Kunstutdannelse og demokrati – trodde vi
I mange av landets kommuner er det nå forslag til kutt i praktisk-estetiske fag på videregående skoler. Men hvor skal da elevene få utvikle sine kreative talenter og ikke minst interesser – når studiespesialisering ikke er for alle? Og hvor blir det av vilje til åpenhet i prosessen fra våre folkevalgte?
↑ ESTETISKE FAG KUTTES. Her er elever fra Jessheim videregående skole konsentrert om veggen de skal fylle. Foto: Kunst i Skolen
Det er helt avgjørende at barn og unge får mulighet til å oppdage utforske interesser for kunstfag i tidlig alder, og at de får mulighet til å følge den tråden i nærmiljøet – ellers forsvinner den kjapt. Periskop ringte rundt til landets fylker for å høre hvorfor disse planene nå ligger på bordet, men det var få som ville snakke med oss, ihvertfall gi andre argumenter enn rent praktiske. Når det må spares inn, er det alltid prioriteringer, var det vi fikk høre.
Forslag til kutt vil kunne ramme kommuner i hele landet, men i denne teksten har jeg lagt vekt på Buskerud, Østfold og Innlandet. Det er vanskelig å anslå eksakt antall elever eventuelle kutt vil ramme, men det er sannsynligvis snakk om mange hundre. I de fleste tilfeller behandles disse forslagene i slutten av november, med vedtak i løpet av første delen av desember.
Når det må spares inn, er det alltid prioriteringer, var det vi fikk høre
Hun har ikke oversikt over hvor mange elever dette rammer
Buskerud
Men noen svar fikk vi, blant annet fra Bente Bjerknes, som er Fylkesdirektør for Kultur, næring og klima i Buskerud. I dette fylket, er det flere linjer som står i fare for å legges ned, blant annet Vg1 håndverk, design og produktutvikling (HDP), og Vg2 søm og tekstilhåndverk på Kongsberg videregående skole, men også dans- og dramalinjen på St. Hallvard og musikklinja på Ringerike videregående skole står for fall.
Jeg spurte Bjerknes hvorfor disse linjene vurderes nedlagt.
– I Buskerud har linjestruktur og tilbud også i praktisk- estetiske fag vært vurdert gjennom høsten og mange kuttforslag har vært vurdert. Fylkeskommunedirektøren foreslår i sitt utkast til budsjett å legge ned blant annet Vg1 håndverk, design og produktutvikling (HDP), og Vg2 søm og tekstilhåndverk på Kongsberg videregående skole, men også musikklinja på Ringerike videregående skole.
Hun har ikke oversikt over hvor mange elever dette rammer, og hevder at de arbeider med andre muligheter, uten at hun kan gå nærmere inn på det her og nå.
– Justeringene kreves som følge av stram økonomi, men også som en justering i linjestrukturen på grunn av fallende elevgrunnlag og elevenes søking og interesser.
Hun legger også vekt på verdien av disse fagene.
– Særlig i en tid som vår, er kreative evner noe vi må verne om, sier hun.
Justeringene kreves som følge av stram økonomi, men også som en justering i linjestrukturen på grunn av fallende elevgrunnlag og elevenes søking og interesser
I Østfold er det enda flere fag som vurderes nedlagt.
Tilstanden i Østfold
I Østfold er det enda flere fag som vurderes nedlagt. Praktisk-estetiske Kirkeparken og Glemmen videregående skole, og ikke minst den populære musikklinja ved Greåker videregående skole i Sarpsborg. Det mest kritiske, siden det er det eneste tilbudet i landet, er akademi for scenekunst på Høgskolen i Østfold, men dette er det staten som har ansvaret for, ikke fylkeskommunen.
I Østfold var jeg så heldig å få tak i Camilla Sørensen Eidsvold (SV), som er leder i hovedutvalg for folkehelse, kultur og mangfold i Østfold fylkeskommune. Til forskjell fra de andre politikerne jeg snakket med, lettet Eidsvold mer på sløret, og snakket entusiastisk om verdien av estetiske fag i skolen. Heller ikke hun har oversikt over hvor mange elever som rammes, dog.
– Det er helt klart jeg er bekymret for at vi kutter ned, og det er flere grunner til det, sier hun.
– Verden trenger kreative hjerner til å trene på kreativitet fra man er liten. Det er de mest ressurssterke elevene vi har som faktisk velger estetiske fag, noe annet enn resten, også, og vi trenger disse hodene vi fremover på lik linje med andre.
Jeg spør hva hun tenker om verdien av estetiske fag i bredere forstand.
– Kunst er det som etter min mening kan sikre vårt demokrati, fordi det utfordrer oss, og gjør at vi må tenke annerledes. Det er viktig å være meningsbærer på en annen måte enn det gjengse, sier Eidsvold.
– Bygger vi ned demokratiet og ytringsfriheten vil ikke noe våpen redde oss.
Så hva skjer på dette området, når likevel kutt vurderes?
– Jeg kan ikke si noe sikkert om dette enda, men vi kjemper for kulturfagene og håper på tverrpolitisk enighet om gode løsninger. Det som bekymrer meg er at politikerne i noen sammenhenger ikke vet hva de gjør når kulturen legges ned, for det kan få uante konsekvenser og være vanskelig å bygge ting opp igjen, avslutter Eidsvold.
Det som bekymrer meg er at politikerne i noen sammenhenger ikke vet hva de gjør når kulturen legges ned, for det kan få uante konsekvenser
Det burde være mulig å tenke høyt og diskutere spørsmål som dette, selv om intet er sikkert rent politisk
Vilje til åpenhet
Etter mange forsøk på å få politikere i tale, var det fint å endelig snakke med noen som kunne snakke litt mer åpent, spekulere og tenke fritt, som Eidsvold gjorde. Moralen i det hele er denne: selv om det er forståelig de folkevalgte holder kortene tett ved brystet og ikke vil love noe, eller si noe, som ikke er forankret i noe som er vedtatt, mangler det en vilje til å spille med åpne kort i forhold til en offentlighet.
Det er også grunn til å minne om Hurdalsærklæringen, hvor den sittende regjeringen hevdet at de «Sikre at alle elevar i ungdomsskulen får tilbod om å velje arbeidslivsfag og minst eitt praktisk retta valfag, og gi elevar moglegheit til å velje fleire praktiske og estetiske fag».
Det burde være mulig å tenke høyt og diskutere spørsmål som dette, selv om intet er sikkert rent politisk, for det er gjennom å lufte tanker man kommer frem til det som er viktig for samfunn og folk. Det handler jo ikke om å love det ene eller det andre, enn si komme med ubegrunnede fakta, men om å kunne diskutere grunnutfordringene politikerne står i med representanter for folket – som journalisten er – slik at man kan åpne en bredere diskusjon rundt hva det betyr å kutte kunst fra skolen, og hvorfor vi – som Eidsvold så fint sa det – trenger å holde fast ved slike utdannelser, for uten dem legges det press på demokratiets fundament.
Det mangler en vilje til å spille med åpne kort i forhold til en offentlighet
Brev fra en samlet gruppe av kunst- og kulturinstitusjoner/organisasjoner i Østfold 22. oktober 2024:
Varsel angående foreslåtte kutt i kunstfaglige utdanninger
En samlet gruppe av kunst- og kulturinstitusjoner/organisasjoner i Østfold vil med dette uttrykke sterk bekymring over planene om å legge ned sentrale deler av fylkets kunstfaglige utdanningstilbud, både på videregående- og høgskolenivå. Dette vil få alvorlige konsekvenser for både kulturlivet og samfunnet som helhet.
Situasjonsbeskrivelse
Østfold Fylkeskommune – et av de fattigste fylkene med mange av de fattigste kommunene i landet – må i 2025 ta sparekniven kraftig i bruk. Fylket er pålagt å redusere budsjettet for videregående opplæring med minst167 millioner kroner. Som tiltak er det blant annet foreslått at studietilbud innen musikk, kunst- og mediefag fjernes fra noen av de videregående skolene. Videre trues Akademi for scenekunst/Norwegian Theatre Academy ved Høgskolen i Østfold med nedleggelse som følge av krav om innsparing på 46 millioner kroner. I tillegg til økt lønns- og prisvekst, slår Kunnskapsdepartementets nye finansieringsmodell for høgskoler svært uheldig ut for kunstutdanningene. I november skal høgskolestyret avgjøre om denne ene av landets tre statlige utdanninger innen scenekunst forsvinner.
Kreativ kompetanse og unike utdanningstilbud
Kunstfaglige utdanninger krever ressurser utover det teoretiske studier gjør, men de tilbyr også uvurderlig kompetanse innen kreativitet og innovativ tenkning. Det sies at utdanningstilbudet i vgs. Østfold skal «tilpasse seg næringslivets behov for framtiden» og statsbudsjett for 2025 slår fast at regjeringen forventer at universiteter og høgskoler prioriterer ressursene til helsefag, IT og områder «som er viktige for det grønne skiftet»[1]. Her vil vi påpeke at nettopp den kreative sektoren anses som helt sentral i arbeidet med å gjennomføre en vellykket overgang fra en petroleumsbasert til en mer bærekraftig økonomi,[2] i tillegg til økt kunnskap om hvor grunnleggende viktig kunstnerisk kjernekompetanse er for demokratiutviklingen og samfunnets totalberedskap.
De kreative linjene har lavere fravær og høyere gjennomføringsprosent enn andre linjer. Ved å fjerne kreative utdanningsmuligheter vil mange elever miste motivasjonen for å fortsette skolegangen. Nedleggelsen av Akademi for scenekunst – en av landets tre statlige scenekunstutdanninger – vil ha store konsekvenser for det profesjonelle kulturlivet både nasjonalt og regionalt, og for Norges posisjon internasjonalt innen scenekunst.
Ansvarsfraskrivende og økonomisk korttenkt
Prosessen med å overlate beslutninger om kutt til fylkeskommunen og skolene, fremstår som en ansvarsfraskrivelse fra statlig hold. Kulturloven pålegger stat, fylke og kommuner et ansvar for å sikre tilgang til et bredt og mangfoldig kulturtilbud, noe som står i kontrast til de foreslåtte nedleggelsene.
Nedleggelsen av kunstfaglige utdanninger vil ha kortsiktig økonomisk gevinst, men langsiktige negative konsekvenser. Østfold har bygget solide kunst- og kulturmiljøer over flere tiår, noe som har bidratt til fylkets utvikling. Å fjerne de eksisterende utdanningstilbudene ved et pennestrøk vil i praksis være en irreversibel handling, som vil svekke både lokalsamfunnene og fremtidens arbeidsmarked.
Vi oppfordrer på det sterkeste til at Akademi for scenekunst og de kreative, studieforberedende linjene på videregående skole bevares. Nedleggelse av disse utdanningene vil være en katastrofe for kunst- og kulturlivet i Østfold og en svekkelse av regionens evne til å fostre kreativitet og innovasjon som er avgjørende for fremtidens utfordringer, inkludert det grønne skiftet. Den ekstraordinære situasjonen krever ekstraordinære tiltak.
[1] https://www.khrono.no/fra-2025-blir-det-vesentlige-endringer-i-finansiering-av-universiteter-og-hogskoler/815885
[2] https://culture.ec.europa.eu/policies/cultural-policy-cooperation-at-the-eu-level/dialogue-with-cultural-and-creative-sectors-and-industries?facets__permanent%7Cfield_eac_type=427
Østfold Internasjonale Teater
Thomas Østgaard, teatersjef
Opera Østfold
Pål Scott Hagen, operasjef
Det Norske Blåseensemble
Thorstein Granly, direktør
Galleri F15
Lise Pennington, direktør
Østfold kunstsenter
Yngvar Larsen, styreleder
Litteraturhuset i Fredrikstad
Roy Conradi Andersen, daglig leder
SIRIUS* Fredrikstad kunstnerunion
Bibbi Børresen, styreleder
Østfold Musikkråd
Tonje Gravningsmyhr, daglig leder
Dansekunst i Østfold
Katja Hepsø, daglig leder
Norsk skuespillerforbund, krets Østfold
Kari Jenseg, kretsleder
Studium Actoris
Paolo Martini, daglig leder
Østfold Bildende Kunstnere
Tor-Magnus Lundeby, styreleder
Nordic Docs
Vanja Marie Larsen, festivalkoordinator