Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Festspillsjefen i Bergen svarer på kritikken: Vi er ikke bare en barnekunstfestival

KATEGORI

Musikk,

SJANGER

Intervju,

PUBLISERT

torsdag 27. mai 2021

Men barn og unge er viktige. Derfor har vi laget Småspill, sier festspilldirektør Anders Beyer til Periskop.

↑ Et trekløver fra Bergen guttekor synger ut. Koret deltar på kormaratonet Bergen Barnekorfestival, som i år har fått tittelen «Sanger fra havet». Foto: Edvard Grieg kor

I forbindelse med lanseringen av Småspill, barnefestival-i-festivalen ved Festspillene i Bergen, stilte Periskops kritiker Maja Sievers Skanding spørsmål ved om dette er en helhjertet satsing på barna fra Festspillenes side.

Skanding har i en årrekke rapportert fra Festspillene for Periskop og andre medier. Hun har flere ganger påpekt at Festspillene for tiden mangler en egen ansvarlig for barneprogrammet, noe som kan virke underlig ved det som i sin sjanger regnes som Skandinavias største og viktigste festival .

Festspillene i Bergen


Årlig festival for musikk, scenekunst og billedkunst i Bergen.

Startet i 1953.

Anders Beyer vært direktør siden 2012.

Festspillene er kjent for å ha en rekke urfremføringer innen musikk, opera, teater og dans.

Anders Beyer er direktør for Festspillene i Bergen. Foto: Hans Jørgen Brun / Festspillene i Bergen

Be om noe vi alltid har hatt

– Det stemmer at vi ikke har en egen fagansvarlig for barneprogrammet, sier festspilldirektør Anders Beyer til Periskop.

– Men det er ikke slik vi jobber i Festspillene i Bergen. Vi har ikke fagansvarlige for egne områder, verken for barneprogrammet eller andre områder. Programmeringen gjøres av et kollektiv med meg i spissen. Vi er flere som leter etter de gode operaene, etter kammermusikken, barneforestillingene og danseforestillingene som vi tror vil glede festspillpublikummet. Festspillene i Bergen er ikke en spesialisert barnekunstfestival, men barn og unge er selvsagt viktige publikummere, bedyrer han.

Beyer forteller at jakten på program til Festspillene i Bergen kan være prosesser som går over år. Det reises, lyttes og samarbeides med andre festivaler. For Beyer er en flat struktur viktig  i arbeidet med programmeringen. Erfaringen hans er at de gode ideene ofte kommer fra uventet hold.

– Å be om en egen ansvarlig fagperson for barneprogrammet er å be om noe vi alltid har ivaretatt, men i en annen struktur, mener Beyer.

Programmeringen gjøres av et kollektiv med meg i spissen. Vi er flere som leter etter de gode operaene, etter kammermusikken, barneforestillingene og danseforestillingene.

Fremtidens publikum skal få forestillinger som har kunstnerisk verdi og er preget av formidlingsglede og kvalitet.

Høye ambisjoner

Om lag 20 personer er tilknyttet festspillstaben, og en rekke av disse bidrar med innspill og research til festivalprogrammeringen. Men til syvende og sist er det Beyer som er kunstnerisk ansvarlig for programmet.

Han avviser at de har lave ambisjoner for barne- og familieprogrammet.

– Barn og unge er viktige for Festspillene i Bergen. Vi ønsker ikke at noen skal sitte igjen med en opplevelse av at voksne er viktigere enn barna for oss. Fremtidens publikum skal få forestillinger som har kunstnerisk verdi og er preget av formidlingsglede og kvalitet. Vi må jobbe med å hele tiden være ambisiøse, også på barnas vegne.

Fra forestillingen «Håp», som er en del av Småspill under Festspillene i Bergen. Forestillingen er inspirert av frivillig arbeid i flyktningeleire. Foto: Jørn Olav Myhre

Fra forestillingen «Hjem», som er en del av Småspill-programmet under Festspillene i Bergen. Foto: Lars Opstad / Festspillene i Bergen

Småspill-kritikken

Gjennom Småspill presenterer Festspillene i Bergen blant annet flere produksjoner som studenter ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) står bak.

Kan du utdype hvilke kunstneriske ambisjoner som ligger bak dette samarbeidet og denne prioriteringen?

 – Småspill kommer i tillegg til det øvrige barneprogrammet. Totalt viser vi 14 produksjoner for det unge publikummet under årets festival. Seks av disse hører inn under Småspill-paraplyen. Av disse er to studentarbeider, resten forestillinger av profesjonelle kunstnere, sier Beyer.

Småspill-produksjonene vises for publikum på Stord, i Sogndal og i Bergen, som alle er studiesteder under HVL.

– Tanken bak Småspill er blant annet å være med på å utvikle nye stemmer. Vi kobler oss på det levende student- og fagmiljøet som finnes på HVL, og sprer oss ut til større deler av fylket. Vi ønsker å inspirere studentene til utstrakt bruk av kunst i sine kommende yrker, sier han.

 

Vi ønsker å inspirere studentene til utstrakt bruk av kunst i sine kommende yrker.

Å gi unge mennesker en scene å stå på har lenge vært en del av Festspillenes strategi.

Skaper møter

Studentproduksjonene i Småspill er en naturlig del av en større helhet, forklarer Beyer. Der jobber Festspillene i Bergen sammen med miljøet på de tre studiestedene.

Periskops kritiker er bekymret for at Festspillene ved å overlate deler av barneinnholdet til studenter viser lave ambisjoner overfor barneprogrammet. Hva er ditt svar til det?

– Å gi unge mennesker en scene å stå på har lenge vært en del av Festspillenes strategi. Det begrenser seg ikke til barneprogrammet, men handler om å skape sårt tiltrengte muligheter for andre enn allerede etablerte artister. Dette skaper en egen dynamikk i Festspillene på både kort og lang sikt. Vi tror studentproduksjonene fra HVL vil skape fine møter mellom barn og unge artister, noe som vil inspirere begge parter.

Beyer understreker at artistenes erfaring gjenspeiles både i festivalens omtaler av forestillingene og i lavere billettpriser for studentproduksjoner. Dessuten er Festspillene glade over å kunne presentere Småspill i et år der pandemien har gjort det vanskelig å få internasjonale produksjoner på plakaten.

Artikkelen fortsetter etter annonsene.

​Som sitt eksamensprosjekt setter studentene i 1. klasse på bachelor i drama og anvendt teater i Bergen opp en komedie under Småspill. Foto: Mari-Louise Uldbæk Stephan / HVL

Dette er noe av det øvrige programmet for barna ved Festspillene i Bergen 2021:

Blant teaterforestillingene på det øvrige programmet er urpremieren på Hull & sønn, basert på en barnebok av Frode Grytten og Marvin Halleraker. Ved Festspillene gjøres den i samarbeid med Fyllingsdalen teater. Periskop publiserte nylig et intervju med skaperne av denne forestillingen.

I tillegg vises urpremieren på An Dran Drin Drekt av dansekompaniet Kartellet. Denne er et samarbeid med Festspillene i Nord-Norge, og står også på programmet der («An Dran Drin Drekt» er starten på en nonsensregle fra Vesterålen).

En av hovedattraksjonene på konsertfronten er Let’s play!. Der fremfører Bergen Filharmoniske Orkester musikk fra spillene Zelda, World of Warcraft, Assassin’s Creed og Pokémon med tilhørende videokunst i Grieghallen.

Hele programmet for Festspillene i Bergen finnes her. Småspill utgjør seks av 14 familiearrangementer. Festspillene i Bergen varer fra 26. mai til 9. juni.

Kartellet. Bildet er hentet fra en annen forestilling enn den som har urpremiere under Festspillene i Bergen. Foto: Knut Aaserud / Kartellet
Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·