Et kunstverk om dagen for barna
Det svenske Nasjonalmuseet bidrar til hjemmesamtaler om kunst under virus-lockdown, ved daglig å legge ut bilder, spørsmål og bakgrunnsinformasjon.
↑ Barn ser på kunst i Nationalmuseum, Stockholm. Foto: Nationalmuseum.
Museumsbesøk med skolen er for mange barn inngangen til en interesse for kunst, og for flere også den eneste måten de kommer seg på kunstmuseum. Samtidig kunne nok mange voksne tenke seg et større innblikk i kunstens verden, særlig om det kan gjøres i små porsjoner og uten prestasjonspress.
Nå vil det svenske Nationalmuseum avhjelpe forvirringsfølelsen hos foreldre skal veilede barn på et ukjent område. Her handler det om å vekke interesse, om enkle samtaler og muligheten for å innhente kunnskap utenfra – selv om kunst aldri har noen fasit.
Under virus-lockdown legger museet daglig ut ett nytt bilde på Facebook-siden sin, av bestemte kunstverk de mener passer for barn. Så oppfordres voksne til å sette seg ned med barna, stille spørsmål og framfor alt lytte til hvordan barna oppfatter kunsten. Til slutt kan den voksne fortelle mer om verket.
Barn legger ofte merke til andre ting på bilder enn voksne, så voksne ha stort utbytte av å diskutere kunst med barn.
Spørsmål som vekker nysgjerrighet
Siden spørsmålene egner seg godt for samtale om de fleste kunstverk, har vi oversatt og tilpasset veileningen med tanke på norske barn:
- Til den voksne: Les gjennom teksten til kunstverket, og avgjør om det er på et rimelig nivå for barnet. Klikk opp bildet til fullskjermmodus, og vis det til barnet. Zoom gjerne inn på detaljer. Begynn å stille spørsmålene mens dere ser på verket sammen:
- Hva ser du? Hjelp barnet å beskrive hva dere ser. Husk at å sette ord på hva man ser på et bilde ikke bare handler om dette bildet, men om å lære å se og tolke.
- Hva tror du dette kunstverket handler om? Tenk mer på å stimulere fantasien enn å lede barnet mot et fasitsvar. Husk at kunst kan åpne nye verdener og gi oss muligheten til å glemme hva som skjer rundt oss akkurat nå.
- Hvor gammelt tror du at verket er? Hva er det som gjør at du tipper det ene eller andre århundret? Husk at museer tar vare på arbeider som kan være flere hundre år gamle – eller helt nye.
- Er det noe du lurer på, eller legger særlig merke til? Barn legger ofte merke til andre ting på bilder enn voksne. Dermed kan også voksne ha stort utbytte av å diskutere kunst med barn!
Museet tilbyr muligheten til å stille spørsmål i kommentarfeltet, dersom det kommer opp noe i samtalen som bakgrunnsteksten ikke svarer på. Og som noen kommenterte under første artikkel: «Passar riktigt bra för vuxna också!»
Artikkelen fortsetter etter anbefalingene og annonsene.
Varierte kunstverk
Det digitale prosjektet begynte denne uken, og hittil har museet lagt ut bilder av tre eldre verker fra kunsthistorien:
- Skulpturgruppen Laokoon fra den greske antikken, som kan brukes til en samtale om både greske krigere, trojanske hester og den europeiske renessansens interesse for antikken.
- Maleriet Landskap med Ikaros fall av den flamske 1500-tallsmaleren Joos de Momper den yngre, som gir anledning til å snakke om greske monstre som Minotauren på Kreta, og ikke minst den greske Ikaros-myten om overmot (hybris).
- Portrettet Drottning Kristina som barn, som kan bli utgangspunkt for en samtale om makt før og nå, og om å være barn i en helt annen tid, utfra eksemplet Kristina, som ble dronning før hun fylte seks år (i 1632).
Lenker til de kommende kunstverkene vil bli lagt ut i kommentarfeltet på den innledende Facebook-posten. Det går også an å følge museet på Facebook.
Det svenske Nationalmuseum er forøvrig kjent for å satse på barn og unge. Da museet åpnet etter en totalrenovering i 2018 var Periskop på besøk og intervjuet pedagogisk leder Lena Eriksson. Intervjuet kan du lese her.
Til slutt vil vi oppfordre norske museer til å følge eksemplet, og lage egne digitale opplegg spesielt for barn og unge!