Litteratur på Instagram: – Terskelen for dialog senkes
Forfatterne Alexander Kielland Krag og Neda Alaei bruker Instagram for å nå ungdom. De erfarer at de kommer nærmere leserne på sosiale plattformer.
↑ Instagram på hver sin måte: Til venstre er skjermdumper fra Alexander Kielland Krags «Dette er ikke oss» publisert på Instagram. Designer Jørgen Brynhildsvoll mottok nylig Visuelt-gull for utformingen av boken. Til høyre: Neda Alaeis bok «Dette er ikke oss» promotert på Instagram. Foto: Gyldendal / Alaei.
Ungdomsromanforfatterne Alexander Kielland Krag og Neda Alaei er begge aktuelle med ny ungdomsbok denne høsten. Krag med Litt redd, bare og Alaei med Å fange luft. Begge bruker Instagram aktivt for å ha kontakt med leserne. Vi har snakket med dem om hvorfor.
Roman-innovasjon
Alexander Kielland Krags debutroman Dette blir mellom oss (2020) ble lansert på Instagram-kontoen @dbmo_2020 parallelt med papirutgivelsen. På Instagram kunne leseren følge historien i tekst, lyd og bilder over en periode på 45 dager. Boken vant magasinet Fast Companys årlige prisutdeling World changing ideas for publiseringen av romanen på Instagram. Fast Company setter fokus på innovasjon innen teknologi, lederskap, kreativitet og design.
Romanen handler om hvordan det er å være forelsket og skeiv. Felix begynner på ny skole. Der blir han forelsket i Nikolai og prøver å finne ut av om kanskje Nikolai også liker gutter.
Nesten Insta-poesi
Dette blir mellom oss ble delt på Instagram stories gjennom tekst, video, bilder og lyd. Historien ble fortalt i sin helhet på denne plattformen – helt lik som i boken. I Krags nyeste roman gjør han nye utprøvinger. Litt redd, bare blir delt på sosiale plattformer gjennom tekst og noe lyd, med utvalgte utdrag fra boken.
– Det er det flere grunner til. Den ene er at det er kostbart å lage en multimediaproduksjon for deling på Instagram. Den andre var at forlaget og jeg ville undersøke ulike måter å fortelle historien på. Vi har én historie, hvordan kan vi fortelle den på ulike måter? Denne gangen brukte vi Instagram til å fortelle i et format som nærmet seg Instagram-poetene. Vi fikk mange delinger av innholdet som følge av det, forteller Krag.
Vi har én historie, hvordan kan vi fortelle den på ulike måter?
Nådde ut på Snapchat
Den første romanen hans ble også sluppet ut på Spotify som lydformat, og på Snapchat.
– Responsen var veldig god. På Snapchat nådde romanen ut til flere enn den gjorde på Instagram, så nedslagsfeltet ble større. Mange tok skjermbilder av ulike sider i boken. Det ble jeg så glad for å se, for da har man jo truffet! Med Spotify utforsket jeg lyd for første gang, og jeg fikk mange tilbakemeldinger på at samarbeidet med Emelie Hollow fungerte godt, og at det virkelig var noe helt nytt som folk ikke hadde opplevd før. En person sendte meg melding på Instagram og skrev: Gråt i bilen i morges mens jeg hørte på. Da funker det.
Å skrive bok er å fortelle en historie, og akkurat hvordan den historien når frem, er sekundært, forteller han.
– Ungdom i dag må vite at litteratur er mer enn bare boken du har i hånden – disse 200 sidene i hardback. Det er mange som ikke er så interesserte i det. Det at Instagram-poesien har blitt så stor, er nettopp et tegn på at folk er interesserte i gode historier. Men hvordan man ønsker å møte historiene, er forskjellig.
Ungdom i dag må vite at litteratur er mer enn bare boken du har i hånden – disse 200 sidene i hardback
Dette blir mellom oss (DBMO)
Utformingen er viktig
Krag er ikke redd for å bli forvekslet med Instagram-poeter.
– Det er kjempeviktig for meg at boken holder såpass høy kvalitet at det på ingen måte virker gimmicky at man gjør ting digitalt. Når man har en sterk litterær tekst, er hva enn som skyter ut fra den, formidling. Jeg opplever ikke at det å være aktiv på Instagram minimerer litteraturen.
For ham er litterært innhold og utforming to sider av samme sak.
– En tekst skal i mange tilfeller leses, altså sees, og da betyr utformingen noe, i tillegg til det som står der. Sammenkoblingen er stor. Men det er det litterære som skal skinne, først og fremst. Det er det som skaper følelser hos den som opplever teksten. Det er målet. Nå som det brukes stadig mer lyd for å konsumere litteratur, forsøker jeg også å tenke på det når jeg skriver. Hvordan vil det høres ut når dette leses høyt? Jeg tenker på utformingen i skriveprosessen.
Være der leserne er
Neda Alaei har bevisst valgt å jobbe mye med sosiale medier og promotering av egen bok for å få den opp og ut i verden. Hun vil være der leserne er.
– Jeg har først og fremst valgt Instagram fordi det er der ungdomsleserne mine ofte titter innom. Mens Facebook er en plattform der jeg har venner som følger meg, er Instagram et mer åpent sted for alle. Jeg snakker mye om Instagram og sosiale medier i møte med elever. De føler at de får en helt annen relasjon til forfatteren når de kan ha kontakt på Instagram.
Hun får ofte direktemeldinger fra ungdom der.
– Leserne som sender melding på Instagram forteller meg ofte hva slags inntrykk boken har gjort på dem. Og eventuelle personlige erfaringer som omhandler de samme følelsene som hovedkarakteren i boken min kjenner på. Å få svar ganske kjapt betyr mye for dem, og gjør oss som forfattere menneskelige bak boken. Jeg vet at andre forfattere sverger til hjemmesidene sine og er ikke tilgjengelige for leserne i sosiale medier. Jeg tror du får stor avstand til målgruppen din da, mener hun.
– Jeg ønsker nærhet til leserne mine. Jeg deler også mye om prosess og legger ut mange bilder fra bibliotek for å si noe om hvor det går an å få tak i boken.
Jeg snakker mye om Instagram og sosiale medier i møte med elever
For meg er det å skrive boka 70% av jobben, og de resterende 30% er å snakke om den og gi folk lyst til å lese den
Hjelpe leserne til å se boka
Både Alaei og Krag møter også ungdom gjennom bokbad og skolebesøk.
– Å møte ungdommer er veldig viktig. For meg er det å skrive boka 70% av jobben, og de resterende 30% er å snakke om den og gi folk lyst til å lese den. Som forfattere må man hjelpe leserne til å skjønne at dette er noe for dem. Du møter elever som kanskje tenker «Ok, jeg skal lese én, kanskje to bøker i år, hvorfor skal det være akkurat denne boka her?» Da er de samtalene mye verdt, mener Krag.
Alaei opplever også at leserne deler på en helt annen måte på Instagram enn når hun møter dem på forfatterbesøk.
– Nylig var det en elev som kom opp til meg etter et bokbad. Hun var stille under selve bokbadet, men oppsøkte meg alene for å vise meg en tegning hun hadde laget av hovedpersonen i Dette er ikke oss. Jeg la det ut på Instagram med hennes tillatelse, og hun responderte med å skrive at hun synes jeg var så inspirerende å høre på. Veldig mange ungdommer skriver også at de drømmer om å bli forfattere, men det er få som tør å si det ansikt til ansikt, sier hun.
Avhengig av godt design
På Instagram er det visuelle så å si alt. Alaei forteller at bøkene hennes blir lagt merke til på grunn av omslaget. Designeren er Sigbjørn Lilleeng.
– Omslaget på boken min er vanvittig Instagram-vennlig – den er veldig fin å se på. Derfor blir den også delt, tror Alaei.
– Leserne lar seg inspirere av det. Omslaget på Dette er ikke oss har veldig mange vært med på å omskape nettopp på Instagram. Da handler det ikke så mye om historien, mest om omslaget. Jeg har egentlig ikke lagt ut så mye av teksten til noen av bøkene mine på Instagram. Det er selve omslagene, og andres omtaler av bøkene, som lokker flere lesere.
Jørgen Brynhildsvoll har designet begge Krags utgivelser. Nylig mottok han Visuelt-gull for designet på Dette blir mellom oss for Instagram-plattformen. Utformingen er helt sentral i bokprosjektet, forteller Krag.
– Det må se bra ut. Når jeg skriver, er kapitlene korte. Noen sider har bare noen setninger, fordi jeg vet at folk kommer til å ta bilde av det og legge det ut på Instagram. Akkurat i skriveprosessen prøver jeg å ikke tenke på det. Men når jeg er forbi den fasen og videre på design og utforming, blir dette mye viktigere, sier han.
SoMe er avgjørende
Kaisa Hoel er redaktør både for Krag og Alaei. Hun synes det er nyttig at forfatterne er tilstede på sosiale medier med bøkene sine.
– Spesielt på Instagram finnes det et stort nettverk med mennesker som snakker om og anbefaler litteratur, og man kan nå mange gjennom dem. Noe vi jobber mye med, er omslag som skal være synlige og fange oppmerksomheten til potensielle lesere både i butikk og på nett, forteller hun.
Det er ingen motsetning mellom å være Instagram-poet og forfatter, mener Hoel.
– Jeg ser ingen motsetning i å være tilstede på mange flater. I de to digitale utgivelsene vi har laget basert på Alexander Kielland Krags romaner, har vi hentet inspirasjon fra Instagram-poesien. Det virker som om det er noe med den knappe formen som slår an i sosiale medier. Det vil vi gjerne lære av.
Det virker som om det er noe med den knappe formen som slår an i sosiale medier. Det vil vi gjerne lære av
Hun får støtte fra markedsansvarlig i Gyldendal barn og ungdom, Kristin Holt. Holt bekrefter at sosiale medier er en av de viktigste markedsføringsarenaene for å nå ungdom.
– Vi opplever at det er avgjørende å være til stede her for å nå ut til ungdomsleserne. Erfaringen vår viser at det er der hvor forfatter selv også er aktiv i sosiale medier, at vi virkelig klarer å skape engasjement og synlighet for boken. Det er ikke slik at alle forfattere må være aktive på sosiale medier, men hvis forfatteren selv ønsker å kommunisere med leseren, så kan dette være en fin arena å være på, understreker Holt.
Saken fortsetter etter annonsene.
Det er avgjørende å være til stede i sosiale medier for å nå ut til ungdomsleserne
Treffer nye lesere
Gjennom Instagram-prosjekter som Dette blir mellom oss ser hun at gjennomtenkte kampanjer også treffer de som ellers ikke leser mye bøker.
– I følge SSB oppgir færre enn 20% av dagens unge at de leser bøker for å bli underholdt. De samme unge oppgir å bruke svært mange timer på sosiale medier. Vår idé ble derfor å gi innholdet vårt ut på flatene der de allerede er, forteller Kristin Holt.
På Instagram var 45% av de dem nådde med Dette blir mellom oss under 25 år. På Snapchat var 60% under 25 år. Holt forteller at rekkevidden for Instagram, Snapchat og Spotify til sammen gjorde at boken nådde cirka 20 ganger flere enn en vanlig bokutgivelse ville gjort.
Ingen dårlig start for det som trolig er verdens aller første Instagram-roman.