– Dansekunst av høy kvalitet skal være tilgjengelig for alle. Også for de minste
Prosjektet «Stor kunst for små barn» er blitt til «Stor kunst for ALLE barn». Det er en seier for dansekunsten og barna, mener Stine Nilsen, ny kunstnerisk leder for Dansens hus i Oslo. På trappene står forestillinger som favner et stort publikum og ulike funksjonsvariasjoner.
↑ Foto: Tale Hendnes
Da Stine Nilsen ble tilsatt som ny kunstnerisk leder for Dansens hus Oslo i fjor, løftet hun frem en hjertesak allerede fra starten av: Tilgjengelighet og tilrettelegging slik at et bredt publikum kan få oppleve dans. I dette mini-intervjuet forteller hun mer om hvordan hun vil jobbe for at alle barn skal få muligheten til å oppleve stor dansekunst, og hva det yngste publikummet kan vente seg i tiden fremover.
De nye teatersjefene
I en serie mini-intervjuer spør vi landets ferske teatersjefer og kunstneriske ledere ved scenekunstinstitusjoner om hvilken retning de ønsker å ta barneteateret i.
Vi spør dem om hvilke utfordringer de ser for barneteater i Norge, og hva de vil gjøre med det. Og om hva som er deres drømmeforestilling å sette opp for en ung aldersgruppe.
Tidligere intervjuer i serien finner du her: https://periskop.no/series/www-periskop-no-de-nye-teatersjefene/De nye teatersjefene
Hva trenger scenekunstfeltet for barn og unge i dag?
– Scenekunst for barn og unge trenger aktuelle forestillinger og en kontinuerlig utvikling som gjenspeiler og utfordrer virkeligheten vi lever i. Dette gjør vi ved å programmere eksisterende norske og internasjonale forestillinger som en del av Dansens Hus program, samt skape muligheter for utforskning for nye verk. Prosjektet Stor kunst for små barn har siden 2016 bidratt til denne utforskningen, gjennom å overføre kompetanse fra de aktørene som har jobbet lenge med det yngre alderssegmentet.
Vi ønsker å invitere barn og deres omsorgspersoner inn i scenekunsten under optimale sceniske forhold som på Dansens Hus, men også møte barn på andre steder i byen, det være seg en park eller et bibliotek. Videre er det viktig å støtte opp under og samarbeide med viktige ordninger som Den Kulturelle Skolesekken og tilbudet til Oslo kulturetat for barnehagene som sørger for at alle barn – uavhengig av sosio-økonomisk bakgrunn – får sett scenekunst av høy kvalitet.
Vi heier også på og samarbeider med kolleger i feltet som står på i utviklingen av egne teater dedikert til ung scenekunst som for eksempel Elefantteateret i Stavanger og Kloden i Oslo.
Scenekunst for barn og unge er en viktig del av programmet på Dansens Hus, og har vært det helt siden begynnelsen. Kunstnerisk produsent Saskia Wieringa velger ut vårt program for barn og unge, og vi diskuterer ofte viktigheten av spennende høykvalitets-dansekunst for denne målgruppen. Saskias kunnskap og innspill er uvurderlig for arbeidet vi gjør for barn og unge på Dansens hus.
Vi ønsker å invitere barn og deres omsorgspersoner inn i scenekunsten under optimale sceniske forhold, men også møte barn på andre steder i byen
Vi ønsker å bidra til et mer inkluderende scenekunstfelt i Norge
Hva vil du som kunstnerisk leder for Dansens hus gjøre med det?
– Som Nasjonal scene for dans har vi et ønske om og et ansvar for å gjøre dansekunst av høy kvalitet tilgjengelig for alle. Dette gjelder også de yngre aldersgrupper. Derfor er jeg glad for at den tredje prosjektperioden innenfor Stor Kunst for Små Barn nå har for øye å utvikle tre nye forestillinger for ALLE barn, med utøvere og for publikum med og uten funksjonsnedsettelser. Dette prosjektet er helt i tråd med helheten av programmeringen min, og en viktig prioritet for at dansekunst for små barn også skal gjenspeile flere menneskers hverdag og virkelighet.
Tre nye prosjekter som skal co-produseres i årene fremover:
Forestillingen Fløyelshjertet av den bergensbaserte dansekunstneren Ine Terese Hogstad lages av kunstnere med og uten synsnedsettelser og tilrettelegges både for barn med og uten synsnedsettelse.
Festen av Caroline Marie Sprott og Ellen Jerstad blir en inkluderende danseforestilling for barn som utfordrer tradisjonelle forestillinger om normalitet og kroppslig uttrykk. Målet er å skape en forestilling der både barn og voksne kan speile seg i et mangfold av ulike kropper og uttrykk, og å bidra til et mer inkluderende scenekunstfelt i Norge.
Blitz Kidz av Geir Hytten og Øystein Elle ønsker å skape en teateropplevelse som utvider barns oppfatning av kjønn, identitet og teknologi og blir tilrettelagt for barn med funksjonsvariasjoner, spesielt de med nedsatt hørsel. Med et sterkt visuelt og lydlig fokus som oppleves kinestetisk og sensorisk vil alle barn få en fullverdig opplevelse. Forestillingene vil også kunne tilrettelegges for neurodiverse barn.
Hva er din drømmeoppsetning for barn og unge?
– En fysisk og visuelt fengende forestilling hvor alle kan oppleve noe de blir begeistret, utfordret og inspirerte av i gode og trygge omgivelser. I tillegg liker jeg å se barn og unge også på scenen – ikke bare i publikum – for å aktivt bidra med sitt uttrykk, sin energi og sine egne bevegelser.