Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Samlivsbruddets ringvirkninger

KATEGORI

Scenekunst,

SJANGER

Anmeldelse,

PUBLISERT

onsdag 16. mars 2022

HVOR
Vega scene

I Nelly Winterhalders «Jordbær» og «Kake» skal voksne og barn se hver sin tolkning av den samme teksten. Men den ene forestillingen fungerer mye bedre enn den andre.

↑ I «Jordbær» dyrker Hannah (Torgunn Wold) jordbær på balkongen mens hun forholder seg til at foreldrene skal skille lag. Bak: Ulrik Ibsen Thorsrud, musiker i stykket. Foto: Marie Charlotte Thomsen-Lund

Nelly Winterhalders ibsenpris-nominerte dramatiske verk Jordbær, som også vises som voksenforestillingen Kake, handler om Hannah. Hun opplever at foreldrene hennes går fra hverandre. Teksten er lagt i munnen på barnet, og Hannah reflekterer rundt opplevelsen av praktiske og eksistensielle endringer i livet. Hannahs alder er litt ubestemmelig. Naiviteten hennes tilsvarer et lite barn, men språk og refleksjonsnivå har mer til felles med et skolebarn. Samtidig er det denne naiviteten og troskyldigheten som gjør det både troverdig og rørende.

Jordbær/Kake


Tekst og regi: Nelly Winterhalder
Skuespill: Torgunn Wold, Nina Eileen Sponnich
Slagverk: Ulrik Ibsen Thorsrud
Scenografi: Mie Dinesen, Karina Walgermo Johnsen
Lys: Ane Reiersen, Corentin JPM Leven
Kostyme: Solveig Holthe Bygdnes
Grafisk design: Tone Emblemsvåg
Produsent: Ingeborg Husbyn Aarsand

Forestillingene Jordbær og Kake er basert på samme tekst. Jordbær spilles for et barnepublikum, Kake for et voksent. Forestillingene er ment å gå parallelt.

Spilt på Vega scene

Anmeldelsen er basert på visningene 11. mars 2022

 

Det er noe befriende med at «Jordbær» skildrer skilsmissefortellingen fra et erfaringsperspektiv fremfor fra et problemperspektiv

Erfaringsperspektiv

I norsk barneteater i dag er det mye orientering rundt problemer i barns oppvekst. Det er skilsmisser, mobbing og kjønnsproblematikk. Der jeg absolutt ikke synes at teatret skal sky unna reelle problemer barn og unge møter på i oppveksten, er det noe befriende med at Jordbær skildrer skilsmissefortellingen fra et erfaringsperspektiv fremfor fra et problemperspektiv. Hannah liker selvfølgelig ikke at foreldrene skal skilles, men hun tar det heller ikke personlig. Det gjør at det er praktiske og erfaringsmessige ting som står i fokus, og det er hennes oppgave med å finne sin egen rolle mellom to hjem som blir den viktigste utfordringen. Det gjør også at det går an å relatere til opplevelsene uten at man har lignende erfaringer selv.

I «Jordbær» er Hannahs viktigste utfordring å finne sin egen rolle mellom to hjem, skriver Julie Rongved Amundsen. Hannah spilles av Torgunn Wold. Foto: Marie Charlotte Thomsen Lund

Nelly Winterhalder. Foto: Kristin Aafløy Opdan

To versjoner

Winterhalder har selv regi på oppsetningene av egen tekst gjennom prosjektet hun kaller Ann Sam Bell. De to ulike forestillingene teksten har munnet ut i, ble først spilt på Vega scene i fjor. På grunn av smitteverntiltak var det uten ordinært publikum. Normale visninger ble det først nå, nesten ett år senere.

Prosjektet innebærer at den samme teksten presenteres i én versjon for barn og én for voksne. Ideen er at barn og voksne kan komme til teatret sammen og se hver sin forestilling. For at det skulle være mulig å se begge versjonene, ble de også satt opp suksessivt på premieredagen. Jeg fikk derfor først se barneversjonen Jordbær etterfulgt av voksenversjonen Kake. Jeg er usikker på om dette er den beste måten å erfare verkene på, siden det bare er to versjoner av den samme teksten iscenesatt av samme regissør.

Ideen er at barn og voksne kan komme til teatret sammen og se hver sin forestilling

Scenografien er full av terrakottapotter i ulike størrelser. Foto: Marie Charlotte Thomsen Lund

Jordbær

I Jordbær er det Torgunn Wold som spiller Hannah. Sammen med perkusjonist Ulrik Ibsen Thorsrud forteller hun om hendelsene med et lekent og humørfylt overskudd. Wold har bakgrunn som teaterklovn og utdannelse i Jacques Lecoq-metode, og den fysiske spillestilen brukes til å formidle overskuddet med stålkontroll. Det gjør henne både troverdig som et barn og spillet underholdende.

Mie Dinesens scenografi er scenen fylt av blomsterpotter i terrakotta. Pottene er i forskjellige størrelser og brukes også som perkusjonsinstrumenter. Thorsruds instrumentbruk er overraskende og poengtert, både fin og underliggjørende. I tillegg til alle blomsterpottene, er det også en slags sykkel på scenen som også brukes som instrument. Både lydlig og dramaturgisk overrasker aktørene stadig. Hannah er like opptatt av jordbærene hun skal gro på balkongen som den pågående skilsmissen, men jordbærene fungerer også som bilde på et menneske som blir sådd og skal vokse opp. Her er blomster og bier og modenhet, metaforer som lett kunne ha blitt platte, men som gir fin mening i munnen på barnet. Fordi formidlingen er så fylt av lek, kjenner jeg også på glede over de voksende jordbærene.

Thorsruds instrumentbruk er overraskende og poengtert, både fin og underliggjørende

Ulrik Ibsen Thorsruds lydlegging av forestillingen byr på mange lydlige overraskelser. Foto: Marie Charlotte Thomsen Lund.

Sponnich fremfører nøyaktig den samme teksten som Wold gjorde i «Jordbær», bare fra et voksent perspektiv

Kake

Når jeg etter en liten pause ser Kake, skjønner jeg ikke helt hva jeg skal med en ny versjon samme teksten. Dette hadde jeg nok opplevd annerledes om jeg ikke hadde sett barneversjonen først, for teksten ligger fint i munnen på skuespiller Nina Eileen Sponnich. Hun er tydelig og varm i sin formidling.

Men jeg stusser på flere ting. Sponnich fremfører nøyaktig den samme teksten som Wold gjorde i Jordbær, bare fra et voksent perspektiv. Sponnich er omringet av sponplater og setter gjennom hele forestillingen sammen møbler i et lignende materiale. I programteksten står det at hun er 38 år, kanskje skal man lese det som om hun selv gjennomgår et samlivsbrudd og har flyttet for seg selv og derfor tenker tilbake på foreldrenes skilsmisse. Det gjør også at det er sekvensen der hun beskriver farens nye leilighet og alle pappkassene han har som resonnerer best.

Nina Eileen Sponnich. Foto: Oda Aunan

 

Jeg savner voksne refleksjoner

Samtidig skjønner jeg ikke helt følelsene hun formidler. Hun er resignert trist, og jeg kommer ikke unna at denne utraumatiske skilsmissen fra 30 år tilbake neppe kan gjøre at hun går rundt i en generell tilstand av tristhet som voksen. Dersom det er meningen at man skal lese inn voksne erfaringer i hennes fortolkning av barndomshendelsene, er ikke dette gitt plass på en måte som gjør det til en naturlig lesning. Det er fremdeles barnets perspektiv som står i sentrum, og jeg savner voksne refleksjoner.

Anmeldelsen fortsetter etter bildet og annonsene.

Nina Eileen Sponnich spiller Hannah i «Kake». Foto: Oda Aunan

«Jordbær»: Torgunn Wold som barnet Hannah (øverst). Ulrik Ibsen Thorsrud nederst. Foto: Marie Charlotte Thomsen Lund

Vemod

Jeg lurer allikevel på hvordan jeg hadde tenkt rundt denne siste versjonen dersom jeg bare hadde sett den og så hadde møtt et barn etterpå som bare hadde sett den første, slik det egentlig er tenkt. For nå skjønner jeg ikke helt hva jeg skal med Kake. Selv som voksen fikk jeg mye mer ut av all leken, gleden og refleksjonene i Jordbær. Den vemodige resignasjonen i formidlingen av Kake bidrar til å presentere og tydeliggjøre det som er en veldig fin tekst, men på et menneskelig plan forstår jeg ikke hvor følelsene kommer fra. Og fordi jeg ikke klarer å la være å sammenligne, kommer jeg ikke unna at Jordbær er en mer helstøpt forestilling.

Det er et interessant prosjekt å sette to ulike versjoner opp på denne måten. Jeg tror det kan gi muligheten til fine samtaler mellom voksne og barn. Men teater er først og fremst en kollektiv hendelse, og jeg tror det kan være like fint at voksne og barn ser Jordbær sammen, for det overskuddet var smittende.

«Kake»: Nina Eileen Sponnich som den voksne Hannah. Foto: Oda Aunan

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · ·