Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Krav til mediehusene

KATEGORI

TV og film,

PUBLISERT

onsdag 21. februar 2024

Tull og tøys blir presentert av trekløveren i «TV2 BLEEP» under titler som «Hvem overlever lengst i Trehytta?», «Hva får man for 3000 kr på Wish?» og «Lever på bare 100 kroner på en hel uke». BLEEP er ikke så verst. Som en uavhengig kanal ville den vært en av de bedre. Som TV2 serie er den lite nyskapende og holder ikke mål. 

↑ BLEEP med programlederne Victor Sotberg, Christopher Robin Henriksen Omdahl og Robin Hofset. Foto: Thomas Andersen / TV 2

FORTID: Alle programlederne har en lang karriere i underholdningsbransjen og YouTube. Dette er fra Hofset´s kanal «Rob the Sir».

Hvis du har lyst til å se på noe uten å tenke eller lære, så kan du vurdere å se på TV2 BLEEP

Når mediehuset likevel har hatt en finger med i regien og konseptutviklingen, bør det stilles helt andre krav til kvalitet og avsenderen, enn hvis en gründer laget en egen YouTube-kanal.  

Forsidebilder med tekst, logoer, overdrevne ansiktsuttrykk og masse farger møter meg når jeg åpner YouTube-kanalen til TV2 BLEEP. Alle programlederne kan jeg huske fra da jeg var yngre.

Etter at jeg fikk i oppdrag å anmelde serien, har jeg begynt å tenke på hvor stor del YouTube har vært av barndommen min og andre i min generasjon. Jeg husker youtubere som utforsket forlatte hus. Jeg husker dataspillene som kunne ses direkte mens de ble spilt av youtubere, og andre youtubere som lagde videoer av å se på og kommentere videoer av andre youtubere som spilte dataspill. For mange er det nok fortsatt en stor del av livet, selvom mye aktivitet har flyttet seg til TikTok.  

Jeg ser en av Bleep videoene, og må innrømme at det er deilig å glemme seg vekk i vitsete YouTube-videoer. Det er åpenbart ikke en god serie. Og det er ikke en serie som vinner priser eller setter publikumsrekorder, men det er jo YouTube. En global plattform der hvem som helst kan dele videoer. Det skal ikke engang trenge å være av kvalitet. Hvorfor skal jeg i det hele tatt anmelde det?  

TV2 har tatt trekløveren inn i varmen med flere egne serier. Foto: FB BLEEP

Jeg har begynt å tenke på hvor stor del YouTube har vært av barndommen min

Fakta om BLEEP:


«TV2 BLEEP» er en serie og YouTube-kanal.

Siden oktober 2022 er videoer lagt ut på begge plattformene. Det er færre videoer på TV2 sin egen strømmetjeneste, men de som er der er også på YouTube-kanalen.   

Prod. land: Norge  

Sjanger: Humor  

Oppstartsår: 2022   

Prod. Selskap: TV2  

Programledere: Victor Sotberg, Christopher Robin Omdahl og Robin Hofset  

Antall abonnenter: 31 400 

Videoer lagt ut: 78 

HVEM holder lengst i TreHytta? Foto: TV2

REACTIONS: I videoene der de reagerer på serien Forræder, inviterer de ofte inn kjendisene som har deltatt.

Challenger» som å bare drikke kaffe i en hel dag er en stor del av konseptet

Trioen  

Med programlederne Victor Sotberg, Robin «Rob the Sir» Hofset og Christopher «Chris» Robin Omdahl er det velkjente fjes og konsepter som presenteres. De alle har egne populære YouTube-kanaler. En annen ting å merke seg, er at de alle har vært programledere i «NRK FlippKlipp».  

Victor Sotberg er uten tvil den mest kjente i trioen. Han har vært Programleder i NRK produksjonen «Alle Mot En», har deltatt i «Maskorama», og fikk i 2020 æren av å synge BlimE-låta «Ser deg».  

Christopher Robin Omdahl grunnla Garasjerock bandet «Blomst» og var stemmeskuespiller i «Super Mario Bros Filmen» sammen med Sotberg.   

Robin Hofset har vært programleder i TV2 serien «Spøkelsesjegerne», og deltatt i serien «I fyr og flamme» sammen med Sotberg. 

De er alle tidligere NRK profiler, men har nå byttet side til TV2 og markert dette med å delta i serien «Forræder» og vært programledere sammen i serien «Dusørjegerne – jakten på gullkofferten». 

Innholdet  

Det er varierende, men typisk YouTube innhold, som BLEEP gir ut: «Challenger» (altså utfordringer eller konkurranser mellom programlederne) som å bare drikke kaffe i en hel dag er en stor del av konseptet. Eller «reactions», der programlederne reagerer på f.eks. serier, som «Forræder», som alle tre programlederne selv har deltatt i. I tillegg har de laget to kortfilmer med titlene «De J***a Dukkene» og «Krampus F***er opp jula!» som er i sjangeren skrekk. 

HVE; i BLEEP vil vinne Farmen? Foto: TV2

Det er varierende, men typisk YouTube innhold, som BLEEP gir ut

VISUELLE: Dataanimering er hyppig brukt i videoene for humor.

GAMING går igjen.

BLEEP har derimot sin egen lille tilnærming

Victor, Chris og Rob gamer

Ikke bare har de selve prosjektet TV2 BLEEP, men den samme trekløveren har også fått et til TV2 program som heter «Victor, Chris og Rob Gamer». Det er den samme gjengen, men challenger og reactions er byttet ut med at de spiller videospill. Dette er en del av samme YouTube-kanal som TV2 BLEEP, men på strømmetjenesten «TV2 Play» er disse delt opp i to serier.

Gaming er også et typisk YouTube konsept. BLEEP har derimot sin egen lille tilnærming: De starter hver video med å si «Velkommen til Victor, Chris og Rob Gamer, serien hvor vi spiller mange forskjellige spill og forteller historier gjennom dem». En oppfriskende tolkning av hva dataspill kan være, spør du meg. De prøver å gjøre det å spille vanlige dataspill som «Minecraft» om til rollespill, der de lever seg inn i spillsituasjonen for å fortelle en historie. Om de lykkes i å fortelle en god historie tviler jeg på, men det er ett godt forsøk på god underholdning.

HVA med å drikke kaffe en dag? Foto: TV2

De prøver å gjøre det å spille vanlige dataspill som «Minecraft» om til rollespill

BÆSJ, TISS OG PROMP: Humoren er barnslig og overdrevent. Noe som gjør den lett å underholdes av.

BLEEP virker som et forsøk av TV2 å skape en ny FlippKlipp. Dette er dagens programledere i FlippKlipp med logo.

I FlippKlipp var det ikke banning; det er det i TV2 BLEEP

FlippKlipp  

Som sagt har både Sotberg, Omdal og Hofset vært programledere i FlippKlipp tidligere. FlippKlipp er en NRK-super serie og YouTube-kanal som har laget innhold siden 2015 – og nærmest pionerer i faget å regne. I starten var YouTube-legendene Preben Fjell og Dennis Vareide bedre kjent som «Prebz og Dennis» programledere. Idag leder Tonje Gilje, Marcus Brakstad Sakseide og Martin Lilleberg serien.   

Når Sotberg, Omdal og Hofset var programleder i FlippKlipp fikk de mange yngre fans. TV2 BLEEP er ifølge dem selv et forsøk på å vokse sammen med det som før var et ungt publikum på FlippKlipp til nå å være i målgruppen 13 år og oppover. Forskjellene merkes tydelig. I FlippKlipp var det ikke banning; det er det i TV2 BLEEP (derfra navnet «BLEEP» fordi programlederne ofte må sensureres). I en slags trailer med tittelen «VI ER TILBAKE! – TV2 BLEEP STUDIO TOUR» vitser de om pornografi, våpen og vold. De har altså tatt i bruk mørk humor, sarkasme og «roasting», samtidig som de bevarer klovningen som var tilstede i FlippKlipp. Til tider er det nærmest «gutta stemning» i BLEEP´s studio.  

Lokalene deres er tilsynelatende et lagerbygg i Oslo hvor TV2 tydeliggjør at dette er for en eldre aldersgruppe enn det FlippKlipp var. Gjennom «ungdommelig» interiør og graffiti på veggene, er det nesten som de prøver å vise at de har flyttet ut fra «barnerommet FlippKlipp» og inn i «ungdomshulen BLEEP». Ellers er det ikke store forskjeller mellom BLEEP og FlippKlipp.  

CHALLENGES: Mange av påfunnene er kreative.

Til tider er det nærmest «gutta stemning» i BLEEP´s studio

NY MÅLGRUPPE: Når Sotberg, Omdal og Hofset var programleder i FlippKlipp fikk de mange yngre fans. TV2 BLEEP er ifølge dem selv et forsøk på å vokse sammen med det som før var et ungt publikum på FlippKlipp til nå å være i målgruppen 13 år og oppover. Her fra video om ekstremt matbudsjett 10 000 vs 100.

GAMERE: Alle programlederne har mye erfaring med videospill.

Seere som åpner opp om at mobbingen på skolen gjør livet tungt, forteller at videoene til BLEEP er et lyspunkt i hverdagen

Interaktivt  

En fordel med å legge videoene ut på YouTube er at seerne har mulighet til å samhandle i kommentarfeltet. Skroller man litt ned, kan man se mye ros, skryt og takknemlighet fra det som virker som svært unge seere. Man kan og få se kommentarer med mer alvorlig undertone. Seere som åpner opp om at mobbingen på skolen gjør livet tungt, forteller at videoene til BLEEP er et lyspunkt i hverdagen. Programlederne er store forbilder for mange barn som ser på. Det håper jeg de tar innover seg. Her ligger det nemlig et stort ansvar.  

Midler  

Det at trioen har hatt mulighet til å jobbe for NRK og nå TV2 har nok gjort at de har hatt mulighet til å gjennomføre mer enn de hadde klart på egne kanaler. Med midler fra de store mediehusene kan de gjennomføre mye.  

Klippingen og redigeringen er i vanlig YouTube-stil. Man merker det er forseggjort og profesjonelt. Likevel kunne de tenkt mer originalt. De bruker samme type lydeffekter og animasjoner som FlippKlipp og resten av YouTube. 

TREND: Å sammenligne noe på forsidebildet er et vanlig grep på YouTube. Her fra en matlage-video der de skal etterligne bilder av mat generert av kunstig intelligens. https://www.youtube.com/@tv2bleep

Likevel kunne de tenkt mer originalt

MENING: Når mediehuset likevel har hatt en finger med i regien og konseptutviklingen, bør det stilles helt andre krav til kvalitet og avsenderen, enn hvis en gründer laget en egen YouTube-kanal.  

Å SE VERDEN med VR briller en hel dag.

BLEEP på YouTube med sine lengre videoer på rundt 20 minutter et langt bedre alternativ enn TikTok på 60 sek

Alternativene  

Så klart er ikke YouTube-videoer, slik BLEEP lager de, det foreldre ønsker at vi unge skal bruke tiden vår på, men alternativene er verre. TikTok er det mest brukte sosiale mediet blant unge idag. Med korte videosnutter på rundt ett minutt, som blir presentert fortløpende etter hverandre, har TikTok fått skylden for at unges konsentrasjonsevne har gått drastisk ned. Da er BLEEP på YouTube med sine lengre videoer på rundt 20 minutter et langt bedre alternativ.  

Store mediehus  

Hvis du har lyst til å se på noe uten å tenke eller lære, så kan du vurdere å se på TV2 BLEEP. Eller hvis du er veldig glad i programlederne og interessert i å se deres nye prosjekter. Etter å ha sett mange episoder av både BLEEP og Victor, Chris og Rob Gamer har jeg landet på en konklusjon:  

Jeg synes ikke YouTube skal trenge å være tankevekkende eller inspirere til de store debatter og refleksjoner, jeg synes ikke YouTube skal trenge å gi noe mer enn litt latter og noen minutter med avkoblet glaning. Problemet starter når aktører som TV2 blander seg inn og lager BLEEP. Hvis ikke dette var tilfellet, hadde den ikke behøvd å anmeldes engang. Når mediehuset likevel har hatt en finger med i regien og konseptutviklingen, bør det stilles helt andre krav til kvalitet og avsenderen, enn hvis en gründer laget en egen YouTube-kanal.   

BLEEP er ikke så verst, som en uavhengig kanal ville den vært en av de bedre. Som TV2 serie er den lite nyskapende og holder ikke mål. 

TRIOEN er knyttet til andre TV-produksjoner på NRK og TV2.

Som TV2 serie er den lite nyskapende og holder ikke mål

FORBRUK: Mange av videoene handler om å bruke penger, enten mye eller lite.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·