Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Høyere honorarer til kunstnere i Den kulturelle skolesekken

KATEGORI

Tverrestetisk,

SJANGER

Notis, Nyheter,

PUBLISERT

onsdag 26. februar 2020

KS avslo lønnsavtale for kunstnerne, men har inngått en avtale om å øke honorarsatsene.

↑ Forbundsleder Hans Ole Rian i Creo mener at KS bryter med sin egen politikk i saken om lønn for DKS-kunstnerere (Foto: Åsa Maria Mikkelsen).

De nye honorarsatsene økes med åtte prosent for kunstnere som jobber for Den kulturelle skolesekken (DKS). Det ble avgjort i en avtale mellom Kommunesektorens organisasjon (KS) og kunstnerorganisasjonen Creo som skal gjelde fra og med 1. august 2020.

Det vil bety at oppdragstakere honoreres med minst kr. 5 016 per formidlingsdag, melder Creo på sine nettsider.

Den nye avtalen gir et løft til kunstnerne etter at KS stemte imot å inngå en avtale for å la DKS-utøvere motta lønn som prosjektansatte. Creo gikk hardt imot mot beslutningen etter at lønnsavtalen ble nedstemt.

– Dette bryter med deres egen politikk om at alle har krav på en trygg arbeidshverdag, uttalte forbundsleder i Creo Hans Ole Rian til nettstedet Musikkultur.

Nå sier Creo at de fortsatt beklager at KS ikke ønsket noen lønnsavtale, men at de er svært fornøyde med resultatet av forhandlingen om honorarsatsene.

– Det er en justering langt over det som er forventet i årets lønnsoppgjør, der estimatene ligger på rundt 3,3 prosent, uttaler forbundsleder i Creo, Hans Ole Rian.

Den LO-tilknyttede kunstnerorganisasjonen Creo har jobbet for å få til en avtale som gir kunstnere som jobber for DKS midlertidig ansettelse, slik det blant annet har vært praktisert i Rikskonsertene.

KS viste til at DKS-utøvere allerede har muligheter for midlertidig ansettelse gjennom fylkeskommunene.

– Denne avtalen mener vi er dekkende, uttalte spesialrådgiver i KS forhandling Karsten Langfeldt til Musikkultur.

Creo mener avtalen med Fylkekommunene ikke omfatter forarbeid og dagsatser på en måte som er godt tilpasset turnélivet.

Kilder:

Annonser
Stikkord:
· · · · · · ·