Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Politisk debatt: Praktiske- og estetiske fag anno 2025

KATEGORI

Tverrestetisk,

SJANGER

Debattstoff,

PUBLISERT

søndag 22. juni 2025

HVOR
Oslo

I 2024 ble Stortingsmelding 34 En mer praktisk skole lagt fram og behandlet. Selv om det ble foreslått et nasjonalt program for mer praktisk læring, er rammevilkårene for de estetiske fagene i skolen fortsatt krevende. Hvordan skal vi sikre at barn og unge får møte kompetente lærere i praktiske og estetiske fag – og ønsker partiene å styrke disse fagene i lærerutdanningen og øke kompetansekravene? Velkommen til debatt!

↑ UNDER: Ylva Hatlebakk Liatun, elev ved KDA Edvard Munch vgs, fikk oppdrag om å tegne politikerne under debatten. Foto: Seilet

SKREVET: Daglig leder ved Kunst i skolen, Anne Elisabeth Sæter, har skrevet denne teksten etter debatten på vegne av organisasjonene på Seilet – huset for kunst og kultur i skolen. Foto: KIS

Hvordan skal vi sikre at barn og unge får møte kompetente lærere i praktiske og estetiske fag – og ønsker partiene å styrke disse fagene i lærerutdanningen?

Torsdag 15. mai 2025 arrangerte organisasjonene på Seilet en politisk debatt i forbindelse med Stortingsvalget 2025. Temaet var hvordan vi skal kunne styrke praktiske og estetiske fag og læringsformer, som musikk, kunst & håndverk, mat & helse, dans, drama- og teaterfag, i skolen.

Se og hør debatten her!

Panelet bestod av politikerne Margit Bye (MDG), Hege Bae Nyholt (Rødt), Bjørgulv Borgundvaag (Høyre), Øystein Mathisen (Ap), Marit Knutsdatter Strand (Sp), og Sunniva Holmås Eidsvoll (SV). Debattleder var Mette Torstensen fra Periskop.

Seilet ønsket spesielt å høre partienes standpunkt når det gjelder manglende kompetanse hos lærere som underviser i praktiske og estetiske fag, og om de ønsker å gjeninnføre et obligatorisk praktisk og estetisk fag/læringsform i grunnskolelærereutdanningen (GLU).

Det er nemlig bred politisk enighet om at norsk skole trenger fornyelse. Likevel er det stor uenighet om hvordan. Da Stortinget behandlet meldingen En mer praktisk skole, stemte SV og MDG for et forslag som ville gjeninnføre obligatorisk praktisk og estetisk fag/læringsform i fagkretsen i grunnskolelærerutdanningen. Resten av partiene stemte imot. Hvorfor?

På et arrangement i regi av Seilet, løftet vi nettopp denne problemstillingen: Hvordan skal vi sikre at barn og unge får møte kompetente lærere i praktiske og estetiske fag – og ønsker partiene å styrke disse fagene i lærerutdanningen?

Vi vet fortsatt at:

  • Under 50% av lærere som underviser i praktiske og estetiske fag har formell kompetanse.
  • Tilgangen på utstyr og materiell er begrenset.
  • Undervisningen gjennomføres ofte i for store grupper.

Vi trenger en lærerutdanning som speiler hele skolens fagkrets. Vi trenger, rett og slett, å ta de praktiske og estetiske fagene og læringsformene enda mer på alvor

VIKTIG SPØRSMÅL: Bør det innføres kompetansekrav for lærere som underviser i disse fagene? Foto: KIS

Debatten:


I forbindelse med Stortingsvalget 2025 inviterte Seilet – huset for kunst og kultur i skolen til en viktig paneldebatt mellom de politiske partiene.

Temaet var skolepolitikk knyttet til praktiske og estetiske fag og læringsformer i skolen (musikk, kunst og håndverk, mat og helse, dans og drama).

Debattleder: Mette Torstensen, ansvarlig redaktør i Periskop

Politikere:

MDG: Margit Bye,  Oslo MDG ungdomskandidat på 3. plass for stortingsvalgslisten og Oslo MDGs fylkesleder fra og med 2025.
Rødt: Hege Bae Nyholt, stortingsrepresentant og leder for utdannings- og forskningskomitéen.
Høyre: Bjørgulv Borgundvaag, Repr. kommunestyret for Oslo Høyre.
AP: Øystein Mathisen, stortingsrepresentant og medlem av utdannings- og forskningskomitéen.
SP: Marit Knutsdatter Strand, stortingsrepresentant og medlem av utdannings- og forskningskomitéen.
SV: Sunniva Holmås Eidsvoll, gruppeleder for Oslo bystyre, 2. kandidat i Oslo i Stortingsvalget.

Dette utfordret vi politikerne på:

1. En mer praktisk skole og lærernes kompetanse:

Hvordan vil partiene følge opp arbeidet med å gjøre skolen mer praktisk og motiverende?

Hva er partienes holdning til praktiske og estetiske fag?

Bør det innføres kompetansekrav for lærere som underviser i disse fagene?

2. Grunnskolelærerutdanningen

Bør alle lærerstudenter ha minst ett praktisk og estetisk fag i fagkretsen?

Hvordan sikre tilstrekkelig kompetanse i praktiske og estetiske læringsformer?

FRA RØDT: Hege Bae Nyholt, stortingsrepresentant og leder for utdannings- og forskningskomitéen. Foto: Privat

Skolen må ikke bruke de estetiske fagene kun som middel for å løfte basisfag (Rødt)

Fag som fortsatt må vike

SV er tydelige: for at alle elever skal kunne mestre og utvikle seg, må de praktiske og estetiske fagene styrkes – både i skolen og i lærerutdanningen. Partiet vil gjeninnføre en modell der alle grunnskolelærerstudenter har minst ett praktisk-estetisk fag. Sammen med MDG fremmet de dette i Stortinget, men ble stående alene. SP ser verdien av å åpne for en treårig lærerutdanning som kan trekke til seg erfarne fagfolk fra kunst- og kulturlivet.

Også MDG ønsker et sterkere fokus på fagene, og mener de gir elever opplevelser av mestring og styrker det psykososiale miljøet. De vil bruke de praktiske metodene i pedagogikken, og sier ja til kompetansekrav for lærere som skal undervise i praktiske og estetiske fag, men nei til at det skal være høye mattekrav som sperrer for rekruttering til lærerutdanning.

Rødt støtter at elever skal møte faglig sterke lærere i alle fag, men advarer mot for sterk politisk styring av utdanningsinstitusjonene. De trekker frem fellessang som eksempel på hvordan estetiske fag også har en sosial og kulturell verdi – som bindeledd mellom generasjoner. Skolen må ikke bruke de estetiske fagene kun som middel for å løfte basisfag.

MDG: Margit Bye,  Oslo MDG ungdomskandidat på 3. plass for stortingsvalgslisten og Oslo MDGs fylkesleder fra og med 2025. Foto: Privat

MDG sier ja til kompetansekrav

DEBATT: Bør alle lærerstudenter ha minst ett praktisk og estetisk fag i fagkretsen? Foto: KIS

Grep for å gjøre skolen mer praktisk og variert:


  1. Innfør krav om 30 studiepoeng på 1. til 7. trinn
  2. Øk kravet til 60 studiepoeng på 8. til 10. trinn
  3. Kreve at studentene må velge minst  ett praktisk-estetisk fag i grunnskolelærerutdanningen
  4. Øremerk flere midler til å oppgradere verksteder, maskiner, verktøy og utstyr
  5. Øk timetallet på ungdomstrinnet til 2 timer per uke
  6. Gi lik tid til for- og etterarbeid som i øvrige fag
  7. Innfør praktisk eksamen som en fast ordning

Kilde: Sju håndfaste grep for en mer praktisk skole

 

HØYRE: Bjørgulv Borgundvaag, Repr. kommunestyret for Oslo Høyre. Foto: Stortinget

Høyre er tydelige på at de ønsker kompetente lærere i alle fag, men prioriterer norsk, matte og engelsk først

Regjeringen sier de er på vei

Arbeiderpartiets Øystein Mathisen er opptatt av at regjeringen har satt i gang en retningsendring: Praktiske og estetiske fag er ikke lenger “kosefag”. Under dagens regjering er midlene til utstyrsordningen økt fra 126 til 160 millioner kroner, og antall videreutdanningsplasser innen praktiske og estetiske fag er økt fra 600 til 1000. I tillegg er det etablert en femårig master i disse fagene.

Men tallene illustrerer også utfordringene: 160 millioner tilsvarer kanskje to sløydbenker per skole. Og 1000 videreutdanningsplasser skal treffe en skolehverdag med 650 000 elever. Er dette nok?

Senterpartiet peker på at det er kommuneøkonomien som hindrer skolene i å sende lærere på videreutdanning. Partiet støtter obligatorisk praktisk og estetisk fag/læringsform i fagkretsen i lærerutdanningen, og mener de praktiske og estetiske fagene må vektes opp i skolehverdagen. De foreslår å redusere totalt timetall i 1 .–4. klasse, men understreker at dette ikke skal gå på bekostning av de praktiske og estetiske fagene – snarere tvert imot.

Høyre vil prioritere basisfagene

Høyre er tydelige på at de ønsker kompetente lærere i alle fag, men prioriterer norsk, matte og engelsk først.

– Når én av tre elever går ut av skolen uten å kunne lese og skrive godt nok, så må vi begynne der, sier partiets representant Bjørgulv Borgundvaag. Han advarer mot å sette fag opp mot hverandre, og peker på funn i PIAAC-undersøkelsen om svake grunnleggende leseferdigheter i befolkningen.

Likevel anerkjenner også Høyre at kunst og kultur har verdi i seg selv. Borgundvaag viser til internasjonal forskning som knytter musikkopplæring til bedre prestasjoner i andre fag – og spør hvorfor vi ikke snakker mer om det.

AP: Øystein Mathisen, stortingsrepresentant og medlem av utdannings- og forskningskomitéen. Foto: Stortinget

160 millioner tilsvarer kanskje to sløydbenker per skole. Og 1000 videreutdanningsplasser skal treffe en skolehverdag med 650 000 elever. Er dette nok?

Bakgrunn/historikk:


Regjeringen og kunnskapsministeren Nordtun la frem meldingen En mer praktisk skole før jul i 2024.

Siden da har regjeringen økt summen på utstyrsordningen fra 126 mill til 160 mill fordelt til litt over 300 kommuner i 2025 – og man har økt fra 600 til 1000 skoleplasser på et femårig masterutdanningsløp for estetiske fag kalt LUPE. Et regnestykke satt på spissen viser at 160 millioner holder til to sløydbenker på hver skole og kullet med masterstudentene går først ut i 2027. Og dette er heller ikke mer enn 400 lærerplasser som kan drysse sin nye kunnskap over 650 000 elever.

Vi vet ennå ikke effekten av dette studieløpet kontra å ha et obligatorisk estetisk fag på den vanlige grunnskolelærerutdanninga. Det er ennå lang vei frem til at de seks  praktiske og estetiske fag og læringsformer, som musikk, kunst og håndverk, mat og helse, kroppsøving, dans, drama og teater, kan forlate postene sine som såkalte kosefag til det mange vil kalle de: Fremtidsferdigheter.

Estetiske fag kom allerede i skolen i 1898. Debatten har pendlet mellom to poler, og følger egentlig debatten ellers i kunsten, nemlig tilhengere av å utvikle tradisjonelle ferdigheter opp mot de som vektlegger ide og kreativitet. Hånd mot ånd.

I 1997 skjedde det store skiftet i Lærerplanen mot en mer realfag-preget skole. De estetiske fagene utgjorde 20 % av tiden på skolebenken før dette, og fra 2000 datt de til 12,4 prosent. Det vil si at en elev på grunnskolen har 477 timer, og en på ungdomskolen har 140 timer.

Vi vet også at med fokuset på PISA-testene valgte mange skoler bort estetiske fagene så langt man kan. På den andre siden viser internasjonale rapporter at de skolene med mer fokus på de kreative fagene gjør det bedre jevnt over i realfagene. Så her er paradokset.

For 20 år siden forsvant også kravet om minimum 30 studiepoeng i praktisk estetiske fag i lærerutdanningen, noe som tidligere hadde sikret en grunnkompetanse i grunnskolen. Dette er erstattet med at man på ungdomsskolen må du ha 30 studiepoeng for å undervise. Resultat: I dag har 40-50 % av de som underviser i disse fagene ingen utdannelse, og dette kompetansegapet vil bli større ettersom de eldre lærerne pensjonerer seg.

I 2012 kom en dramatisk og litt dystrere enn antatt, rapport: Bamford-rapporten. Etter å ha kartlagt kunst- og kulturopplæringen fra barnehage til videregående, SFO, Kulturskolene og Skolesekken, i Norge som et øyeblikksbilde, påpekte professor Anne Bamford at den norske skolen i større grad må vektlegge praktisk og kreativ læring og kreve fagkompetanse hos de som underviste. Hun påpekte dårlig utstyrte skoler for de estetiske fagene og at metodefriheten sammen med lite spesifikke læreplaner fra L97, ville gi stor variasjon i undervisningen- Lærere og rektor var nøkkelpersoner for å lykkes i arbeidet.

I 2016 kom rapporten Fag – Fordypning – Forståelse, der Kunnskapsdepartementet ville igjen styrke de praktiske og estetiske fagene i skolen. Da det nye læreplanverket, LK20, kom høsten 2020, var disse fagene inkludert i alle fag. I 2022 initierte Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) en ny rapport om de estetiske fagene i skolen. Svaret var: Til tross for ulike initiativer fra myndighetenes side, viser kartleggingen status quo som i 2011.

Når er vi i mål? Og hvordan skal vi oppnå det vi ønsker? Og hva ønsker vi egentlig?

Marit Knutsdatter Strand, Senterpartiet, Oppland

Senterpartiet peker på at det er kommuneøkonomien som hindrer skolene i å sende lærere på videreutdanning

Kvalifikasjoner og krav

Seilet mener det er på høy tid å stille formelle krav til lærerkompetanse også i de praktiske og estetiske fagene. Det er bred politisk enighet om viktigheten av kompetente og engasjerte lærere, men de praktiske og estetiske fagene har lenge vært lavt prioritert i lærerutdanning og etter- og videreutdanning.

SV støtter kompetansekrav i fagene, og har også fremmet forslag om å øke studiepoengskravene for å undervise på ungdomsskoletrinnet og innføre kompetansekrav også på barnetrinnet. Rødt minner om at læring krever trygghet og lærere som brenner for faget sitt. MDG sier ja til kompetansekrav. Senterpartiet etterlyser mer økonomisk støtte til skolene slik at lærere faktisk har mulighet til å ta videreutdanning.

Hva nå?

Det er positivt at praktiske og estetiske fag og læringsformer er løftet høyere på den politiske agendaen. Men fremdeles mangler det forpliktende tiltak, og fagene blir ofte skjøvet til side i møte med nasjonale prøver og fokus på basisferdigheter. Ønsker vi en skole hvor alle elever får blomstre – også de som uttrykker seg best med hendene, stemmen, kroppen eller gjennom kunst – må vi våge å satse på bred kompetanse, ikke bare på smale resultater.

Vi trenger en skole der elevene møter lærere med både faglig og pedagogisk kompetanse – også i sløydsalen, på scenen og i musikkrommet. Vi trenger en lærerutdanning som speiler hele skolens fagkrets. Vi trenger, rett og slett, å ta de praktiske og estetiske fagene og læringsformene enda mer på alvor.

SV: Sunniva Holmås Eidsvoll, gruppeleder for Oslo bystyre, 2. kandidat i Oslo i Stortingsvalget. Foto: Stortinget

SV støtter kompetansekrav i fagene, og har også fremmet forslag om å øke studiepoengskravene for å undervise på ungdomsskoletrinnet og innføre kompetansekrav også på barnetrinnet

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·