Hvor er real life, NRK?
Dates in real life er NRKs store seriesatsing denne høsten. Fett med VR, NRK, men hvor ble det av real life? spør vår ungdomskritiker.
↑ VR-GØY: Gina Bernhoft Gørvell som Ida i "Dates in Real Life". Foto: Maipu film / NRK
Reality check?
Ida forlater ikke kjelleren hos moren sin i Oslo. En kjæreste i California holder henne online. De har aldri møttes og avstanden tærer på dem begge. Når kjæresten i California finner sin egen real life flørt, og logger av, blir Ida tvunget opp av kjelleren og ut i dating in real life.
En ballade av kleine dater og sexopplevelser følger Ida, når hun kaver seg ut blant folk. Oppmuntret av sine online gaming venner kaster Ida seg ut i et kappløp med online-ekskjæresten. De klassiske mareritts datene kommer på løpende bånd, og går sakte fra å være underholdende til å vekke bekymring, er dette Idas reality check?
FAKTA:
Serien handler om 25 år gamle Ida som lever det meste av livet sitt online. Sammen med kjæresten Marvin, som hun aldri har møtt i virkeligheten, har de bygget seg et liv i virtuell virkelighet. De rekker akkurat å feire tre år sammen når Marvin plutselig annonserer at han har møtt en annen IRL. Idas verden raser sammen. Hun bestemmer seg finne sin egen fysiske partner, samtidig som hun aldri gir slipp på håpet om å få Marvin tilbake.
Med: Gina Bernhoft Gørvell, Jacques Colimon, Mathias Luppichini, Birgit Lovise Skartstein, Heidi Goldmann, Ifeoma Anene, Amund Sigurdssøn Karlsen, Ken Yamamura, Alexandra Vuillot, Nikis Theopilakis
Norsk dramakomedie i syv deler
Hadde premiere på NRK torsdag 5. september
Manus og regi: Jakob Rørvik
Allerede før premiere høstet «Dates in Real Life» flere prestisjefulle priser. I mars vant serien pris for beste dramaserie under den internasjonale seriefestivalen Series Mania.
Under Valencia International Film Festival i juni vant serien både i kategorien beste serie og ung-juryens pris for beste serie.
Se: Dates in Real Life – NRK TV
Sabelen er et sterkt, voldelig tegn på at hun må «kutte navlestrengen»
Kriger om menn
Online er Ida en kriger. Hennes avatar tar form som en japansk krigsprinsesse, høy, vakker, sterk og sexy halshugger hun fiendene sine.
Når hun ikke kriger, tar hun form som en svarthåra, storøyd Barbie, som minner mer om et svakt, kanskje ubevist støt fra Bladerunner. Idas avatarer blir stående som rotløse ikoner, og vitner om hvor lite vi egentlig får se av og vite om Idas karakter.
I møte med de kleine datene IRT dukker stadig sabelen fra Idas krigeravatar opp. Sabelen er et sterkt, voldelig tegn på at hun må «kutte navlestrengen». Løpende i sakte film i et nattemørkt Oslo, vekk fra nok en klein date på løkka, holder Ida sabelen klar, men når kommer hugget?
Bortskjemt eller angsfyllt?
I real life er Ida ei Oslojente som aldri kom seg hjemmefra. Ida har flyskrekk, liker grillpølser og bor verdensfjern og ørlite bortskjemt med vanvittig VR utstyr i kjelleren til mammaen. De er begge opptatt av å finne hver sin fyr, og det forblir det eneste de to snakker sammen om ut serien. Ida er arbeidsløs og uten utdanning, men det ser ikke ut til å være et problem verken for Ida, mammaen eller regissør Rørvik. Det virkelige problemet er at Ida må finne ut av seg selv, men Ida får aldri lov til å slippe unna mennene.
Mannejakten som pågår ut serien skurrer med Idas karakter, og blir klønete forsøkt trukket over hodet på Ida gjennom hele serien. Kvalitetene og interessene hun får blir liggende i bakgrunnen, og når det passer mannejakten, skraper Rørvik i overflaten.
Ida er flytende japansk og proff gamer. Men det er ekskjæresten Ida gamer med, og det er one-night-standet med teknoartisten fra Tokyo, Idas tenåringscrush, som lar seeren få se Ida på japansk.
Serien lander aldri fra rusen av å ha et VR-element. Ikke en gang Ida får lov til å være opptatt av sine egne interesser.
Åpenbare løsninger
Da mammaens tinder match Sigurd, spør om Ida ikke kanskje skal få seg en jobb, blir de utskrevne FINN-annonsene liggende i den nedtissede womancaven i Oslo, til hun plutselig har kommet seg inn bak en sjik skranke for et urbant japansk-kåt grunder-initiativ. Den nye hverdagen blir stående som en merkelig stagnerende skivebom, helt til en tidligere tinder-date kommer opp til skranken, og vi skjønner at det er derfor Ida er plassert der.
Rørvik har konstruert en «krigsprinsesse» som aldri greier å krige om noe annet enn menn. Serien er en coming of age-fortelling. Ida er Bambie på isen utenfor skjermen, i real life, men Rørviks reise gir ikke Ida mulighet til å finne ut noe annet enn mennene.
Hver gang Ida er ute i frisk luft er hun omringet av katastrofale dater og etter hvert den etablerte kjæresten Espen. Espen, får plass etter en (av mange) kleine tinderdater, og tar seg til rette i Idas real life. Han ender opp med å dominere resten av serien og tillater Rørvik å sende Ida og eksen til Espen til å slåss om såpefyren på en vegetarhagefest på Frogner. Rørvik mistet Ida igjen. Og Ida mister seg selv i streben etter å oppfylle Espens forventninger.
Serien lander aldri fra rusen av å ha et VR-element. Ikke en gang Ida får lov til å være opptatt av sine egne interesser
Men historien er i veien for seg selv, og i veien for hjernen på scenen
The Preformance – En kropp i verden
Blant dølle incel dater dukker det i episode fire opp en glisende lesbisk danske, og introduserer et nytt rollespill for Ida. Dansken er en «preformance artist» og får Ida opp på scenen i forstillingen «en kropp i verden» som blir tittelen på episoden som skal handle om Idas selvhat:
Ida, ikledd svart parykk og solbriller, kløner seg ut i den lesbiske dating episoden. Elementene henger ensomme i luften. Dansken tar solbrillene av Ida og åpner mansjettene og ber Ida kjenne på selvskadings arrene. Et pussig støt som forblir et element tilsynelatende for Rørvik «hører til» Idas «gamer identitet».
I «En kropp i verden» kommer hjernen utenpå kroppen, og Ida danser kliss naken med hodet trykket inn i en stor blodig hjernemaske. Hun er god. Arty. Et friskt pust kommer over skjermen, og gir håp om at Idas real-life-verden kanskje kan bli større enn tinder. Men historien er i veien for seg selv, og i veien for hjernen på scenen.
Ida er Itonje Søimer Guttormsens Gritt, bare at hos Rørvik får hun ikke anledning til å finne ut av ting selv.
Ida 2.0
Andre del av serien er fiksert på Idas oppgradering, Ida skal bli 2.0. I en spiral av krølltang, hvitvin og østers skal Ida oppgraderes. Endelig skal Ida få slippe løs, og forventingene hoper seg opp når siste episode renner mot slutten.
Endelig får vi mordet, men ikke engang det kan skje in real life. Sittende blodtørst på kanten av stolen, blir seeren igjen utsatt for enda en skuffelse. Hvorfor kan ikke Idas sabel kutte henne løs fra denne mannejakten? Når Ida går i krig, så er det ekskjæresten til Espen som får en kniv i låret på hagefesten.
Isteden for å slippe Ida løs fra dating livet, og sende henne til Japan i siste episode, sender Rørvik Ida til dørstokken til VR-ekskjæresten Marvin. Fett med VR, NRK, men hvor ble det av real life?