
DiGGfest: Dans for alle i tre akter
«Dette er den beste dagen i året!», ropte en elev på 11 år fra Vålerenga skole etter skoleforestillingene. Vi kunne ikke vært mer enige. DiGGfest 2025 ble en feiring av fellesskap, dans og opplevelser som treffer – uansett alder, bakgrunn eller funksjonsnivå. I tre akter i skolegårder, nabolag og byrom. Vi sendte Periskop et postkort fra dagen.
↑ DiGGfest: Fra Vålerenga skole og Compagnie Didier-Theron. Foto: Neil Nisbet

POSTKORT: Pia Holden har skrevet denne teksten fra dagen i samarbeid med Periskop. Hun er daglig og kunstnerisk leder av Panta Rei Danseteater og festivalsjef for DiGGfest. Foto: Privat
«Dette er den beste dagen i året!» (Gutt, 11 år)
For andre gang fylte DiGGfest bydelen Gamle Oslo med profesjonell dans, barns begeistring, et mangfoldig publikum og kunstnerisk overskudd. I løpet av ni dager – fra 19. til 27. mai – fikk over 2 000 elever og tusenvis av publikummere oppleve dans i skolegårder, på torg, i robåt og i bibliotekstrapper.
Vi delt forestillinger med barn, lærere, foreldre, et åpent publikum og tilfeldig forbipasserende. I møte med dansen lyste ansiktene opp – enten det var en førsteklassing på skoleforestilling eller en danser fra Nasjonalballetten som så forestillingen. Og det er akkurat dette DiGGfest handler om: kunst som skaper fellesskap og åpner nye rom i oss alle.
Høydepunktene var mange: På Gamlebyen skole klarte vi – på 10 minutter! – å samle over 300 elever til en fremskyndet visning av trampolineforestillingen med Yoann Bourgeois Art Company, og rakk å gjennomføre før regnet kom. Stemningen var elektrisk. Under Åpen Scene på Olafiagangen ga over 80 unge utøvere alt mens hundrevis av publikummere heiet med i regnet.
Det er akkurat dette DiGGfest handler om: kunst som skaper fellesskap og åpner nye rom i oss alle
MER ENN FESTIVAL: - Vi gjør også så mye annet. og jobber med lokal forankring, ungdom og TILT Grow, vårt kunstneriske råd, samt tilretteleggingen for døve gjennom samarbeidet med Teater Manu, forteller Pia Holden. Her fra verkstedet på Vålerenga skole. Foto: Foto-Neil Nisbet

«Denne forestillingen har jeg alltid ønsket å se» (Jente, 12 år)
Akt 1: Skolegårdsfestival
DiGGfest 2025 var programmert for å være en lavterskel festival med høy kunstnerisk kvalitet, der barn, unge og voksne møtte både internasjonale kompanier og lokale dansegrupper – nært, tilgjengelig og i øyehøyde.
Vi ønsket også å ha skolegården som en festival-arena med en festivaldag på skolen: På hver av skolene Brynseng, Vålerenga, Kampen, Tøyen, Vahl og Gamlebyen ble det arrangert en egen minifestival. I løpet av én dag fikk elevene oppleve:
La Grande Phrase av Compagnie Didier Théron med dansere i monumentale, rosa, oppblåsbare kostymer som inntok skolegården som et humoristisk og fysisk landskap.
Approach 17 – OPENING av Yoann Bourgeois Art Company er en visuell og hypnotisk trampolinedans om å sveve og falle.
Bare Rør av Panta Rei Danseteater er en leken miks av parkour, dans og rør, der barna ble invitert til å undre seg: Hva kan rørene brukes til – og kan de til og med begynne å røre på seg?
I tillegg deltok elevene i danseverksteder i skolegården – med fokus på bevegelse, utforsking og uttrykk.
«Denne forestillingen har jeg alltid ønsket å se», sa en jente på 12 år ve Gamlebyen skole om forestillingen Approach 17 – OPENING.
Vi ønsket også å ha skolegården som en festival-arena
UT TIL FOLKET: Yoann Bourgeois Art Company på Bryseng Skole. Foto: Neil Nisbet

Om Panta Rei Danseteater:
Panta Rei Danseteater (PRD) er et dansekompani med base i Oslo, etablert i år 2000.
PRD har skapt mer enn 20 produksjoner og ledet en rekke store danseprosjekter, både nasjonalt og internasjonalt.
Kompaniet er anerkjent for sine dynamiske og visuelt engasjerende forestillinger som appellerer til et mangfoldig publikum og som vises i både tradisjonelle og ukonvensjonelle rom.
PRD er også kjent for sine deltagende prosjekter for barn og unge, for sitt arbeid med talentutvikling og arenautvikling, og for tett samarbeid med lokale kunst- og kulturaktører.
Både forestillingene og prosjektene høster internasjonal anerkjennelse.
Akt 2: Dans i byrommet og puben
Helgen 24.–25. mai var hele bydelen vertskap for dans. På lørdag fylte DiGGfest Bjørvika, og på søndag spredte programmet seg over Grønland – fra Teaterplassen til Olafiagangen. Vi viste fire forestillinger flere ganger daglig:
La Grande Phrase av Compagnie Didier Théron.
Rose Rouge av Kvinnereller om vennskap, nærhet og bevegelse.
Approach 17 – OPENING av Yoann Bourgeois Art Company.
Flekker av Yaniv Cohen som er en leken og fargerik danseopplevelse.
Flashmob med DiGGdansen rammet inn programmet med dansere som inviterte publikum til å bli med. Søndagens Åpen Scene på Olafiagangen samlet over 80 unge dansere fra ulike grupper i Oslo. Det ble vist alt fra Norsk folkedans, Hip hop, Kenyansk- og Indisk dans, til ballett og samtidsdans.
Flere av barna fra skolene kom tilbake i helgen – denne gangen for å danse sammen med oss i byrommet. Publikum kom tilbake dag etter dag, og det oppstod helt uventede og morsomme møter: Som da de rosa, oppblåsbare skapningene fra La Grande Phrase stoppet biltrafikk, gikk inn på pub eller plutselig befant seg midt i en godtebutikk – til latter og jubel fra både barn og voksne.
DiGGfest har selvfølgelig sin egen dans – DiGGdansen! Alle kan danse DiGGdansen, uansett funksjon, alder eller dansekompetanse. Under DiGGfest lærte vi bort dansen til flest mulig danseglade Gamle Oslo-borgere og alle andre som liker å danse. (Se instruksjon her).
Fakta om modellen
Festivalen er realisert gjennom en sammensatt modell, der både økonomiske midler, kompetanse og praktiske ressurser hentes fra en rekke ulike samarbeidspartnere. Denne typen lappeteppe-finansiering krever tillit, fleksibilitet og relasjonsbygging over tid – og gjenspeiler hvordan mange prosjekter i det frie kunstfeltet organiseres og gjennomføres i dag.
Blant samarbeidspartnerne har Dansens Hus bidratt med både midler og faglig støtte i deler av festivalen.
Festivalen er støttet av og i samarbeid med blant annet Kulturdirektoratet, Talent Norge, Sparebankstiftelsen DNB, Bergesenstiftelsen, Oslo Museum (Interkulturelt Museum), Deichman Bjørvika, Teater Manu, Den Kulturelle Skolesekken Oslo, Høyskolen Kristiania, Akerselva Trebåtforening og Oslo kommune.
BYROMMET Ved Deichman møtte publikum forestilingen APPROACH 17 OPENING av Yoann Bourgeois Art Company. Foto: Neil Nisbet

Halve publikum opplevde siste del av vandringen fra robåter i Bjørvika
Akt 3: En sanselig vandrende avslutning
DiGGfest 2025 ble avsluttet med vandreforestillingen Oslofjorden Danser 31. mai og 1. juni, som siste del av festivalprogrammet. Gjennom en koreografisk reise i Gamle Oslo fikk publikum oppleve en rekke sterke og poetiske danseinnslag, med byen som levende bakteppe. Forestillingen besto både av soloarbeider fra danserne i talentprogrammet TILT Grow, utviklet i samarbeid med anerkjente koreografer, og innslag fra lokale utøvere. Halve publikum opplevde siste del av vandringen fra robåter i Bjørvika, et samarbeid med Akerselva trebåtforening og resten av publikum fortsatte reisen til fots. Oslofjorden Danser ga publikum en sanselig og nær opplevelse av både dans og by – en bevegelig og stemningsfull avslutning på årets DiGGfest.
Festival med rom for deltagelse
DiGGfest er produsert av Panta Rei Danseteater, og ble første gang arrangert i 2023. Festivalen skaper rom for møter med profesjonell scenekunst i eget nabolag – ikke som tilskuere på avstand, men som aktive medskapere og oppdagere.
Festivalen er støttet av og i samarbeid med Dansens Hus, Kulturdirektoratet, Talent Norge, Sparebankstiftelsen DNB, Bergersenstiftelsen, Oslo Museum, Deichman Bjørvika, Teater Manu, Den Kulturelle Skolesekken Oslo, Høyskolen Kristiania, Akerselva Trebåtforening og Oslo kommune.
DiGGfest ble gjennomført med glede, mot og enorm innsatsvilje – og vi er stolte av hva vi har skapt sammen.
Festivalen skaper rom for møter med profesjonell scenekunst i eget nabolag
VANDREFORESTILLING med robåter i Bjørvika. Her danser Elliot Norell Strinno. Foto: Neil Nisbet

Annonser

