanker. Hender peker på ASK-symboler.

Nå skal vi skape leseglede blant alle barn og unge – men hva med barna med ulike behov?

Er dette noe du har tatt videre?

– Vi har møtt statssekretæren i Kulturdepartementet og meldt inn vår bekymring. Kultursektoren snakker om en lesestrategi; nå skal vi skape leseglede blant alle barn og unge – men hva med barna med ulike behov? Hvorfor har vi ikke et eget visuelt norsk symbolspråk og flere bøker med ASK? Det lages heller ikke mange bøker til barn som bruker blindeskrift.

Ifølge Salinas er de barna som trenger et visuelt språk, en gruppe som nesten er usynlig for de fleste.

– Det er urettferdig at forlagsbransjen og litteraturnettverkene ikke tenker på dem. Jeg har i løpet av to år møtt mange fantastiske fagpersoner. Personer som tar med seg hjemmelagde bøker med ASK på jobb, for at disse barna skal få lese. Her snakker jeg om lærere og barnehage-ansatte som har et stort hjerte og bruker kveldene sine på å lage bøker til barna ved å klippe og lime symboler, sier hun.

Her snakker jeg om lærere og barnehage-ansatte som har et stort hjerte og bruker kveldene sine på å lage bøker til barna ved å klippe og lime symboler

Barnebok med andemotiv i tre versjoner. Med symboler, med punktskrift og med taktile bilder.

Boken "Slem" i sine tre formater: Med symboler, med punktskrift og med taktile bilder.

Vil utfordre bransjen og myndigheter

Hva mener du skal til for at det opprettes norske symboler som er gratis å bruke for dem som trenger det?

– Jeg vil utfordre både myndigheter og forlagsbransjen og foreslå at forlagene lager en tema-tavle. Og med politisk vilje kunne vi blitt enige om å leie inn en illustratør som laget nye norske symboler.

– Tenk å kunne si til foreldrene at dere trenger ikke å laste ned en dyr lisens fra USA? Det er ille at vi ikke er kommet lenger. Her trengs det en større visjon.

Med politisk vilje kunne vi blitt enige om å leie inn en illustratør som laget nye norske symboler

Barnebok med taktile bilder og hender som kjenner på bildene

Barnebok med taktile bilder

Vi skal ha plass til alle

Salinas understreker at dette ikke er en enmannsjobb, men at det overhodet ikke er umulig, og viser til arbeid som er gjort i Sverige.

– Vi har gode fagfolk det ute, vi må bare tørre å snakke høyt sammen, myndigheter, forlagsverden og fagfolk. Vi kan ikke tenke at dette klarer vi alene.

– I Sverige er det gratis å bruke symboler, forteller Salinas, – og der er det også flere andre som bruker dem, som sykeshus som også symbolsetter beskjeder og skilt.

Prosjektet «Bok til alle fysisk og digitalt» er avsluttet – og Salinas har publisert en artikkel der hun blant annet beskriver en oppskrift på hvordan man lese med symboler. I etterkant kom en invitasjon fra Statped om å fortsette arbeidet, men det trengs symboler.

Artikkelen fortsetter etter annonsene.

Vi har gode fagfolk det ute, vi må bare tørre å snakke høyt sammen, myndigheter, forlagsverden og fagfolk

Det er så mange historier som ikke er fortalt ennå og vi trenger å synliggjøre dem

– Vi utvikler oss hele tiden, det er viktig. Og nå Kulturministeren sier vi skal lage en strategi for alle barn da velger jeg å tro at denne strategien virkelig skal inkludere alle. Vi skal ha plass til alle – ikke bare til noen, sier Salinas.

– Det er så mange historier som ikke er fortalt ennå og vi trenger å synliggjøre dem. Vi skal bringe inn hovedkarakterer i rullestoler, eller blinde, og vi skal ha med oss alle dem som har behov for ASK. Vi skal vise frem ulike måter å kommunisere på i litteraturen slik at vi når ut til alle. Dette har jeg troen på!

Artikkel oppdatert 01.12.22: I artikkelen stod det opprinnelig at også foresatte må betale for lisensen, men det riktige er at barn, voksne og foresatte som trenger ASK for å kommunisere får denne lisensen hos NAV Hjelpemiddelsentral.

Vi skal bringe inn hovedkarakterer i rullestoler, eller blinde, og vi skal ha med oss alle dem som har behov for ASK

Annonser

Stikkord:
· · · · · · · · · · ·