Periskop

Kritikk av kunst for barn og unge

KAVALKADE 2023

SJANGER

Arkiv, Bildekavalkade,

PUBLISERT

onsdag 3. januar 2024

I 2023 publiserte Periskop 200 artikler og hadde nesten 300 000 lesere! Hver måned speiler vi det som skjer for barn og unge på kultur-arenaen. Bli med på høydepunktene gjennom 2023!

↑ Operaen «Ingenting» bygger opp en urovekkende, dyster og tankevekkende historie som formidles gripende, rørende og utfordrende. Foto: Erik Berg

KIDS IN CRIME var en av de store ungdomsseriene i begynnelsen av 2023.

Tidskoloritten er imponerende nøyaktig

Januar:

Kids in Crime kom på TV2 Play 25. november 2022. I januar anmeldte Øyvor Dalan Vik serien med svært positive beskrivelser:

Tidskoloritten er imponerende nøyaktig, det er de menneskelige skildringene som rører og opprører aller mest og alle de relativt korte, åtte episodene er en lek med formater som utelukker dødpunkter og river oss med i handlingen. Skuespillerne er så tilstedeværende at det tar pusten fra en!

Kids in Crime: Hever listen for realistisk og engasjerende norsk tv-drama – Periskop

Februar:

10. februar hadde Kokosbananas og moromaskinen premiere på Teater Ibsen i Skien og spilte utover hele våren. Vår anmelder Julie Rongved Amundsen skrev:

Det er et beundringsverdig prosjekt som ser ut til å ha barna i publikum som sin primære målgruppe, ikke bare billettkjøpende voksne.

«Kokosbananas og moromaskinen»: Klin kokos teater – Periskop

FRA 4 ÅR: Ernst Erling Ekorn er klar for mye moro i «Kokosbananas og moromaskinen». Dukkefører er Maia Lohre Køhn. Foto: Benjamin Limi

APRIL: I april skrev vår ungdomsredaksjon ved Anna Dordisdatter Malkenes om Arabiske filmdager: https://periskop.no/arabiske-filmdager-et-blodig-kostymedrama/

BARNS MEDVIRKNING: Med prosjektet NONA inviterer Stavanger kunstmuseum inn kunstnere som allerede har deltagelse, samspill, lek og performativitet i sine kunstnerskap. Foto: Oddbjørn Erland Aarstad

Mars:

I mars anmeldte Mona Mørk den iranske kunstneren Shahrzad Malekian sin utstilling Rebelske former på Stavanger kunstmuseum – en del av utstillingsserien NONA rettet mot barn. Utstillingen bestod av skumfigurer som man kunne flytte på, bygge med, og til og med kle på seg:

Stavanger kunstmuseum: Lekenhet og maktstrukturer – Periskop

April:

I april kom det frem at det nederlandsk-inspirerte formidlingsprosjektet Blikkåpner fikk nye midler, og seks museer kunne fortsette et år til med innovativ kunstformidling og arrangementer laget av og for ungdom. Vår skribent Meera Manjit Kaur var tilstede på evalueringen:

Blikkåpner: Kunstformidling av og for ungdom senker terskelen – Periskop

BLIKKÅPNERE på Astrup Fearnley Museet. Foto: Helle Holm

BERGEN I SOMMER: Vår ungdomsredaksjon anmeldte Vepsestikk i sommer - et band Periskop har fulgt lenge! https://periskop.no/bandet-vepsestikk-far-bergenserne-til-a-glemme-seg-nar-solen-skinner/

NETFLIX: «Royalteen: Prinsesse Margrethe» minner ifølge anmelder mer om en episode av en tv-serie enn en fullkommen film. Foto: Jakob Ingason/Netflix

Mai:

11. mai kom en av Netflix store ungdomsfilmer: Royalteen: Prinsesse Margrethe. Vår anmelder Cornelius Steinkjer var ikke helt overbevist:

Regissør Ingvild Søderlind får frem historiens alvor i «Royalteen: Prinsesse Margrethe», men sliter med å presentere et univers publikum kan engasjere seg emosjonelt i.

«Royalteen: Prinsesse Margrethe»: Kongelig, glatt samlebåndsfilm – Periskop

Juni:

I juni anmelte vår litteratur-redaktør Karen Frøysland Nystøyl to diktsamlinger: Ruth Lillegraven sin siste diktsamling Badesommar og Sigmund Løvåsen sin Tusen elgar i garasjen.

To sterke diktsamlingar å lada opp til sommaren med – Periskop

Juli:

Charlotte Myrbråten besøkte Festspillene i Bergen og kalte det Farlig lek uten intensitet:

Festspillene i Bergen: Farlig lek uten intensitet – Periskop

DIKT: «Badesommar» av Ruth Lillegraven. Illustrert av Mari Kanstad Johnsen. Foto: Samlaget

I JUNI var vår anmelder Maren Ørstavik på Miniøy og skrev: Miniøya dyrker det gode musikkfellesskapet. Men noen ganger mister festivalen balansen mellom reklame og egenverdi: https://periskop.no/du-er-kjempeflink-marit-larsen/ Foto: Lina Hindrum

PEER GYNT PÅ KINO. Foto: Erik Berg

August:

Vår mest leste sak i august het Peer Gynt og popcorn med smør – og anmeldte Peer Gynt på kinolerretet for ungdom. Hva vil det ha å si at dette første møtet med teateret er blitt til film som kan oppleves i kinomørket?

Peer Gynt og popcorn med smør – Periskop

September:

I september lanserte vi vår Barneredaksjon som besøkte Høstutstillingen. Samtidig skrev vår redaktør en anmeldelse også av årets Høstutstilling:

NYHET: Barneredaksjonens første oppdrag! – Periskop

Høstutstillingen 2023 – et frydfullt, sanselig univers for små øyne og høyaktuelle problemstillinger for de unge – Periskop

Oktober:

I oktober ga vi Einar Aarvig et morsomt oppdrag: Seriesuksessen Side om side er det mest sette humorprogrammet i statskanalens historie – over en million mennesker ser hver episode – derav de fleste barn. Men familieunderholdningen – som nå avsluttes om noen uker etter ti år og like mange sesonger – har skapt forbausende lite engasjement i offentligheten. Hva er det med Side om Side?

Alle voksne er dumme – Fenomenet Side om Side – Periskop

BARNS MEDVIRKNING: Er det egentlig vits at vi har utstillinger som dette? Foto: Rebecca Hagen

TOPPSAK: På få år er antallet ungdomsbøker gitt ut på norske forlag halvert. Foreningen !les håper på et kriseår, ikke en tendens. Men Aschehoug forteller om en dramatisk nedgang i innsendte ungdomsbokmanus: https://periskop.no/krisear-for-norsk-ungdomslitteratur/

SERIE: Hvordan skape teater for alle og hva skal til for at lavinntektsfamilier skal kunne gå på teater? Vår skribent Pinar Ciftci skrev om dette i to saker i høst: https://periskop.no/gratis-teater-gar-an/

NEGATIV TREND? Tivoliteateret er selvsagt med i Oslo Nye Teaters oppsetning av «Kristiania magiske tivoliteater». De har også hanket inn teatersjefen fra serien: Sigrid Husjord spiller teatersjef Johanna. Foto: Lars Opstad

November:

Flere av de store teatrene laget iår familieforestillinger av NRKs julekalendre. Hvorfor? Det er mer lettvint for teatrene enn å satse på noe nyskrevet, tror dramatikere. Vår scenekunstredaktør  Karen Frøsland Nystøyl satte de lite innovative programmene under lupen:

Julekalendrene overtar teatrene – Periskop

Desember:

Nesten 150 000 har sett Bukkene Bruse på kino i desember. Historien om bukkene på Badeland har blitt et ikon siden den kom i bokform i 2009. Vår anmelder Einar Aarvig var heller lunken til animasjonsfilmen:

Filmversjonen av barneboksuksessen Bukkene Bruse kommer aldri ut av skyggene til monsterhiten Badebussen eller boken fra 2009. En kort og absurd historie har blitt til 70 lange og forutsigbare minutter.

Bukkene Bruse på badeland – Periskop

 

HIT I FORKANT: DJ MøMø feat (Kjartan Lauritzen) fikk en enorm oppmerksomhet i sommer med hiten Badebussen og teksten Ikkje lov å bade med tissen ute! Et sjakktrekk av en teaser til kinofilmen som hadde premiere 1. juledag.

TEATER OG LITTERATUR: Denne høsten hadde Unge Viken Teater og Fabularium produksjoner premiere på forestillingen for de minste, En fisk til Luna – 9 år etter at Lisa Aisato ga fortellingen ut som bok. Forestillingen skal turnere i barnehager i hele 2024. Men hva skjer i overgangen fra bok til scene? Periskop har intervjuet tegner og forfatter Lisa Aisato om å tegne og skape for barn – og regissør Lene Helland Rønningen om å skape en bok om til et teater for barn: https://periskop.no/fra-krusedull-til-bok-til-scene-til-barnehager/

I DESEMBER dro vi til Danmark for å se på deres arbeid med kunst til barn og unge. Den danske Tromsø-kunstneren Shane Brox fikk så og si alle barn i Danmark til å kjøpe en limpistol da han slo gjennom på dansk barne–TV i 2006 med sin kreative gjenbruks-verden Shanes verden. 25 bøker og hundrevis av klippe-lime-workshop etter – viser han nå sine skulpturer på Nikolaj Kunsthal i København – for «voksne». Selv har han aldri vært nærmere barndommen.

SLAKT I NOVEMBER: Van Gogh Alive: Et kommersielt, opp-hypet projektor-show.

Annonser
Stikkord:
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · ·