Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

Miniøya ute på tynn is

KATEGORI

Nyhet,

PUBLISERT

onsdag 28. august 2024

HVOR
Oslo

NYHET: Etter enda en regntung sommer og flere vanskelige år, er kulturfestivalen for barn i en alvorlig økonomisk situasjon. Det er tydelig at dyrtiden vi nå står i, har skapt negative følger for kulturbransjen. Periskop har intervjuet daglig leder ved Miniøya.

↑ ER det over? Fra Miniøya 2024. Foto: Lina Hindrum

INTERVJUET: Daglig leder av Miniøya, Solveig Riiser. Foto: Bård Gundersen

Festivaløkonomi er basert på at man skal ha stor egeninntekt, og det er ekstra utfordrende når man lager festival for barn

Den 22. august delte Miniøyas ledelse et Facebookinnlegg med beskjed om at festivalen sliter økonomisk etter årets arrangement i Tøyenparken. Årsakene er sammensatt, forteller daglig leder av Miniøya, Solveig Riiser, til Periskop:

– Det har vært utfordringer med å få tilstrekkelig tilskudd i mange år, og været i 2024 var heller ikke det beste.

Festivaløkonomi er basert på at man skal ha stor egeninntekt, og det er ekstra utfordrende når man lager festival for barn, forteller Riiser.

– Man må være varsomme med logoeksponering og reklame for barn, og det er tydelig at det koster. I tillegg tjener man ikke like mye på popcorn og sukkerspinn på en barnefestival som på alkohol på voksenfestival. Det vi ønsker oss, er tydeligere støtte fra det offentlige, som sier at de vil prioritere barn og unges kulturtilbud, men som ikke prioriterer oss i kroner og øre sammenliknet med hva mange av voksenfestivalene får.

Riiser stiller seg undrende til at Miniøya tidligere har fått kritikk for å være kommersiell.

– Vi har et svært restriktivt forhold til logoeksponering og kommersielle partnerskap. Dette bidrar til å øke skillet mellom vårt inntjeningspotensiale og det potensialet til kommersielle inntekter som ligger i voksenfestivaler.

Konsekvensene etter den tøffe sommeren har vært harde for administrasjonen.

– Vi har gjort opp for festivalen i 2024, men for videre drift, som inkluderer oppstartsplanleggingen av neste års festival, har vi måttet gjøre kutt, og folk har måttet blitt sagt opp, forteller Riiser.

HARDROCK for barn: Kvelertak på Miniøya 2024. Foto: Lina Hindrum

Det vi ønsker oss, er tydeligere støtte fra det offentlige, som sier at de vil prioritere barn og unges kulturtilbud

Som stiftelse står vi bedre rustet til å være aktiv aktør for å utvikle feltet videre

Fra AS til stiftelse

Engasjementet for at festivalen skal bestå er stort blant publikumet, som viser seg tydelig da det har blitt opprettet Spleis av foreldre.

– Det ble først satt et mål på 50 000 kroner, men så ble det økt veldig kjapt. Nå er målet på 100 000 kroner. Vi har fått 54 000, fra over hundre givere. Det er veldig rørende og en fantastisk attest til Miniøya, sier Riiser.

Riiser forteller at Miniøya gikk fra å være et aksjeselskap til stiftelse etter pandemien.

– Som stiftelse står vi bedre rustet til å være aktiv aktør for å utvikle feltet videre. Vi er en ideell stiftelse, og ethvert overskudd i stiftelsen vil brukes til å oppnå vårt formål om å skape kvalitetssterke kulturopplevelser for barn. Dessverre har dette gitt noen økonomiske utfordringer i en overgangsprosess, blant annet med tanke på hvordan moms-kompensasjonen er innrettet for nyetablerte aktører.

Vi er en ideell stiftelse, og ethvert overskudd i stiftelsen vil brukes til å oppnå vårt formål om å skape kvalitetssterke kulturopplevelser for barn

2025: – Vi jobber for å finne løsninger for å kunne fortsette. Vi må blant annet bruke masse tid på å søke om penger, og se på ulike scenarioer for året som kommer, sier daglig leder ved Miniøya til Periskop. Foto: Lina Hindrum

ENGASJERT: Harald Fossberg i Hærverk Forlag. Foto: Dan P. Neegard

Det er allerede så få kulturtilbud og festivaler for barn. Å miste Miniøya vil være et stort tilbakeslag

Stort engasjement blant publikum og aktører

Engasjerte foreldre og besteforeldre har gjort mer i tillegg til å opprette Spleis. Hærverk Forlag har bestemt at inntektene til 100 eksemplarer av en nylig oppdatert versjon av boka Gutta. På veien med Jokke og Valentinerne av May-Irene Aasen skal gå direkte til Miniøya.

– Det er allerede så få kulturtilbud og festivaler for barn. Å miste Miniøya vil være et stort tilbakeslag. Vi ville bidra med det lille vi kunne som uavhengig aktør og undergrunnsforlag, forteller Harald Fossberg i Hærverk Forlag til Periskop.

Det er også en personlig grunn til det, ifølge Fossberg.

– Siden jeg også er bestefar, vil jeg at de minste skal ha et alternativ til kommersielle tilbud som badeland og lekeland. Mange vi kjenner med barn har hatt stor glede av Miniøya, og vi ønsker at det skal fortsette.

ALL salg går til Miniøya av boken Gutta - på veien med Jokke & Valentinerne.

Siden jeg også er bestefar, vil jeg at de minste skal ha et alternativ til kommersielle tilbud som badeland og lekeland

ENGASJERT: Daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler. Foto: Naomi Garseth

Mange støttespillere

Daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler, mener det er viktig med festivaler som Miniøya.

– Det er viktig å ha et tilbud for barn og unge som både er bredt og av høy kvalitet, slik Miniøya har levert i mange år!

Foreningen !les har deltatt på Miniøya to ganger de siste årene, hvor de har hatt muligheten til å tilby barnebøker, aktiviteter og lesestunder for hele familien.

– Vi setter stor pris på å være en del av en festival som vi opplever som solid fra start til slutt, med grundig planlegging og profesjonell gjennomføring.

2024: Thea & the Wild på Miniøya. Foto: Bård Gundersen

Det viser hvor sårbare vi er for dårlig værmelding. Forhåndssalget lå godt an, men vi så at når værmeldingen ble som den ble, mistet vi de som satt på gjerdet

Veien videre

I 2022 var også Miniøya i media angående en leie-pris-sak med Oslo kommune.

Saken rundt leiepris rullet gjennom hele 2022, og vi endte opp med et betydelig lavere leiekostnad enn det Bymiljøetaten og konsulentene fra BER først anslo. Leieprisen baserer seg på prosentsatser av våre salgsinntekter. Tallgrunnlaget i BER’s utregninger var ikke våre tall, og når BER/BYM til slutt ba om våre salgstall (billett og salg i parken), ble naturligvis også leieprisen lav. Nå skal vi ha ny kontrakt med Bymiljøetaten, og er i dialog med dem om grunnlaget, forutsetningene og rammene i denne, og det er for tidlig å kommentere den prosessen nå.

Årets festival ble besøkt av 9500 hoder, til forskjell fra 11500 i 2023.

– Det viser hvor sårbare vi er for dårlig værmelding. Forhåndssalget lå godt an, men vi så at når værmeldingen ble som den ble, mistet vi de som satt på gjerdet. Men, de 9500 som kom, hadde en strålende dag tross dårlig vær, det rapporterer også våre publikumsundersøkelser om.

Det blir mye hard jobbing framover, for at festivalen atter en gang holder liv i Tøyenparken neste år.

– Vi jobber for å finne løsninger for å kunne fortsette. Vi må blant annet bruke masse tid på å søke om penger, og se på ulike scenarioer for året som kommer. Man forholder seg jo alltid til et risikobilde når man lager festival utendørs, så vi kan ikke si det er overraskende med et mindre publikum i år. Men det ble litt for mange ting på én gang nå, sier Riiser.

VÆRAVHENGIG: The Flying Seagulls på Miniøya 2024. Foto: Lina Hindrum

Vi jobber for å finne løsninger for å kunne fortsette. Vi må blant annet bruke masse tid på å søke om penger, og se på ulike scenarioer for året som kommer.

FAKTA:


Miniøya er Norges største musikk- og kulturfestival for barn. Festivalprogrammet består av musikk, teater, litteratur, disko, dans og aktiviteter. Festivalens målgruppe er barn fra 0-12 år med familie. Siden oppstarten i 2010 har Miniøya anerkjent barn og unge som et fullverdig publikum og jobbet for å gi de like gode kulturopplevelser som voksne har tilgang til. Miniøyas visjon er å ha mot til å flytte grenser for å skape opplevelser som overrasker og engasjerer på tvers av alder, interesser og generasjoner.

Festivalen ble startet på initiativ av Linn Catrine Lunder, som fikk med seg de andre eierne i Øyafestivalen til å satse på gode kulturopplevelser for de yngste. Festivalen ble lansert 1. desember 2009 med en ambisjon om å utfordre begrepet barnekultur og gi barn gode kulturopplevelser. Miniøya ble lenge drevet som et eget aksjeselskap, Barnefestivalen AS.

Med virkning fra 1.1.2023 overtok Stiftelsen Miniøya driften av festivalen, og har et definert allmennyttig formål om å tilby kvalitetskulturopplevelser for barn innenfor trygge, bærekraftige og engasjerende rammer.

Stiftelsen Miniøya har etablert seg som en helårsarrangør. I tillegg til å arrangere Norges største musikk- og kulturfestival for barn, står vi også bak konsertserien Minimusikk, Miniøyas jul, Miniøyas festivalskole og arrangørkurs for barn og unge.

(minioya.no)

NEDGANG: Årets festival ble besøkt av 9500 hoder, til forskjell fra 11500 i 2023. Foto: Bård Gundersen

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · ·