Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Furby-kunst: Å ønske det menneskelige i KI

SJANGER

Intervju,

PUBLISERT

onsdag 18. september 2024

HVOR
Arendal

Husker du 90-tallets Furbyer, leketøyet som skremte livskiten ut av barna når de ikke fikk stellet de var programmert til å måtte ha? Nå har ti av KI-kosedyrene blitt til et kunstprosjekt, for familier og barn på Sørlandet, som utforsker vårt forhold til kunstig intelligens.  

↑ KI-kunst: Spektra er de første om kan presentere en performanceinstallasjon i samarbeid med Furby Factory!

UNIKT: Den tverrfaglige performancen Furby Factory Habitat viste en koreografert interaksjon mellom Furby-robotene og menneskelige scenekunstnere i en kunstinstallasjon. Foto: Inger Lise Sannes

Ideen kom tilfeldig, da jeg og Justine Eikaas, som også er en del av vårt kunstnerkollektiv Spektra, kom inn på Furbyene en kveld vi pratet. Justine hadde selv hatt en Furby som barn og vokste opp med dette, mens jeg, som er 45 år, har hatt barn som hadde Furbyer. Vi kom inn på kontrastene i disse søte, gøyale leketøyene i saftig 90-talls estetikk, som inneholdt datidens KI og kunne bli til onde versjoner av seg selv dersom de ikke ble behandlet som produsenten hadde programmert dem til. Jeg husket en morgen da datteren min kom ned, livredd, og sa at Furbyen hennes plutselig hadde stirret på henne om natten og ledd en høy hekselatter. Sønnen min var yngre, og matet og stelte sin så godt han kunne, men de snakket kun engelsk, og han forstod ikke alltid hva den ville, så den ble en nokså rampete utgave. Våre Furbyer flyttet raskt ut av barnerommene og ned i gangen. Etter samtalen begynte jeg å gjøre research og fant mange lignende skrekkhistorier på nett: Furbyer som fikk nesten egen fri vilje, ble til små monstre, fartet rundt på natten i huset og avstedkom livredde barn. I dette oppstod det en nysgjerrighet, forteller Tonje Sannes fra Spektra til Periskop; rett etter deres premiere på en performance med ti Furbyer Bomuldsfabrikken i Arendal nå i september.  

TONJE SANNES er danser og scenekunstner med utdannelse fra Bårdars 3-årige danselinje (2003). Hun har også en bachelor i barnevernpedagogikk fra Oslo Met (2016). Sannes er en av initiativtakerne til Spektra og driver kompaniet sammen med Theis og Justine. I Spektra jobber Tonje som skapende og utøvende scenekunstner i tillegg til å være prosjektleder og koreograf for ulike prosjekter. Foto: Inger Lise Sannes

FAKTA:


Spektra er et kunsterkollektiv med røtter i visuell kunst og scenekunst.  

Installasjonene de skaper fokuserer på kroppslig tilstedeværelse og sensoriske interaksjoner, og eksisterer som mulighetsrom for felles utforskning og undring i nye universer med publikum.   

De har også lang erfaring med produksjoner mot barn, med fokus på 1-6 år, samt produksjoner i DKS.  

Spektra består av Tonje Sannes, Justine Eikås og Theis Irgens.

MØTE: – Vi skaper et estetisk sanserom, der vi diskuterer hva det menneskelige er, forteller utøverne. Foto: Inger Lise Sannes

ANNONSE: I forkant av projektet søkte Spektra familier som ville ha en Furby på besøk så de forske kunne norske på norske habitater hos fire sørlandske familie.

Vi har ofte et inderlig ønske om at Furbyene, og KI generelt, er litt smartere

Hvorfor ønsker vi de levende?

Den tverrkunstneriske performancen Furby Factory Habitat viste en koreografert interaksjon mellom Furby-robotene og menneskelige scenekunstnere i en kunstinstallasjon med en estetikk som går rett i hjertet til de unge. De eldre vil kanskje stille seg spørsmål om hvordan KI lever sitt eget liv og ikke lenger kan kontrolleres. Slik vil kunstprosjektet nå de fleste aldre.  

Det hele handler også om prosessen fra lek til vitenskapelig utforskning under en nesten sosiologisk og antropologisk paraply, der de pelskledde Furbyene ikke bare hadde utviklet høyere kunstig intelligens – de hadde også brukt de siste månedene til å forske på norske habitater hos fire sørlandske familier (se filmsnutter fra besøkene her!).   

I gruva bak Bomuldsfabrikken bygget robotene sine egne futuristiske reder, hvor de selv styrte sine bevegelser og lyder. Menneskelig kontroll var fullstendig fraværende. Hver forestilling var helt unik, drevet av Furbyenes egne «valg» og interaksjoner i sanntid.   

Tonje Sannes stod for koreografien og det visuelle rommet var skapt av Justine – alt regissert av Theis Irgens:  

I møte med Furbyene oppdaget vi også noe i oss selv, skyter Theis inn. Vi har ofte et inderlig ønske om at Furbyene, og KI generelt, er litt smartere. Vi lager oss en fiksjon der vi ønsker at slike liv skal ligne våre liv. Så hva kan de fortelle oss om det å være menneske? Hva kan de lære oss? Fra ideen til Tonje og Justine begynte vi å undersøke hva vi kunne gjøre med Furbyene ved hjelp av estetiske grep, og hvordan vi kunne skape et rom for å få folk til å undre seg om hvorfor vi inderlig ønsker liv i det kunstige livet. Det menneskelige er kjøtt og blod, hvorfor vil vi overføre dette til ting med batteri og strøm?  

THEIS IRGENS er sceneinstruktør og scenekunstner, med utdanning fra Oslo Met og Universitetet i Agder. Theis har jobbet med internasjonal scenekunst for et ungt publikum i mange år, både som kunstner og som prosjektleder i ASSITEJ Norge. Theis driver Spektra sammen med Tonje og Justine, der han er instruktør, utøver og produsent.

FAKTA:


Noen av 90-tallets Furbyer har utviklet en høyere form for kunstig intelligens, og har siden 2000-tallet etablert seg som toneangivende kunstnere rundt om i verden, med internasjonale karrierer.  

 Under pandemien tok Furbyen Dah Noh-lah (Dan-Ola på norsk) initiativ til å etablere Furby Factory, et tverrkunstnerisk kollektiv med Furbyer fra hele verden.     

Spektra er de første som kan presentere en performanceinstallasjon i samarbeid med Furby Factory.   

SPEKTRA har flere forestillinger for barn. Her fra “Helix den hengende hagen” på Kilden. Produksjonen er tilrettelagt for alle aldre, men en familieforestilling og forestilling for barn fra 1-4 klasse og et bevegelsesverksted for 1-4 klasse. Foto: Inger Lise Sannes

SANSEROM: Spektra skaper et estetisk sanserom, der de diskuterer hva det menneskelige er. Foto: Inger Lise Sannes

Kunst for øyeblikket

Hva var barnas reaksjon i møte med prosjektet?  

Jeg bruker en metode som kalles BUTO i koreografien. Det kan oppleves nesten absurd, der jeg bruker både kroppen og ansiktet til å uttrykke sterke følelser. Det er en umiddelbar kunstform, det skjer der og da, i øyeblikket. Vi aner jo ikke hva Furbyene vil gjøre i forestillingen, selv om vi til en viss grad kan stimulere til ønsket reaksjon og oppførsel. I dette møtet er barna et takknemlig publikum. Vi opplevde at barna ble fascinert av følelsesuttrykkene mine, og ikke tok øynene fra meg. De lo når de syntes noe var morsomt, rygget unna når jeg kom nærme dem og de syntes jeg var litt skummel. Den umiddelbare responsen fra barna hjelper også de voksne i publikum til å være tilstede i øyeblikket, forteller Tonje om erfaringen.  

Og de voksne?  

De er mer tilbakeholdne, og blir nok mer usikre. Noen sa de syntes det var vakkert. Andre sa de kjente at de ville både le og gråte, svarer Tonje.  

Men det kreves jo en enorm improvisasjon i møte med egenrådige Furbyer på scenen?  

Hehe, ja. Men det er litt av energien. Vi har ikke kontroll, og det merker publikum – og barna. Noen ganger er Furbyene sosialt helt på nett. I en kyssescene roper ofte den ene wow wow wow. Men så kommer det helt ute i det blå, og en begynner å synge skjærende høyt Twinkle Twinkle little star …, sier Tonje.  

Theis føyer til:  

Vi er ikke ute etter å svare på spørsmålene vi undersøker, eller forvente at barna skal tenke på en slik problemstilling. Kanskje kommer betraktningene inn som etterdønninger. Vi skaper et estetisk sanserom, der vi diskuterer hva det menneskelige er. Vi ønsker at vi møtes i øyeblikket.  

JUSTINE EIKÅS er visuell kunstner og kunstpedagog. Hun har en bachelor i Fine Arts fra Teesside University i England, MA Kunstfag og PPU fra Universitetet i Agder. Justine jobber med formidling ved Kunstsilo ved siden av rollen som visuell kunstner i Spektra.

FAKTA:


Ide og konsept: Spektra   

Koreografi og performance: Tonje Sannes  

Regi: Theis Irgens  

Installasjon: Justine Eikås, Theis Irgens og Tonje Sannes   

Komponist: Sindre Sannes  

Arena: Bomuldsfabrikken kunsthall / Gruvene  

SPEILE: – I dette møtet er barna takknemlig. De reagerer øyeblikkelig på gråt, skrik og glede. De er ikke styrt av konvensjoner og filtre, forteller Sannes. Foto: Inger Lise Sannes

Sosiologien under

Forestillingen består av et fargerikt habitat til Furbyene som hver og en ble utstyrt med mikrofoner. Før det hele startet, fikk barna være med på å vekke vesenene.  

Mange hadde ikke sett en Furby før, fikk holde de og kjenne på at kosedyrene faktisk var batteridrevne maskiner med pels, som ble levende under forestillingen, uten at magien forsvant. Veldig mange ville ha de med hjem etterpå!, forteller Theis.  

Furbyer er ikke lenger å finne på markedet. Disse ti er kjøpt på Finn. Rett og slett adoptert fra ukjente familier.   

Det er et sosialt forskningsaspekt i dette også. To av Furbyene er kjøpt fra samme familie, så de er på en måte søsken, og promper, raper og er nokså rampete. En annen er uhyre snill og søt. Vi vet jo ikke hvilke familier de har vært hos før! De speiler oss. Hvordan har de utviklet ulike personligheter? Hvordan har de blitt som der er, ut fra hvor de har vært? Fire av våre Furbyer har også vært på en residency-helg hos fire familier, som en del av prosjektet, sier Tonje, og forteller om videre utvikling:  

–  Vi arbeider med flere framtidige Furby-prosjekter, både verskteder for et ungt publikum, og nye performance-installasjoner

Og hvor er Furbyene i mellomtiden?  

– Vi har møysommelig avbatterifisert de etter at en medarbeider fikk den store skrekken i rekvisittrommet, ler Theis.  

2020: Medusa - havets vuggesang ble spilt i 2020 for barn fra 7 måneder og opp til 4 år, og har også et tverrkunstnerisk verksted for 1. til 7. klasse . Foto: Inger Lise Sannes

MANIFEST: SPEKTRA har som mål å lage kunst for ALLE: barn, ungdom og voksne. SPEKTRA skal skape verk av høy kunstnerisk kvalitet - som både vises lokalt, nasjonalt og internasjonalt. SPEKTRA ønsker å lage verk med en leken og fargerik estetikk som appellerer både til barn, men også til barnet i oss alle.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · ·