Arne Svingens miljøroman «En himmel full av skyer» er trassig som skvallerkål
Dødsdømt kropp på dødsdømt jord
↑ Budskapet i Arne Svingens nyeste ungdomsbok er enkelt: Barn krever handling. Foto: Gyldendal.
Henrik Hansen er Blekkulf-barnet fra 2018. Barnet som løper dit han skal i stedet for å sitte på med morens dieseldrevne bil. Elleveåringen er en helt vanlig gutt – bortsett fra at han har kreft som han ikke kan bli frisk av. Dødsdømt som jorden selv bestemmer han seg for å bli en miljøvekker.
En himmel full av skyer
Forfatter: Arne Svingen.
Gyldendal, 2018.
Nominert i kategorien barne- og ungdomsbøker til Brageprisen 2018.
Oppmerksomhet
Hastverket gjør at Henrik går rett på sak og oppsøker selveste statsministeren.
Den parallelle dødsdommen vekker engasjement hos leseren. Henrik er et forbilde, en upåklagelig hovedperson som velger å bruke sine siste krefter på å gjøre godt. Alle valg han tar er ikke like gode, men han er smart nok til å bruke alt til sin fordel. Dermed blir han venn med statsministerens datter, og da blir det fart i sakene. YouTube-stunts gjør ham superkjent, og alt går ganske bra – helt til nyheten om kreftsykdommen lekkes. Da blir oppmerksomheten en annen, en Henrik ikke vil ha.
Mediekritikken er klisjépreget, men helt klart på sin plass. Det samme er den ustoppelige og påståelige kritikken av voksne som sitter i stadige klimamøter og egentlig bare drikker kaffe. Budskapet er enkelt: Barn krever handling. Nå. Henriks siste stunt er smått genialt, og det er skrevet med en kraft og et språk barn umiddelbart vil forstå. Arne Svingen skriver en kamp på barnas premisser som kan tenne en glød hos mange unge, miljøbevisste lesere. Boken er trassig som skvallerkål i blomsterbedet: Den blir man aldri kvitt.
Men hadde virkelig en elleveåring kommet på alt dette av seg selv? Tja. Helt blir Henrik uansett, både med sykdomsutgangspunktet og motet han utviser.
SERIE: Kunst og klima
Hvilken rolle spiller kunsten for barn i hvordan vi forholder oss til klimautfordringene?
Holdningskampanjer og bevisstgjøring anses som viktig arbeid for å få den generelle befolkningen til å være med på å ta ansvar for klodens velferd. Kunst og kultur kan være gode verktøy for å formidle slike budskap. Men det følger mange utfordringer med å kommunisere slike temaer til barn – hvordan navigerer vi de etiske, kunstneriske og politiske farvannene som voksne, som kunstnere og som kulturforvaltere?
I en serie artikler under tittelen «Kunst og klima» retter Periskop søkelyset mot kunst for barn i miljøkrisenes tid, og leter etter muligheter og utfordringer med hvordan vi henvender oss til barn og unge med dette temaet.
Quick-start for kidsa
Finnes det håp for jorden? Og gjennomføringsvilje? Henriks forsøk åpner for det. Boken er både kampklar og idylliserende på samme tid. At Henrik møter seg selv i døra med all plasten han selv omgir seg med, samt det faktum at han mangler sentral kunnskap om hvor kompleks klimaproblematikken er, skaper troverdighet og åpner problemstillingen.
En himmel full av skyer presenterer ingen quick-fix, men heller en quick-start. Så øyner også Henrik håp gjennom ny og uprøvd medisin. Trenger boken dette håpet? Er Svingens overordnede prosjekt at det faktisk kan nytte, så er det på sin plass. Sammen for livet, på et vis.
Mer enn å bidra til dårlig samvittighet og be om kildesortering, er dette en roman som skriker etter handling og som insiterer på at barn kan utgjøre en forskjell. Men da må de rope høyt.