Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

– Det er de tøffeste guttene som synger i kor

KATEGORI

Musikk,

PUBLISERT

fredag 26. april 2024

HVOR
Drakensberg / Bergen

Å synge i kor burde ha minst like stor kred som å være god i fotball eller annen sport, mener Håkon Matti Skrede, dirigent for Edvard Grieg Guttekor. Etter å ha besøkt et guttekor i Sør-Afrika, har guttene fra Bergen fått sansen for disiplin.

↑ Sangere fra Drakensberg Boys Choir. Foto: Magnus Skrede

Korsangere fra Edvard Grieg Guttekor. Foran: Amund Lothe Vollan. Bak: Jakob Samdal Steinskog. Foto: Magnus Skrede

I Norge finnes det et knippe guttekor, som Sølvguttene og Nidarosdomens guttekor. Der dyrkes først og fremst guttesopranstemmen – en eksklusiv ferskvare – ved stemmeskiftet er den en saga blott. Noen steder i verden finnes det guttekorskoler, altså skoler for gutter der sang er en sentral del av hverdagen. Dette er det lange tradisjoner for i Storbritannia, men det finnes også korskoler andre steder: Som skolen Wiener Sängerknaben er tilknyttet eller Escolania de Montserrat i Spania. En annen variant er Københavns drengekor, der alle guttene i 6. og 7. klasse ved Sankt Annæ gymnasium er med.

Edvard Grieg Guttekor i Bergen besøkte forleden et slikt guttekor i Sør-Afrika, Drakensberg Boys Choir. I denne artikkelen snakker dirigent Håkon Matti Skrede om hvorfor guttekor, disiplin og slike turer er viktige – og korsangerne selv har skrevet små reisebrev til Periskop.

I guttekor dyrkes først og fremst guttesopranstemmen – en eksklusiv ferskvare – ved stemmeskiftet er den en saga blott

Edvard Grieg Guttekor (i skjorte og slips) og Drakensberg Boys Choir (I vester og krage) I musikalsk forening. Foto: Magnus Skrede

Edvard Grieg Guttekor


EGK Barn&Unge er Edvard Grieg Korenes satsing på opplæring og utvikling innen klassisk sang, fra barnealder til tidlig voksenalder.

Barn og unge-programmet består av aspirantkorene, barnekorene, talentprogrammet, ungdomskoret og unge stemmer, og tilbyr en helhetlig musikkopplæring fra 6 til 26 år. Etter endt program vil de unge være i stand til å starte på et musikkutdanningsløp ved høyskole eller konservatorium, eller de vil være aktive bidragsytere i kor og amatørmusikklivet.

Full fart i skolegården i Drakensberg. Guttesopran Henrik Øiestad Garmannslund tok spranget og skrev postkort til Periskop. Foto: Magnus Skrede

Postkort fra Henrik Øiestad Garmannslund (9)

På Drakensberg Boys Choir School bodde vi på internat. Det var veldig gøy og uvant at noen vekket oss klokken seks og at vi måtte re opp sengen. Etter at vi hadde ryddet og redd opp, stilte vi som bodde på rommet oss opp og den eldste gutten i koret, Sam, sjekket rommet. En gang måtte jeg re opp om igjen.

Jeg synes elevene på Drakensberg var veldig flinke til å danse. Særlig en gutt som heter Zac var kjempeflink. Jeg sto ofte ved siden av ham mens vi øvde og plukket opp masse triks fra ham. Jeg lærte ham også litt norsk, og hjalp ham med uttale og hva teksten på de norske sangene betydde. En av sangene heter Det var je og det var du. Dirigenten vår sa til de afrikanske som sang «do» når det skulle være «du» at hvis man sier «do» betyr det «toilet». Det var morsomt!

Vi lærte dem også å synge Nystemten i tilfelle de kommer til Bergen en gang! Jeg håper de kommer på besøk til oss.

Vi lærte dem å synge «Nystemten» i tilfelle de kommer til Bergen en gang

Lek snakker samme språk over hele verden. Her er Henrik, Amund og Jakob Elias fra Edvard Grieg Guttekor i intens klappelek med en av elevene fra Drakensberg Boys Choir School. Foto: Magnus Skrede

Stilleste gutt på sovesal 1? Guttene fra Bergen ble drevne i å re opp senger etter dagene i Drakensberg. Foto: Magnus Skrede

Håkon Matti Skrede er dirigent for Edvard Grieg Guttekor. Foto: Hans Jørgen Brun

Opplevelsen av å være superstjerner

– Andre steder i verden blir det å synge i guttekor tatt imot som noe kult. Det har nok ikke den samme statusen her i Norge – men det burde det ha, mener Håkon Matti Skrede, dirigent for Edvard Grieg Guttekor. Vel hjemme fra Sør-Afrika har mange fått seg nye venner og musikalske opplevelser for livet.

– Her hjemme kan tendensen oppfattes slik: Å være god i fotball er bra, å være god i all slags sport er bra. Men å synge i kor … det gir ikke særlig stor kred. I tillegg vet vi at gutter er tapere på skolen og at de henger etter på mange målinger. Men jeg mener det er de tøffeste guttene som synger i kor. De må tørre å synge, de må våge å stå foran folk, de må være selvstendige. I Edvard Grieg Guttekor jobber vi mye med dette. Guttene trener på å synge alene, ikke være flaue, ikke være anspente, forteller han.

Grunnen er enkel:

– Når du skal stå foran 1600 mennesker og synge solo – alene, i Grieghallen, for eksempel – da er det ikke lek. Da er det virkelig, det finnes en fallhøyde, og det finnes en enorm mestring. Å synge i guttekor gir følelsen av å være med på noe som er stort og ekte, sier Skrede.

Og lite slår opplevelsen av å være superstjerne for et øyeblikk.

Å være god i all slags sport er bra. Men å synge i kor ... det gir ikke særlig stor kred

Opplevelsen av fellesskap er en av grunnsteinene i all korvirksomhet. Og så er det fint å føle seg som superstjerne innimellom. Til venstre: Brage Helle. I midten: Zac fra Drakensberg. Foto: Magnus Skrede

Postkort fra Erlend Lothe Vollan (14)

Hele denne reisen har vært en fantastisk opplevelse, vi har fått nye venner, fått sett eksotiske dyr og ikke minst opplevd mange sider av Sør-Afrika.

Da bussen vår var parkert i oppkjørselen til Drakensberg Boys Choir School, gikk vi svette ut og så rett inn der vi skulle bo de neste fire dagene. Da vi først kom, så begynte vi så vidt å snakke med noen av guttene som gikk på skolen, men det ble ikke så mye ut av det den første dagen. Andre dagen snakket jeg med noen gutter og jeg syntes de var veldig hyggelige og ikke minst veldig, veldig flinke til å synge.

Da den tredje dagen kom, skulle vi ha konsert i skolens konserthus sammen med DBC. Vi hadde hørt dem synge og i hvert fall jeg var veldig begeistret over de nydelige stemmene deres. Når det var pause i konserten, snakket jeg med en gutt som heter Pieter og jeg ble ganske godt kjent med ham etter hvert. Senere den dagen var vi sammen med guttene helt til vi måtte legge oss, det var mange som hadde fått seg nye venner. Den kvelden fikk jeg også nummeret til gutter på skolen og ble venner med dem på Instagram og Snapchat. Jeg har kontakt med dem ukentlig.

Senere den dagen var vi sammen med guttene helt til vi måtte legge oss, det var mange som hadde fått seg nye venner

Gamle venner får nye venner når kor drar på tur. Her en gjeng fra Edvard Grieg Guttekor. Fra venstre: Evan Roer-Bakken, postkortskriver Erlend Lothe Vollan, Elias Almhjell (med ryggen til) og Leon Tobias Slettbakk. Foto: Magnus Skrede

Mesterklasse i Township: Edvard Grieg Guttekor fikk også være kor på dirigentkurs. Damen som dirigerer er deltaker på en mesterklasse Håkon Matti Skrede holdt for kordirigenter i Katlehong, en township syd for Johannesburg. Foto: Magnus Skrede

Dirigent Matti Skrede introduserer korsangeren Jakob Samdal Steinskog for et nytt bekjentskap fra Drakensberg. Foto: Magnus Skrede

Disiplin er bra

I Drakensberg fulgte Grieg-guttene skoledagen slik den er for korsangerne som bor der. Reglene er tydelige: Sengene skal være oppredd, guttene skal være rene, rommene ryddige. Guttene fra Bergen fulgte på gjennom kortimer, zulutimer og regitimer. På fritiden spilte de rugby sammen, og de dro til elven for å bade. Mobilen var bare tilgjengelig en time hver kveld.

– Korskoleverdenen er forutsigbar og strukturert, forteller Håkon Matti Skrede.

Etter at de kom hjem, har flere av guttene uttrykt at de skulle ønske de kunne gått på en slik skole.

– Jeg tror guttene våre opplevde disiplinen ved skolen som noe positivt. Flere av dem uttrykte et ønske om å øve mer og synge mer etter denne reisen, forteller han.

– Det handler om noe annet enn om det er gøy eller ikke gøy, det handler om å være med på noe som både er fantastisk og slitsomt på en gang.

Jeg tror guttene våre opplevde disiplinen ved skolen som noe positivt

Guttekorist Olav Frøyen Sandvik har skrevet postkort om Edvard Grieg Guttekors rugby-debut i Sør-Afrika. Foto: Magnus Skrede

Postkort fra Olav Frøyen Sandvik (14)

Noe av det jeg lengter mest tilbake til, var vennskapet og tilknytningen vi fikk til guttene på skolen. Ikke bare leken, men også hvor gøy vi hadde det sammen når vi bare sto og pratet. Etter hvert arrangerte vi en rugby-kamp, oss mot dem. Vi, som aldri egentlig hadde spilt rugby, lå jo selvfølgelig langt under de andre, men vi hadde en lagånd som aldri før. Dette bidro jo bare til stemningen på skolen.

Da vi skulle dra, ble vi ønsket farvel med fine vennskaps-sanger og gode klemmer. Vi håper på å se dem i Bergen snart!

Noe av det jeg lengter mest tilbake til, var vennskapet og tilknytningen vi fikk til guttene på skolen

Bergensrepertoar: Edvard Grieg Guttekor tok med seg et knippe bergenssanger til Sør-Afrika. Så om du hører «Nystemten», «Byen e’Bergen» eller «Utsikt fra Fløien» en dag du befinner deg i området rundt Drakensberg i Sør-Afrika, så vet du hvordan det har seg. Foto: Magnus Skrede

Gjengen fra Edvard Grieg Guttekor på tur til Drakensberg i Sør-Afrika. Da Nelson Mandela ble president, sang guttekoret fra toppen av fjellene som skimtes i bakgrunnen til ære for ham. Foto: Magnus Skrede

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · ·