Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Et kunstverk om dagen for barna

KATEGORI

Visuell Kunst,

SJANGER

Anbefaling, Nyhet,

PUBLISERT

torsdag 19. mars 2020

Det svenske Nasjonalmuseet bidrar til hjemmesamtaler om kunst under virus-lockdown, ved daglig å legge ut bilder, spørsmål og bakgrunnsinformasjon.

↑ Barn ser på kunst i Nationalmuseum, Stockholm. Foto: Nationalmuseum.

Den antikke Laokoon-gruppen er kunstverk #1 i Nationalmuseums digitalserie for barn. Foto: Nationalmuseum.

Museumsbesøk med skolen er for mange barn inngangen til en interesse for kunst, og for flere også den eneste måten de kommer seg på kunstmuseum. Samtidig kunne nok mange voksne tenke seg et større innblikk i kunstens verden, særlig om det kan gjøres i små porsjoner og uten prestasjonspress.

Nå vil det svenske Nationalmuseum avhjelpe forvirringsfølelsen hos foreldre skal veilede barn på et ukjent område. Her handler det om å vekke interesse, om enkle samtaler og muligheten for å innhente kunnskap utenfra – selv om kunst aldri har noen fasit.

Under virus-lockdown legger museet daglig ut ett nytt bilde på Facebook-siden sin, av bestemte kunstverk de mener passer for barn. Så oppfordres voksne til å sette seg ned med barna, stille spørsmål og framfor alt lytte til hvordan barna oppfatter kunsten. Til slutt kan den voksne fortelle mer om verket.

Barn legger ofte merke til andre ting på bilder enn voksne, så voksne ha stort utbytte av å diskutere kunst med barn.

Spørsmål som vekker nysgjerrighet

Siden spørsmålene egner seg godt for samtale om de fleste kunstverk, har vi oversatt og tilpasset veileningen med tanke på norske barn:

  1. Til den voksne: Les gjennom teksten til kunstverket, og avgjør om det er på et rimelig nivå for barnet. Klikk opp bildet til fullskjermmodus, og vis det til barnet. Zoom gjerne inn på detaljer. Begynn å stille spørsmålene mens dere ser på verket sammen:
  2. Hva ser du? Hjelp barnet å beskrive hva dere ser. Husk at å sette ord på hva man ser på et bilde ikke bare handler om dette bildet, men om å lære å se og tolke.
  3. Hva tror du dette kunstverket handler om? Tenk mer på å stimulere fantasien enn å lede barnet mot et fasitsvar. Husk at kunst kan åpne nye verdener og gi oss muligheten til å glemme hva som skjer rundt oss akkurat nå.
  4. Hvor gammelt tror du at verket er? Hva er det som gjør at du tipper det ene eller andre århundret? Husk at museer tar vare på arbeider som kan være flere hundre år gamle – eller helt nye.
  5. Er det noe du lurer på, eller legger særlig merke til? Barn legger ofte merke til andre ting på bilder enn voksne. Dermed kan også voksne ha stort utbytte av å diskutere kunst med barn!

Museet tilbyr muligheten til å stille spørsmål i kommentarfeltet, dersom det kommer opp noe i samtalen som bakgrunnsteksten ikke svarer på. Og som noen kommenterte under første artikkel: «Passar riktigt bra för vuxna också!»

Artikkelen fortsetter etter anbefalingene og annonsene.

«Landskap med Ikaros fall» er kunstverk #2 i Nationalmuseums digitalserie for barn. Foto: Nationalmuseum.

«Drottning Kristina som barn» er kunstverk #3 i Nationalmuseums digitalserie for barn. Foto: Nationalmuseum.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · ·