Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Hva vil vi med estetiske fag i skolen?

PUBLISERT

tirsdag 14. januar 2025

Budsjettdramaet i 2024 avdekket hvor sårbare norske skoler er for økonomiske kutt. Fra små bygdesamfunn til storbyer ble vi vitne til hvordan særlig de estetiske fagene – musikk, drama, kunst og håndverk – sto først i køen for nedprioritering. Nå, i valgåret 2025, står kommunepolitikere fortsatt overfor harde prioriteringer. Skolestrukturen er igjen under lupen, og spørsmålene presser seg fram: Vil vi se en fornyet satsing på skolen og de estetiske fagene, eller vil tendensen gjenta seg med nye kutt?

↑ KRONIKK: Ingeborg Stana er professor og belyser hvordan tap av estetiske fag under kommunekuttene vil ha en negativ effekt på fremtides hjerne.

Forfatteren Ingeborg Stana, er kunstner og Professor i visuell kunst ved Institutt for estetiske fag, OsloMet- storbyuniversitetet. Foto: Ansgar Valbø

Vi risikerer å miste en hel generasjon av kreative, nysgjerrige og motiverte barn og unge

Nedskjæringer i skolen er ikke lenger et problem som bare rammer fraflyttingstruede bygder. I tettsteder og byer som Bergen, Bodø, Drammen, Haugesund, Bærum og Harstad diskuteres fortsatt kutt i tilbudene til elever som allerede sliter med motivasjon og fravær.

Paradoksalt nok skjer dette i en tid hvor både hjerneforskning og pedagogisk forskning peker på estetiske fag som en nøkkel til å styrke elevenes motivasjon, fellesskap og læring. Dagsavisen (26. oktober 2024) påpekte nettopp at skolefraværet er en av skolens største utfordringer. Rektor Sveinung Bjørkøy poengterte at behovet for å legge ned store ressurser i å skape relasjoner og motivasjon i skolen er nødvendig. Det er vanskelig å ikke være enig i dette. Likevel står hans utsagn i grell kontrast til det vi ser i flere fylker, hvor løsningen på høstens budsjettdrama er å kutte de estetiske fagene – fag som bidrar til å gi elevene motivasjon og tilhørighet.

Det er valg i år, og fremtidens skolepolitikk står på spill. Midt i budsjettkutt og harde prioriteringer bør vi stille et grunnleggende spørsmål: Hva er egentlig verdien av estetiske fag i skolen? Og hva står vi i fare for å miste når de kuttes fra timeplanen?

INNLEGG: Rektor Sveinung Bjørkøy. Foto: NAB

Løsningen på høstens budsjettdrama er å kutte de estetiske fagene – fag som bidrar til å gi elevene motivasjon og tilhørighet

SPØRSMÅL: Hva er egentlig verdien av estetiske fag i skolen? Og hva står vi i fare for å miste når de kuttes fra timeplanen? Foto: Kulturtbanken

Musikkopplæring i barndommen påvirker hjernens plastisitet og kan fremme generell læringsevne

Hjerneforsking i undervisningssammenheng

Moderne hjerneforskning gir oss innsikt i hvordan alle våre opplevelser setter spor i hjernen, noe som åpner for en dypere forståelse av læringsprosesser som tidligere var ukjente. Denne forskningen belyser hvordan hjernen bearbeider informasjon og støtter essensielle funksjoner som læring, hukommelse og sanseopplevelse. Begrepet estetiske læringsprosesser betegner en læringsmåte som består av sammensatte, eksperimenterende, sansebaserte og symbolske prosesser. Særlig innen estetiske læringsprosesser har nyere studier vist at disse metodene aktiverer en kompleks samhandling mellom flere hjerneområder, inkludert de som er involvert i visuell, assosiativ, motorisk og romlig tenkning.

En studie utført ved NTNU i 2020 indikerte at håndskrevne notater, sammenlignet med tastaturskriving, engasjerer flere sensoriske områder i hjernen. Forskerne undersøkte hjerneaktiviteten til barn og unge voksne, og de så tydelig at hjernen oppførte seg annerledes ved håndskriving enn ved tasting, som er mye enklere bevegelser. Ved å bruke håndskrift skapes det mer aktivitet i de sensomotoriske delene av hjernen. Dette kan føre til en mer effektiv læringsmetode ettersom det koordinerer visuelle, motoriske og romlige funksjoner samtidig. Vi både lærer bedre, og husker bedre.

Tilsvarende har forskning på musikkundervisning vist at barn som spiller et instrument, oppnår forbedret språklig og kognitiv utvikling. En studie publisert i Frontiers in Neuroscience i 2014 dokumenterte hvordan musikalsk trening økte aktiviteten i hjernens prefrontalkortex, som er essensiell for planlegging, problemløsning og beslutningstaking. Dette støtter teorien om at musikkopplæring i barndommen påvirker hjernens plastisitet og kan fremme generell læringsevne.

Bevegelse gjør at man lærer bedre, mener kurslederne på VIlla Lofoten. Foto: Geir Bergersen Huse / Periskop.

Hjernen oppfører seg annerledes ved håndskriving enn ved tasting, som er mye enklere bevegelser

TRUET: Estetiske fag ved Kongsberg videregående skole. Foto: Anne Elinde Omholdt

NEUROESTETIKK: Nancy L. Etcoff, assisterende klinisk professor i psykologi ved Harvard Medical School.

Dette innebærer at kunst og estetiske opplevelser utløser en kompleks respons i hjernen, med flere ulike deler som samarbeider

Nevroestetikk: Kunstens innvirkning på hjernen

Neuroestetikk, et forholdsvis nytt og innovativt forskningsfelt innen nevrovitenskap, fokuserer på å forstå hjernens respons på estetiske opplevelser. Dette området strekker seg over en rekke disipliner, inkludert visuell kunst, musikk, litteratur, arkitektur og dans.

Forskningsmetodene som brukes av spesialister innen neuroestetikk, er sammenfallende med de som brukes av andre hjerneforskere. De benytter teknikker som fMRI for å kartlegge hjernens aktivitet ved eksponering for kunst eller andre estetiske erfaringer. Formålet er å avdekke hvilke deler av hjernen som er engasjert i disse prosessene og hvordan de samhandler.

Et sentralt navn innen dette feltet er Nancy L. Etcoff, assisterende klinisk professor i psykologi ved Harvard Medical School. Hun leder kurs i neuroestetikk med fokus på å anvende hjernevitenskapen på kunststudier. Undervisningen tar utgangspunkt i et biologisk og evolusjonært perspektiv, og studerer de nevrale mekanismene som blir stimulert av estetiske opplevelser.

Etcoffs studier dokumenterer at estetiske opplevelser aktiverer to normale separate systemer i hjernen. hjernen oppførte seg annerledes ved håndskriving enn ved tasting, som er mye enklere bevegelser. Dette innebærer at kunst og estetiske opplevelser utløser en kompleks respons i hjernen, med flere ulike deler som samarbeider. Dette kan gi oss innsikt i hvorfor kunst ofte fremkaller sterke følelser som er vanskelige å artikulere.

Neuroestetikk fokuserer på å forstå hjernens respons på estetiske opplevelser

Om forfatteren:


Ingeborg Stana er billedkunstner og professor i visuell kunst ved Institutt for estetiske fag, OsloMet – storbyuniversitetet. Som utøvende kunstner har hun gjennom hele sin karriere hatt et praksisnært fokus i sin forskning, og skrevet en rekke fagartikler om kunst, kreativitet og estetiske læringsprosesser.

For mer informasjon om Ingeborg Stanas kunst kan du sjekke ut hennes nettside Ingeborg Stana og om hennes publikasjoner og forskningsresultater, se Ingeborg Stana – OsloMet

Et ofte brukt motargument mot de estetiske fagene er at de er "subjektive" og vanskelig å måle

Målbare resultater og bred kompetanse

Et ofte brukt motargument mot de estetiske fagene er at de er «subjektive» og vanskelig å måle. Men forskning viser en annen virkelighet. Nevroestetikk har også praktisk betydning for undervisning. En nyere studie fra University of Wisconsin-Madison fant at elever som fikk integrert estetiske læringsopplevelser i kjernefag som matematikk og naturfag, ikke bare oppnådde bedre faglige resultater, men også hadde økt motivasjon og engasjement.
Dette peker på en viktig realitet: de estetiske fagene gir en bredere kompetanse som strekker seg langt utover kunsten. Kreativitet, kritisk tenkning og evnen til å samarbeide og kommunisere styrkes – ferdigheter som blir stadig viktigere i møte med fremtidens arbeidsliv.

TAKTILE VESENER: Hvordan beholde denne kreativiteten som vi er født med? Verk av den danske kunstneren Shane Brox. Foto: David Stjernholm

Når vi kutter i estetiske fag, kutter vi også i fremtidens kompetanse. Det er en risiko vi ikke har råd til å ta!

Fremtidens arbeidsliv trenger kreativitet

Motstandere hevder ofte at estetiske fag ikke er relevante i dagens teknologidrevne samfunn. Men ingenting kunne vært fjernere fra sannheten. Kreativitet og evnen til å tenke nytt er noen av de mest etterspurte ferdighetene i arbeidslivet i dag, og dette vil bare bli viktigere i fremtiden.

Et omfattende forskningsprosjekt fra Canada viste også at deltakelse i drama øker empati og samarbeidsevner – begge egenskaper som er essensielle i komplekse og stadig mer globale arbeidsmiljøer. Når vi snakker om å forberede morgendagens arbeidstakere, må vi huske at teknologiske ferdigheter alene ikke er nok. Vi trenger mennesker som kan tenke helhetlig og kreativt, og som kan møte utfordringer med fleksibilitet og empati.

Et omfattende forskningsprosjekt fra Canada viste også at deltakelse i drama øker empati og samarbeidsevner

Å LÆRE SEG livet gjennom drama. Her fra "Hvem er fienden" av Liv Marit Weberg. Foto: Frida Bang Søfting

Når estetiske fag bidrar til elevenes læring på tvers av fag, handler ikke dette om fritidspregede sysler, men om grunnleggende investeringer i barns utvikling

En kortsiktig politikk med store konsekvenser

De siste årene med hjerneforskning gitt oss ny innsikt i hvordan mennesker lærer. Dette er ikke bare interessant for forskere – det har direkte betydning for hvordan vi utformer skolen vår. Når estetiske fag bidrar til elevenes læring på tvers av fag, handler ikke dette om fritidspregede sysler, men om grunnleggende investeringer i barns utvikling. Vi risikerer å miste en hel generasjon av kreative, nysgjerrige og motiverte barn og unge. Dette er ikke bare et tap for individene som mister tilgang til disse fagene, men for samfunnet som helhet.

Rektor Bjørkøy har rett i at vi trenger en dreining mot en mer humanistisk skole. Estetiske fag er en integrert del av et utdanningssystem som skal ruste barna våre til å møte morgendagens utfordringer – ikke bare med tekniske ferdigheter, men med kreativitet, empati og evne til kritisk tenkning.

Så la oss spørre oss selv: Er det ikke nettopp i perioder med økonomiske utfordringer at vi bør satse på de verktøyene som best forbereder våre barn og unge på fremtiden? Når vi kutter i estetiske fag, kutter vi også i fremtidens kompetanse. Det er en risiko vi ikke har råd til å ta.

Dette er ikke bare et tap for individene som mister tilgang til disse fagene, men for samfunnet som helhet

Kilder:


NTNU:

  • Askvik, E. O., van der Weel, F. R., & van der Meer, A. L. H. (2020). The importance of cursive handwriting over typewriting for learning in the classroom: A high-density EEG study of 12-year-old children and young adults. Frontiers in Psychology.

University of Wisconsin-Madison:

 

Forskningsprosjektet fra Canada:

  • Lee, Kent K.; Abbott, Marilyn L.; Chen, Ning (2020). Increasing Students’ Willingness to Communicate: Drama-Based Approaches to Language Instruction in English for Academic Purposes Classes. TESL Canada Journal, v37 n3 p75-87 2020

 

Dagsavisen:

Stana, Ingeborg. (2024, 31. oktober). Musikk- og danselinjer legges ned – hva er logikken? Dagsavisen.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · ·