Anmeldelser Scenekunst Våre indre konflikter Av Mariken Lauvstad 17 juni 2014 «Over grensen» tar for seg fremmedfiendtlighet og hvordan den oppstår. Resultatet er ujevnt, men sterke skuespillerprestasjoner og en utstrakt evne til å skape dialog med barnepublikummet trekker opp.
Kommentar Scenekunst Barneteater ut av blindsonen? Av Lene Helland Rønningen 11 juni 2014 Prosjektet SceSam undersøker interaktivitet i scenekunst for barn, og på deres seminar i Fredrikstad 8.–9. mai lot de det engelske teaterkompaniet Punchdrunk, som omskaper femetasjes bygninger til teatrale verdener man kan gå inn i, inspirere oss. Hos Punchdrunk kan man forfølge karakterer fra rom til rom, man kan lese deres brev eller lukte på lakenet i sengen de nettopp har ligget i. Seminaret stilte også spørsmål om hva slags barneteater vi egentlig vil skape.
Kommentar Scenekunst Heddajuryens barneteaternominasjoner Av IdaLou Larsen 2 juni 2014 Heddajuryen har i år nominert følgende fem produksjoner i kategorien Årets barne/ungdomsforestilling:
Artikkel Scenekunst Frirom i fare Av Ragnhild Freng Dale 26 mai 2014 Scenekunstfeltet i Bergen fikk i fjor høst belønning for mange års strev: sitt eget hus for produksjon og forestillinger. Nå står driften i fare, hvis ikke støtte fra fylkeskommunen innvilges. Hva er det som gjør Cornerteateret verdt å forsvare?
Anmeldelser Scenekunst Annerledes ― på en helt ny måte Av IdaLou Larsen 2 mai 2014 «Reisen til jorden», Det Andre Teatrets tredje «Annerledesprosjekt», er helt forskjellig fra de to første og en artig og vellykket fantasyfortelling.
Anmeldelser Scenekunst Gode hemmeligheter Av Eivind Haugland 16 april 2014 Cirka Teater fyller 30 år og feirer dette med en nyskrevet familieforestilling på Trøndelag Teaters hovedscene. Det er en jubileumsfeiring alle burde få med seg.
Anmeldelser Scenekunst Ufokusert om en pappas død Av Mariken Lauvstad 15 april 2014 «Pappas reise ut av tiden» er både et forestillingsprosjekt og et litterært prosjekt; regissør Franzisca Aarflot debuterer også som barnebokforfatter med boken ved samme navn. Historien omhandler en pappas sykdom og død. Her er det altså ikke mangel på ambisjoner. Men jo større ambisjonene er, og jo mer alvorlig tema man behandler, desto større blir også fallhøyden.
Anmeldelser Scenekunst Ikke et eneste dødpunkt Av Mariken Lauvstad 3 april 2014 Det er gledelig at Riksteateret har tatt Wakka Wakka og «SAGA» inn i sin turnéplan for 2014, sammen med Cirka Teater og NIE. På den måten markerer Riksteateret en satsing på visuelt teater, noe flere har etterlyst.
Anmeldelser Scenekunst Shakespeare fra sidelinjen Av Ragnhild Freng Dale 27 mars 2014 Company of Angels formidler Shakespeare til engelske barn med latter, vannsprut og karisma. Bør dette få oss til å tenke nytt om vårt forhold til norske dramatikere?
Anmeldelser Scenekunst Begrenset vingespenn Av Hanne Frostad Håkonsen 24 mars 2014 Selv om koreografien er spennende, mangler den nysgjerrigheten jeg opplevde hos barna som løp rundt med sine egne sommerfugler før forestillingen begynte, skriver Hanne Frostad Håkonsen om «Farfalle» på Dansens Hus.
Artikkel Scenekunst Når prosessen er målet Av Mariken Lauvstad 18 mars 2014 Korte tidsfrister former det teatret vi vanligvis ser. Tredje og siste del av «I møte med det tapte» gir tro på fordypning som metode, skriver Mariken Lauvstad om Nationaltheatrets ungdomsprosjekt.
Artikkel Scenekunst Feigt å avlyse? Av Judith Dybendal 24 februar 2014 18 av 28 skoler i Hordaland avlyste «I Guds namn» etter at premieren skapte debatt i kirkelige miljøer. Judith Dybendal har møtt elever fra to skoler i Bergen som så samme prøvevisning av forestillingen 14. januar. Hva synes elevene selv?
Anmeldelser Scenekunst Et håp for norsk teater Av Anne Helgesen 18 februar 2014 To eksamensforestillinger fra Teaterhøgskolen i Nord-Trøndelag – «Forget me not» og «Jeg ser munnen din bevege seg opp og ned» har funnet veien rundt i landet og ut i verden. Periskops anmelder så begge på Nøtterøy Kulturhus og ble begeistret.
Anmeldelser Scenekunst Mens vi venter på døden Av Jan. H. Landro 14 februar 2014 Er alderdom og død noe å tilby unge teatergjengere? Det kommer jo til oss alle en dag, men noe utpreget ungdomstema er det vel knapt. Heller ikke i kabaretform. Skjønt; de to klassene fra en av Bergens videregående skoler virket lydhøre nok, der de satt oppmerksomme og uten forstyrrelser av noe slag.
Anmeldelser Scenekunst Fin, men ikke lytefri Ronja Av Jan. H. Landro 10 februar 2014 «Ronja Røverdatter» er en viktig tekst i Astrid Lindgrens forfatterskap. Og DNS’ oppsetning viser mange gode takter i spill og scenografi. Men hvorfor skal røverne gaule i ett dunkende kjør?
Anmeldelser Scenekunst Livsnødvendig lek Av Elin Danielsen 7 februar 2014 Et ønske om å bringe leken ut til folket, samt forskningsresultater om barn og bevegelse, danner bakgrunn for danseforestillinga «The Games We Play». Den er et samarbeid mellom det Tromsøbaserte kompaniet InTuit og parkourgruppa Street Movement fra København. Risiko og enventyrlyst er stikkord for forestillinga som ble spilt under Nordlysfestivalen i Tromsø.
Anmeldelser Scenekunst Religionens mørke understrømmer Av Steinar Thorsen 21 januar 2014 Blir barn og unge som vokser opp i et strengt pietistisk religiøst miljø utsatt for et sosialt overgrep som faktisk kvalifiserer som brudd på menneskerettighetene, i skyggen av grunnlovens bestemmelser om religionsfrihet?
Anmeldelser Scenekunst Tryggleik og blottlegging Av Nicholas Møllerhaug 20 januar 2014 Ung arrangørkunst og entusiastisk dans.
Kommentar Scenekunst De foreldreløses kraft Av Thea Marie Dolva 16 januar 2014 «Annie» gikk nylig på Folketeateret i Oslo. Musikalen har vært en storfavoritt helt siden den ble vist på Broadway i 1977. Foran Pippi, Ronja og alle Disney-prinsesser, var Annie også min favoritt da jeg var barn – særlig den Annien vi ser i den storslåtte filmatiseringen fra 1982, skriver Thea Dolva i en frittstående oppfølger til Marit Brekkes artikkel «Kvar er mor i litteraturen?».
Anmeldelser Scenekunst Showbox 2013s beste overraskelse Av Mariken Lauvstad 20 desember 2013 I denne idérike, fysiske komedien har skuespillerne tatt på seg oppgaven å lære opp publikum i religionshistorie.
Anmeldelser Scenekunst For barn / om barn Av Mariken Lauvstad 18 desember 2013 «Tankelaboratoriet» av Cirka Teater og «How to be Alone» av Hege Haagenrud er to diametralt ulike forestillinger som hver på sin måte tematiserer barns håndtering av vanskelige følelser. Det ene er teater for de små, det andre dans for de litt større. Den ene forestillingen ser barnet gjennom en voksens nostalgiske filter, den andre ser barnet akkurat der det er.
Kommentar Scenekunst Skole På stedet hvil? Av Mariken Lauvstad 16 desember 2013 Det er niende gangen Scenekunstbruket avvikler innledningsseminaret Pre-Box som en del av SHOWBOX. Under overskriften «medvirkning, påvirkning» var et panel av fire profesjonelle scenekunstaktører i år invitert for å dele sine meninger og debattere rundt barn og unges påvirkning og medvirkning i DKS’ scenekunstproduksjoner.
Anmeldelser Scenekunst Modernisert juleevangelium Av Anette Therese Pettersen 9 desember 2013 Det Norske Teatret importerer en ny, tysk juleteatertradisjon, som kaster et skråblikk på Juleevangeliet.
Anmeldelser Scenekunst Forbudt for voksne Av Guri Fjeldberg 4 desember 2013 Peter Pohls klassiker «Janne, min venn» tilføres en ny dimensjon som intimteater. Den konfronterende spillestilen er krevende, men som skapt for å presentere ubehagelige barneskjebner.
Anmeldelser Scenekunst Varierende Nøtteknekker Av Eivind Haugland 28 november 2013 Trøndelag Teaters nyskrevne versjon av «Nøtteknekkeren» leker seg med mye, men det spørs om ikke de som står bak burde konsentrert seg litt mer om hva de egentlig ønsker å fortelle og hvem de ønsker å fortelle det til.
Anmeldelser Scenekunst Ikke gull alt som glimrer Av Lisa Nagel 27 november 2013 Tonje Glimmerdal på Det Norske Teatret er på alle måter en hyggelig teateropplevelse. Samtidig er det ikke til å komme bort fra at forestillingen lider under å være en romanadapsjon og ikke et originalt verk for scenen.
Kommentar Scenekunst Kunsten å ta de unge på alvor Av Ragnhild Freng Dale 25 november 2013 Vestlandske Teatersenter satser på kontinuitet, og i år er det niende gang de arrangerer MINI MIDI MAXI – internasjonal teaterfestival for barn og unge. Ambisjonen om å gjøre festivalen til en viktig og definerende faktor i teaterlandskapet er fullstendig på sin plass: her er kvalitet, profesjonalitet, og en genuin respekt for det unge publikum i alle ledd.
Anmeldelser Scenekunst Viktig om tap og glemsel Av IdaLou Larsen 25 november 2013 Det Andre Teatret tøyer barneteatrets grenser langt, men våger å gå nye veier.
Anmeldelser Scenekunst Søtt, men stereotypt teater Av Ragnhild Freng Dale 21 november 2013 «Jo no, Bess yes» gjør et helhjertet og varmt forsøk på å skildre komplikasjonene oss mennesker i mellom, men kunne gjerne våget å stikke mer enn stortåen under overflaten av krangler i parforhold.
Anmeldelser Scenekunst Komplekse og forenklede framtidslandskap Av Ragnhild Freng Dale 20 november 2013 To av årets forestillinger under MINI MIDI MAXI-festivalen berører klima og miljø som tema. Ingen av dem er utformet som eksplisitte barneteaterforestillinger, men treffer et bredt spekter av barn, unge og voksne.
Anmeldelser Scenekunst Symbolteater med mening Av Steinar Thorsen 19 november 2013 Det italienske teaterspråket er kjent for alle som er glade i Commedia dell’arte, eller det dramatiske uttrykket i operaer. Det kan være fantastisk, men også voldsomt og mettende. Treåringene syntes det var akkurat passe!
Anmeldelser Scenekunst Spennende for ungdom Av Steinar Thorsen 18 november 2013 Å lage forestillinger for ungdom er noe av det mest krevende en scenekunstner kan begi seg ut på. Det krever et bevisst valg av scenisk språk, form og virkemidler for at formidlingen skal nå frem. I MINI MIDI MAXIs ungdomsforestillinger i år, er det gjort to vidt forskjellige valg, både når det gjelder forestillingsform og tema.
Anmeldelser Scenekunst Gripende og morsomt figurteater Av Steinar Thorsen 16 november 2013 To av forestillingene under MINI MIDI MAXI er «Finagel Felespiller» (Norge) og «Den Glade Prinsen» (Spania). De er vidt forskjellige både i handling, formidling og utforming. Felles er likevel at begge er sjangeroverskridende og modig utforskende i figurteaterets rammer.
Anmeldelser Scenekunst Tull og tøys på høyt nivå Av Ragnhild Freng Dale 16 november 2013 Åpningsforestillingen under MINI MIDI MAXI feirer leken, kommunikasjonen og utforskertrangen. Neppe en teaterrevolusjon av de store, men en ordentlig latterkule og et definitivt stikk til våre ellers fastlåste roller som publikum i et scenerom.
Anmeldelser Scenekunst Morsomt og originalt Av Mariken Lauvstad 15 november 2013 Jo Strømgrens visuelle og fysiske formspråk i kombinasjon med sceneteksten er perfekt match med et barnepublikum, skriver Mariken Lauvstad.
Artikkel Scenekunst – Hele gruppa hjelper hverandre Av Mariken Lauvstad 6 november 2013 Nyskapende visuelt og fysisk teater med barn og ungdom i rollene er fortsatt mangelvare på norske scener. I forbindelse med avviklingen av Assitej-festivalen 2013 har NIE, i samarbeid med den belgiske regi-/korografiduoen Caers og Thuwis, produsert en remake av den belgiske ungdomsteatersuksessen «Rennens» (2008), med norske ungdommer på scenen.
Anmeldelser Scenekunst Annerledes barneteater Av IdaLou Larsen 6 november 2013 Interessant og tankevekkende barneteater. Men hvordan opplever målgruppen den?
Anmeldelser Scenekunst Potensielle historier i skyggene Av Anette Therese Pettersen 4 november 2013 Forestillingen «Don’t touch my hands», som gjestet den internasjonale figurteaterfestivalen Fri Figur i Oslo nylig, illustrerer hvordan fravær gjerne trigger fantasien mer enn nærværet.
Anmeldelser Scenekunst Et knyttneveslag Av Mariken Lauvstad 31 oktober 2013 En genial konseptuell idé og ungdomsskuespillernes briljante prestasjoner gjør at «Before your very eyes» har blitt et mesterstykke, skriver Mariken Lauvstad fra Assitej-festivalen.
Anmeldelser Scenekunst Intelligent og forløsende Av Mariken Lauvstad 29 oktober 2013 En teatral omgang juling til dagens ungdom – og deres foreldre. Slik oppsummerer Mariken Lauvstad en av forestillingene fra ASSITEJ-festivalen nylig.
Artikkel Scenekunst Skole Jeg gjør det annerledes! Av Jon Wesseltoft 28 oktober 2013 Workshopen «Feil er bra!» gir skoleungdom en innføring i improvisasjon og teatersport. Hvilket utbytte kan en niendeklasse få av å jobbe med improvisasjon og lære å spontant skape en historie i felleskap?
Anmeldelser Scenekunst En genistrek Av Mariken Lauvstad 23 oktober 2013 Barna sitter fjetret fra første stund i møte med dansende hodefotinger.
Anmeldelser Scenekunst Levva livet? Av Charlotte Myrbråten 16 oktober 2013 Stiller spørsmål der svarene tidvis føles gitt.
Anmeldelser Scenekunst Barneteater mest for de voksne Av Mariken Lauvstad 16 oktober 2013 Å ta barn på alvor er mange kunstneres mål. Men det kan være en større utfordring enn man kanskje tror, skriver Mariken Lauvstad om forestillingen «Til fyret».
Anmeldelser Scenekunst Om å se det som ikke er der Av Charlotte Myrbråten 16 oktober 2013 Et loppesirkus det er vanskelig å engasjere seg i.
Anmeldelser Scenekunst Figurteater med budskap Av Ragnhild Freng Dale 14 oktober 2013 «Svev» er en forunderlig liten forestilling som forvandler en dyp bekymring for verdens tilstand til poetisk og forsiktig symbolikk. Det vekker en undring som kan nå ut til både voksne og barn, selv om forestillingen i sin skjørhet står i fare for å gå i stykker om den står for stille.
Anmeldelser Scenekunst Plutselig teater Av Lisa Nagel 10 oktober 2013 Teater Grimsborken har mye på hjertet, men formidlingsiveren kommer tidvis i veien for det de har å si.
Kommentar Scenekunst Skole Strukturer til fremme av kvalitet? Av Katrine Heggedal 9 oktober 2013 En polemisk kronikk om kunstnerisk kvalitet og organisering av Den kulturelle skolesekken.
Anmeldelser Scenekunst Høytempo-Ronja Av Anette Therese Pettersen 9 oktober 2013 Nationaltheatret setter opp Astrid Lindgrens «Ronja Røverdatter» for aller første gang – og regissør Cecilie Mosli er tro mot Lindgrens univers.
Anmeldelser Scenekunst Viltert og sprelsk i Sherwoodskogen Av Jan. H. Landro 8 oktober 2013 En kraftig vitamininnsprøytning i høstmørket.
Anmeldelser Scenekunst Sjarmerende enkelt Av Adele Lærum Duus 7 oktober 2013 Hønekakling kan uttrykke uendelig med følelser.
Anmeldelser Scenekunst Et musikalsk overskuddsfenomen Av Jan. H. Landro 7 oktober 2013 «Peter og ulven» i enkel, virkningsfull og leken utgave.
Anmeldelser Scenekunst Interessant, ikke gripende om dødsstraff Av Eivind Haugland 4 oktober 2013 I Executed stories får vi servert historier om dødsstraff og ulike henrettelsesmetoder, om ofrene og om bødlene som henrettet dem. En i publikum får attpåtil servert sitt siste måltid. Men hvilken effekt har det egentlig på oss?
Anmeldelser Scenekunst Treffende, men ikke helt supert Av Eivind Haugland 2 oktober 2013 Bastard fortsetter med en forestilling om postmoderne kunst. Da er det viktig at du kjenner dine referanser.
Anmeldelser Scenekunst Lavmælt poetisk fabel Av IdaLou Larsen 2 oktober 2013 En annerledes teateropplevelse for de minste.
Anmeldelser Scenekunst Huller i historien Av Charlotte Myrbråten 2 oktober 2013 Fint portrett av gatene, en nedlagt industri og mye smittende spill i Bergen på 1950-tallet, men langt fra mesterlig historiefortelling.
Anmeldelser Scenekunst Ro og langsomhet Av Mariken Lauvstad 1 oktober 2013 Mariken Lauvstad har sett på to av Teater Innlandets nyeste forestillinger. Begge turnerer i Hedmark og Oppland utover høsten.
Anmeldelser Scenekunst Traust Snøhvit Av Anette Therese Pettersen 1 oktober 2013 Oslo Nye Teaters versjon av det velkjente eventyret om Snøhvit har fått seg en halvhjertet overhaling, og resultatet er en litt masete forestilling.
Anmeldelser Scenekunst Ikke akkurat søt musikk Av Bjørn Vatne 16 september 2013 Teatret Vårt glemmer at stillheten ofte taler sterkest.
Anmeldelser Scenekunst En forestilling om forestillinger Av Eivind Haugland 16 september 2013 På det som er valgdag i Norge og nasjonaldag i Nord-Korea åpner årets Bastard-festival i Trondheim med en forestilling der ungdommer fra Steinerskolen i Trondheim møter ungdommer fra den prestisjefylte musikkskolen Kum Song i Pyongyang. Resultatet er først og fremst tankevekkende.