Anmeldelse Scenekunst Skilsmissebarnets hjem Av Chris Erichsen 26 oktober 2018 Forestillingen Noob byr på et dirrende, til tider eksplosivt møte mellom kultur og natur og mellom to outcasts.
Kommentar Scenekunst Hva er det egentlig å hente hos Ibsen for en skoleelev? Av Karen Frøsland Nystøyl 18 oktober 2018 Tradisjonelle, teksttro oppsetninger av Ibsen kan være like relevante for et ungt publikum som radikale nytolkninger.
Anmeldelse Scenekunst Flyktningkatastrofe i magisk eventyrinnpakning Av Chris Erichsen 15 oktober 2018 Nila og den store reisa er nok et imponerende løft av Det Norske Teatret. Men den spektakulære scenografien kamuflerer svakheter i selve historien.
Anmeldelse Scenekunst Tumble in the Jungle er full av gode intensjoner og nydelig scenografi Av Hedda Fredly 10 oktober 2018 Men er ikke virkemidlene litt uinspirerte?
Anmeldelse Scenekunst Medisin mot en tyrann Av Live Lundh 8 oktober 2018 Riksteatrets oppsetning av Georgs magiske medisin balanserer det trygge med det elleville.
Anmeldelse Scenekunst Habitat skraper mest i overflaten Av Andrea Csaszni Rygh 2 oktober 2018 Danseforestillingen Habitat er en åpen undersøkelse av idéen om et hjem, men sliter med å formidle hvorfor det er viktig.
Anmeldelse Scenekunst Reflektert om psykisk sykdom i Brødre & Søstre Av Ole Hval 2 oktober 2018 NIE og Brageteatrets nyeste forestilling snur ikke opp ned på debatten om psykisk helse. Men den utforsker tematikken på en reflektert måte i en makeløst komponert fortellerform.
Nyhet Nyheter Scenekunst Tverrestetisk – En av de største utfordringene innen kunst for barnehagebarna er mottakerapparatet Av Maren Ørstavik 26 september 2018 Den tredje Småkunstfestivalen går av stabelen i Trondheim denne uka.
Anmeldelse Scenekunst Mio, min Mios magiske realisme Av Chris Erichsen 24 september 2018 Hvorfor skal Astrid Lindgrens roman, som i seg selv er så formfullendt og visuelt fantasieggende, visualiseres enda en gang? Svaret på det er antakelig Hilde Brinchmann.
Notis Nyheter Musikk Scenekunst Kritikerprisen til Purriot og den forsvunne bronsehesten Av Redaksjonen 20 september 2018 Gisle Kverndokk og Bjørn Rørviks barneopera fikk Kritikerprisen for musikk 2017/2018.
Anmeldelse Scenekunst Den syriske drapsengelen Av Judith Dybendal 10 september 2018 Det virker som om Hordaland Teater har en klar kunstnerisk tanke om å vise ungdom ny dramatikk som behandler aktuelle temaer.
Notis Scenekunst EU gir penger til norsk scenekunst for unge Av Redaksjonen 16 august 2018 Norsk scenekunstbruk er partner i to internasjonale prosjekter som har fått EU-støtte gjennom programmet Creative Europe.
Leserinnlegg Scenekunst – Streetdance er samtidsdans Av Mathias Jin Budtz 11 juli 2018 SVAR EN KRITIKER: Mathias Jin Budtz svarer på Venke Marie Sortlands anmeldelse av Urban Moves på Dansens hus.
Anmeldelse Scenekunst Scenekunstfeltet har mye å lære av festivalen Urban Moves Av Venke Marie Sortland 2 juli 2018 Men hvorfor legger streetdance-utøverne selv igjen sine uformelle og sosiale praksiser utenfor når de entrer scenerommet?
Kommentar Musikk Scenekunst Festspillene i Bergen har blitt mer tilgjengelig, men fortsatt er det noen gamle fordommer som er vanskelig å kvitte seg med Av Maja Sievers Skanding 26 juni 2018 – Festspillenes lave musikalske ambisjoner for barn bidrar ikke til å senke terskelen for å delta i musikklivet, skriver Maja Skanding.
Anmeldelse Scenekunst Teaterhøgskolens sommerteater: Entusiasme og blafrende teltduk Av Chris Erichsen 22 juni 2018 Min venn romvesenet er nærmest en musikal, med musikalens typiske kjennetegn, i en høyfrekvent veksling mellom skuespill, sang og dans. Litt for høyfrekvent kanskje.
Anmeldelse Scenekunst Romeo og Julie på skolebesøk Av Judith Dybendal 19 juni 2018 Kompani 13s Romeo og Julie inviterer elevene inn i de unge elskernes liv, men forestillingen hadde hatt godt av å presisere for seg selv hvilken rolle elevenes deltagelse egentlig skal spille.
Nyhet Scenekunst Her er Heddavinnerne i barne- og ungdomskategoriene Av Redaksjonen 18 juni 2018 Tobias og dagen det smalt vant beste barneforestilling under Heddaprisen, mens Utafor er vinneren av beste forestilling for ungdom.
Kommentar Scenekunst Kloden i sentrum: Varmt, oksygenfattig og vitalt Av Chris Erichsen 13 juni 2018 Kloden markerer seg under Heddagdagene med et knippe kvalitetsforestillinger som viser stor aldersmessig og kunstnerisk spredning, men liten geografisk og sosial bredde.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Musikalsk frosk med uforløste muligheter Av Karen Frøsland Nystøyl 11 juni 2018 Kan en tuba eller et valthorn være en frosk? Klart de kan! Men de som blåser i dem trenger nok et mimekurs først.
Intervju Scenekunst Klodensjefen: – Det blir litt prøving og feiling i starten Av Chris Erichsen 8 juni 2018 Teaterhuset Kloden skulle bli et annerledes sted, men det synes ikke i programmeringen av Kloden i sentrum. Chris Erichsen intervjuer programansvarlig, Ådne Sekkelsten.
Nyhet Scenekunst Her er årets Heddanominasjoner Av Redaksjonen 5 juni 2018 Disse forestillingene kniver om å bli beste barneforestilling og beste ungdomsforestilling.
Nyhet Litteratur Scenekunst Ny fagredaktør i Periskop Av Redaksjonen 4 juni 2018 Karen Frøsland Nystøyl blir ny fagredaktør for litteratur og scenekunst i Periskop.
Anmeldelse Scenekunst Ferske Kompani Morell er i gang med å utvikle et spennende scenespråk Av Chris Erichsen 23 mai 2018 Men med forestillingen Jenta som mistet navnet sitt kan de med fordel jobbe mer med selve historien og ta seg bedre tid til å fortelle den.
Anmeldelse Scenekunst Upretensiøs og proff Purriot Av Astrid Kvalbein 15 mai 2018 Det gløder av entusiasme i alle ledd av Purriot og den forsvunne bronsehesten: musikken svingar, skodespelet og stemmene er på stell, kostyma er ein fest og historia er artig og lett å følgje.
Anmeldelse Scenekunst Mellom intensjon og realitet Av Margrete Kvalbein 8 mai 2018 Jeg er overbevist om at Bopera-gjengen har laga en av tidenes gøyeste lyd- og forundringsvogner. Hva de vil med den er mer usikkert.
Kommentar Musikk Scenekunst Du skal være veldig innafor for å beskrive utafor med troverdighet Av Maren Ørstavik 7 mai 2018 To Oslo-forestillinger bruker autentisitet som virkemiddel i et forsøk på å gå i dybden på utenforskap hos ungdom, med varierende hell.
Anmeldelse Scenekunst Lag på lag, mon tro hvor kjernen finnes Av Karen Frøsland Nystøyl 27 april 2018 Tanken bak Teater Fots nyeste forestilling «Verken fugl eller fisk» er god, men resultatet er blitt uklart.
Anmeldelse Scenekunst Vaksen leik med einsemda Av Elin Høyland 26 april 2018 Joseph_Kids blir presentert som ei framsyning for born mellom 3 og 10 år, men har ein tematikk og eit formspråk som med fordel kunne utviklast sterkare inn mot øvre sjikt av bornepublikummet.
Anmeldelse Scenekunst Da tigeren sprang og hesten slo Av Julie Rongved Amundsen 24 april 2018 TIGERBUSSEN KOMMER! oser av sosial velvilje uten å gå på akkord med estetiske ambisjoner.
Anmeldelse Scenekunst We are Symphony lar de minste barna spille med Av Henriette Stensen 16 april 2018 Det er godt å se en forestilling som unngår klisjéene og lar den minste aldersgruppen være seg selv i teatersituasjonen.
Anmeldelse Scenekunst Detektivmysterium med langtidsvirkning Av Judith Dybendal 13 april 2018 Barnehagemysteriet – Daisy Detektiv tar saken er en engasjerende detektivhistorie som delvis oppfyller sin egen ambisjon om å utnytte lek på barns premisser.
Essay Scenekunst Når kampen kjempes forgjeves Av Karen Frøsland Nystøyl 3 april 2018 Tre teaterstykker for barn og unge i Oslo denne våren tar for seg kampen mot det vi helst vil se forbi: Menneskets ondskap.
Anmeldelse Scenekunst Uengasjerende forestilling om engasjerende tema Av Maja Sievers Skanding 23 mars 2018 Problemet som Vilde Vite og plastmysteriet tar opp er viktig, men fjases bort av slett manus- og regiarbeid.
Anmeldelse Scenekunst Buldrebassen Tor og brushodet Tjalve Av Chris Erichsen 7 mars 2018 I Tjalve og Roskva er de oppblåste mennenes tid forbi.
Anmeldelse Scenekunst På tide å ta med skoleklassen på dragshow? Av Andrea Csaszni Rygh 9 februar 2018 Dragartisten AJA viser de unge tillit i et show som ser på kjønn som noe performativt og foranderlig.
Anmeldelse Scenekunst Spinnvill, ukomfortabel og grenseløs Av Chris Erichsen 31 januar 2018 Satelitter på himmelen har en nærmest uovervinnelig rytme og framdrift. Dessverre ender den opp med å legge all skyld på foreldrene.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Kidsa har (nesten) alltid rett Av Kim Klev 30 januar 2018 «Blokk til blokk» er en kunstnerisk beskjeden, men skikkelig sympatisk hybrid av konsert, foredrag og memoar.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Trollmannen fra Oz er forutsigbar feel-good Av Maren Ørstavik 26 januar 2018 Hva står egentlig igjen av Riksteatrets Trollmannen fra Oz om man stryker den nostalgiske verdien for de voksne?
Anmeldelse Scenekunst Ubehagelig gyldig og aktuell Av Judith Dybendal 25 januar 2018 Claire de Wangens arbeid med ungdom som aktører er blitt sjeldent godt, så godt at det er til å miste pusten av.
Intervju Scenekunst Kunsten å spreie danseglede Av Elin Høyland 8 januar 2018 TILT utforskar grensene mellom kunst, undervisning og sosiale tiltak med 11 millionar kroner i privat støtte.
Kommentar Scenekunst O jul med din glede og barnlige lyst – hva skal vi med tradisjon i teatret? Av Julie Rongved Amundsen 20 desember 2017 Jul er den høytiden som er mest preget av det vi gjorde i fjor og året før der. Kunst er derimot noe vi forventer skal bryte ny grunn og forsøke å se fremover selv når den forholder seg til kanon.
Anmeldelse Scenekunst Hvor ble redaktøren av? Av Chris Erichsen 19 desember 2017 Scenekunst, kids, klassikere hadde potensialet i seg til å bli et viktig bidrag til floraen av faglitteratur rundt scenekunst for barn og unge. Men prosjektet lider under fraværet av en uavhengig redaktør.
Anmeldelse Scenekunst Prinsessen som slår alle ned i støvlene Av Karen Frøsland Nystøyl 18 desember 2017 DE UANMELDTE: Katja Brita Lindebergs Rosa slår alle høstens teaterprinsesser ned i støvlene. Som blottstilt klovn viser hun det som er ekte og sant.
Anmeldelse Scenekunst Belyser ignoranse om sørsamisk kulturarv Av Eline Bjerkan 13 desember 2017 Foreldrenes tap blir barnets bør i denne forestillingen om sørsamisk språk og kultur.
Kommentar Scenekunst Scenekunst for «generasjon maktesløshet» Av Venke Marie Sortland 12 desember 2017 Forestillingene under årets Showbox kan fungere som utgangspunkt for samtaler i en politisert verden der ethvert valg er et standpunkt.
Anmeldelse Scenekunst Kosedyr-estetikk suger surrealismen ut av «Sans og samling» Av Henriette Stensen 1 desember 2017 Selv om barna blir engasjerte i møte med scenografien, fremstår forestillingen nølende og forsiktig, skriver Henriette Stensen.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Varmt og alvorlig musikkteater om flukt og utenforskap Av Maja Sievers Skanding 21 november 2017 Den musikalske storsatsingen Æ sa at du sa i Nord-Trøndelag tar i bruk en sinfonietta på 20 personer for å fortelle en historie om et flyktningbarn – et modig prosjekt både i valg av omfang og tematikk.
Anmeldelse Scenekunst For første gang opplever jeg at Den kulturelle skolesekken har overvurdert ungdom Av Hanne Johne 16 november 2017 – Jeg er redd dette kan være en forestilling som skremmer vekk ungdom heller enn å engasjere dem i videre teatertitting, skriver ungdomsanmelder Hanne Johne om 1984 på Torshovteatret.
Anmeldelse Scenekunst Overbeviser ikke helt i feiringen av selvet Av Lisa Nagel 8 november 2017 Goodbye Kitty på Barneteatret vårt hyller mangfoldet, men tar bare overfladisk farvel med frykten for å være annerledes.
Intervju Scenekunst – Jeg tror ungdom føler det når de blir tatt på alvor i form, og ikke bare i innhold Av Venke Marie Sortland 2 november 2017 Forestillingen To hjem er politisk-poetisk-teater om skilsmisse for ungdom. Periskop har snakket med regissør Toril Solvang og koreograf Maja Roel om hva det vil si å ta ungdom som teaterpublikum på alvor.
Anmeldelse Scenekunst Når lufta går ut av en stor festivalballong Av Anne Helgesen 26 oktober 2017 Hva skjer når en av de største internasjonale møteplassene for figurteater er i ferd med å miste sin posisjon, spør Anne Helgesen.
Anmeldelse Scenekunst «Lykkeliv» utforsker rammene for åpenhetskulturen Av Ragnhild Freng Dale 17 oktober 2017 «Lykkeliv» gir et innblikk i hvordan ungdom navigerer og finner seg selv i en kultur der «åpenhet» er det største honnørordet.
Kommentar Scenekunst Et scenisk oppgjør med kjønnsstereotype Disney-prinsesser Av Lisa Nagel 16 oktober 2017 Den Nationale Scene og Det Norske Teatret gir Askepott og Snøkvit sterkere roller i to helhjertede forsøk på å fornye Disneys problematiske prinsessefigurer.
Anmeldelse Scenekunst Kunsten å gi plass til småbarns spontanitet Av Henriette Stensen 12 oktober 2017 Danseforestillingen «Lulla» utforsker ritualene i vuggesang samtidig som den lar småbarn være småbarn.
Anmeldelse Scenekunst Øvingar i kunst og samfunnsøkologi på Teaterfestivalen i Fjaler Av Elin Høyland 4 oktober 2017 Teaterfestivalen i Fjaler har sidan 2013 markert seg som ein stad som legg vekt på sterke synergieffektar mellom ulike aktørar og publikumsgrupper.
Anmeldelse Scenekunst Politisk sprengstoff og kulturell forsiktighet Av Henriette Stensen 2 oktober 2017 Sand-festivalen gikk i år rett inn i et politisk vepsebol med temaet «På flukt», men pirker bare så vidt borti meninger rundt politisk teater for barn og unge.
Anmeldelse Scenekunst Reparatørene kommer! Av Chris Erichsen 21 september 2017 Cirka Teaters nye forestilling Garage er et overdådig, medrivende kaos som dypest sett handler om å få verden til å henge sammen.
Anmeldelse Scenekunst Dokumentarteater som sliter med å fremstå som virkelig Av Ole Hval 13 september 2017 Rødlista viser hvor avgjørende selve bearbeidingen av det dokumentarisk materiale kan være i en forestilling, og at research og intervjumetoder i seg selv ikke er en garanti for å fremstille en troverdig virkelighet.
Intervju Scenekunst – Vi får nesten ikke inn dramatikk for barn og unge på de vanlige utlysningene Av Maren Ørstavik 1 september 2017 Nå har Dramatikkens hus startet en egen satsing på dramatikere som vil skrive for barn og unge.
Intervju Scenekunst – Man kan ikke bare drive formidling, man må også lage innhold Av Maren Ørstavik 30 august 2017 Monica Stendahl Rokne i Cirka Teater er bekymret for at en politisk satsing på kulturformidling vil sette de produserende miljøene i skyggen.
Nyhet Scenekunst – Vi håper på stor plass til barne- og ungdomsforestillinger i årene som kommer Av Kristina Ketola Bore 8 juni 2017 Denne uka åpner den nye festivalen Heddadagene. Seks forestillinger er nominert til Heddaprisen innen barne- og ungdomskategoriene.
Anmeldelse Scenekunst – Hysj! Av Hedda Fredly 19 mai 2017 Motsetningen mellom barns lek og voksnes tvungne væremåter er tema både på scenen og i salen i forestillingen Damen på stranden.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Trangt og trygt teselskap for de minste Av Margrete Kvalbein 16 mai 2017 Vokalkvartetten Taus går helhjertet inn i tydeligheten som de minste publikummerne trenger, samtidig som de gir tvetydigheten plass.
Anmeldelse Scenekunst Praksisnært og forskningsbasert om interaktivitet i scenekunst for barn Av Kari Holdhus 9 mai 2017 Boka Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn representerer et solid, praksisnært og velorganisert grunnlag for alle som vil nærme seg interaktive kunstformer og barn.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Baby-musikkteater med tvetydige signaler Av Henriette Stensen 3 mai 2017 Drake-zoo er ambisiøst musikkteater for de minste, men ødelegger for seg selv med motstridende instruksjoner til publikum.
Kommentar Scenekunst Se hva jeg kan! Av Lisa Nagel 2 mai 2017 På Markedet for scenekunst må kompaniene bruke alt de har av ferdigheter for å overbevise innkjøperne.
Anmeldelse Scenekunst Hvem lytter til tigerbrølene? Av Charlotte Blanche Myrvold 29 april 2017 Teaterinstallasjonen Tigerstadskids lar barnas stemmer og iscenesatte lek fylle Oslo kommunes politiske høyborg.
Anmeldelse Scenekunst Forrædere i fåreklær Av Tora Optun 29 april 2017 Traitor er actionfylt teater som lykkes i å engasjere, men lider under rotete behandling av tematikken som tas opp.
Leserinnlegg Scenekunst – IRIS skal fungere som et refleksjonsverktøy Av Elin Owrenn Rekdal 26 april 2017 Å anerkjenne følelsen og opplevelsen til et barn er ikke det samme som å underkjenne kunstfaglig kompetanse, skriver kommunikasjonsrådgiver i Scenekunstbruket, Elin O. Rekdal.
Anmeldelse Scenekunst Bortskjemte nordmenn og lidende flyktninger Av Judith Dybendal 26 april 2017 God’s Choice er en nytolkning av Peer Gynt som undervurderer sitt publikum, og som polariserer mer enn den nyanserer den komplekse migrasjonsdebatten.
Duell Scenekunst – Hvilke kvalitetskriterer brukes i programmeringen av scenekunst for barn og unge? Av Kristina Ketola Bore 7 april 2017 Black Box teater og Teaterhuset Avant Garden stiller til duell om hva målgruppen barn og unge betyr når de programmerer.
Anmeldelse Scenekunst Tverrestetisk Bevegelseskunst som basiskunnskap i skolen Av Torunn Liven 30 mars 2017 Elevverkstedet KROM på tvers vil over et par skoletimer løfte frem verdien av elevenes eget intuitive bevegelsesspråk. Men det har størst langsiktig verdi som tverrinstitusjonelt, nasjonalt nybrotts-samarbeid.
Anmeldelse Scenekunst Visuelt sterk klassiker viser antydningens kraft Av Ole Hval 24 mars 2017 Brødrene Løvehjerte på Brageteatret er i utgangspunktet en klassisk oppsetning, men skiller seg ut med et antydende visuelt uttrykk bestående av lys, skygge og figurteater.
Anmeldelse Scenekunst Rotete om identitet og fremmedgjørelse Av Judith Dybendal 22 mars 2017 Eg ringer mine brør kunne vært hardtslående ungdomsteater, men roter seg bort i et for sterkt ønske om å underholde.
Anmeldelse Scenekunst Ambisiøs Hamlet i spennet mellom lek og virkelighet Av Tora Optun 17 mars 2017 Shakespeares Hamlet viste oss at teater i seg selv kan være en god kilde til erkjennelse. Hamlets pappa er et spøkelse på Barneteatret Vårt demonstrerer at lek kan være like viktig.
Anmeldelse Scenekunst Skole Denne DKS-forestillingen er fortellerteater i verdensklasse Av Judith Dybendal 24 februar 2017 SERIE: We Come from Far, Far Away er fengslende fortellerteater om barn på flukt. Men det mangler ett eller flere motstridende perspektiver på flyktningkrisen for virkelig å ta samtalen videre, skriver Judith Dybendal.
Anmeldelse Scenekunst STEPS er en kulturpolitisk idealforestilling Av Venke Marie Sortland 22 februar 2017 Danseforestillingen STEPS lar asylbarn både oppleve, delta i og lære av kunsten. Men prosjektet har høyere sosial enn kunstnerisk verdi.
Intervju Scenekunst Utfordrer både klassikerne og tilskuerrollen Av Ida Skogvold 17 februar 2017 – Det er en myte at noe må være smalt og utilgjengelig for at det skal være kunstnerisk interessant, sier leder ved Barneteatret Vårt, Cecilie Lundsholt.
Anmeldelse Scenekunst Heseblesende familiefest på Black Box teater Av Charlotte Blanche Myrvold 10 februar 2017 Det er herlig å danse sammen i scenebildet vi tilbys av forestillingen Party, som inviterer til både lek og interaksjon. Men er det et sted der barn får uttrykke seg gjennom dans?
Intervju Scenekunst Prioriterer tilgjengelighet fremfor eksperimentering Av Ida Skogvold 30 januar 2017 Riksteatrets barnetilbud preges av kjente og populære figurer. Teatersjefen mener det ikke er deres rolle å være nyskapende.
Anmeldelse Scenekunst Nøtteknekker i tradisjonell balanse Av Torunn Liven 15 desember 2016 Scenografi og kostymer er mer nyskapende enn koreografien i Den Norske Opera & Balletts spektakulære nyoppsetning av Nøtteknekkeren.
Intervju Scenekunst – Vi kan ikke nå alle Av Maren Ørstavik 9 desember 2016 SVAR EN KRITIKER: Hege Haagenrud svarer på anmeldelsen av Anatomi for nybegynnere på Showbox.
Anmeldelse Scenekunst Anatomi for voksne nybegynnere Av Ragnhild Brochmann 9 desember 2016 I forestillingen Anatomi for nybegynnere lar koreograf Hege Haagenrud barna gjenfortelle kroppens anatomi gjennom den lyse, lette stemmen til Trond Viggo Torgersen. Men er stykket egentlig for barn, spør Ragnhild Brochmann.
Anmeldelse Scenekunst Scenekunst som oppdragelse i demokrati Av Venke Marie Sortland 8 desember 2016 Showbox-festivalen gir mat til debatten om hva politisk scenekunst for barn og unge kan være.
Nyhet Scenekunst 4 ting å vite om årets Showbox-festival Av Maren Ørstavik 29 november 2016 I år arrangeres scenekunstfestivalen Showbox for 12. gang. Vi har spurt vår utsendte anmelder hva hun forventer av årets utgave.
Kommentar Scenekunst Tverrestetisk Flyktningeteater som opium for folket Av Karl Fredrik Tangen 28 november 2016 Politisk teater for barn forvandler komplekse politiske spørsmål om flykningepolitikk til moralske dilemmaer med ett svar.
Leserinnlegg Scenekunst Skole Hvor blir det av kunstsatsingen for de minste? Av Lise Hovik 16 november 2016 Kunsten for de minste skal ut av Kulturtanken. Hvor blir det av «Den kulturelle barnehagesekken» og satsing på kunst for de yngste barna (0-6 år), spør Lise Hovik, Karstein Solli og Marit Ulvund.
Samtale Scenekunst På jakt etter det «bakkenære» Av Mariken Lauvstad 15 november 2016 Katja Brita Lindeberg har vært klovn i greske flyktningleirer og Mariken Lauvstad har drevet teater i et sør-afrikansk fengsel. Men er teater riktig måte å hjelpe på? Og virker egentlig «hjelpen»?
Anmeldelse Scenekunst Tverrestetisk Læringsprosess eller kunstnerisk uttrykk? Av Hanne Johne 2 november 2016 NY SERIE: Det er vanskelig å vurdere en forestilling når jeg er klar over at ID av TekstLab Ung, i tillegg til å være et kunstnerisk uttrykk, også er en læringsprosess for deltagerne, skriver ungdomsanmelder Hanne Johne fra Sentralen.
Anmeldelse Scenekunst Skole Tankeløs moro Av Tora Optun 31 oktober 2016 Humor og tenkning er ikke uforenlige komponenter, men i Barneteatret Vårts versjon av Den lille prinsen går dessverre forsøket på å underholde på bekostning av å skape rom for tenkning.
Leserinnlegg Scenekunst Skole Nedleggelsen av barnetilbudet var varslet Av Mats Eldøen og Marie Ulsberg 14 oktober 2016 I en nyhetssak på Periskop uttaler Rina Mariann Hansen at det var umulig å forutse nedleggelsen av barneteatertilbudet på Det Andre Teatret. Vi er overrasket over at nyheten om kutt var ukjent for kulturbyråden.
Anmeldelse Scenekunst Tenker nytt om figurteater Av Ole Hval 14 oktober 2016 Den nystartede festivalen Figur i Fossekleiva i Vestfold viser hvordan figurteater kan handle vel så mye om fysiske materialer, som figurer og narrativer som representerer andre virkeligheter.
Kommentar Scenekunst Familieparkenes kulturtilbud bør inkluderes i kunstlivets debatter Av Lisbeth Fullu Skyberg 5 oktober 2016 SERIEAVSLUTNING: Aktørene som tilbyr underholdning for barn og unge, kommer ikke selv til å initiere noen kunstfaglig debatt om eget tilbud. Kunstfeltet har derimot selvrefleksjon og debatt som en del av sitt økosystem, og bør derfor invitere tilbudene inn i debattvarmen.
Essay Scenekunst Hunderfossen familiepark: Teater i dohumor-tradisjon Av Lisbeth Fullu Skyberg 26 september 2016 «Askeladden og kampen om tronen» på Hunderfossen familiepark tilbyr sex til de voksne og promp til barna, og viser at besøkstall er et vanskelig kriterium for kunstnerisk kvalitet i sommerteater for barn.
Anmeldelse Scenekunst Skole Grenseutforskning på det jevne Av Judith Dybendal 23 september 2016 Selv med et ønske om å utfordre grenser, og med stødige forestillinger på programmet, beveger årets Sand-festival seg trygt innenfor sine egne rammer.
Essay Scenekunst Psykopati som suksessoppskrift Av Lisbeth Fullu Skyberg 21 september 2016 SERIE: Bør det bekymre oss at norske barns største helt – selveste Kaptein Sabeltann – tildeles diagnosen psykopati?
Kommentar Scenekunst Tverrestetisk Visuell Kunst Er Julius best i Dyreparken eller på kunsthall? Av Lisbeth Fullu Skyberg 13 september 2016 SERIE: Kunstperspektivet vil definere en godt besøkt fornøyelsespark som utbredelse av ukultur. For den kommersielle kulturen er heller problemet en lite besøkt kunsthall.
Kommentar Scenekunst Tverrestetisk Publikumsyndling uten kulturdebatt Av Lisbeth Fullu Skyberg 13 september 2016 NY SERIE: Det relative fraværet av fagkulturelt perspektiv på fornøyelsesparkene bidrar til at prinsipielle diskusjoner rundt kunst for barn og unge er fraværende i situasjoner der publikum forstås som forbrukere.
Anmeldelse Scenekunst Skole Et lappeteppe av klisjeer og dårlige vitser Av Ole Hval 9 september 2016 Rebusløpet av Teater Joker gjenbruker gamle klisjeer og preges av vitsing og gags i forestillingen der boka om Reven og Grisungen av Bjørn F. Rørvik blir figurteater.