Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Da Vinci i Ålesund

KATEGORI

Visuell Kunst,

PUBLISERT

lørdag 28. oktober 2023

HVOR
Ålesund

10. oktober åpnet verdens første Da Vinci-rom  i Ålesund! Et rom for tverrfaglig kunstundervisning for alle byens femteklassinger – og et nydelig eksempel på et godt samarbeid mellom lokalpolitikk, lokale kunstner-krefter og det å finne et motsvar på at antall timer med kunstundervisningen i skolen har falt dramatisk de siste 15 årene. 

NYTT ROM: Rommet er tegnet av arkitekt Olaug Brunstad, og har blitt malt i flotte farger av billedkunstner Bent Erik Myrvoll sitt fargelaboratorium. Foto: Jon Åge Giske Andersen.

Et program for å styrke den kreative muskelen og de estetiske læringsprosessene i grunnskolen.

Gjennom to år har Ålesund kommune i samarbeid med Aggregat kunstnerfellesskap gjennomført pilotprosjektet Verkstad da Vinci – et program for å styrke den kreative muskelen og de estetiske læringsprosessene i grunnskolen. Det var så vellykket at politikerne våren 2023 vedtok å gjøre tilbudet permanent allerede fra høsten 2023.  

800 femteklassinger per år

10. oktober gikk verkstedet fra pilot til drift. I løpet av neste skoleår vil de rundt 800 femteklassingene i kommunen komme på besøk til «Da Vinci-rommet» og treffe profesjonelle kunstnere og jobbe med ulike kunstneriske prosesser i alle disipliner. Målet er å skape en like viktig arena for kreativefag som finnes på Newton-rommet – en elles læringsarena for alle barn og unge i Ålesund som tilby praktisk undervisning i matematikk, naturfag og teknologi for grunnskolen og videregående skole. 

Verkstad da Vinci skal være et rom for kreativitet, kunst og magi og skal bidra til å hindre utenforskap og sørge for at elevene får kjennskap til kulturarven vår. Både elever og lærere skal få praktisk undervisning i kreative metoder, noe vi vet at det er stor mangel på i skolen i dag. Vi skal jobbe tverrfaglig og fortsette samarbeidet med Newton, for vi vet at skoler der kunst og kultur blir høyt verdsatt, også har de beste resultatene i teoretiske fag, sa prosjektleder Mariann Bjørkavoll Lervåg, i sin åpningstale 10. oktober.  

I to måneder har hun og kollegaer jobbet intenst med å forvandle en tom lagerplass til et fargerikt rom for tverrfaglig kunstundervisning: Scene og- sceneteppe, arbeidsbenker, male-utstyr, dansematter, lese-område og alle fasiliteter for kreative møter, fysisk og åndelig, og kreativ produksjon. 

Tore Johan Øvstebø (som var varaordfører fra 2015 til 2019 da prosjektet ble planlagt og også den som kom med forslag til navnet) trakk også frem på åpningen at politikernes viktigste oppgave er å bygge et godt lokalsamfunn, men som oftest er det fysiske byggeprosjekter som skoler og veier som får oppmerksomhet.

– Verkstad Da Vinci er mye viktigere, for det handler om å bygge mennesker som igjen skal skape den gode byen. 

Kultursjefen i Ålesund kommune, Oskar Skulstad, nevnte også et viktig premiss for satsningen: 

– Fram til 2003 var det obligatorisk for alle lærerstudenter med minst 15 studiepoeng i praktiske fag og 15 studiepoeng i estetiske fag. Men nå er dette kravet fjernet, noe som har ført til at skolen har mistet nesten all den praktiske og estetiske kompetansen. 

TVERR-ESTETISK: – Leonardo da Vinci var en tusenkunstner, og det passer fint for konseptet med å sette sammen flere kunstuttrykk i de ulike verkstedene, forteller prosjektleder Marianne. Foto: Trine Smoor Isaksen.

10. oktober gikk verkstedet fra pilot til drift.

POLITISK VILJE: Verkstedet da Vinci er et samarbeid mellom Ålesund kommune og Aggregat Kunstnerfellesskap. Aggregat leder byggeprosessen av rommet, med midler fra Kulturdirektoratet, Kulturrom, Sparebanken Vest og Stiftinga Kjell Holm. Foto: Trine Smoor Isaksen.

FØRSTE VERKSTED med danser Tonje Aas Molnes og billdekunstner Silvia Ilona Klatt. Foto: Trine Smoor Isaksen.

Lærarkompetansen innen estetiske fag er på et kritisk lavt nivå!

Fra Newton til Da Vinci

Trine Smoor Isaksen har ledet pilotprosjektet og er nå ansatt som Prosjektmedarbeider. Hun forteller ytterligere om bakgrunnen for å lykkes i dette prosjektet i et intervju med Periskop: 

– Allereie i 2019 vart ideen om å skape eit «Newtonrom» for estetiske fag fødd. Politikar Tore Johan Øvstebø, kultursjef Oskar Skulstad og Aggregat Kunstnarfellesskap gjekk saman om korleis eit slikt tilbod kunne igongsettast. Tore Johan Øvstebø var den gang ansvarlig for å opprette tilbudet med «Newtonrom» i Ålesund. Det var han som startet dialogen om å opprette et tilsvarende rom for estetiske læringsprosesser og å skape eit tilbod for å styrke kunnskap og kompetanse i dei estetiske faga i skulen, både for elevar og lærarar.

Bakgrunn var at lærarkompetansen innan dei estetiske faga var på eit kritisk lavt nivå i norsk skole. Når det i 2003 ikkje lenger vart obligatorisk å velgje ei estetisk fordjuping i grunnskulelærarutdanninga så forsvann dessverre også mykje av kompetansen ut av skulen. 

I 2017 hadde 44 % av lærarane som underviste i kunst og handverk ingen kompetanse i faget. Det same problemet gjeld for musikkfaget. Når det gjeld dramakompetanse, er ikkje dette påkravd i skulen i det heile. Dette betyr at barn og unge sin moglegheit til å vere med på kvalitativt gode undervisningsopplegg som innehar estetisk metodikk minskar. Men med fagfornyinga i «Kunnskapsløftet 2020» opnast det no opp for ny satsing på estetiske læringsprosessar, med fokus på dei overordna tema berekraftig utvikling, demokrati og medborgarskap og folkehelse og livsmeistring. 

Hvordan vektlegges de ulike genrene – visuell kunst, performance med mer? 

– Det unike med Verkstad da Vinci er at det springer ut fra modellen til Aggregat Kunstnerfellesskaps prosjektrom, «Mottaket». Aggregat har 49 medlemmer, og disse benytter seg av «Mottaket» 14 dager hver i året. Her oppstår det mange spennende tverrkunstneriske samarbeid, og ad hoc prosjekt når kunstnerne kommer sammen. De oppfordres til å samarbeide på tvers av disiplin. Leder Karin Augusta Nogva sier ofte at «Rommet har en vask og ei dør», og mer skal ikke til før kunstnerne har det de trenger for å skape. Vi har brukt dette som inspirasjon for å bygge Da Vinci-rommet. Legge til rette for kunstnerne og det de trenger, og prøve å holde rommet åpent med flyttbare moduler slik at det passer for flest mulig. 

Hvordan velger dere ut kunstnere som skal undervise? 

– Iår lyste vi ut Open Call for kunstnerne og oppfordret søkerne til å nevne hvilken annen kunstner og/eller disiplin de ønsket å samarbeide med. Vi landet på danser Tonje Aas Molnes og billdekunstner Silvia Ilona Klatt, som søkte sammen, for høsten 2023. Musiker Kristian Skårbrevik og keramiker Lissette Escobar for våre 2024, og billedkunstner Hilde Rosenberg Bamarni sammen med dramatiker Eldrid Schrøder Kvalvik for høsten 2024.  

Og hvordan skal dette nå økonomisk og praktisk drives? 

– Aggregat Kunstnarfellesskap står for drifta av rommet, der Verkstad da Vinci leier rommet til verkstadar 2 semester (8 mnd i året). Dei 4 månedene på sommeren, når Verkstad da Vinci har pause, skal Aggregat Kunstnarfellesskap fylle rommet med andre aktivitetar også for fleire aldersgrupper en 5. trinn. Vi har ei venteliste på 400 unge til kulturskulen i Ålesund, så vi ser for oss at det blir populært med flere aktører innen formidling og kunstverksteder.  

For dei neste 3 år skal programmet i Verkstad da Vinci utviklast til å vere ein del av skolen sitt ordinære opplegg. I første fase (2023) skal det arbeidast for å sette i stand «da Vinci rommet», utarbeidast eit system for programmeringa av kunstnarar i tverrfaglege samarbeid og få på plass en avtale for transport av elevar, samt finne fram til driftsmodell. I andre og tredje fase skal driftsmodellen testast ut og evaluerast. Det er avgjørende for skolen sin deltakelse at transporten fra skolen er gratis. Dette er vi veldig glad for at vi har fått til å dekke i kommunebudsjettet, avslutter Marianne.

SYNERGIER: Aggregat Kunstnarfellesskap står for driften av rommet, der Verkstad da Vinci leier rommet til verkstader to semestere (8 mnd i året). Foto: Trine Smoor Isaksen.

Aggregats samarbeidspartner, Ålesund kommune, ønsker at målgruppa barn og unge, skal ha moglegheit til å skape, delta i og oppleve kunst og kultur av høg kvalitet uavhengig av individuelle føresetnadar som bustad, alder, økonomi, etnisitet, språk eller funksjonsevne. For å imøtekomme dette har vi oppretta Verkstad da Vinci som er eit prosjekt både for elevar og lærarar.


Verdens første Verksted Da Vinci har åpnet, og det i Ålesund.

Rommet er tegnet av arkitekt Olaug Brunstad, og har blitt malt i flotte farger av billedkunstner Bent Erik Myrvoll sitt fargelaboratorium.

Verkstedet da Vinci er et samarbeid mellom Ålesund kommune og Aggregat Kunstnerfellesskap. Aggregat leder byggeprosessen av rommet, med midler fra Kulturdirektoratet, Kulturrom, Sparebanken Vest og Stiftinga Kjell Holm.

I løpet av neste skoleår vil de rundt 800 femteklassingene i kommunen komme på besøk til «Da Vinci-rommet» og treffe profesjonelle kunstnere og jobbe med ulike kunstneriske prosesser i alle disipliner.

Budsjettet er på 3,3 millioner for 2024:

Det er avsatt 1,3 millioner NOK i kommunebudsjettet til Ålesund kommune for 2023, og 2,3 million NOK for 2024 og 2025.

I tillegg er det lovet 500 000 NOK fra Møre og Romsdal fylke, i tilskuddsordningen «verdiskaping på kulturfeltet».

MOBILE enheter som kan tilpasses ulik bruken av rommet. Foto: Trine Smoor Isaksen

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · ·