Her er de heddanominerte forestillingene for barn og unge
Nominasjonene spenner fra gratis og intimt trikke-teater til kjøpesenter-musikal i storformat.
↑ Fra «Havfruen» ved Trøndelag teater. Foto: Ole Ekker
I dag ble årets heddapris-nominasjoner offentliggjort. Her er de nominerte innen barne- og ungdomskategoriene.
Beste barneforestilling
Eldorado av Frode Gjerløw, regi Frode Gjerløw. Brageteatret.
Havfruen av Tyra Tønnessen og Gjermund Larsen, regi Tyra Tønnessen. Trøndelag Teater.
Nordpolen magiske trikketransport av Vilde Johannessen og Sebastian Skytterud Myers, regi Vilde Johannessen og Sebastian Skytterud Myers. Feil Teater i samarbeid Kloden Teater. Periskop anmeldte forløperen til Nordpolen magiske trikketransport, den kan du lese her.
Beste forestilling for ungdom
Døden på Oslo S av Ambjørnsen/Hellstenius/Hammersland, regi Simen Formo Hay. Nationaltheatret. Forestillingen fikk hele fem nominasjoner. I tillegg til beste forestilling for ungdom: Beste regi til Simen Formo Hay. Beste skuespiller/medspiller til Maria Kristine Hildonen. Beste scenografi og kostymedesign til Dagny Drage Kleiva og Alva Walderhaug Brosten. I tillegg er den nominert i kategorien Beste teaterforestilling. Periskops anmelder var også imponert. Anmeldelsen til Cornelius C. Steinkjer leser du her.
Maid Sárá čiegada/Det Sara skjuler av Katrine Nedrejord, regi Kristin Bjørn. Sámi Našunálateáhter Beaivváš / Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš.
Varm melk med honning av Maiken Schjøll Frisch, regi Kristi-Helene Engeberg og Maiken Schjøll Frisch. Maiken Schjøll Frisch og Kristi-Helene Engeberg i samarbeid med Andrea Therese.
– En viktig teateropplevelse
Periskop har tatt en kjapp prat med juryleder Andreas Wiese.
Varm melk med honning er en forestilling om to kvinner som møtes en gang i tjueårene, og den handler om hvordan de tilbringer livet sammen. Forestillingen er nominert i kategorien Beste ungdomsforestilling.
Hvordan har dere i juryen definert målgruppen ungdom i dette tilfellet?
– Kriteriene for ungdomsprisen fra Heddakomiteen begrenser ikke prisen til en årsklassedefinert aldersgruppe. Det er viktig å rekruttere unge mennesker til teatret, og i dette tilfellet ville vi i juryen nominere en forestilling som gir unge mennesker bredt definert en viktig teateropplevelse. Denne nevnte forestillingen fungerer godt for både eldre ungdom og unge voksne. De andre to nominasjonene går nok yngre i målgruppe, men også de fungerer godt for voksne publikummere. Det er gjerne slik med godt teater, sier juryens talsmann Andreas Wiese til Periskop.
I heddajuryens instruks står det at ungdomsteaterprisen også kan gis til en forestilling som kommuniserer svært godt med ungdom.
I fjor ble antallet priser utvidet til også å omfatte priser også for beste danseforestilling og beste musikkteaterforestilling, og juryen har fått medlemmer med særlig kompetanse på disse feltene.
Er det på tide at det samme skjer med barne- og ungdomsteaterprisene, at juryen får et medlem med særskilt kjennskap til dette fagfeltet?
– Heddakomiteen ser på en endring av juryløsningen nå, der fagpersonene på dans og musikkteater velges inn som fullverdige medlemmer i juryen. I juryen har vi da også kompetente personer på teater/dans/musikkteater for barn og unge. Jeg er trygg på at vi vil ha god kompetanse på barne- og ungdomsteater også neste år, avslutter Wiese.
Heddaprisene deles ut 18. juni på Oslo Nye Teater.