Anmeldelse Scenekunst Vanskelig overgang fra bok til teater Av Judith Dybendal 8 september 2016 Greger Grinebiter på Cornerteateret går seg vill i sitt forsøk på å overføre Camilla Kuhns absurde univers til teaterscenen.
Anmeldelse Scenekunst Pøblene leverer Av Venke Marie Sortland 6 september 2016 I den dystopiske forestillingen Underland – The Cloud kommer grenseløsheten snikende inn på meg som en fysisk, romlig følelse. Pøbelkompaniets satsning på teater for ungdom fremstår solid og modig.
Anmeldelse Scenekunst Tverrestetisk Framtidsretta i 1000-årsbyen Av Margrete Kvalbein 30 august 2016 Den kunstneriske ledelsen i Festiborg har skjønt det byens jubileumsplanleggere har oversett: Kunstnerisk mot lønner seg på sikt.
Anmeldelse Scenekunst Skole Verdifullt bidrag til Den kulturelle skolesekken Av Ole Hval 22 august 2016 DE UANMELDTE: Forestillingen Scene!Art spiller ut sin egen oppbygging, samtidig som den problematiserer hva det vil si å stå foran et publikum.
Kommentar Scenekunst Festivalene tar ansvar Av Judith Dybendal 17 august 2016 Teaterhøsten for barn og unge byr på få overraskelser. Men heldigvis er noen av høstens festivaler lyspunkter i et ellers forutsigbart teaterlandskap.
Anmeldelse Scenekunst Tverrestetisk Festivalen uten likeverd Av Hanne Johne 15 august 2016 Forestillingen Five Easy Pieces av Milo Rau oppnår noe som festivalen MOToffentlighet selv ikke klarer: Å skape en dialog mellom unge og voksne der alle står likt, skriver festivalanmelder Hanne Johne på 17 år.
Anmeldelse Scenekunst Skuddsikker programmering i nord Av Ragnhild Freng Dale 29 juni 2016 Programmeringen for barn er solid under Festspillene i Nord-Norge, men festivalen kunne allikevel tatt flere kunstneriske sjanser.
Anmeldelse Scenekunst Usentimentalt nærvær fra andreårsstudentene Av IdaLou Larsen 21 juni 2016 Når Teaterhøgskolen spiller Ruffen og den Flyvende Hollender er det en stemningsfull og subtil beretning som vil appellere til ulike aldersgrupper.
Intervju Scenekunst Når barneteater driver frem byutviklingen Av Anders R. Christensen 16 juni 2016 I over 30 år har Cirka Teater holdt til i Nyhavna i Trondheim. Når et gigantisk byutviklingsprosjekt nå inntar bydelen vil barneteatrets grunnlegger Anne Marit Sæther kjempe for å beholde mangfoldet i den gamle industribydelen.
Anmeldelse Scenekunst Eksperimentelt og nyskapende på Barneteatret Vårt Av Venke Marie Sortland 14 juni 2016 Forestillingen Labyrint er formmessig interessant og unnslipper deltakerregimets svette hånd. Men prosjektet balanserer allikevel på en knivsegg mellom kunst og mer kommersiell interaktiv underholdningskultur.
Anmeldelse Scenekunst Poetisk uttrykk som skurrer Av Ole Hval 24 mai 2016 Kombinasjonen mellom figurteater og fortelling i nyetablerte Teater Avatars forestilling «Avatares» fungerer godt, men den mangler allikevel noen elementære fortellergrep som kan dra publikum inn i handlingen.
Anmeldelse Scenekunst Trivelig trilletur Av Henriette Stensen 13 mai 2016 Babytriller er godt tilpasset målgruppas sanselige måte å oppleve på, men tar få kunstneriske sjanser
Leserinnlegg Scenekunst Festivalenes ansvar Av Elin O. Rekdal 10 mai 2016 Produksjonene som utforsker rommet mellom kunst og pedagogikk er absolutt til stede hos oss, skriver Elin O. Rekdal i Scenekustbruket/Showbox og Gunn Strand Eliassen i Markedet for scenekunst i en replikk til Venke Marie Sortland.
Anmeldelse Scenekunst Et meningsfylt møte Av Ragnhild Freng Dale 10 mai 2016 Danseforestillingen Oppdageren er ingen banebrytende nyskapning, men et friskt pust både i klasserommet og i debatten om kontekstsensitiv kunst i Den kulturelle skolesekken.
Anmeldelse Scenekunst Til ungdommen uten tilpassing Av Henriette Stensen 29 april 2016 Forestillingen Underlandet på Den Nationale Scene har en gjennomført stil som skaper spennende og urovekkende sceniske bilder. Men de raske og meningstunge dialogene gjør at forestillingen domineres av tekst.
Anmeldelse Scenekunst Oppslukt i sanseinntrykk Av Maria Kittilsen 15 april 2016 Sommerfuglmannen på Dansens Hus serverer en visuell estetisk opplevelse, men mangler narrativ.
Kommentar Scenekunst Scenekunst uten sammenheng Av Venke Marie Sortland 14 april 2016 Relevante diskusjoner rundt hvordan kontekst påvirker kunst har de siste to årene blitt tilgjengelig gjennom ulike publikasjoner. Men programmeringen til MfS og Showbox gir inntrykk av at diskusjonene enda ikke har sivet ordentlig ned i prakisfeltet knyttet til DKS. Hvor stopper det opp?
Anmeldelse Scenekunst En utflytende hav-collage Av Torunn Liven 12 april 2016 Med «Havengler» tar miljøaktivismen hos Ossavy & Kolbenstvedt form av en hyllest til havet i en bevegelig collage. Men som ferdig forestilling, er den for utflytende i sammenføyningene.
Kommentar Scenekunst Hvem er redd for dramapedagogikken? Av Mariken Lauvstad 6 april 2016 Det eksisterer en polarisering mellom fagfeltene drama- og teaterpedagogikk og utøvende scenekunst i Norge. Når skal de begynne å snakke sammen?
Intervju Scenekunst Lar barna synge falskt Av Kristina Ketola Bore 5 april 2016 På det belgiske Kopergietery-teateret etablerer de kunstneriske koblinger mellom barn og voksne i stedet for å lære dem opp.
Anmeldelse Scenekunst Komfortabel dansekunst Av Venke Marie Sortland 4 april 2016 Kunstinstallasjonen Be Extended på RAM Galleri kunne med fordel vært mer vågal. I et rom dekket av myke puter er det ikke bare publikum som er komfortable.
Anmeldelse Vårens teaterandmeldelser Scenekunst Sårbare superhelter Av IdaLou Larsen 9 mars 2016 Teater Joker lykkes med å skape tidsriktig og urovekkende scenekunst i adapsjonen av barneboken «Brune».
Anmeldelse Scenekunst Konsentrert om å være til stede Av Maria Kittilsen 3 mars 2016 I Firkantskogen på Dansens hus smelter dansernes bevegelser, rom og publikum sammen i en høyere enhet.
Vårens teaterandmeldelser Scenekunst Brennende aktuelt på Brageteateret Av Mariken Lauvstad 12 februar 2016 Forestillingen Nå løper vi er en konfrontasjon med samtiden. Regissør Pia Maria Roll og skuespillerne Sara Baban og Buzhan Baban binder oss fast, og tvinger oss til å se.
Anmeldelse Vårens teaterandmeldelser Scenekunst Kraftfullt om nettmobbing Av Mariken Lauvstad 29 januar 2016 Det unge ensemblet i The Krumple Theatre Company har valgt en genial form til det som er et utfordrende, men brennaktuelt tema for alle ungdommer som vokser opp i dag.
Kommentar Scenekunst En oppmuntrende teatervår Av IdaLou Larsen 28 januar 2016 Antallet oppsetninger for barn og unge ved institusjonsteatrene har økt fra sju under vårsesongen 2005 til 31 denne våren. I tillegg er repertoaret både allsidig og variert.
Anmeldelse Vårens teaterandmeldelser Scenekunst Konvensjonell grusomhet Av Judith Dybendal 25 januar 2016 De grusomme barna har fått en veloppdratt drakt på Cornerteateret i Bergen.
Anmeldelse Scenekunst Miljøteater uten engasjement Av Mariken Lauvstad 21 januar 2016 Nationaltheatrets ungdomsversjon av Shakespeares Stormen har tåket bort sitt mål om å knytte klassikeren opp mot vår tids klimakamp.
Bokanmeldelse Vårens teaterandmeldelser Scenekunst Teksttro forestilling for døve og hørende Av Mariken Lauvstad 20 januar 2016 Jeg! viser at veien fra tegnet illustrasjon til scenisk formspråk ikke nødvendigvis er så enkel.
Artikkel Scenekunst Ber kulturbyråden satse på driftsmidler Av Marie Skyberg Borgen 17 desember 2015 Nils Petter Mørland ved Det Andre Teatret mener de mindre barneteateraktørene bare får «smuler» i støtte. Kulturbyråd Rina Mariann Hansen lovte på et dialogmøte i forrige uke politisk handling for å bedre tilbudet i Oslo.
Anmeldelse Scenekunst Vidunderlandet Av Mariken Lauvstad 16 desember 2015 Rom for Dans feirer sitt tiårsjubileum med den tverrestetiske forestillingen Underlandet. Det har blitt en visuell konfekteske i et konseptuelt originalt og forførende univers.
Anmeldelse Scenekunst Internasjonalt kaliber Av Mariken Lauvstad 15 desember 2015 Showbox 2015 har mange spennende forestillinger i ermet. Et bredt spekter av produksjoner med kvalitet som fellesnevner, kan tyde på at norskprodusert scenekunst for barn aldri har vært mer variert.
Kommentar Scenekunst Hva er godt teater for barn? Av IdaLou Larsen 30 november 2015 Som teaterkritiker har jeg lenge ergret meg over at institusjonsteatrene er så opptatt av å more barnas ledsagere at de krydrer familieforestillingene med morsomheter som barna ikke skjønner. Det er gledelig at Adresseavisen nå tar opp spørsmålet, skriver IdaLou Larsen.
Kommentar Scenekunst Vi må snakke mer om vitsing for voksne Av Lisa Nagel 30 november 2015 IdaLou Larsen påpeker i en relevant kommentarartikkel på Periskop at humor for voksne er en trend i teater for barn. Diskusjonen handler om kunstnerisk kvalitet i familieforestillinger.
Anmeldelse Scenekunst Nærmer seg det forenklede Av Judith Dybendal 25 november 2015 Årets teaterfestival Mini Midi Maxi synliggjør dessverre den korte veien mellom det banale og det originale når det gjelder teater for barn.
Anmeldelse Scenekunst Sier ja til alvoret Av Mona Gjessing 18 november 2015 Han som sier ja er resultatet av et vellykket samarbeidsprosjekt. Ung Opera løfter frem et gnistrende godt musikkdrama med beksvarte understrømninger.
Anmeldelse Scenekunst Hammerfest infiltrert Av Venke Marie Sortland 13 november 2015 Når Dansefestival Barents trenger inn med dans og koreografi, bidrar de samtidig med et viktig innlegg i debatten om målgruppekunst.
Nyhet Scenekunst Flere inn i kampen om hovedstadsbarna Av Mariken Lauvstad 11 november 2015 Med Tigerstadsteatret vil tre initiativtakere lage et nytt samlingspunkt innen teater for barn og unge på Oslo Nye. Men foreløpig mangler finansieringen.
Anmeldelse Scenekunst Klassikere for Kids avsluttes på topp Av Mariken Lauvstad 28 oktober 2015 Forbrytelse og straff har både evnen og viljen til å sprenge konvensjoner og til å peke på hva ondskap egentlig er. Slik lykkes Klassikere for Kids med sitt dannelsesprosjekt ved trilogiens avslutning.
Nyhet Scenekunst Sand-festivalen neste år: – Større fokus på faglige fora og seminarer Av Torunn Liven 13 oktober 2015 Den internasjonale scenekunstfestivalen for barn og unge, Sand-festivalen, ble i helgen avsluttet. –Neste års festival vil ha færre forestillinger og et større fokus på faglige fora og seminarer, sier festivalsjef Hilde Annette Aakre.
Anmeldelse Scenekunst Et kaleidoskopisk fristed Av Torunn Liven 9 oktober 2015 På sitt beste viser Bea og de andre hvordan scenekunsten kan åpne opp for en relasjon som anerkjenner barna og deres forestillingsunivers.
Anmeldelse Scenekunst Blottet for teatermagi Av Mariken Lauvstad 5 oktober 2015 Fantasiløs scenografi, oppstykket dramaturgi og mangel på gode regiløsninger skaper kontinuerlige problemer for skuespillerne i Riksteatrets nye Pinocchio-versjon.
Anmeldelse Scenekunst Sirkus med lav wow-faktor Av Anette Therese Pettersen 4 oktober 2015 Cirkus Cirkörs Underart består av en rekke nydelige tablåer, men likestillingen av nysirkus, musikk og dans fungerer allikevel ikke optimalt.
Intervju Scenekunst Skole – Et kvalitetskriterium er at ting skal være tydelig Av Venke Marie Sortland 1 oktober 2015 – I jobben som fagkonsulent må jeg få inntrykk av at barna kan «skjønne» uttrykket. Hvis det blir for abstrakt er det mange som vil miste interessen, sier fagkonsulent for scenekunst i Akershus fylkeskommune, Katrine Kirsebom.
Anmeldelse Scenekunst Trigger ettåringens kunsterfaring Av Venke Marie Sortland 29 september 2015 Prosjekt Baby Space, som vises under Småkunstfelstivalen i Ålesund, er et interessant installasjonsprosjekt, men mister potensialet når det presenteres som en forestilling.
Artikkel Fagstoff Scenekunst Skole Kvalitetsbegrepets vrangside Av Venke Marie Sortland 25 september 2015 Det å definere kvalitet i seg selv er (blitt) et problematisk prosjekt – kvalitetskriterier blir først relevante hvis man stiller spørsmål som i hvilken sammenheng og for hvem.
Anmeldelse Scenekunst Blodsterkt sprengstoff Av Judith Dybendal 25 september 2015 Berre ein spøk demonstrerer at det finnes skuespillere som kan gjøre dramatikeres verk til levende teater hvor som helst.
Anmeldelse Scenekunst Sprikende om alder Av Mariken Lauvstad 15 september 2015 TOU SCENE: I sitt forsøk på å romme alle aldre mister Staging Ages grepet om både barn og voksne.
Anmeldelse Scenekunst Vakker forestilling uten substans Av Venke Marie Sortland 15 september 2015 Dybwikdans har skapt en visuelt vakker danseforestilling med en struktur som treffer målgruppen. Helheten oppleves likevel som overflatisk og lite gjennomført – og utfordrer i liten grad publikum til å gjøre annerledeserfaringer av kropp, sansning og samvær.
Kommentar Scenekunst –Trondheims barn og unge har mistet en viktig arena for nyskapende scenekunst Av Eivind Haugland 11 september 2015 Fagfeltet taper impulser og publikum viktige opplevelser når årets Bastard-festival velger bort scenekunst for barn og ungdom.
Nyhet Scenekunst Oslo kan få en egen scene for barn og unge Av Anders R. Christensen 10 september 2015 Kloden er det foreløpige navnet på det som kan bli et eget scenehus for barn og unge i Oslo. Norsk scenekunstbruk har satt i gang et forprosjekt hvor det endelige målet er å vise frem norsk og internasjonal scenekunst for barn og unge i en egen institusjon.
Anmeldelse Scenekunst Aktuelt og godt om prestasjonssamfunnet Av Judith Dybendal 9 september 2015 Barneforestillingen Snill er ikke bare ambisiøs i sitt sceniske uttrykk – den lykkes også med å ta det visuelle og tekstlige universet fra boken den er basert på til teaterscenen.
Anmeldelse Scenekunst Bukkene Bruse fanget i moralspill Av Lisa Nagel 8 september 2015 Dramatiseringen av Bukkene Bruse på badeland er visuelt fristende, men skjemmes av moralisering og kjønnsstereotypier.
Anmeldelse Scenekunst Kaotisk og teksttungt i Frognerparken Av IdaLou Larsen 13 august 2015 Ivrige og engasjerte skuespillere skjuler ikke at dramatiseringen av Marina Mantelius er et dårlig utgangspunkt for kvalitetsrikt barneteater.
Artikkel Fagstoff Scenekunst Hvorfor blir vi aldri kvitt Pinocchio? Av Lisbeth Fullu Skyberg 26 juni 2015 De fleste tror at de kan se om noen snakker usant. Men avgjør egentlig en løgn om en person er et sant menneske?
Anmeldelser Scenekunst Er teaterscenen egnet til å formidle filosofi? Av Eirik Høyer Leivestad 18 juni 2015 Forestillingen Unermesslich på Theater an der Parkaue i Berlin iscenesetter vitenskapsfilosofi for unge
Anmeldelser Scenekunst Ambisjonsløst for barn og unge Av Judith Dybendal 16 juni 2015 Er det antall solgte billetter som er kriteriet når Festspillene i Bergen velger scenekunstforestillinger for barn og unge?
Anmeldelser Musikk Scenekunst Snøkvit mellom stolane Av Tori Skrede 9 juni 2015 Er det rett å redde barneoperaen «Snøkvit» gjennom eit sterkt visuelt uttrykk?
Anmeldelser Scenekunst Tverrestetisk Visuell Kunst Ann Liv Young som dramapedagog Av Ole Hval 5 juni 2015 Hvordan kan man legge til rette for et godt møte mellom kunst og barn og unge? Og hva har egentlig alder å gjøre med kunstopplevelser?
Nyhet Scenekunst – Dette er årets beste barne- og ungdomsforestillinger Av Anders R. Christensen 20 mai 2015 – Nominasjonene sier noe om at nivået på teater for barn er hevet, mener Periskops teaterkritiker Mariken Lauvstad om årets Heddanominasjoner.
Anmeldelser Scenekunst Politiske tendenser Av Mariken Lauvstad 7 mai 2015 Den internasjonale organisasjonen for formidling av scenekunst for barn og unge, ASSITEJ, hadde sitt 50-årsjubileum på Teatre an der Parkaue, Junges Staatstheater Berlin fra 21.-26. april. Hele seks dager med et tett program av foredrag, fagdiskusjoner og scenekunst tydeliggjorde politiske tendenser i arven etter Brecht.
Anmeldelser Scenekunst Skole Teater som litteraturformidling Av Judith Dybendal 21 april 2015 Det er et melankolsk, eksistensielt og stille univers vi inviteres inn i når Hordaland Teater viser sin bearbeidende versjon av Jon Fosses barnebok Kant fra 1990. I forestillingen møter publikum Kristoffer, en åtte år gammel gutt som ligger i senga om kveldene og tenker på verdensrommet. Situasjonen er klassisk og velkjent: Det lille barnet som ikke får sove og som roper på hjelp.
Anmeldelser Scenekunst Resirkulert klovneri Av Anette Therese Pettersen 10 april 2015 Om lag femten minutter etter annonsert start (grunnet snøkaos i hovedstaden) entrer de to fargesprakende karene Ron og Rem den nedstrippede scenen på Teater Manu.
Anmeldelser Scenekunst En eksistensiell knock-out Av Anki Gerhardsen 30 mars 2015 Nordland Teater har laget en gripende, spennende og høyst aktuell forestilling som dypest sett diskuterer menneskeverd. Og det gjør de med svært høy kunstnerisk kvalitet.
Anmeldelser Scenekunst Arthur Miller sprengt i filler Av Bjørn Vatne 27 mars 2015 Vi trår på bark. Den rå lukten av natur, av sevje, ligger tung i luften.
Anmeldelser Scenekunst Størst og minst i verden Av Anna Valberg 19 mars 2015 Universets gåter fascinerer også de minste i et vakkert stykke som er laget for akkurat dem.
Anmeldelser Scenekunst Ideen om den sarte barnesjelen Av Anette Therese Pettersen 18 mars 2015 De første norske skuespillene som ble skrevet for barn vitner om et noe annet syn på barnet og dets begrensninger enn i dag. Men tåler de dagens scenelys, spør Anette Therese Pettersen.
Anmeldelser Scenekunst Djevelen er i detaljene Av Charlotte Myrbråten 3 mars 2015 Ambisiøse og storslåtte planer har blitt løst med overskudd og entusiasme.
Artikkel Scenekunst Kreativ «Monkey business» i Sydney Av Kati Indrefjord 24 februar 2015 I starten var det bare tre entusiaster som drev den australske teatergruppen Monkey Baa. I løpet av det første spilleåret, 1998, nådde de i alt 15 000 tilskuere med sitt omreisende barneteater. Etter hvert har aktiviteten vokst, og i 2013 hadde de tilskuer nummer én million.
Anmeldelser Scenekunst Vivaldi og paraplyane Av Nicholas Møllerhaug 23 februar 2015 Fine tolkingar av Vivaldi for dei aller, aller, aller minste. Ein kvit fugl og ei bille i hovedrollene – og eit tre fylt med paraplyar.
Anmeldelser Scenekunst Heller utfordre enn å tilpasse Av Rudolf Terland Bjørnerem 18 februar 2015 I stedet for å tilpasse tema og innpakning, møter forestillingene ungdom i deres egen teknologiske virkelighet, skriver Rudolf Terland Bjørnerem fra teaterfestivalen FESTiBORG i Sarpsborg.
Anmeldelser Scenekunst Trommelengsel og verdens undergang Av Hedda Fredly 16 februar 2015 «Rytmar frå verdsrommet» drar veksel på mange kjente sci fi-elementer, men skaper likevel et eget, fengslende univers, skriver Hedda Fredly om Det Norske Teatrets nyeste barnesatsing.
Anmeldelser Scenekunst Politisk dyrefabel Av Eivind Haugland 5 februar 2015 Trøndelag Teater åpner vårsesongen på hovedscenen med nok en nyskrevet musikal for hele familien. Til tross for noen dramaturgiske svakheter, er det en engasjerende opplevelse som lover godt for nye, store familieproduksjoner på norske scener.
Anmeldelser Scenekunst Luftig scenelek Av Steinar Thorsen 30 januar 2015 Den bergenske scenekunstneren og akrobaten Vibeke Flesland Havre har slått seg sammen med Akershus Teater i forestillingen «Klovneskrekk» som hadde premiere på Cornerteateret nylig. Forestillingen er en klassisk og tradisjonell klovneforestilling ispedd en spennende dose akrobatikk og litt sirkus.
Anmeldelser Scenekunst Skole Homofobi og kjærlighet Av Jan. H. Landro 27 januar 2015 En noe statisk forestilling, som likevel lenge opprettholder en viss intensitet. Med god oppfølging kan dette stykket gjøre en forskjell.
Anmeldelser Scenekunst Voksen jubilant, ung scenekunst Av Ragnhild Freng Dale 15 januar 2015 Med jubileumsboken «Scenekunsten og de unge» forsøker Scenekunstbruket å bringe noe nytt inn i den kollektive diskursen rundt utviklingen av scenekunstfeltet. De lykkes langt på vei, men samtalen utelater noen av de mest sentrale stemmene.
Anmeldelser Scenekunst Norsk julefortelling i grønlandsk drakt Av Ragnhild Freng Dale 7 januar 2015 Bak den eksotiske tittelen «Sanasoq Nissirarlu!» finnes både julemus og julenisser i en grønlandsk versjon av Prøysens julefortellinger. Med Snekker Andersen som utgangspunkt er dette lettbent og varm underholdning i førjulstiden.
Artikkel Scenekunst Unga Klara – Sveriges mest berømte teater Av IdaLou Larsen 19 desember 2014 Unga Klara, Sveriges nasjonale scene for barn og unge, gjestet Showbox-festivalen i Oslo i desember i år.
Anmeldelser Scenekunst Målgruppekunst? Av Chris Erichsen 15 desember 2014 Forestillingene ved årets Showbox synliggjør det problematiske ved å dele inn publikum i målgrupper. De aktualiserer også behovet for en egen permanent scene for barne-og ungdomsteater, skriver Chris Erichsen.
Anmeldelser Scenekunst Pippi full av pepp Av IdaLou Larsen 27 november 2014 I «Pippi feirer jul» gjenlød barnelatteren i salen. Forestillingen fengslet ungene fra første øyeblikk.
Anmeldelser Scenekunst Når barnekunst blir hastverksarbeid Av Elin Danielsen 26 november 2014 Hva er «god» barnekunst? Spørsmålet aktualiseres etter å ha sett barneforestillinga «Svisj Svisj Bang Hysj» under Dansefestival Barents i Hammerfest, skriver Elin Danielsen.
Anmeldelser Scenekunst Hakkete og lite smidig «Heidi» Av Charlotte Myrbråten 24 november 2014 Stiv dialog og usikre steg preger oppsetningen om den foreldreløse jenta i fjellene.
Anmeldelser Scenekunst En god, men ikke helt topptrent pappa Av Eivind Haugland 14 november 2014 «Puppan te pappa» har blitt en litt sprikende, men likevel underholdende forestilling som berører. Det er først og fremst musikkens fortjeneste.
Anmeldelser Scenekunst Jeg glemmer – altså er jeg! Av Steinar Thorsen 31 oktober 2014 Bergen Byspill/Apropos Teater sin oppsetning «You always forget something» av den cubanske forfatteren Virgilio Pinjera er en absurd farse med eksistensielle spørsmål som fundament. Det er blitt en fartsfylt, men noe uklar forestilling om hverdagens trivialiteter som en buffer mot de store spørsmålene i livet.
Anmeldelser Scenekunst Teknologiens forbannelse – menneskets verd Av Steinar Thorsen 28 oktober 2014 Den nystartede friteatergruppen Hennes Majestet hadde urpremiere på sin første forestilling «Du ser meg» i Bergen sist fredag. En interessant, aktuell og gripende forestilling om menneskets forhold til teknologien, om hvordan relasjoner og omgangsformer blir påvirket av møtet med en utvikling som går i en rasende fart, og om hvordan mennesket kan miste seg selv i denne prosessen.
Anmeldelser Scenekunst Tar stilling Av Charlotte Myrbråten 22 oktober 2014 «Potetens parademarsj» er noe så sjelden som en barneteaterforestilling med partipolitisk tilsnitt.
Anmeldelser Scenekunst Velsmakende vaffelhjerter Av Jan. H. Landro 17 oktober 2014 «Vaffelhjarte» er blitt en helstøpt forestilling og et viktig tilskudd til vårt nasjonale, ofte altfor ensrettede barneteaterrepertoar.
Anmeldelser Scenekunst Koselig, men ambisjonsløst Av Charlotte Myrbråten 13 oktober 2014 Det ser ikke ut til at den norske klassikeren fra 1949 skal gå av moten med det første. Thorbjørn Egners «Karius og Baktus» trakk full sal på Forum Scene, uten at kvaliteten på det sceniske nødvendigvis matchet populariteten.
Anmeldelser Scenekunst Hvordan takle en skilsmisse Av Wenche Larsen 8 oktober 2014 «Medeas barn» er seriøst teater for og med barn. Det handler om hvordan barn kan takle selv den verste skilsmissegjennom fortellinger, lek og samhold. Far flytter fordi han har fått ny kjæreste, mor bryter sammen, og livene deres står på spill.
Anmeldelser Scenekunst Undringsteater Av Jan. H. Landro 6 oktober 2014 «Magnet» er en forestilling full av bevegelse, musikk og store spørsmål, som nok appellerer til målgruppen. Men mangler den litt poesi?
Artikkel Scenekunst Med barna som hovedpersoner Av Ragnhild Freng Dale 23 september 2014 Småbarn er ikke halvformede mennesker eller publikummere som skal oppdras, men fullverdige personer som setter egne premisser for kunstopplevelsene sine. I thud!s produksjoner møter kunstnerne barna der de er.
Anmeldelser Scenekunst Når volden slår seg selv ihjel Av Mariken Lauvstad 19 september 2014 Der «5boys.com» ønsker å treffe ungdommene med sin rå virkemiddelbruk, tror Mariken Lauvstad tvert om at de faller av. Undervurderer forestillingen sitt publikum?
Anmeldelser Scenekunst Anmelder i utakt? Av IdaLou Larsen 16 september 2014 Det Andre Teatrets «Du er død, Mrs. Conway» skal handle om identitet og kjærlighet, og være en hyllest til de rare og krøllete jentene som ikke er som alle andre. Det skjønte anmelder Idalou Larsen verken da hun så forestillingen, eller da hun etterpå leste manus.
Kommentar Scenekunst Skole Kunst i ung livsverden Av Rolf Engelsen 12 september 2014 Steinar Thorsen etterlyser mer kunst for unge som er basert på innlevelse, opplevelse og undring. Det er det vanskelig å være uenig i, men forholdet mellom innlevelse og refleksjon er ikke et enten eller, skriver Rolf Engelsen og Melanie Fieldseth.
Kommentar Scenekunst Hjertet og intellektet Av Steinar Thorsen 8 september 2014 Er norsk barneteater i ferd med å bli en intellektuell øvelse mer enn en kunstnerisk og følelsesmessig opplevelse?
Anmeldelser Scenekunst Den komiske filosof(i)en Av Eirik Høyer Leivestad 2 september 2014 Alain Badious teaterstykker for barn er en frisk blanding av tøysete farse og snedige filosofiske lærestykker.
Anmeldelser Scenekunst Humor og drama i Mareminegrotten Av Jan. H. Landro 18 august 2014 Hvem sa at det ikke går an å lage godt og morsomt familieteater på klisjeer! Både i manus og regi har man forsynt seg grovt av velkjente klisjeer og likevel klart å skape en forestilling som får både små og store til å humre. Resultatet er blitt en vellykket blanding av humor og action, ispedd en god del sjarm.
Anmeldelser Scenekunst Den vakre stormen Av Tori Skrede 23 juni 2014 Forteljinga om Miranda og Ferdinand er ei vellukka musikalsk danningsferd om å bli stor.
Anmeldelser Scenekunst Våre indre konflikter Av Mariken Lauvstad 17 juni 2014 «Over grensen» tar for seg fremmedfiendtlighet og hvordan den oppstår. Resultatet er ujevnt, men sterke skuespillerprestasjoner og en utstrakt evne til å skape dialog med barnepublikummet trekker opp.
Kommentar Scenekunst Barneteater ut av blindsonen? Av Lene Helland Rønningen 11 juni 2014 Prosjektet SceSam undersøker interaktivitet i scenekunst for barn, og på deres seminar i Fredrikstad 8.–9. mai lot de det engelske teaterkompaniet Punchdrunk, som omskaper femetasjes bygninger til teatrale verdener man kan gå inn i, inspirere oss. Hos Punchdrunk kan man forfølge karakterer fra rom til rom, man kan lese deres brev eller lukte på lakenet i sengen de nettopp har ligget i. Seminaret stilte også spørsmål om hva slags barneteater vi egentlig vil skape.